2013-12-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Utan att göra några djupare analyser om rörelser mellan partierna, så ser det ju klart ut som att SD har snott i princip alla sina röster från Alliansen. Nästa steg blir alltså att börja plocka hem väljare från de rödgröna. Och det ska inte vara omöjligt om samhällsutvecklingen fortsätter som hittills och SD spelar sina kort rätt.
Jag tror iofs inte att man är färdiga med alliansen. Jag tror att moderaterna kan hamna under 20% om de inte adresserar integrationsproblematiken. Centern är dödsdömt med sin nya agenda, och kd är en suck ifrån att hamna utanför riksdagen för gott. När alliansen är i spillror kommer folkpartiet att söka sig mot regeringsmakten igen, och jag tror inte de är för stolta för att regera med s och mp.

Moderaternas enda alternativ tillbaka till makten kommer att vara tillsammans med SD, men dit är det ett par val.

Visst är potentialen hos v och s stor. Det är ju arbetare som förlorar främst på en generös invandringspolitik. Man får konkurrens om jobben och urholkad välfärd på en gång. Men för att SD ska ta nästa stora språng måste man göra några skönhetsförändringar. Nidbilder som Ekeroth och hans gelikar måste bort från offentligheten, och fler kvinnor måste släppas fram.

Dessutom borde man ge fler framträdande poster åt invandrare. Skötsamma invandrare är en annan viktig grupp som har stor potential. Inte minst rättspolitiskt ligger man nära många i denna grupps åsikter, och även här har många av invandrarna mest att förlora på fortsatt stor invandring.
2013-12-08, 23:43
Medlem
Marknadsinsikt.com domänen registrerades 2013-09-08
av en idag okänd privatperson.
Siten verkar ligga på ett webbhotell i USA.

Citat:
Marknadsinsikt.com
Frågor & Svar, utdrag.
http://www.marknadsinsikt.com/faq
Om våra undersökningar

På uppdrag av vem genomför ni era undersökningar?
Både företag och andra organisationer (politiska, ideella etc.), är uppdragsgivare för de olika marknads- & opinionsundersökningar som genomförs av marknadsinsikt.
När ingen uppdragsgivare angivits beror detta på att den görs i egen regi eller att uppdragsgivaren valt att vara anonym för att inte påverka svaren.

Får era uppdragsgivare tillgång till mina individuella svar?
Ja uppdragsgivare kan i vissa fall få tillgång till respondenters individuella svar efter att de har anonymiserats.

Hur går undersökningarna till?
Undersökningarna genomförs genom regelrätta telefonintervjuer samt utskick av formulär via mobil, epost etc.

Om din medverkan/urval/kontaktuppgifter

Var har ni fått tag på mina kontaktuppgifter och mitt telefonnummer?
Urval och inhämtning av kontaktuppgifter görs via ett flertal leverantörer genom Statens personadressregister (SPAR). Så länge du inte har hemlig adress eller hemligt telefonnummer kan du komma med i de urval som görs vid varje marknads- eller opinionsundersökning.

Varför har ni valt ut mig?
Efter kriterier såsom ålder, geografi etc. bestämts sker själva urvalet allt som oftast slumpmässigt. Vissa organisationer vill genomföra undersökningar mot befintliga kunder, medarbetare, kunder eller dylikt, varefter även sådana urval är möjliga.

Varför har ni kontaktat mig trots att jag har NIX-Telefon och/eller direktreklamsspärr?
De undersökningar som görs utgör ej marknadsföring. Därav får kontakt tas även om man avböjt försäljningssamtal eller adresserad direktreklam. Här finner du mer info om NIX-telefon och NIX-reklam.

Vem får veta vad just jag svarat/Är mina svar säkra hos er?
Dina specifika svar är säkra för all insyn i framtiden eftersom de alltid anonymiseras när de sparas på våra kryterade servrar. Din identitet tillsammans med de individuella svaren röjs alltså aldrig för uppdragsgivare eller annan part.

Säljer ni era svar vidare?
Dina svar anonymiseras alltid innan vi sparar dem. Detta innebär att vi aldrig röjer identiten på individuella respondenters svar för tredje part. Vi säljer vidare det aggregerade resultatet av undersökningen och analysen av svarsmönstren till de beställande företagen och organisationerna.

Kan jag svara anonymt?
Dina individuella svar kommer alltid att vara och förbli anonyma gentemot uppdragsgivare. Anonymiserade individuella svar kan ibland vidarebefordras till uppdragsgivare.
2013-12-08, 23:45
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Det är lite tragikomiskt hur folk nu kan hoppa över till den rödgröna sörjan IGEN! Innan va det Ingvar Carlsson och Göran Persson som körde Sverige i fördärvet med sossarna. Sen va det Reinfeldt som tog över stafettpinnen. Och innan honom så va den senaste moderate ledaren Carl Bildt.

Min fråga är ju, hur fan kan svenskarna vara så jävla dumma i huvudet!? Svenskarna är som en björn som går i samma björnsax med en ny lem varje gång vart fjärde år...

1. Invandringen har alltid varit som högst under de borgerliga regeringsåren.
2. Det går inte bra för Sverige just nu. De flesta väljarna förväntar sig att om alliansen får vara kvar vid makten, så blir det "more of the same": dvs ännu sämre.
3. De flesta börjar inse att Reinfeldt & Co inte står på folkets sida utan har en egen agenda
4. 80% av befolkningen (cirka) är inte speciellt insatta i politik. Speciellt inte helheten.
2013-12-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Ja ja men stryk "nät-" och behåll "aktivism" då.
Som någon opinionsnisse (tror det var Carl Melin) nämnde så är SD och V i en klass för sig själva när det gäller digitala paneler, unga väljare som brinner extra mycket för att svara och klicka på allt som låter dem uttrycka sina partisympatier. Vilket troligen lär influera deras benägenhet att svara på ett sådant SMS. Medan C:s bonngubbar och KD:s 60-åriga kärnväljare i Småland kanske inte kastar sig över mobilen med lika stor entusiasm.

Jag trodde du skämtade.
Uppenbarligen skrev du fortare än du tänkte.

För höga värden pga överepresention hos UM, YouGov och Sentio är ett marginellt problem.
Det har jag visat tydligt flera gånger.
Novus slumpmässigt rekryterade panel har gett lika höga eller högre värden för SD.

Unga SD-män påverkar i ringa grad eftersom urvalet är slumpmässigt.
"efter kriterier såsom ålder, geografi etc.", se mitt inlägg eller deras hemsida.
Unga män är en mycket liten delgrupp dessutom.
Svarsviljan är också trivial att mäta för olika grupper.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-09 kl. 00:04.
2013-12-08, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Vågmästarrollen har inte gett ett skit, så det viktiga är att SD ökar stort och blir omöjliga att vägra ta beslut tillsammans med för alla andra partier och bli omöjliga att inte ta hänsyn till. Det enda SD är vågmästare i idag är struntfrågor och ibland frågor om skatter, helt ointressant.

Med såna siffror upplöses ju dessutom blocken. Eftersom två partier åker ur riksdagen. Alliansen krossas fullständigt med ett sådant resultat vilket är bra. Då är det slut med blocklarvet och SD kan påverka om man tycker något som får majoritet med ens röster. Enbart positivt!
Har man absolut majoritet kan man ju strunta fullkomligt i oppositionen, inklusive SD. Om S och MP bildar minoritetsregering kan man luta sig mot Fp och V om vartannat och få igenom i princip all sin politik. Skulle alliansen braka samman, dvs både C och Kd åker ur, så säljer sig fejkliberalerna utan att blinka.
2013-12-08, 23:52
Medlem
Mycket intressanta resultat från opinionsundersökningarna den senaste tiden, men de är som sagt endast undersökningar. Jag har fått över ett par vänner att rösta på Sd 2014 som var extrema Sd-motståndare innan 2010, det är möjligt att de har fått/kan få över ännu fler. Partiet legitimeras gradvis och vi har ännu inte nått graden för valdagen 2014, då känner ännu fler svenska väljare till att varken de som individer eller att det svenska samhället förstörs av Sverigedemokraterna. Så fort folk pratar om Sd med sina familjer och på arbetsplatser så får folk upp ögonen för partiets politik, hoppas att obildade S-väljare börjar resonera likadant istället för att okritiskt gå på autopilot till vallokalen och rösta S som väljaren gjort sen rösträtten.

Har ni tänkt på att Sd växte sakta precis efter riksdagsinträdet, men när de får ökat stöd så går det ännu snabbare till nästa procentenhet. Var det ~7,4% (osäker) som Sd hade innan järnrörsskandalen i november 2012? Jämför med valresultatet 2010 då de hade 5,7%, på drygt 2 år innebar det en ökning på 1,7 procentenhet. 12-13 månader senare ligger de på 10-16%, en extrem ökning som inget parti kan mäta sig med. Det skulle inte vara förvånande om det för Sd 2014 går som med Sannfinländarna som gick från runt 5% till nästan 20% på bara en mandatperiod. Det återstår att se om gråsossarna kollar på Almedalsveckan och slutdebatten i SVT.
2013-12-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Visst kan goda nyheter förblinda. Men lite källkritik tack...

Det finns inget om "marknadsinsikt" att finna via Google. Inget företag registrerat med det namnet. På hemsidan finns vare sig telefon eller adress eller några namn. Ej heller några uppdragsgivare.

Hemsidan registrerades i augusti i år. Men en .com adress via en anonymiseringstjänst i USA (domain by proxy).

Jag gissar att det i bästa fall rör sig om trollning. I värsta fall försök till registrering. Jag menar... fundera bland vilka länken sprids? Tanken skulle kunna vara att massa SD Internetkrigare reggar sig i deras panel.
Riktigt, denna känns inte stabil på något vis.
2013-12-08, 23:56
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Skämt och skämt...

Så långt ifrån dom här siffrorna är det inte om du jämför:

Yougov, December:

SD. 12.8% (+1,5)

S. 33,1 % (+0,6)
Mp. 9,2% (+0,9)
V. 7,2% (-0,3)

= 49,5%

M. 23,8% (-2,0)
C. 3,0% (-1,5)
Fp. 6,3% (+0,3)
Kd. 3,7% (+0,7)

= 36,8%
Det blir utan tvekan rekord den här månaden. Förra månaden var för låga siffror i princip alla institut. Tror på ett rejält hopp till ca 11,5.
2013-12-08, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TobiasBeecher
Mycket intressanta resultat från opinionsundersökningarna den senaste tiden, men de är som sagt endast undersökningar. Jag har fått över ett par vänner att rösta på Sd 2014 som var extrema Sd-motståndare innan 2010, det är möjligt att de har fått/kan få över ännu fler. Partiet legitimeras gradvis och vi har ännu inte nått graden för valdagen 2014, då känner ännu fler svenska väljare till att varken de som individer eller att det svenska samhället förstörs av Sverigedemokraterna. Så fort folk pratar om Sd med sina familjer och på arbetsplatser så får folk upp ögonen för partiets politik, hoppas att obildade S-väljare börjar resonera likadant istället för att okritiskt gå på autopilot till vallokalen och rösta S som väljaren gjort sen rösträtten.

Har ni tänkt på att Sd växte sakta precis efter riksdagsinträdet, men när de får ökat stöd så går det ännu snabbare till nästa procentenhet. Var det ~7,4% (osäker) som Sd hade innan järnrörsskandalen i november 2012? Jämför med valresultatet 2010 då de hade 5,7%, på drygt 2 år innebar det en ökning på 1,7 procentenhet. 12-13 månader senare ligger de på 10-16%, en extrem ökning som inget parti kan mäta sig med. Det skulle inte vara förvånande om det för Sd 2014 går som med Sannfinländarna som gick från runt 5% till nästan 20% på bara en mandatperiod. Det återstår att se om gråsossarna kollar på Almedalsveckan och slutdebatten i SVT.
Ja kompisvärvningar är mycket viktiga och bra. Är man bra polare så brukar det inte direkt vara svårt att få dem att öppna upp ögonen. iaf inte i yngre ålder.

De flesta av mina polare har visat sig redan rösta SD. Resten är nog inte omöjliga. De gillar Jimmie iaf och har kraftigt ändrat inställning allt efter som.
2013-12-09, 00:00
Avslutad
Yougov undersökningen gjordes under en period då jag inte tror att det blev maximal utdelning. Undersökningen var innan PISA och allt som varit senaste dagarna.
2013-12-09, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Påverkar i ringa grad eftersom urvalet är slumpmässigt "efter kriterier såsom ålder, geografi etc.",
se mitt inlägg eller hemsidan.
Unga män är en mycket liten grupp dessutom.
Jag är medveten om att urvalet är slumpmässigt. Min poäng var att SD-väljare som blir slumpmässigt utvalda är mer ivriga att delta än andra partiers väljare. Titta bara på den här tråden och hysterin kring SD i opinionsmätningar. Inget annat enskilt riksdagsparti har en egen tråd för det, vare sig på Flashback eller något annat forum. De enda som möjligen brinner för t.ex. Folkpartiet är deras egna företrädare.
2013-12-09, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Yougov undersökningen gjordes under en period då jag inte tror att det blev maximal utdelning. Undersökningen var innan PISA och allt som varit senaste dagarna.

Så har de flesta härinne, inklusive mig själv, resonerat kring varenda händelse som kännetecknat det galna Sverige det senaste året. Opinionen verkar dock vara betydligt mer nyckfull eller trögförändrad än vad man kan tro. Jag tippar att alla dessa händelser som torde gynna SD tar tid att få genomslag i opinionen. Lång tid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in