2013-12-06, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Ett "hardcore" JV skulle ALDRIG surfa in på FB... Inte en chans.

Helt korrekt! Man skulle kunna tänka sig att någon betrodd person skulle kunna ha fått ett hemligt uppdrag att försvara Jv på olika debattforum - i strid med de allmänna anvisningarna. Men i så fall skulle det vara ett helt ortodoxt Jv som i allt följde ledningens uppfattningar. Och såvitt jag kan bedöma har inget sådant Jv varit verksamt här.
Citera
2013-12-06, 14:10
Medlem
HasseBanans avatar
Själv brukar jag alltid bjuda in Jehovas på en kopp kaffe. Tycker det är intressant att diskutera med dem. Men skulle aldrig gå med i deras sekt. Tycker om att läsa lite i Vakttornet och Vakna! De är ju lite som instruktionsböcker för unga på 50-talet. Man får sig några goda skratt åt deras snäva syn på hur livet ska levas och hur man ska bemöta olika företeelser i livet.
Citera
2013-12-06, 14:28
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Det är inte samma sak och det hoppas jag att du förstår. Annars är du ju helt vrickad. Jag utgår ifrån att du är helt vrickad så jag ska förklara för dig tydligt. JV präglar på mig saker som jag inte vill ha att göra med. Det är inte viktigt för mig att dom kommer och knackar på oss mig. Däremot en brandman kan rädda mitt liv om han släcker elden i mitt hem, om det skulle börja brinna.

Förstår du skillnaden?

Eller tycker du att JV också räddar liv precis som brandmän? Genom att försöka hindra mig att brinna i helvetes eldar? Låt mig brinna där i sådana fall, så länge brandmännen räddar mig i verkligheten.
De tror inte på helvetet eller brinnande eldar. Men Smedjans poäng var att de faktiskt tror att de räddar liv, eller åtminståne försöker rädda liv genom att förkunna. B la genom att knacka dörr. Det är ett av sätten de har att motivera sig att gå ut en regnig kall höstkväll/morgon och hellre vill stanna hemma. Att intyga sig själv att de går ut och försöker rädda liv...

För egen del har jag inte tyckt vare sig bra eller dåligt om Jv och brukar diskutera med dem och bjuda in dem när de kommer.. Men efter beteendet här på FB av alla som påstår sig vara vittnen har jag fått ändra på min syn. Från att tycka de är menlösa till att känna riktigt illa avsmak när de kommer på tals. Av de få hot och eller väldigt elaka PM's jag fått står Jv-folk för alla utom två. Så pass elaka att jag lämnade FB över ett halvår.
Citera
2013-12-06, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
De tror inte på helvetet eller brinnande eldar. Men Smedjans poäng var att de faktiskt tror att de räddar liv, eller åtminståne försöker rädda liv genom att förkunna. B la genom att knacka dörr. Det är ett av sätten de har att motivera sig att gå ut en regnig kall höstkväll/morgon och hellre vill stanna hemma. Att intyga sig själv att de går ut och försöker rädda liv...

För egen del har jag inte tyckt vare sig bra eller dåligt om Jv och brukar diskutera med dem och bjuda in dem när de kommer.. Men efter beteendet här på FB av alla som påstår sig vara vittnen har jag fått ändra på min syn. Från att tycka de är menlösa till att känna riktigt illa avsmak när de kommer på tals. Av de få hot och eller väldigt elaka PM's jag fått står Jv-folk för alla utom två. Så pass elaka att jag lämnade FB över ett halvår.

Du tror inte att det kan vara internettroll som hotar skriver elaka PM?
Det finns många som utger sig för att vara Jehovas vittnen bara för att förstöra ryktet.

Du kan ju inte veta om det verkligen är Jehovas vittnen som ligger bakom ett alias på internet, döm istället Jehovas vittnen för vad dom är i verkliga livet, då vet du att du inte dömer felaktigt.

Har du ett exempel på dessa hot och elaka PM?

Jag skulle också gärna vilja veta vilka alias som gjort detta om det inte strider mot reglerna. Annars kan du ta det i PM, för jag vill gärna veta detta.

Jag uppfattade inte dig särskilt trevlig mot mig för ett tag sedan (jag har redan glömt vad det var), och det är möjligt att jag gav igen, så det kan ju också finnas anledningar till elaka PM om man själv varit elak först.
Citera
2013-12-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det finns många som utger sig för att vara Jehovas vittnen bara för att förstöra ryktet.

Du kan ju inte veta om det verkligen är Jehovas vittnen som ligger bakom ett alias på internet, döm istället Jehovas vittnen för vad dom är i verkliga livet, då vet du att du inte dömer felaktigt.

Jag skulle också gärna vilja veta vilka alias som gjort detta om det inte strider mot reglerna. Annars kan du ta det i PM, för jag vill gärna veta detta.

Jag uppfattade inte dig särskilt trevlig mot mig för ett tag sedan (jag har redan glömt vad det var), och det är möjligt att jag gav igen, så det kan ju också finnas anledningar till elaka PM om man själv varit elak först
.

Hoppsan, så var det med att vända andra kinden till!
Citera
2013-12-06, 19:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Jag uppfattade inte dig särskilt trevlig mot mig för ett tag sedan (jag har redan glömt vad det var), och det är möjligt att jag gav igen, så det kan ju också finnas anledningar till elaka PM om man själv varit elak först.
Att seriöst ha uppfattningen att barn har låg IQ elller ingen IQ alls, är ett fundamentalt statement, som får en att undra om det är jehovistiskt eller enbart du personligen som är ovanligt snabb med de snabba slutsatsernas högmod eller fall på egna grepp.

Dock kan jag om jag skulle vilja, klassa dig som ovanligt elak, redan utifrån ditt sätt att vägra resonera som folk, däremot skena iväg som en allt utom godhjärtad människa rent ut sagt.

Vad som gör jehovas impopulära är för att jehovas vittnen täpper till öron ögon mun och sluter sig som musslor så fort man påpekar den propagandistiska tendensen att smutskasta bl.a andra tgrosläror, däribland RKK.. men många fler än så.. i den ganska frenetiska agendan att försöka betona "hur fel de har, medan hur rätt jehovas har"

Det i sig är ett mycket ogynnsamt utgångsläge... man leker med orden, istället för att ens vilja, uppnå konsensus, som är en förutsättning för implementering av kristus ord.

Vad sedan RKK gör/inte gör är OT, men jehovas agenda är låt mig säga.. övertydlig och medvetet trotsigt passiv-militant och passiv-aggressiv : en sekt med orimliga "tolkningar"

Kan då en tolkning av flera bestå av t.ex "barn har låg IQ" ... är det så ger det iaf mig gåshud av obehag.

Barn är ju högintelligenta! rena rama signalspanarnna med sina sinnen vidöppna.. det kallar du ttsp-sekteristen för : låg IQ

Fruktansvärt om du frågar mig.. att ha SÅ dålig människokännedom med sin iver att "knäcka och bräcka" och stora iver att editera fullständiga alternativtolkningar, bl.a blodgivartråden el. när blod kommer upp och "blodfria" (otroligt löjlig omskrivning) operationer.. (helst också icke-materiella väl.. ) skulle vara på ett sätt smart, när sanningen är att vetenskapen själv klarar av sin utveckling riktigt fint utan biblisk fundamentalism som bossande.. stämmer inte alls att jehovas varit pådrivande, man har däremot processat med bibeln under armen och varit beredda att fullständigt utarma alla sina underlydande i kriget "mot blod". Horribel verklighetsuppfattning men mest i sinba otroligt vidlyftiga tolkningsförsök där det är som värst..... eftersom vanlig kunskapsinhämtning i komplicerade spörsmål inte är givet, men tolknings-doktrinen är fucked-up : för att säga det koncist.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-06 kl. 19:51.
Citera
2013-12-07, 06:32
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Men Smedjans poäng var att de faktiskt tror att de räddar liv.

Det förändrar ingenting. Dessutom så vet du inte säkert om de verkligen vill hjälpa människor eller bara varva andra psykiskt störda människor till deras hjärndöda sekt. De är idioter och ska inte störa folk i deras hem.
Citera
2013-12-07, 08:22
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Det förändrar ingenting. Dessutom så vet du inte säkert om de verkligen vill hjälpa människor eller bara varva andra psykiskt störda människor till deras hjärndöda sekt. De är idioter och ska inte störa folk i deras hem.
Jo det vet jag. De tror att de hjälper människor. Att 7 miljoner vittnen är psykiskt sjuka kan jag inte uttala mig om, jag har inte den kompetensen. Men det låter otroligt i mina öron och undrar om du verkligen kan bedöma detta. En titt på din inläggshistorik gör att jag verkligen funderar om du har rätt att bedöma psykisk ohälsa och rätta vem i samhället som ska göra vad.
Citera
2013-12-07, 08:47
Medlem
Har i dagarna fått kännedom om omfattande ekonomiska oegentligheter i samband med ett företag utförda av döpta Jv i en församling i södra Sverige.

Genast rycker en av de mer rättrogna Jv i släkten och påstår att dessa är inga "riktiga" vittnen i deras ögon?? Varvid jag påtalar att Jv-ledningen minsann också håller på med tveksamma skattetekniska och moraliskt oförsvarbara pengatransaktioner.

Då kan man ställa sig frågan...varför kritiserar man inte ledningen på samma sätt eftersom ledningen också håller på med tvivelaktiga affärer? I och för sig vet jag svaret...ledningen är ofelbara och kan ej kritiseras men enskilda medlemmar kan avfärdas för samma beteende.
Citera
2013-12-07, 09:10
Medlem
Golachabs avatar
Citat:

Nej säker kan jag inte vara om det på ett anonymt forum. Men då så många är troll och frekvent skriver här tvivlar jag på.

Citat:

Finns ingen anledning för mig att outa folk. Inte ens skitstövlar.

Citat:
Jag uppfattade inte dig särskilt trevlig mot mig för ett tag sedan (jag har redan glömt vad det var)
det rörde att jag tappat hoppet om mänskligheten om en sådan simpel sak som ett ord kan leda till så allvarliga missförstånd och felaktiga föreställningar.
Citat:
och det är möjligt att jag gav igen, så det kan ju också finnas anledningar till elaka PM om man själv varit elak först.
Jag tycker det är onödigt mycket trams i den tråden. Sandlådenivå. Jo jag är skyldig också. Nej jag var inte elak på den tiden. Jag var ett tag också moderator här vilket ledde till ännu mer otrevliga PM's när vissa tyckte sig vara oberörbara.

Kontentan är alltså att hur vittnen här uppför sig färgar min syn på hela organisationen. Svart färg. Det finns nog en god grund för ledningen att uppmana sina medlemmar att inte ställa upp på debatt...
Senast redigerad av Golachab 2013-12-07 kl. 09:13.
Citera
2013-12-07, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Har i dagarna fått kännedom om omfattande ekonomiska oegentligheter i samband med ett företag utförda av döpta Jv i en församling i södra Sverige.
.

Är de möjligtvis detta du syftar på?

(FB) Kommunalförbundet ITSAM?
Citera
2013-12-07, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Är de möjligtvis detta du syftar på?

(FB) Kommunalförbundet ITSAM?

Nej man höll på med begagnade bilar och bildelar! Detta hände för flera år sedan men oegentligheterna har tydligen blivit en tvist mellan medlemmar i Jv-församlingen. Mer vet jag dessvärre inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in