Citat:
Ursprungligen postat av
Edric
Söndag: Ingenting, sover bra
Måndag: Koffein + Lisdex, uppe i varv, ingen sömn
Tisdag: Koffein + Lisdex, uppe i varv, ingen sömn
Onsdag: Lisdex, normalt småtrött som vanligt vid halv tiosnåret
Det är kombinationen av dex och koffeinet som förstört hela sömnbalansen. Eftersom jag missade koffeinet idag så känner jag mig redigt och normalt trött vid det här laget och kommer sannolikt sova sött inatt. Antar att kombinationen tyvärr inte är något för mig. Möjligt att jag kan experimentera med doser och koffein vid ett senare tillfälle, men just nu går det inte. Då faller hela den bräckliga balansen av liv man försöker leva.
Möjligtvis om två veckor. När du delar kapseln, tar du en kapsel fördelat över en dag eller en halv per dag? För en hel kapsel på morgonen med ett glas cola fuckar bara upp mig resten av hela dygnet eller runt 20-21 timmar. Tror inte en kapsel fördelat på en dag och cola lär ta mig till något bättre ställe.
Kaffe kan du glömma att jag sätter i mig. Det är fruktansvärt vedervärdigt.
Huruvida man tar en hel kapsel eller inte beror ju enbart på vilken dosering som passar dig. Det är ju extremt individuellt. Min poäng var att det är väldigt lätt att modifiera doseringsmängden genom att öppna kapslarna och exempelvis hälla pulvret i en uppmätt vattenmängd.
Så länge lösningen är ordentligt blandad varje gång du tar av den så kan du ju med rätt god exakthet välja hur många mg lisdex du doserar. På så sätt är det lätt att ta doser som är väldigt små och poängen var att det inte är helt otänkbart att du blir mer hjälpt av mindre doseringar än vad du nu än tar.
Personligen gör jag så att jag häller upp en 70mg kapsel i 3 dl vatten och sedan använder jag lösningen för att dosera enligt det individuella doseringsschema som jag än så länge känt varit mest optimalt. Inte för att det är så relevant men rent konkret så kör jag nu på drygt en halv kapsel (35 mg) och delar upp detta i 2-3 smådoser över dagen. Man kan ju också justera något från dag till dag beroende på hur dagen ser ut. (Kanske finns det en viss fördel att inte avvika allt för mycket så man kanske borde utgå från att försöka dosera relativt likartat)
Utan kaffe gör de små doserna nästan ingenting för mig och samtidigt så fick jag inte lika bra effekt av att höja dosen (varken utan eller med kaffe). Kaffet och dexet potenterar väl varandra på ett sätt som gör att verkningsresultatet skiljer sig något från det när man enbart tar dex eller enbart kaffe. Kaffe på egen hand gör i princip ingenting för mig, det är nästan som vatten och är mil ifrån att stimulera mig på sådant sätt att jag får signifikant förbättrad koncentration och uthållighet. Skulle jag ta doser som fungerar bäst för mig utan koffein så är risken stor att jag blir överstimulerad om jag sedan adderar koffein till det.
Ett tips är ju att prova utesluta coca cola, rent allmänt är det ju en riktig jävla skitsörja att hälla i sig. Surt/frätande som fan och mycket socker. Gissningsvis så påverkar coca colan effekten av lisdex (bortsett från koffeinet alltså) och det behöver ju inte nödvändigtvis vara på ett bra sätt, om det påverkar kan man nog ha som grundantagande att det är till det sämre.
Du får ju prova dig fram vad som fungerar för dig. Mitt tips är som sagt att prova ta doser som du nästan inte märker av och sen potentera det med koffein. Du kan ju prova koffeinpiller om du vägrar dricka kaffe. Coca cola känns ju bara galet att prova med i första hand liksom. Du kanske borde tänka på att lägga till koffeinet under första delen av din vakna tid och upphöra med intaget i rimlig tid innan du ska lägga dig liksom. Olika människor förbränner koffein olika snabbt också så tidsintervallerna kan antagligen skilja sig gigantiskt mellan olika individer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Edric
Sömnen gjorde varken till eller från för mig på metylfenidat, men det har varit för upp och ner med lisdex för att säga något alls även om jag sovit som en stock så länge inget koffein är med i bilden. Bättre sömn med lisdex än metylfenidat! Annars sover jag oftast som en kratta i perioder, bara jag får minst 3 timmar bra sömn per natt överlever jag i veckor.
Alla är väl olika men jag kan säga att jag blir fullständigt efterbliven om jag bara får 3 timmars sömn per natt, nästan oavsett vad för piller jag häller i mig. Det kan ju vara så att det är samma sak för dig men att du inte riktigt märkt av det av någon anledning. Biverkningar tenderar att titta fram om jag sovit dåligt samtidigt som den funktionsmässiga effekten verkar kunna bli lite hur som helst. Vad det beror på vet jag förstås inte men exempelvis så tror jag saker som kroppens hormonbalans och metabolism och liknande kan påverkas av för dålig sömn som i sin tur troligtvis påverkar hur kroppen processar medicinen. Är väl en massa faktorer som påverkar och i mitt fall verkar det ju helt klart vara till det sämre.
Håller dock med om att man sover fantastiskt bra på dex. Dex på egen hand utan koffein gör mig klar i huvudet men också så pass avslappnad och harmonisk att jag knappast ser skymten av någon som helst "adrenalinbetingad" driv. Kan sitta och njuta av film i timtal utan att bli rastlös men det gör mig knappast produktiv eller motiverad. Koffeinet i konjunktion med elvanse adderar uppenbarligen en typ av energistimulering som i vart fall krävs för mig.