2013-12-08, 13:20
Medlem
surfemils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja du måste vara socialt stel och även framstå så om du väljer att distansera dig till din omgivning med ett nedsättande och distanserande "niande". Väluppfostrad är inte det man tänker på när man träffar på den typen av egensinnig frånvändhet. Tankarna far nog hellre till en oborstad stropp.

Ber om ursäkt om jag på något sätt har förolämpat dig eller rört någon känslig punkt. Kan på rak arm säga att jag aldrig någonsin har upplevt att situationer då jag har använt mig av "ni" på något sätt skall ha resulterat i att den andra personen uppfattade det som något negativt. Likväl betvivlar jag att någon skulle uppfatta det som "distanserande" eller "nedsättande".

Beter mig inte på något sätt som skulle kunna uppfattas som "brattigt" eller "överklass", kan det i så fall vara skälet till att jag har klarat mig undan att ha uppfattats som respektlös? Kanske, vem vet?
Senast redigerad av surfemil 2013-12-08 kl. 13:23.
Citera
2013-12-08, 13:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfemil
Ber om ursäkt om jag på något sätt har förolämpat dig eller rört någon känslig punkt. Kan på rak arm säga att jag aldrig någonsin har upplevt att situationer då jag har använt mig av "ni" på något sätt skall ha resulterat i att den andra personen uppfattade det som något negativt. Likväl betvivlar jag att någon skulle uppfatta det som "distanserande" eller "nedsättande".

Du förolämpar inte mig, men eftersom vi för en diskussion får du vara beredd på mothugg. Läs igenom tråden så får du flera exempel på sådant som motsäger din uppfattning. Rent generellt är det inte speciellt vanligt att människor går in och rättar någon. Avsaknanden av kommentarer till ditt "niande" ska du inte ta som intänkt för att det uppskattas.
Citera
2013-12-08, 13:27
Medlem
surfemils avatar
Citat:
Du förolämpar inte mig, men eftersom vi för en diskussion får du vara beredd på mothugg. Läs igenom tråden så får du flera exempel på sådant som motsäger din uppfattning. Rent generellt är det inte speciellt vanligt att människor går in och rättar någon. Avsaknanden av kommentarer till ditt "niande" ska du inte ta som intänkt för att det uppskattas.

Självklart, gick lite väl snabbt in på defensiven. Uppdaterade tidigare inlägg med att jag inte för mig på något sätt som kan uppfattas som nedsättande, brattigt eller otrevligt distanserande. Tror nog att användandet av "ni" och hur det uppfattas beror helt och hållet på hur personen för sig och talar. En person som talar med en grövre "överklass"-dialekt och klär sig trendigt kan säkerligen uppfattas som respektlös och nedsättande.
Senast redigerad av surfemil 2013-12-08 kl. 13:31.
Citera
2013-12-08, 13:35
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Typexempel på missuppfattning [om det nu gick till som du beskrev det]. Det är korrekt att tilltala ett kollektiv som ni eftersom det avser fler även om det bara är en som arbetar där. "Ni" i detta fall är således inte personligt och inte fan ska väl kunden behöva bli personlig med expediten.

Något säger mig att du inte hörde detta.

Det blev populärt för 30-40 år sedan att expediterna började tala i jag-form till kunderna. Om jag går in i en affär besöker jag inte expediten, jag besöker affären. Om jag frågar om det finns en viss vara så handlar min fråga om affärens eventuella innehav av den, inte om expeditens innehav av den. Jag vill inte ha svaret: - Jag har den på lager.

Antingen hittar du på eller så var expediten en idiot.

"Jag" passar om det råkar vara butikschefen/ägaren du pratar med (ganska vanligt i småbutiker), men inte annars.
Citera
2013-12-08, 13:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Tror nog att användandet av "ni" och hur det uppfattas beror helt och hållet på hur personen för sig och talar. En person som talar med en grövre "överklass"-dialekt och klär sig trendigt kan säkerligen uppfattas som respektlös och nedsättande.

Det du skriver här upplever jag som att du inser att det inte är ensidigt väl uppskattat med ett "niande". Varför ska du då hålla på med sådana märkvärdigheter och brott mot den gängse ordningen sedan närmare 50 år?

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
"Jag" passar om det råkar vara butikschefen/ägaren du pratar med (ganska vanligt i småbutiker), men inte annars.

De brukar ofta vilja hålla isär jaget och företaget.
Senast redigerad av HerrGickhan 2013-12-08 kl. 14:08.
Citera
2013-12-08, 13:55
Medlem
bobhnuds avatar
Du-reformen kom redan i slutet av 1960-talet, så använda "Ni" känns ju inte så lite förlegat. Därför säger jag alltid "du", även till äldre personer, och även om de försöker tillrättavisa mig genom att tydligt och irriterat säga "NI" till mig - alla måste förstå och acceptera att språket ständigt förändras!
Citera
2013-12-08, 13:56
Bannlyst
Skiter i att säga "ni" till de äldre. Säger ibland du också. När jag var i Frankrike säger jag ALLTID ni i allafall.
Citera
2013-12-08, 13:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Du-reformen kom redan i slutet av 1960-talet, så använda "Ni" känns ju inte så lite förlegat. Därför säger jag alltid "du", även till äldre personer, och även om de försöker tillrättavisa mig genom att tydligt och irriterat säga "NI" till mig - alla måste förstå och acceptera att språket ständigt förändras!
Hur ofta händer det?
Citera
2013-12-08, 14:01
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hur ofta händer det?
Inte speciellt ofta - jag kan faktiskt bara minnas att det har hänt mig en gång.
Citera
2013-12-08, 14:09
Medlem
surfemils avatar
Citat:
Det du skriver här upplever jag som att du inser att det inte är ensidigt väl uppskattat med ett "niande". Varför ska du då hålla på med sådana märkvärdigheter och brott mot den gängse ordningen sedan närmare 50 år?

Har som sagt aldrig upplevt att folk har uppfattat det som negativt när jag har använt mig av "niandet". Därmed ser jag inget skäl till varför jag skall sluta använda mig av det trots att det sällan används i det svenska språket. Har blivit berikat om dess "nedsättande" ton i denna tråd men baserat på långvarigt användande kombinerat med att det är djupt inpräntat i ryggmärgen lär jag antagligen inte sluta använda det.

Sedan vill man ju självklart sticka ut något och vara lite märkvärdig
Citera
2013-12-08, 14:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har som sagt aldrig upplevt att folk har uppfattat det som negativt när jag har använt mig av "niandet".

Det beror endast på att folk är artiga och konflikträdda. De låter dig hållas med dina fjantigheter.

Citat:
Sedan vill man ju självklart sticka ut något och vara lite märkvärdig

Ja, då är du i alla fall medveten om hur fjantigt det är.
Citera
2013-12-08, 15:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Det är väl i sig inget fel att tycka så.
Men en överväldigande majoritet av övriga svenskar har diametralt motsatt åsikt och upplever niande som respektlöst

Källa till "den överväldigande majoriteten"?

Den så kallade du-reformen kom ju från generaldirektören för att ställa sig in hos de anställda på medicinalstyrelsen. Inga anställda hade bett om den.
Generaldirektören var värmlänning och hette Bror och ville bli du och Bror med de anställda. Hade han varit norrbottning och hetat Bengt och varit generaldirektör för LKAB så hade det inte blivit någon jävla reform. Snacka om fjantighet. Typiskt värmlänningar.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-12-08 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in