2013-12-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC
Som vanligt finns det en enorm okunnighet om denna sjukdom bland allmänheten...

Dementa patienter är många gånger väldigt skickliga på att dölja sitt tillstånd, till och med de som inte har någon sjukdomsinsikt. Gårman lite mer på djupet så visar det sig dock ofta att personen inte har en aning om vart, när eller ens vem dom är. Dom kan glatt umgås med en nära släkting och uttrycka sin kärlek för denna för att i nästa stund anklaga henne för attaldrig hälsa på eller andra fantasier. Det finns med andra ord ingen garanti för att något av det Alice säger i dokumentären faktiskt stämmer eller att hon faktiskt tycker på det viset.

Fast det fanns en lapp på hennes dörr om att dörren ALLTID ska vara låst. Utifrån.

Därutöver sa förvaltaren uttryckligen i tv att det är hon som bestämmer vilka som får hälsa på hos Alice.

Förvaltaren har också skriftligen avböjt kyrkobesöket.

Allt detta "vet" vi eftersom det är dokumenterat. Och det är detta som boendet fick kritik för av IVO. Man får inte göra så..
Citera
2013-12-08, 00:04
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomC
Som vanligt finns det en enorm okunnighet om denna sjukdom bland allmänheten...

Dementa patienter är många gånger väldigt skickliga på att dölja sitt tillstånd, till och med de som inte har någon sjukdomsinsikt. Gårman lite mer på djupet så visar det sig dock ofta att personen inte har en aning om vart, när eller ens vem dom är. Dom kan glatt umgås med en nära släkting och uttrycka sin kärlek för denna för att i nästa stund anklaga henne för attaldrig hälsa på eller andra fantasier. Det finns med andra ord ingen garanti för att något av det Alice säger i dokumentären faktiskt stämmer eller att hon faktiskt tycker på det viset.
Hon klarar att hålla den röda tråden, klarar också att behålla den i flera led. Klarar redogöra för händelser som sedan blir bekräftade av både vänner och förvaltaren.
Hon klarar förklara hur hon upplevde det och varför.....och berätta vad hon önskar.

Jag har hört en längre version av intervjun där hon också uttrycker något liknande: är man 89 år som jag är kan man väl få lov att vara lite virrig.

Vad som stör är att de som gör valen åt henne inte har rätt att göra det på det sätt som gjorts, hon är som sagt inte omyndigförklarad.
Citera
2013-12-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast Alice kan ju inte köpa något. Så det faller på sin egen orimlighet.

Jag menar innan hon fick förvaltare i så fall...men det behöver ju inte vara så heller, dom verkade förstås rätt sympatiska i dokumentären...men man kan ju inte bedöma folk efter ett TV-program ändå...
Citera
2013-12-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Hon klarar att hålla den röda tråden, klarar också att behålla den i flera led. Klarar redogöra för händelser som sedan blir bekräftade av både vänner och förvaltaren.
Hon klarar förklara hur hon upplevde det och varför.....och berätta vad hon önskar.

Jag har hört en längre version av intervjun där hon också uttrycker något liknande: är man 89 år som jag är kan man väl få lov att vara lite virrig.

Vad som stör är att de som gör valen åt henne inte har rätt att göra det på det sätt som gjorts, hon är som sagt inte omyndigförklarad.

Det var också rörande när hon läste upp den långa dikten ur minnet och frågade sen: "Är man en fåne när man klarar av detta?"

Det är lite samma fenomen över detta som förr i tiden när man låste in handikappade barn pga skammen. Handikapp var ju Guds straff och ingen ville skylta med att de själva hade syndat..
Citera
2013-12-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag menar innan hon fick förvaltare i så fall...men det behöver ju inte vara så heller, dom verkade förstås rätt sympatiska i dokumentären...men man kan ju inte bedöma folk efter ett TV-program ändå...

Men nu HAR Alice en förvaltare som ska sköta hennes ekonomi. Så vad är problemet för att vännerna inte får träffa henne? Hon kan inte bli lurad på en massa pengar. Arvet är försäkrat.

Alice själv säger att hon inte bryr sig om prylar eller pengar men hon vill träffa sina vänner och besöka kyrkan.

Nix blev svaret av förvaltaren och Titti. Det vore olämpligt..
Citera
2013-12-08, 00:19
Medlem
Citat:

Fast förvaltaren tycks kunna döma utan att ha sett tv-programmet eller ens träffat personerna i fråga.

Förvaltaren POLISANMÄLDE paret och ville få kontaktförbud.

Lyckligtvis blev det inte så.

Men då flyttade man på Alice till ett hemligt ställe.
Senast redigerad av sno 2013-12-08 kl. 00:27.
Citera
2013-12-08, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men nu HAR Alice en förvaltare som ska sköta hennes ekonomi. Så vad är problemet för att vännerna inte får träffa henne? Hon kan inte bli lurad på en massa pengar. Arvet är försäkrat.

Alice själv säger att hon inte bryr sig om prylar eller pengar men hon vill träffa sina vänner och besöka kyrkan.

Nix blev svaret av förvaltaren och Titti. Det vore olämpligt..

Titti har ju förklarat det här i intervjuer, jag tycker det verkar trovärdigt, och det stämmer att det inte ska vara så mycket rännande kring Alzheimersjuka patienter...men det var ju roligt för henne att hon fick vara med i kyrkan på prinsessbröllopet...att dom hade varit så snälla och kört dit henne i sängen....
Citera
2013-12-08, 00:22
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det sjukaste av allt är faktiskt att friska människor fängslar sig själv en lördagskväll för att tjata om en kärring dom troligen aldrig ens sett live och inte vet ett skit om mer än det som visas på tv.
Det kan med all säkerhet bero på att om det händer henne kan vem som helst drabbas, det berör oss alla i samhället.

Att det dessutom är en så livsglad människa som bjudit på sig själv och underhållit så många under så många år gör att det är svårt att inte engagera sig med en känsla av att vi alla är skyldiga att ge något tillbaka till henne.
Citera
2013-12-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Det sjukaste av allt är faktiskt att friska människor fängslar sig själv en lördagskväll för att tjata om en kärring dom troligen aldrig ens sett live och inte vet ett skit om mer än det som visas på tv.

Vad vet du om hur friska dessa människor är? Eller om detta är frivilligt? Eller att vi inte har träffat huvudpersonen ifråga?

Jag tror många av oss intresserar sig för fallet, eftersom det är ett allmängiltigt ämne: hur behandlas våra äldre? Är äldrevården undermålig och vilka regler är det som följs? Vem bestämmer över den äldres trivsel? Kan man ens med mycket pengar köpa sig god äldrevård?

Svaret tycks vara att det beror på.. Du har inga garantier och det är svårt att lita på folk. Inte ens dina s.k. "närmaste" kan du lita på ifall de saknar gott omdöme.
Citera
2013-12-08, 00:25
Medlem
Citat:
Titti har ju förklarat det här i intervjuer, jag tycker det verkar trovärdigt, och det stämmer att det inte ska vara så mycket rännande kring Alzheimersjuka patienter...men det var ju roligt för henne att hon fick vara med i kyrkan på prinsessbröllopet...att dom hade varit så snälla och kört dit henne i sängen....

Vem skulle inte börja dagdrömma om ens enda sällskap vore de kala väggarna i det trista rummet man är tvungen att tillbringa dygnets alla timmar?
Citera
2013-12-08, 00:30
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Men det är ju inte upp till Titti att avgöra, än mindre att låta låsa in henne.....

Om de anhöriga är oroliga över hennes hälsa får det ske en bedömning och sättas in åtgärder från sjukvårdens sida, inte från en förvaltare som saknar både kompetens och rättighet.
Citera
2013-12-08, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Det kan med all säkerhet bero på att om det händer henne kan vem som helst drabbas, det berör oss alla i samhället.

Att det dessutom är en så livsglad människa som bjudit på sig själv och underhållit så många under så många år gör att det är svårt att inte engagera sig med en känsla av att vi alla är skyldiga att ge något tillbaka till henne.

Där sa du något fick mig att tänka..

En folkkär artist som struntar i "normen" och visar ett eget exempel på egen vilja och mål i livet oavsett vad andra tycker har säkert inspirerat många på vägen och givit henne lycka även utanför dansgolvet.

Sen när hon inte längre kan kämpa för sin egen sak längre skulle vi andra då lämna henne åt sitt öde eller försöka se till att hennes sista tid trots sjukdomar och elände blir så bra som möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in