2013-12-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Precis, det är vad jag menar - möjligen något modifierat: att MB inte har utretts är överdrivet, men han har inte utretts ordentligt. Bland annat har inga utrymmen tillhöriga MB eller som denne kan ha tillgång till undersökts med samma noggrannhet som KJ:s motsvarigheter - eller faktiskt inte alls. Vilket spontant ger mig misstanke om att man helt inte VILL hitta avgörande teknisk bevisning hos just MB, en person som någon/några poliser troligen känner ganska väl och haft gott samarbete med, dvs den påtagligt summariska "utredningen" av MB KAN alltså bero på vänskaps- eller intressekorruption som därför verkat återhållande på undersökningsivern.

Om det jag skriver bara är taget ur luften återstår ju att se, men jag har sällan eller aldrig fel när jag har funderat en stund. Och slutsatsen jag landar i är att MB/AN på något sätt har med saken att göra. Involverade utan att vara direkt fysiskt inblandade, det är fullt möjligt - samt att KJ och bekanta till honom är inblandade, oavsett MB/AN är det. Frågan är ännu så länge vem som gjort vad. Men ramverket har jag klart för mig, bitarna finns även om vissa bitar ännu inte har några nämn. Frågan är då vad det färdiglagda pusslet kommer att föreställa.

Edit: Tar tillbaka "imbecill" - ett onödigt övertramp, ber om ursäkt för det.

Det är ytterst beklagligt med en sådan undermålig förundersökning. Som ju i efterhand kan vara svår att rätta till. Hade den skötts korrekt hade dessa frågetecknen inte funnits, ej heller hade någon behövt "hängas ut".

Ansvaret ligger naturligtvis på den/de som haft huvudansvaret för utredningen.

Om jag jämför med perrongmordet i Umeå tidigt i somras jobbade man med flera parallella misstänkta samtidigt, och när GM som den fjärde person häktades och sedermera åtalades hade man visserligen mordplats men inget vapen. Inga vittnen till vem som var förövaren. GM och VB kände inte varandra. Alla BO kände/varit med kartlades.

Polisen arbetade systematiskt vidare. Malde på - på bred front.

Enligt LGW berömvärt och helt enligt regelboken. Inte många som passerar hans nålsöga.

Tro mig. Detta ärende kommer att granskas noga. Det är för många frågetecken som är utan svar.

Har LGW väl fått nys på ett korn, så kommer det att drivas vidare.

Poliser som missköter sitt jobb granskar han med Stort Förstoringsglas.
Senast redigerad av Remark 2013-12-07 kl. 22:01.
Citera
2013-12-07, 21:50
Medlem
Citat:
Tror du på fullt allvar att åtgärderna Cattasbubbla föreslår avskräcker VB, eller att MB skulle överväga nämnda årgärder med tanke på den sms-konversation MB och VB haft ? jag tror MB/AN insåg att det krävdes drastiska åtgärder för att få stopp på VB.
MB har själv stor skuld i det hela. Han kunde stoppat det hela genom att sätta stop men kuken tänkte åt honom. Är det VBs fel? Som du skrivit innan, det är lätt att sitta här anonymt ochskriva hur enkelt det måste varit. VB boven i allt och MB helt oskyldig. Det är fint att lägga skulden på en död tjej som inte kan försvara sig. Ingen vet vad han tutat i VB eller vet du möjligtvis det. Hur kan ni säga att MB ljuger i förhör samtidigt som han berättar sanningen om VB? Det är väl självklart att han väljer att skylla allt på henne även inför AN... Förklara hur ni kan anse att MB
ljuger samtidigt som han talar sanning!

Ja i det normala verkliga livet skulle dessa åtgrder funkat alldeles utmärkt, är man mer illa ute av en riktig stalker är fortfarande mord inte den givna åtgärden. Är man hotad på riktigt finns polis och då menar jag inte 112 som är ett larmnr när akut hjälp behövs, men det kanske du ringer så fort något går emot dig?
Har inte någon avsikt att sitta och tjafsa mer med dig nu. Go kväll
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-07 kl. 22:22.
Citera
2013-12-07, 21:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkoping83
Man undersöker grundligt, as we speak. Sedan kommer mer att presenteras när fallet går vidare eftersom advokaten till KJ har råkat på förnämligt intressant material som pekar i en helt annan riktning än KJ.

Polisen har i nuläget mindre saker att gå på, spår som de varit inne på tidigare men tvingats släppa efter påtryckningar från något håll. Vi kommer att se en fortsättning.

Nej, rättegången är över. Dom kommer meddelas, men allt vad som anbelangar denna rättegångens FU och förhör är avslutat.

Däremot kommer de möjligen överklaga. Där är det fritt fram att lägga fram ny bevisning.
Citera
2013-12-07, 22:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Man undersöker grundligt, as we speak. Sedan kommer mer att presenteras när fallet går vidare eftersom advokaten till KJ har råkat på förnämligt intressant material som pekar i en helt annan riktning än KJ.

Polisen har i nuläget mindre saker att gå på, spår som de varit inne på tidigare men tvingats släppa efter påtryckningar från något håll. Vi kommer att se en fortsättning.

Att allt advokat Forssberg kommer upp med skulle peka bort från KJ i alla avseenden som inblandad i det som hänt Vatchareeya Bangsuan bedömer jag som uteslutet, Forssberg medger ju att blodbesudlingarna är en besvärande omständighet som inte kan bortförklaras, även om klienten inte säger sig förstå hur blodet har kunnat hamna i skuffen på hans bil. KJ åker, under de allra lyckligaste av omständigheter, åtminstone på brott mot griftefrid. Forssberg har ett rykte som advokat att vårda, så jag förutsätter att det han har att komma med innehåller substans, annars skulle han inte ha uttryckt som han gjorde till NSD. Fortsättningen har alla förutsättningar att bli intressant - eller utmynna i ett rejält magplask och antiklimax. Vi får se.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-07 kl. 22:35.
Citera
2013-12-07, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Känns det vittnet trovärdigt? Är misshandeln polisanmäld? Om det varit mitt barn hade jag gått i taket och anmält misshandeln direkt, plus att jag aldrig velat se människan mer. Hon fortsatte väl att träffa honom? Anser detta vara någon brud som har en tagg i sidan på MB bara. Hon kanske fick nobben eller drabbades av MBs otrohets-ådra. Skitsnack med andra ord

1. Ja, det kan ju vara som så. Men det kan ju också vara på det andra viset. Förövrigt har väl fallet varit "hondjävlarnas sammankomst".

2. Fast barnet borde ju kunna redogöra om saken, lite underligt att det inte tillfrågades av polisen, det är väl deras skyldighet i sammanhanget även om det var lång tid tillbaka.

3. Kvinnor är kvinnor, så är det bara.
Citera
2013-12-07, 22:35
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Dessa samlare av känslor går inte bara lugnt och samlar på sig, utan omgivning, anhöriga och personal känner av det. Svarta blickar flashar förbi i ögonvrån, rastlösa.. Vibbar som gör en uppmärksam. En främmande människa vet dock inte om ansamlingen som kan explodera när som.
Däremot är jag säker på att KJ var lätt psykotisk vid gripandet, paranoid med all rätt. Han var påspanad och misstänkt.

Tillägg:
Jag mötte en kuf häromkvällen i ett rekordeligt villakvarter. Han gick precis i mitten av gångbanan, jag mötande med två jyckar. 10 meter innan kände jag att killen inte verkade helt ok och strax innan mötet förstod jag att han inte tänkte ändra position i sidled. Jag fortsatte att gå, höll in jyckarna allt jag kunde och tryckte in mig i en häck strax innan mötet, men jag stannade inte. OCH jag tänkte verkligen inte korsa hans väg på så kort avstånd. Grov, satt kroppsbyggnad, sänkt huvud, tuggande med käkarna, matande med händerna stelt i sidorna. En riktig "samlare". Hade en hund satt fram nosen mot honom hade det säkerligen smällt. Han provocerade helt klart. Jag hade höger arm fri för parering både före, under och efter mötet. Speciellt efter. Jag var som en laddad fjäder. Det sitter i magen, de där vibbarna.
Jag vet inte om jag håller med om att anhöriga alltid är så vakna för "tecken" på att allt kanske inte är så okej. Att vårdpersonal har en större förmåga att läsa av underliggande saker är jag med på, men alltför ofta så ser anhöriga och vänner inte varningstecken när folk är på väg att explodera eller bli sjuka. Jag tror att KJ rent allmänt alltid levt i en lite egen värld, men psykotisk vet jag inte om jag tror han var/är. Jag pratade med en läkare på rättspsyk om just detta och han menade att de allra flesta som begår grova brott under psykos ringer själv polis eller nån annan och talar om vad dom gjort, detta för att i deras värld så har brottet varit befogat och därmed inget fel.
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Har en person ett litet överjag/låg impulskontroll i nyktert tillstånd så minskar det lilla överjaget som finns vid ex alkoholförtäring. Det är sådan gånger, i samband med att en person i övrigt mår psykiskt dåligt, är stressad och pressad som det kan gå över styr.

En normal människa med skapligt överjag kan överväga en känsla, men överjaget hindrar personen att genomföra det tänkta tack vare att överjaget stoppar det hela. Även när den normalt funtade dricker så finns överjaget kvar.

Tittar man bakåt i personernas tidigare historik så brukar liknande impulsgenombrott vara kända av omgivningen. Stämmer det in på någon speciell?
Jag tycker det är bevisat flera gånger om att "världens snällaste människa som aldrig gjort en fluga förnär" kan begå grova brott, och vad gäller människor som blivit psykiskt sjuk så kan de ju bli en helt annan personlighet efter insjuknandet. Så det är inte så enkelt att en mördare måste vara nån som haft problem med agressionsutbrott, varit hotfull eller liknande tidigare. Nu har ju KJ (som ungefär resten av befolkningen) fått utbrott också, men han framstår ju inte som en allmänt aggressiv person, men det säger ingenting om han är kapabel att döda eller inte.
Citat:
Precis, det är vad jag menar - möjligen något modifierat: att MB inte har utretts är överdrivet, men han har inte utretts ordentligt. Bland annat har inga utrymmen tillhöriga MB eller som denne kan ha tillgång till undersökts med samma noggrannhet som KJ:s motsvarigheter - eller faktiskt inte alls. Vilket spontant ger mig misstanke om att man helt inte VILL hitta avgörande teknisk bevisning hos just MB, en person som någon/några poliser troligen känner ganska väl och haft gott samarbete med, dvs den påtagligt summariska "utredningen" av MB KAN alltså bero på vänskaps- eller intressekorruption som därför verkat återhållande på undersökningsivern.

Om det jag skriver bara är taget ur luften återstår ju att se, men jag har sällan eller aldrig fel när jag har funderat en stund. Och slutsatsen jag landar i är att MB/AN på något sätt har med saken att göra. Involverade utan att vara direkt fysiskt inblandade, det är fullt möjligt - samt att KJ och bekanta till honom är inblandade, oavsett MB/AN är det. Frågan är ännu så länge vem som gjort vad. Men ramverket har jag klart för mig, bitarna finns även om vissa bitar ännu inte har några nämn. Frågan är då vad det färdiglagda pusslet kommer att föreställa.

Edit: Tar tillbaka "imbecill" - ett övertramp, ber om ursäkt för det.
Men om man ansett att MB har ett alibi som håller, man har haft span utan att se något konstigt osv, varför ska då han vara mer misstänkt än nån annan? Om du tänker här att han har motiv så är det ju faktiskt så att det finns även andra som skulle kunna ha det och som i så fall borde utretts mer också för att vara riktigt säker att det inte är nån annan. Jag tänker då på personer som VB "förföljt", killen hon hotade att anmäla för våldtäkt, paret hon anmälde osv.

För egen del så är det två saker som i min värld är helt osannolika och det är att man på minsta sätt skulle välja att skydda honom om man trodde att han hade något med detta att göra, den andra är att han (eller nån annan) skulle ha planterat några bevis. Och det räcker fortfarande inte att någon/några poliser är polare med MB, även åklagarna måste vara det. Och du måste ju hålla med om att man ska ha en jävligt djup vänskap om man skulle underlåta att sätta åt en potentiell styckmördare? Och då blir det än mindre troligt eftersom det kräver att han skulle ha denna djupa vänskap med flera poliser samt just de åklagare som blev lottade på målet.

Men OM nu MB på något sätt är inblandad, varför sa då inte KJ det i förhören när han ändå pekade ut MB som möjlig GM?
Tack för ursäkten
Citera
2013-12-07, 22:35
Medlem
MrFolds avatar
Citat:

Som vanligt: Varje gång fåntratten/lille butiksförsäljaren "jonkoping83" försöker leka polis från Boden så repriserar jag en länk till min debuggningspost av honom:

(FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Cliffs: Detta är ett troll. Inget att bry sig om. Han vet ingenting mer än någon annan.
Citera
2013-12-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ja, det kan ju vara som så. Men det kan ju också vara på det andra viset. Förövrigt har väl fallet varit "hondjävlarnas sammankomst".

2. Fast barnet borde ju kunna redogöra om saken, lite underligt att det inte tillfrågades av polisen, det är väl deras skyldighet i sammanhanget även om det var lång tid tillbaka.

3. Kvinnor är kvinnor, så är det bara.

1. Ha ha ja den var bra. Den svarta tuppens hondjävlar hackar tillbaka ;-)
2. .Ja hade det varit MB som blivit häktad hade de säkert rotat i det.
3. De är ett släkte för sig men förbannat bra att ha ibland.
Citera
2013-12-07, 22:48
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det är ytterst beklagligt med en sådan undermålig förundersökning. Som ju i efterhand kan vara svår att rätta till. Hade den skötts korrekt hade dessa frågetecknen inte funnits, ej heller hade någon behövt "hängas ut".

Ansvaret ligger naturligtvis på den/de som haft huvudansvaret för utredningen.

Om jag jämför med perrongmordet i Umeå tidigt i somras jobbade man med flera parallella misstänkta samtidigt, och när GM som den fjärde person häktades och sedermera åtalades hade man visserligen mordplats men inget vapen. Inga vittnen till vem som var förövaren. GM och VB kände inte varandra. Alla BO kände/varit med kartlades.

Polisen arbetade systematiskt vidare. Malde på - på bred front.

Enligt LGW berömvärt och helt enligt regelboken. Inte många som passerar hans nålsöga.

Tro mig. Detta ärende kommer att granskas noga. Det är för många frågetecken som är utan svar.

Har LGW väl fått nys på ett korn, så kommer det att drivas vidare.

Poliser som missköter sitt jobb granskar han med Stort Förstoringsglas.

Håller med dig om det du skriver även om jag inte är inläst på perrongmordet i Umeå. Men i övrigt håller jag med som sagt, undantaget din förskönade bild av LGWP, en figur som jag inte ger en spottstyver för. Men nu ska vi inte recensera professor Persson, han är säkert en förtjusade människa, privat.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-07 kl. 23:48.
Citera
2013-12-07, 22:52
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
...Planterat.

Inte ens KJ vidhåller det påhittet längre.

För övrigt känner jag mig i toppen av genpoolen när jag i FU läser om människors liv och vardag i Boden. På snudd grandios.
Citera
2013-12-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
1. Ha ha ja den var bra. Den svarta tuppens hondjävlar hackar tillbaka ;-)
2. .Ja hade det varit MB som blivit häktad hade de säkert rotat i det.
3. De är ett släkte för sig men förbannat bra att ha ibland.

1. Hajar inte din retur, men ändå.

2. Verkar lite mystiskt ändå..

3. Men man måste ändå påpeka att antalet hondjävlar i den här soppan är otroligt stort, vanligtvis är det maximalt 1, nu är det typ 5+.
Citera
2013-12-07, 23:12
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Jag tycker det är bevisat flera gånger om att "världens snällaste människa som aldrig gjort en fluga förnär" kan begå grova brott, och vad gäller människor som blivit psykiskt sjuk så kan de ju bli en helt annan personlighet efter insjuknandet. Så det är inte så enkelt att en mördare måste vara nån som haft problem med agressionsutbrott, varit hotfull eller liknande tidigare. Nu har ju KJ (som ungefär resten av befolkningen) fått utbrott också, men han framstår ju inte som en allmänt aggressiv person, men det säger ingenting om han är kapabel att döda eller inte.

Det är precis så alla tror. Tar man brott som misshandel, rattfylleri, incest eller ex mord som inte är planerade så är det ofta människor med lågt överjag i kombination med droger som förekommer mest frekvent. Sen syns inte detta utanpå, utan finns i vår mentala balans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in