Citat:
Ursprungligen postat av
MBoudine
Vi kan nog räkna med att MrFolds näsa är oanvändbar här. Fold har såvitt jag förstått varit ganska klar över att KJ varit ensam om styckmordet på Vatchareeya Bangsuan, och han är förmodligen av samma uppfattning även i dag. Att ställa en fråga till MrFold av det här slaget är därför inte meningsfullt ..
Där har du fel. Min huvudhypotes har hela tiden varit att han var ensam, men jag har inte uteslutit andra scenarion. Det finns dock inte mycket att gå på i den riktningen om man nu inte räknar in hobbypsykologiska analyser av varför KJ inte skulle kunna ha begått detta brott och städat upp på egen hand. Nya fakta kan föranleda omprövning, men just idag skulle jag sätta följande sannolikhetsordning:
1) KJ har begått brottet ensam och "röjt upp" på egen hand efter det.
2) KJ har begått brottet ensam, men fått viss assistans av någon eller några i efterarbetet. Dessa kan ha varit helt ovetande/lurade av KJ (Om "bära-ut-sängen-händelsen" verkligen existerar så skulle det kunna vara en sån grej) eller ha haft viss insikt eller aning i vad som skett, men sannolikt inte hela vidden. Om en sådan "hjälpare" existerar misstänker jag starkt att vederbörande blev lika chockad som alla andra när hen insåg vad som hänt med den döda kroppen och vilka skador som tillfogats kroppen även pre-mortem
3) KJ har haft medbrottslingar även i själva mordet. Dessa står i så fall att finna i hans bekantskapskrets, även om de inte nödvändigtvis behöver tillhöra den närmare kretsen. Att det skulle vara någon i utredningen totalt obekant person eller än mindre Berg och hans fru är idéer jag inte finner värda att ta på allvar.
Att han bara skulle ha varit nån slags "assistent" som nu sitter och tiger och tar på sig hela skulden ser jag som helt osannolikt och inte ens värt att föra in på skalan.