2013-12-08, 15:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Källa till "den överväldigande majoriteten"?

Det finns mig veterligen ingen veteskaplig undersökning utförd. Synd, eftersom det hade varit intressant. Ett tecken på att det i alla fall torde vara de flestas uppfattning att "duandet" är bra, är avsaknaden av upprop eller liknande för att få tillbaka "niandet". Det är huvudsakligen (uteslutande) de som "niar" som hävdar "niandets" förträfflighet.

Det är helt klart en generationsfråga. De som "niar" ligger i åldersspannet 17-28 (lite grovt tillyxat) och den målgrupp de vill "nia" är, som de uttrycker det, "äldre" [av respekt]. De "äldre" vill inte alls bli ihopkopplade med att utpekas som "äldre" och känner sig därför under inga omständigheter bekväma med att bli niade. För en 20-åring är en 50-åring "äldre", men för en 50-åring själv är en 50-åring inte gammal. Respekten borde således handla om att acceptera att "äldre" inte vill bli uppfattande som "äldre och därför inte "nia" dem.

Om man får vara frisk så åldras man inte speciellt mycket till sinnes mellan 30 och 60.
Citera
2013-12-08, 15:35
Medlem
Karnixs avatar
Själv så anväder jag "ni" till främlingar eftersom att det känns finare. Sen tycker jag att det låter bättre att säga "ni" än "du". Jag brukar använda "du" till kompisar och familj.
Citera
2013-12-08, 15:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karnix
Själv så anväder jag "ni" till främlingar eftersom att det känns finare. Sen tycker jag att det låter bättre att säga "ni" än "du". Jag brukar använda "du" till kompisar och familj.

Du är 17-28 antar jag? Använder du "ni" till "främlingar" i samma ålder som du eller har du även ett åldersgrundat argument för att säga "ni"?

För övrigt se min argumentation i inlägget ovan.

Edit: Såg i din historik att du är 19 så min teori verkar stämma in på dig.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-08 kl. 15:43.
Citera
2013-12-08, 15:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dentrogne
Brukar alltid säga "ni". Men till nära kompisar kan jag "dua" ibland.

I kassan i ICA säger du alltså "ni" till kassörskan, till bekanta säger du "ni" fast att ni är jämngamla, men man ska vara en väldigt nära vän med dig för att få ett "du"?

Är det något fel på dig?
Senast redigerad av URBANARTS89 2013-12-08 kl. 15:46.
Citera
2013-12-08, 15:57
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Källa till "den överväldigande majoriteten"?

Den så kallade du-reformen kom ju från generaldirektören för att ställa sig in hos de anställda på medicinalstyrelsen. Inga anställda hade bett om den.
Generaldirektören var värmlänning och hette Bror och ville bli du och Bror med de anställda. Hade han varit norrbottning och hetat Bengt och varit generaldirektör för LKAB så hade det inte blivit någon jävla reform. Snacka om fjantighet. Typiskt värmlänningar.

Anektdotala "källor" bara...

Oavsett hur du-reformen kom till så fick den ju rätt snabbt fäste och oavsett om den var ombedd eller ej så ersatte du inte ni.
Citera
2013-12-08, 16:15
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är helt klart en generationsfråga. De som "niar" ligger i åldersspannet 17-28 (lite grovt tillyxat) och den målgrupp de vill "nia" är, som de uttrycker det, "äldre" [av respekt]. De "äldre" vill inte alls bli ihopkopplade med att utpekas som "äldre" och känner sig därför under inga omständigheter bekväma med att bli niade. För en 20-åring är en 50-åring "äldre", men för en 50-åring själv är en 50-åring inte gammal. Respekten borde således handla om att acceptera att "äldre" inte vill bli uppfattande som "äldre och därför inte "nia" dem.

Om man får vara frisk så åldras man inte speciellt mycket till sinnes mellan 30 och 60.
Detta påstående vill jag opponera mig emot lite grann. Jag och mina bekanta som tillhör samma generation som mig - sena åttiotalister - brukar inte nia folk överhuvudtaget. Mina föräldrar däremot och folk tillhörande deras generation - 50-talister - brukar däremot nia äldre människor - personer som är födda på 30-talet eller tidigare.

Jag, som är i 25-årsåldern, räknar dessutom folk som äldre när de börjar komma upp i 70-årsåldern, snarare än 50-årsåldern.
Citera
2013-12-08, 16:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Detta påstående vill jag opponera mig emot lite grann. Jag och mina bekanta som tillhör samma generation som mig - sena åttiotalister - brukar inte nia folk överhuvudtaget. Mina föräldrar däremot och folk tillhörande deras generation - 50-talister - brukar däremot nia äldre människor - personer som är födda på 30-talet eller tidigare.

Jag, som är i 25-årsåldern, räknar dessutom folk som äldre när de börjar komma upp i 70-årsåldern, snarare än 50-årsåldern.

Vad är det du opponerar dig mot? Att mitt intervall var för stort. Kanske ska det vara 17-23 i stället?

Att 50-talister skulle "nia" 30-talister är ju rent svammel. Jag är född på 50-talet och har följaktligen genomlevt vad den generationen gjorde och gör. Det fanns inget förekommande "niande" i min generation vare sig till äldre eller till lärare. Om dina föräldrar är födda i en familj med ett kvastskaft i röven så kan det ju tänkas att de tvingades till det och tillhör de extrema undantagen som finns i alla sammanhang. Det var på intet sätt utmärkande för generationen födda på 50-talet. Den teorin kan du kasta i sopnedkastet (ja sådana fanns på den tiden).
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-08 kl. 16:35.
Citera
2013-12-08, 16:44
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Vad är det du oponerar dig mot? Att mitt intervall var för stort. Kanske ska det vara 17-23 i stället?

Att 50-talister skulle "nia" 30-talister är ju rent svammel. Jag är född på 50-talet och har följaktligen genomlevt vad den generationen gjorde och gör. Det fanns inget förekommande "niande" i min generation vare sig till äldre eller till lärare. Om dina föräldrar är födda i en familj med ett kvastskaft i röven så kan det ju tänkas att de tvingades till det och tillhör de extrema undantagen som finns i alla sammanhang. Det var på intet sätt utmärkande för generationen födda på 50-talet. Den teorin kan du kasta i sopnedkastet (ja sådana fanns på den tiden).
Jag opponerade mig emot din lilla hemsnickrade teori eftersom den inte stämmer överens med mina personliga erfarenheter.

Att det är 50-talister, och generationer som är äldre än så, som niar folk stämmer enligt mina erfarenheter in på betydligt fler personer än mina föräldrar. Dessa personer har förmodligen fått en bättre uppfostran än vad du, med tanke på dina attitydproblem dessutom, måste ha fått. Således tror jag snarare att det är du som utgör ett "extremt undantag".

Och du - gör din omgivning en tjänst och hoppa själv ner i sopnedkastet istället!
Senast redigerad av bobhnud 2013-12-08 kl. 16:48.
Citera
2013-12-08, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Jag opponerade mig emot din lilla hemsnickrade teori eftersom den inte stämmer överens med mina personliga erfarenheter.

Så du som sidobetraktare har alltså större kännedom om hur det är att vara 50-talist än vad jag har som är det? Gör dig inte dummare än du är.
Citera
2013-12-08, 16:56
Medlem
Sereenas avatar
Funderar om det kanske kan vara lite av en miljöaspekt i det hela, tex storstad vs småstad, "överklass" vs "arbetarklass" osv
Citera
2013-12-08, 16:56
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Så du som sidobetraktare har alltså större kännedom om hur det är att vara 50-talist än vad jag har som är det? Gör dig inte dummare än du är.
Och du som en enda enskild individ kan representera och föra en hel generations talan? Jag undrar vem det är som gör sig dummare än den redan är ...
Citera
2013-12-08, 17:01
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Funderar om det kanske kan vara lite av en miljöaspekt i det hela, tex storstad vs småstad, "överklass" vs "arbetarklass" osv

Ja, jag tror det är mer utbrett bland outbildad underklass att tro att det är "fint" och "artigt" att använda Ni till folk (trots att majoriteten inte tycker om att nias av främlingar). Det tycks också ha en spridning hos unga människor i under medelklassen, typ som jobbar som telefonförsäljare och dylikt. Ser niandet som ett tecken på brist på förfining och obildning.

Jag niades häromdagen av en kassörska 20 år äldre än jag själv, och markerade då genom att fråga vilka vi hon syftade på, och att det bara var mig hon talade med. Det tycker jag är viktigt att fler gör - markerar. Folk som niar lever i inbillningen att de är artiga, fast det är tvärtom.
Senast redigerad av swimp78 2013-12-08 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in