2013-12-07, 22:57
Medlem
Nu har det gått lite drygt 2 månader sedan jag tog ut 90% i Danmark och stoppade utlåningen.

Efter jag tog ut 90% hade jag ca 15000 dkk kvar på kontot. Sedan 1 oktober har dessa pengar genererat 13 dkk i avkastning. Jag får den avkastningen till ca 8 promille på 2 månader och 7 dagar. I och för sig med nyutlåning stängd.

Via beta sidan kan jag se att jag totalt har 104 sek i icke realiserade ränteintäkter.

På dessa 2 månader och 7 dagar har det skett återbetalningar på ca 3,5% av det utlånade kapitalet.

Även innan jag tröttnade och gav upp Danmark var utvecklingen likvärdig åtminstone sedan juni.

Vi har ju gång på gång här på forumet frågat vad som är fel med Danmark och det enda svaret vi hittills har fått från Trustbuddy att så vitt de vet är inget fel. Är det möjligt att ni kan lyfta telefonen eller skicka ett mail till ansvarig på den Danska marknaden och fråga då vi är många som undrar vad som händer i vårt södra grannland. Betalningsviljan verkar vara väldigt nära noll.

Till sist tänkte jag berätta att jag till sist fick mina 40 euro (som jag tjatat om som en galning här)som Trustbuddy slarvade bort vid flytten från Finland till Sverige.

Glädjen blev dock mycket kortvarig då de veckan efter misslyckades med nästa överföring, den här gången handlar det om 4,75 euro. Tror att det är 5 eller möjligen 6 överföringen (samtliga jag genomfört) som Trustbuddy har misslyckats med när det gäller överföringar från utlandet till Sverige, Har självklart mailat specialsuport och den här gången också bett att få kontaktuppgifter till den som är ansvarig för systemen för att få en vettig förklaring till vad de sysslar med.

Hoppas att jag inte behöver vänta en månad på att få tillbaka mina pengar den här gången…...
Citera
2013-12-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Repus
Nu har det gått lite drygt 2 månader sedan jag tog ut 90% i Danmark och stoppade utlåningen.

Efter jag tog ut 90% hade jag ca 15000 dkk kvar på kontot. Sedan 1 oktober har dessa pengar genererat 13 dkk i avkastning. Jag får den avkastningen till ca 8 promille på 2 månader och 7 dagar. I och för sig med nyutlåning stängd.

Via beta sidan kan jag se att jag totalt har 104 sek i icke realiserade ränteintäkter.

På dessa 2 månader och 7 dagar har det skett återbetalningar på ca 3,5% av det utlånade kapitalet.

Även innan jag tröttnade och gav upp Danmark var utvecklingen likvärdig åtminstone sedan juni.

Vi har ju gång på gång här på forumet frågat vad som är fel med Danmark och det enda svaret vi hittills har fått från Trustbuddy att så vitt de vet är inget fel. Är det möjligt att ni kan lyfta telefonen eller skicka ett mail till ansvarig på den Danska marknaden och fråga då vi är många som undrar vad som händer i vårt södra grannland. Betalningsviljan verkar vara väldigt nära noll.

Till sist tänkte jag berätta att jag till sist fick mina 40 euro (som jag tjatat om som en galning här)som Trustbuddy slarvade bort vid flytten från Finland till Sverige.

Glädjen blev dock mycket kortvarig då de veckan efter misslyckades med nästa överföring, den här gången handlar det om 4,75 euro. Tror att det är 5 eller möjligen 6 överföringen (samtliga jag genomfört) som Trustbuddy har misslyckats med när det gäller överföringar från utlandet till Sverige, Har självklart mailat specialsuport och den här gången också bett att få kontaktuppgifter till den som är ansvarig för systemen för att få en vettig förklaring till vad de sysslar med.

Hoppas att jag inte behöver vänta en månad på att få tillbaka mina pengar den här gången…...

Lite nyfiken, kan du förklara hur de har misslyckats med överföringarna?
Det syns ju inte öppet vad växelkursen är på hemsidan, så hur ser du att det "saknas" pengar?
Citera
2013-12-08, 09:10
Medlem
Citat:
...

Vi har ju gång på gång här på forumet frågat vad som är fel med Danmark och det enda svaret vi hittills har fått från Trustbuddy att så vitt de vet är inget fel.

...

Frågan man kanske ska ställa sig: Vad är det för fel på danskarna??

Fortsätter de som de gör så kan TB lika gärna avveckla marknaden. Ingen vettig kommer vilja låna ut till danskarna.

TB: Hur blir det med skatten?
Citera
2013-12-08, 11:45
Medlem
derivats avatar
Räknade åt skogen
Citera
2013-12-08, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Lite nyfiken, kan du förklara hur de har misslyckats med överföringarna?
Det syns ju inte öppet vad växelkursen är på hemsidan, så hur ser du att det "saknas" pengar?

När du gör en överföring mellan marknader skall utlåningen stannas tills tillräckligt med pengar har samlats in. när pengarna sedan finns på kontot skall överföringen genomföras.
Trustbuddy stannar kontot i några veckor men sedan verkar de tröttna och genomför överföringen iallafall vilket innebär att de avslutar lån och därmed orsakar dig -ränta (orealiserad ränta försvinner).

Överföringen går alltså inte till på det sätt som den skall göra enligt informationen på hemsidan. Den här gången handlar det bara om 4,75 Euro men riktigt störande ändå.

Min teori är att de flesta kunder missar eller tror att systemet skall göra så när de flyttar pengar och därmed är det billigare att ersätta de kunder som är observanta än att justera ett system som inte fungerar.

Vill också påpeka att Trustbuddy alltid har fått rimlig tid (1 kontorsdag) på sig att kommentera privat på mail innan jag postar ett klagomål på tråden. Det är på den tiden jag på mitt jobb måste besvara alla inkommande mail.

Sen måste jag säga att det är lite konstigt att stopp funktionen finns när man skall överföra pengar mellan olika marknader men inte om man vill ta ut pengar från Trustbuddy. Men eftersom den inte funkar kanske det kan kvitta.....
Citera
2013-12-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogsguru
Frågan man kanske ska ställa sig: Vad är det för fel på danskarna??

Fortsätter de som de gör så kan TB lika gärna avveckla marknaden. Ingen vettig kommer vilja låna ut till danskarna.

TB: Hur blir det med skatten?

Avsåg Danmark som marknad, men helt korrekt vad är det för fel på danskarna
Citera
2013-12-08, 15:13
Medlem
Citat:
När du gör en överföring mellan marknader skall utlåningen stannas tills tillräckligt med pengar har samlats in. när pengarna sedan finns på kontot skall överföringen genomföras.
Trustbuddy stannar kontot i några veckor men sedan verkar de tröttna och genomför överföringen iallafall vilket innebär att de avslutar lån och därmed orsakar dig -ränta (orealiserad ränta försvinner).

Överföringen går alltså inte till på det sätt som den skall göra enligt informationen på hemsidan. Den här gången handlar det bara om 4,75 Euro men riktigt störande ändå.

Min teori är att de flesta kunder missar eller tror att systemet skall göra så när de flyttar pengar och därmed är det billigare att ersätta de kunder som är observanta än att justera ett system som inte fungerar.

Vill också påpeka att Trustbuddy alltid har fått rimlig tid (1 kontorsdag) på sig att kommentera privat på mail innan jag postar ett klagomål på tråden. Det är på den tiden jag på mitt jobb måste besvara alla inkommande mail.

Sen måste jag säga att det är lite konstigt att stopp funktionen finns när man skall överföra pengar mellan olika marknader men inte om man vill ta ut pengar från Trustbuddy. Men eftersom den inte funkar kanske det kan kvitta.....

Okej då förstår jag, låter ju väldigt konstigt att problemet finns kvar trots att de sagt att det ska vara fixat tidigare. Har det tagit lika lång tid innan överföringen har skett med redan utlånade pengar varje gång? Kanske är något systemfel där överföringar max får vänta ex 3 veckor eller liknande?
Citera
2013-12-08, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girasoul
Okej då förstår jag, låter ju väldigt konstigt att problemet finns kvar trots att de sagt att det ska vara fixat tidigare. Har det tagit lika lång tid innan överföringen har skett med redan utlånade pengar varje gång? Kanske är något systemfel där överföringar max får vänta ex 3 veckor eller liknande?

Överförings tiden mellan marknaderna beror på hur fort utlånade pengar kommer tillbaka så det har jag inga problem med. Förutom att kunderna har lite dålig betalningsvilja

Däremot att det tar flera veckor att ersätta kunder för sina egna misstag och att man inte kan betala ut en ersättning till drabbade kunder, jag förlorar ju ränta för den tid Trustbuddy strular med att betala tillbaka pengarna.

Om nån av mina kunder blev drabbad av samma systemfel upprepade gånger skulle VD/högsta ansvarige chef, ringa och be om ursäkt och fråga hur vi kunde kompensera så att kunden blev nöjd.
Senast jag anmälde att de gjorde fel tog det 3 veckor att få nån som helst svar och då via forumet det tog 4 veckor innan mail besvarades och det gjordes samma dag som pengarna betalades ut. Vill också säga att Thomas som besvarar mail och här på forumet alltid är trevlig och hjälpsam, men är antingen underbemannade eller jobbar med riktigt dåliga rutiner. det är därför jag den här gången vill komma förbi Thomas och få prata med den som är ansvarig, för att få reda på vad de sysslar med.

Jag begärde vid förra gången att få de 12% jag skulle ha fått om lånet hade gått ut till kunder istället för till Trustbuddy men det blev nobben...... Det hade alltså kostat dem ca 5 euro och ha en nöjd kund men det var det tydligen inte värt det.
Citera
2013-12-08, 20:44
Medlem
Repus, du har en väldigt sansad approach och dina anspråk är fullt rimliga. Som du säger så är det många företag som skulle tagit kontakt med sina kunder för att gottgöra misstag. När man verkligen har begått misstaget, oavsett om det är pga teknikstrul eller mänskliga fel, så är det så billigt att gottgöra det istället för att efterlämna en dålig upplevelse hos en kund. En dålig upplevelse hos en kund är dyrt.

Jag har varit med om 2 ggr att utlåningen varit stoppad på alla marknader trots att den bara skulle vara stoppad på en. Det dröjer några dagar innan man reagerar på att det ansamlas pengar som inte går ut i nya lån. Sen får man inte tag på folk via telefon, tar det alltid den vägen innan jag skriver här på forumet. Telefon/mail sen forumet. Jag har precis som du också upplevt att Thomas alltid är väldigt trevlig och hjälpsam, och håller med dig: underbemannat eller dåliga rutiner. Senast så hjälpte han till mkt snabbt.
Det är några hundra i förlorade ränteintäkter totalt på den där grejen, inte mycket, och jag har inte tänkt på att begära något för det. Men jag tycker du Repus i dina situationer självklart skulle få det. Goodwill är så billigt om man jämför med vad man som förtag får för det, men det kan vara svårt att se ibland tydligen.

Trustbuddy kommer inte ur bästa läget. De kan inte direkt slå sig för bröstet för att de har/har haft en så sjukt bra service. Det har varit en del debacle och skriverier, förtjänt och oförtjänt, så de har ju verkligen allt att vinna på att måna om sina kunder på riktigt.

Sen kan jag säga, att om de här teknik/rutin-relaterade sakerna är på G att åtgärdas med nya plattformen så är det fullt förståeligt att man inte lägger krut på att ordna den gamla.
Citera
2013-12-09, 08:24
Medlem
Hej Flashbackare.

Information om skatten kommer komma imorgon i ett nyhetsbrev. Jag utlovade denna information under föregående vecka och ber om ursäkt för fördröjningen.

TrustBuddy kommer redovisa samt betala in skatt för alla långivare. Långivaren behöver alltså inte göra någonting själv.

Mer information kommer under morgondagen.

Mvh
TrustBuddy
Citera
2013-12-09, 08:40
Medlem
Jag har utlåningen stoppad på 1 marknad för att flytta över dem till en annan marknad. En sak jag undrar över är varför tillgängligt för uttag inte alltid ökar när det trillar in återbetalningar och tillhörande ränta.
Citera
2013-12-09, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filip00
  1. När man har ett lån som blir antaget obetalbart och man har redan fått en del i ränta på den vad händer då med denna icke realiserade räntan när lånet går till förlust för de andra långivarna

Pingar en fråga som jag inte kan hitta något svar på

Misstänker nu att min negativa ränta är pga av att jag hade negativt kontanter en period (pga ett lån som blev förlängt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in