2013-12-08, 23:46
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det var inget "anhållandeförhör" (RB 24:8) - det var ett vanligt, upplysningsvis förhör (RB 23:6). Formellt alltså, om man ev. umgicks med tankar på att göra en annan bedömning av läget beroende på vad som kom fram under förhöret lär vi aldrig få veta.
Lustigt att åkl inte beslutade att någon annan på 23:6-förhör fick gå. Sitter de inburade allihop?
Citera
2013-12-08, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Lustigt att åkl inte beslutade att någon annan på 23:6-förhör fick gå. Sitter de inburade allihop?
Den frågan besvarade MrFold för något inlägg sedan.
Citera
2013-12-08, 23:50
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det var inget "anhållandeförhör" (RB 24:8) - det var ett vanligt, upplysningsvis förhör (RB 23:6). Formellt alltså, om man ev. umgicks med tankar på att göra en annan bedömning av läget beroende på vad som kom fram under förhöret lär vi aldrig få veta.
Jag sitter med en annan FUP uppe, den som handlar om Marina i Spekeröd. Där hålls 23:6-förhör med en häktad man. Besynnerligt.

Tillägg: Han greps och första förhöret, där han anhölls, kallas typ RB 23:6.
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-08 kl. 23:53.
Citera
2013-12-08, 23:53
Medlem
swedemisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Läs IBAS undersökning i FUP. De konstaterar att meddelandena raderats med den automatiska "Erase-funktionen", vilken "är ingen funktion som användaren kan starta eller påverka på något sätt" (FUP s 952). Detta baserat på hur raderingen verkar ha skett (stort antal SMS tas bort, vilket kan kicka igång automatisk Erase av frigjorda områden)

Hade man gjort en manuell radering på det sätt som du beskriver enligt instruktionsboken (inkl överflyttning/återflyttning via minneskort) så skulle IBAS gjort bedömingen att det var på det sättet det hela gått till, eller hur?

Så det fetade är en trådsanning om - och endast om - IBAS inte är kompetenta ("inte läst intruktionsboken") eller OCKSÅ tydligen ingår i den växande konspiration som skyddar MB... :-)

Men om man vet detta att ett "stort antal sms" startar denna processen utan att man trycker på någon knapp- då har man ju aktiverat den själv? Han kan ha erfarenhet av detta sedan en annan gång att detta händer...?
Citera
2013-12-08, 23:56
Medlem
Citat:
Jag sitter med en annan FUP uppe, den som handlar om Marina i Spekeröd. Där hålls 23:6-förhör med en häktad man. Besynnerligt.

Blir lite juridikkurs men 23:6 omfattar förhör med alla personer, misstänkta, vittnet, etc. Det hålls bara ett 24:8 förhör och det är när man delges misstanke i samband med anhållandet.
Citera
2013-12-08, 23:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Blir lite juridikkurs men 23:6 omfattar förhör med alla personer, misstänkta, vittnet, etc. Det hålls bara ett 24:8 förhör och det är när man delges misstanke i samband med anhållandet.
Läs citatet. Mannen greps av polis, förhördes i ett 23:6-förhör, delgavs misstanke om mord och anhölls.
Citat:
Svensson hörd inledningsvis som "annan". Efter konsultationen med åklagare delges Svensson misstanke om mord, han förnekar brott.
Vad skiljer detta förhör från förhöret med MB, förutom avslutningen?
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-09 kl. 00:01.
Citera
2013-12-09, 00:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Jag tror vi har rätt och fel bägge på.

Första förhöret med Kristoffer (vid anhållandet) hålls enligt RB 24:8

De därefter följande hålls enligt RB 23:6

När jag läser paragraftexten igen inser jag att den inte säger något specifikt om i vilken egenskap personen ska förhöras. Det står bara

Citat:
...envar, som antages kunna lämna upplysning av betydelse för utredningen...

Vilket ju kan vara såväl en misstänkt som en medåtalad, ett vittne eller någon form av expert. Så alla förhör är då RB23:6 om det inte finns någon specialregel som tar över (exvis RB24:8 vid anhållande. Syftet med specialregleringen här är att man efter avslutat förhör ska fatta beslut om anhållandet ska bestå eller inte)

Begreppet "upplysningsvis(a) förhör" förekommer inte i RB, det är nog snarare än populärterm som syftar på ovan formulering. Det som avgör "frihetsgraden" för den förhörde är om personen är delgiven misstanke eller ej. Är man inte delgiven misstanke framgår av RB 23:9 att man ändå kan vara tvungen att kvarstanna i 6 eller (i särskilda fall) upp till 12 timmar. Denna regel gäller oberoende av om syftet med förhöret är att utröna om man kan få upp misstankegraden på personen eller om personen är expert på något udda område som förundersökningen behöver hämta in detaljerade information om.

I vart fall var det inte något "anhållandeförhör" den 23/5 - om den saken kan vi kanske vara överens åtminstone?

Kursivering: Mittåt - fel igen. Så här står det:

Citat:
Den som inte är anhållen eller häktad är inte skyldig att stanna kvar för förhör längre än sex timmar

Så det är anhållandebeslutet och ev senare häktning - inte det faktum att man delgivits skälig misstanke eller misstanke på sannolika skäl som styr hur länge man kan hållas kvar - inget annat.
Senast redigerad av MrFold 2013-12-09 kl. 00:10.
Citera
2013-12-09, 00:08
Medlem
Citat:
Läs citatet. Mannen greps av polis, förhördes i ett 23:6-förhör, delgavs misstanke om mord och anhölls.

Vad skiljer detta förhör från förhöret med MB, förutom avslutningen?
Du anstränger dig verkligen för att inte förstå och denna avstickare angående förhörsformen tydliggör väl detta.

Det händer inte alltför sällan att man hör personer upplysningvis och under eller efter förhöret beslutar åklagaren om att delge misstanke och förhöret återupptas men då som ett misstankeförhör.
Citera
2013-12-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Det är inte jag som påstår det här. Jag citerar ur IBAS rapport i FUP. Och de har hyfsad koll - även i jämförelse med lokala mobil-orakel i Boden... Läs rapporten. Meddelandena permanent raderats av en automatisk funktion som inte kan påverkas eller startas av användaren. Det är IBAS slutsats. Alltså: om MB byggt en mordplan på att ingen skulle kunna läsa ett sådant SMS, var det enda säkra sättet att gå fri att göra sig av med telefonen. Vilket han inte gjorde.

Skulle det inte verka mer misstänkt att göra sig av med telefonen även om det skulle vara säkraste sättet att inte sms kunde återskapas? Vad säkerhetsställer att telefonen som mottog smsen är samma som polisen inte kunnat återskapa smsen på? Ursäkta om jag missat något men är det inte bara att skifta simkort till en annan telefon? Har lite olika backup telefoner som jag skiftar mellan själv beroende på vad jag ska göra, tar inte med smartphonen när jag ska fiska t.ex.
Citera
2013-12-09, 00:10
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag tror vi har rätt och fel bägge på.

Första förhöret med Kristoffer (vid anhållandet) hålls enligt RB 24:8

De därefter följande hålls enligt RB 23:6

När jag läser paragraftexten igen inser jag att den inte säger något specifikt om i vilken egenskap personen ska förhöras. Det står bara

Vilket ju kan vara såväl en misstänkt som en medåtalad, ett vittne eller någon form av expert. Så alla förhör är då RB23:6 om det inte finns någon specialregel som tar över (exvis RB24:8 vid anhållande. Syftet med specialregleringen här är att man efter avslutat förhör ska fatta beslut om anhållandet ska bestå eller inte)

Begreppet "upplysningsvis(a) förhör" förekommer inte i RB, det är nog snarare än populärterm som syftar på ovan formulering. Det som avgör "frihetsgraden" för den förhörde är om personen är delgiven misstanke eller ej. Är man inte delgiven misstanke framgår av RB 23:9 att man ändå kan vara tvungen att kvarstanna i 6 eller (i särskilda fall) upp till 12 timmar. Denna regel gäller oberoende av om syftet med förhöret är att utröna om man kan få upp misstankegraden på personen eller om personen är expert på något udda område som förundersökningen behöver hämta in detaljerade information om.

I vart fall var det inte något "anhållandeförhör" den 23/5 - om den saken kan vi kanske vara överens åtminstone?
Nej, förhöret var identiskt med det som hölls med mannen från Spekeröd, till slutet då mannen delgavs misstanke och anhölls.
Citera
2013-12-09, 00:11
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZegDeg
Du anstränger dig verkligen för att inte förstå och denna avstickare angående förhörsformen tydliggör väl detta.

Det händer inte alltför sällan att man hör personer upplysningvis och under eller efter förhöret beslutar åklagaren om att delge misstanke och förhöret återupptas men då som ett misstankeförhör.
Vad skiljer förhören åt, förutom utgången?
Senast redigerad av Quarrel 2013-12-09 kl. 00:13.
Citera
2013-12-09, 00:14
Medlem
Reviewss avatar
FUP 886: 9 mars pratar VB med MB om en kille på Dojon som hon upplever som jobbig och oartig. Killen har sökt hennes nummer på nätet, sedan messat och ringt. VB bestämmer sig för att be en tränare på Dojon om hjälp för att få honom att sluta.

Denna kille finns med i FUP och är hörd fast nämner inget där om att han har haft kontakt med VB. Anmärkningsvärt ?

VB hade två mobilnummer, var den andra telefonen inaktiv ? Följdfråga: kan hon ha haft med sig båda telefonerna till KJ ? (vet att den frågan har tagits upp tidigare)

Som jag ser på saken har VB syftat på en "okänd" person när hon har skrivit att någon är knäpp. Jag förutsätter att MB vet vem personen i fråga är eftersom hon vänder sig till honom för att få hjälp.

Tyst efter 18.40 ? VB och KJ går in i sovrummet. Enligt KJ tar VB initiativet, jag tror att hon är sur på MB när han struntar i att svara på hennes meddelanden. Hon vill prata, det vill inte han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in