2013-12-09, 00:06
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Det blir utan tvekan rekord den här månaden. Förra månaden var för låga siffror i princip alla institut. Tror på ett rejält hopp till ca 11,5.

Jupp. Typ det jag sagt hela tiden senaste tiden. Så på så sätt bara bra att vissa institut låg lite lågt förra månaden, nu finns utrymme för ökningar. Det var bara Demoskop som låg högt förra månaden och nu är på normal ökningstakt igen, men det är som sagt det normala och inte för lågt, så det är också helt okej
2013-12-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Visst kan goda nyheter förblinda. Men lite källkritik tack...

Det finns inget om "marknadsinsikt" att finna via Google. Inget företag registrerat med det namnet. På hemsidan finns vare sig telefon eller adress eller några namn. Ej heller några uppdragsgivare.

Hemsidan registrerades i augusti i år. Men en .com adress via en anonymiseringstjänst i USA (domain by proxy).

Jag gissar att det i bästa fall rör sig om trollning. I värsta fall försök till registrering. Jag menar... fundera bland vilka länken sprids? Tanken skulle kunna vara att massa SD Internetkrigare reggar sig i deras panel.

Vilken panel?

Läs mina inlägg.
Jag har fått sms.
Många andra också fått sms enligt Google.
2013-12-09, 00:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Så har de flesta härinne, inklusive mig själv, resonerat kring varenda händelse som kännetecknat det galna Sverige det senaste året. Opinionen verkar dock vara betydligt mer nyckfull eller trögförändrad än vad man kan tro. Jag tippar att alla dessa händelser som torde gynna SD tar tid att få genomslag i opinionen. Lång tid.

Det är sant att man aldrig ska underskatta svenskens tröghet. Skolfrågan är dock extra känslig för folket. Det handlar om baaaarn och om framtiden. Ett havererat skolväsende visar vilket håll samhället är på väg åt, tydligare än något annat.

För medelklassen är det här viktigare än gängskjutningar, våldtäkter, rån och allt annat som de tror att de kan gömma sig för. Sen vet jag inte om det kommer visa sig i opinionen nu eller om fröet börjar planteras nu och skördas om 6-24 månader. Den tid det tar för svensken att se samband är fortfarande förvånande.
2013-12-09, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jupp. Typ det jag sagt hela tiden senaste tiden. Så på så sätt bara bra att vissa institut låg lite lågt förra månaden, nu finns utrymme för ökningar. Det var bara Demoskop som låg högt förra månaden och nu är på normal ökningstakt igen, men det är som sagt det normala och inte för lågt, så det är också helt okej
Vi får se. Demoskop säger SD ner -1,5% och statistiskt säkerställt ras för MP på -3,5%. YouGov säger SD upp 1,5%, MP upp 0,9%. Mätningarna avslutades 3 resp. 4 december. Skillnaden är att YG tog en månad på sig, Demoskop en vecka. Jag tror det finns en hel del brus i mätningarna. Men nu har vi i alla fall två mätningar som indikerar att Åkerlunds 500.000 parasiter, mediadrev, landsdagar, Tavakoli och Ekeroth inte har haft någon nämnvärd avkylningseffekt.
2013-12-09, 00:30
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Problemet med den senare tolkningen är väl att det är svårt att förstå varför dålig metodik skulle visa på en ökande trend i opinionen.

Det handlar rimligtvis om hur rådata viktas när institutet försöker beräkna hur ett växande(eller för den delen minskande) partis verkliga väljarantal är. Om parti X fick exempelvis 5,7% i valet senast och nu har 11,6%(fiktiv siffra) i rådatat. Vad ger det dem för väljarandel i den publicerade undersökningen? Förmodligen har olika institut olika sätt att räkna och vi får hoppas för deras egen skull att de är professionella när det gäller alla åtta nuvarande riksdagspartier.
2013-12-09, 00:30
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Utöver detta är det också lite lustigt att användaren som först introducerade "marknadsinsikt" reggade sitt konto här samtidigt som det påstådda institutet reggade sin hemsida.

Skulle man ta sig tid att läsa använaderns 13 inlägg innan länken kom, skulle man kanske (som jag) uppleva dem aningen pliktskyldiga.
Jag låter mig övertygas av din argumentation. Men vilket kan syftet vara? Varför skulle någon ta sig tid att göra något sådant? Det är nästan omöjligt att se hur det skulle kunna finnas någon ekonomisk vinning med att publicera en påhittad opinionsundersökning på det här sättet.

Och varför inte då göra den mer i linje med övriga undersökningar för att öka trovärdigheten? Allt är ett stort mysterium.
2013-12-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jag är medveten om att urvalet är slumpmässigt. Min poäng var att SD-väljare som blir slumpmässigt utvalda är mer ivriga att delta än andra partiers väljare. Titta bara på den här tråden och hysterin kring SD i opinionsmätningar. Inget annat enskilt riksdagsparti har en egen tråd för det, vare sig på Flashback eller något annat forum. De enda som möjligen brinner för t.ex. Folkpartiet är deras egna företrädare.

Du glömmer att vi här inte alls är representativa för SD väljare i allmänhet.
Däremot finns det kanske några tusen SD sympatisörer som är mycket aktiva och kunniga.
Titta på hur många inlägg du ensam har skrivit utan någon ersättning.
I mitt fall rör det sig om tiotusentals inlägg på olika ställen utan någon ersättning.
Aftonbladet, Expressen, DN, GP, SVT, SR, SvD, Sydsvenskan och många fler.
Deras aktivitet är så stor att andra partiers sympatisörer ofta inte märks.
De har flera starka viktiga drivkrafter tex: känslan av att förrädare orättfärdigt vill beröva
dem hemlandet, demokratin, yttrandefrihet, traditioner och mycket annat.
De är övertygade att de har rätt, de har fått nog och många är djävligt förbannade.
2013-12-09, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Så har de flesta härinne, inklusive mig själv, resonerat kring varenda händelse som kännetecknat det galna Sverige det senaste året. Opinionen verkar dock vara betydligt mer nyckfull eller trögförändrad än vad man kan tro. Jag tippar att alla dessa händelser som torde gynna SD tar tid att få genomslag i opinionen. Lång tid.
Håller inte helt med. Opinionen kan ändras ganska snabbt, men denna förändring är svårt att mäta i vanliga undersökningar med tanke på att den ska vara minst 1-2 procentenheter för att vara signifikant (förutom SCB kanske vars opinionsundersökningar har lägre varians). Detta innebär att även om ett enskilt parti i verkligheten växer/minskar med t.ex. 1 procentenhet (vilket motsvarar ungefär 70000 personer), kommer det sällan att avspeglas direkt. Det är därför viktigt att titta på större perioder (3 månaders perioder duger bra tycker jag).
2013-12-09, 00:46
Moderator
Fear2bes avatar
Reggade mig på "tyck om tv.se" och döm om min förvåning om det inte var ännu en politisk undersökning om vilket parti man skulle rösta på.

Kanske det är för att man är panelmedlem själv, men jag har aldrig någonsin varit med om att det har varit så många politiska undersökningar tidigare om åren.
2013-12-09, 00:48
Medlem
Citat:
Utöver detta är det också lite lustigt att användaren som först introducerade "marknadsinsikt" reggade sitt konto här samtidigt som det påstådda institutet reggade sin hemsida.

Skulle man ta sig tid att läsa använaderns 13 inlägg innan länken kom, skulle man kanske (som jag) uppleva dem aningen pliktskyldiga.

Vad vill du säga?
Ser inget märkligt med användaren Reaktiv.
Han eller någon bekant kan väl ha fått sms som jag fick.
Uppenbarligen har det skickats ut många sms från flera telefonnummer.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-09 kl. 00:57.
2013-12-09, 00:51
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Jag låter mig övertygas av din argumentation. Men vilket kan syftet vara? Varför skulle någon ta sig tid att göra något sådant? Det är nästan omöjligt att se hur det skulle kunna finnas någon ekonomisk vinning med att publicera en påhittad opinionsundersökning på det här sättet.

Och varför inte då göra den mer i linje med övriga undersökningar för att öka trovärdigheten? Allt är ett stort mysterium.

Syftet skulle kunna vara att driva med SD-svansen. Visa och skratta åt hur okritiskt de tar till sig och sprider info vidare. Det finns också möjlighet att registrera genom locka folk anmäla sig till deras panel.

Att de ger SD skyhögt är väl ganska självklart. Det är till SD:are bluffen riktas. Det är deras uppmärksamhet man vill ha. Avpixlat hade väl inte panikskrivit en artikel om ett helt okänt institut vars enda spår på nätet är en länk från en nyreggad flashbackare, om inget lockade dem.

Är som all annan bluff. Ska man lura någon exempelvis betala förskott för en vara på blocket, måste det vara billigt - inte trovärdigt. Det är ju tron att man kan göra ett kap som får folk tappa omdömmet.
2013-12-09, 00:54
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Syftet skulle kunna vara att driva med SD-svansen. Visa och skratta åt hur okritiskt de tar till sig och sprider info vidare. Det finns också möjlighet att registrera genom locka folk anmäla sig till deras panel.

Att de ger SD skyhögt är väl ganska självklart. Det är till SD:are bluffen riktas. Det är deras uppmärksamhet man vill ha. Avpixlat hade väl inte panikskrivit en artikel om ett helt okänt institut vars enda spår på nätet är en länk från en nyreggad flashbackare, om inget lockade dem.

Är som all annan bluff. Ska man lura någon exempelvis betala förskott för en vara på blocket, måste det vara billigt - inte trovärdigt. Det är ju tron att man kan göra ett kap som får folk tappa omdömmet.
Du har säkert rätt. Då får vi väl ta till oss det faktumet att vi nu är så många att det kan vara lönsamt att vända sig direkt till oss med diverse bedrägerier. Det bästa vore om MSM insåg detta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in