2013-12-07, 19:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Alla svar har jag inte. Kan det inte finnas fler tejprullar som varit i omlopp? En som legat på badrumsskåpet som VB nyttjade när hon klämde en finne och satte en liten tejpbit över finnen och en annan rulle av samma fabrikat som han hade i sin ficka?

Visst, men då är det ju ändå inte hittad tejprulle. Jag tror inte tejprullen har med fallet att göra. Så fort den kommer in i något resonemang känns det fel. Den pusselbiten passar inte in, mest pga avsaknaden av alla andra bevis mot KJ.
Detta är någon annans tejp på VB och den där tejpen är vanligare än man tror. Så många gånger har jag av misstag fått med mig en rulle i fickan som hamnat i plåsterskåpet. Och fler med mig och då blir det en hel del tejp i omlopp.
FL krånglade till det för KJ när de lät honom tro att det var just hans tejp som hittats på VB. Inte likadan, utan samma. Det logiska även för mig, är att tro att någon isf lagt dit den. Planterat.
Citera
2013-12-07, 19:42
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Och vilken lösning på problemet Vatchareeya Bangsuan skulle du ha föreslagit MB och AN om dom rådfrågat dig ?
Anmält henne för hot och olaga förföljelse? Pratat med hennes föräldrar? Bytt telefonnummer och inte uppmuntra henne genom att messa själv?
Citat:
Du fattar tydligen inte ett smack av det här du heller. SJÄLVKLART kan inte polisen skydda MB om de "vet" att han är aktuell gärningsman. Men så länge man inte "vet" utan bara tror att han är inblandad tar man tacksamt emot spaningsuppdrag i annan riktning, i det här fallet riktad mot KJ när han dök upp - man ville slippa syna korten med risken att finna något oönskat under stenarna man motvilligt tvingas vända på om man fortsatte med MB, och då utesluter inte jag att vänskapskorriution KAN föreligga mellan MB och någon/några poliser - eller med någon inom åklagarämbetet, hajar'u ? Nej, du gör väl inte det, du verkar ju smått imbecill ..

Edit: Nej, ingen inblandad riskerar sin yrkesframtid här, dessa inblandade (åklagare och utredande poliser) skulle aldrig vidgå att vänskapskorruption föreligger eller att de känt till någonting som hemlighållits. Att bevisa vänskapskorruption är ju inte helt enkelt.

Jag medger att dina dubbla budskap är en aning svåra för mig att tolka.
De misstänker att MB är inblandad men de vill inte utreda honom trots att de vet att KJ inte gjort detta ensam. det är precis vad du säger och jag frågar då vad du menar att de skulle ha för vinst i att skydda en GM/Medhjälpare till ett styckmord?
Detta ska då ha skett för att någon/några poliser och nån åklagare ska ha en så djup vänskap med MB att de överser med ett styckmord på en ung flicka hellre än att kolla upp sin polares förehavanden. Alla vill ju fortsätta vara kompis med en styckmördare typ...

Och det behöver inte bevisas att vänskapskorruption föreligger för att en karriär ska raseras, det räcker att allmänhet och media tycker att det verkar så för att släcka någons karriär, och det finns det gott om exempel på.

Läs igenom en gång till och fundera på hur rimligt det låter innan du börjar kalla nån annan imbecill. Du har ju inte ens något öht som pekar åt att det kan ligga något i det, du bara tar det ur luften.
Citera
2013-12-07, 19:48
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Visst, men då är det ju ändå inte hittad tejprulle. Jag tror inte tejprullen har med fallet att göra. Så fort den kommer in i något resonemang känns det fel. Den pusselbiten passar inte in, mest pga avsaknaden av alla andra bevis mot KJ.
Detta är någon annans tejp på VB och den där tejpen är vanligare än man tror. Så många gånger har jag av misstag fått med mig en rulle i fickan som hamnat i plåsterskåpet. Och fler med mig och då blir det en hel del tejp i omlopp.
FL krånglade till det för KJ när de lät honom tro att det var just hans tejp som hittats på VB. Inte likadan, utan samma. Det logiska även för mig, är att tro att någon isf lagt dit den. Planterat.

Ja visst kan tejpen ha suttit där sedan tidigare, men eftersom jag tror att KJ ville se ansiktet så tog han bort det som täckte ansiktet i min historia. Jag vet mycket väl vad det är för tejp. Jag vet även att den är vanlig.
Senast redigerad av highfive 2013-12-07 kl. 19:51.
Citera
2013-12-07, 19:50
Medlem
CattasBubblas avatar
Citat:
Är bekant med det mesta från arbete på psykakutmottagning.
Då borde du vara bekant med att det händer att människor som aldrig gjort en fluga förnär plötsligt kan få ett frispel och flippa ur också? Och att människor som aldrig (eller mycket sällan) visar ilska utan bara sväljer och tar emot, har en tendens att brinna av när ryggsäcken blir full? Och att för en sjuk människa så kan motiven till deras brott tyckas vara helt galna för oss som är friska ?
Citera
2013-12-07, 19:50
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
KJ använde sin tejp till att röka.

Dessutom tycker jag att din teori innehåller för mycket folk. Tre kan hålla en hemlighet, om två av dem är döda, sägs det.

Tja, det kanske blir så också innan den feta damen sjunger. Folk kan nog hålla tyst ett tag, men för eller senare galer tuppen.
Citera
2013-12-07, 20:02
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CattasBubbla
Då borde du vara bekant med att det händer att människor som aldrig gjort en fluga förnär plötsligt kan få ett frispel och flippa ur också? Och att människor som aldrig (eller mycket sällan) visar ilska utan bara sväljer och tar emot, har en tendens att brinna av när ryggsäcken blir full? Och att för en sjuk människa så kan motiven till deras brott tyckas vara helt galna för oss som är friska ?

Dessa samlare av känslor går inte bara lugnt och samlar på sig, utan omgivning, anhöriga och personal känner av det. Svarta blickar flashar förbi i ögonvrån, rastlösa.. Vibbar som gör en uppmärksam. En främmande människa vet dock inte om ansamlingen som kan explodera när som.
Däremot är jag säker på att KJ var lätt psykotisk vid gripandet, paranoid med all rätt. Han var påspanad och misstänkt.

Tillägg:
Jag mötte en kuf häromkvällen i ett rekordeligt villakvarter. Han gick precis i mitten av gångbanan, jag mötande med två jyckar. 10 meter innan kände jag att killen inte verkade helt ok och strax innan mötet förstod jag att han inte tänkte ändra position i sidled. Jag fortsatte att gå, höll in jyckarna allt jag kunde och tryckte in mig i en häck strax innan mötet, men jag stannade inte. OCH jag tänkte verkligen inte korsa hans väg på så kort avstånd. Grov, satt kroppsbyggnad, sänkt huvud, tuggande med käkarna, matande med händerna stelt i sidorna. En riktig "samlare". Hade en hund satt fram nosen mot honom hade det säkerligen smällt. Han provocerade helt klart. Jag hade höger arm fri för parering både före, under och efter mötet. Speciellt efter. Jag var som en laddad fjäder. Det sitter i magen, de där vibbarna.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2013-12-07 kl. 20:19. Anledning: tillägg
Citera
2013-12-07, 20:04
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Det är verkligen inte varken det jag skrev eller menade.

Nähä, okej. Men vilket råd skulle du ge dem då ?
Citera
2013-12-07, 20:04
Medlem
highfives avatar
Citat:

Har en person ett litet överjag/låg impulskontroll i nyktert tillstånd så minskar det lilla överjaget som finns vid ex alkoholförtäring. Det är sådan gånger, i samband med att en person i övrigt mår psykiskt dåligt, är stressad och pressad som det kan gå över styr.

En normal människa med skapligt överjag kan överväga en känsla, men överjaget hindrar personen att genomföra det tänkta tack vare att överjaget stoppar det hela. Även när den normalt funtade dricker så finns överjaget kvar.

Tittar man bakåt i personernas tidigare historik så brukar liknande impulsgenombrott vara kända av omgivningen. Stämmer det in på någon speciell?
Senast redigerad av highfive 2013-12-07 kl. 20:07.
Citera
2013-12-07, 20:16
Medlem
Citat:
Nähä, okej. Men vilket råd skulle du ge dem då ?
cattasbubbla svarade exakt vad jag menade, ska jag upprepa orden?
Citera
2013-12-07, 21:11
Medlem
jonkoping83s avatar
Citat:
Oavsett skuld, borde både KJ och MB granskats och analyserats + några till ev.
Det är inte en cykelstöld som avhandlas. VB var en tjej som försvann, hittades mördad och styckad. Nog f-n har man råd att utreda ett sådant brott grundligt. Det kan vara därför vi inte har BP, mordvapen och styckningsplats. Ingen vet, bara GM och så är det än.

Man undersöker grundligt, as we speak. Sedan kommer mer att presenteras när fallet går vidare eftersom advokaten till KJ har råkat på förnämligt intressant material som pekar i en helt annan riktning än KJ.

Polisen har i nuläget mindre saker att gå på, spår som de varit inne på tidigare men tvingats släppa efter påtryckningar från något håll. Vi kommer att se en fortsättning.
Citera
2013-12-07, 21:13
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Anmält henne för hot och olaga förföljelse? Pratat med hennes föräldrar? Bytt telefonnummer och inte uppmuntra henne genom att messa själv?

Jag medger att dina dubbla budskap är en aning svåra för mig att tolka.
De misstänker att MB är inblandad men de vill inte utreda honom trots att de vet att KJ inte gjort detta ensam. det är precis vad du säger och jag frågar då vad du menar att de skulle ha för vinst i att skydda en GM/Medhjälpare till ett styckmord?
Detta ska då ha skett för att någon/några poliser och nån åklagare ska ha en så djup vänskap med MB att de överser med ett styckmord på en ung flicka hellre än att kolla upp sin polares förehavanden. Alla vill ju fortsätta vara kompis med en styckmördare typ...

Och det behöver inte bevisas att vänskapskorruption föreligger för att en karriär ska raseras, det räcker att allmänhet och media tycker att det verkar så för att släcka någons karriär, och det finns det gott om exempel på.

Läs igenom en gång till och fundera på hur rimligt det låter innan du börjar kalla nån annan imbecill. Du har ju inte ens något öht som pekar åt att det kan ligga något i det, du bara tar det ur luften.

Precis, det är vad jag menar - möjligen något modifierat: att MB inte har utretts är överdrivet, men han har inte utretts ordentligt. Bland annat har inga utrymmen tillhöriga MB eller som denne kan ha tillgång till undersökts med samma noggrannhet som KJ:s motsvarigheter - eller faktiskt inte alls. Vilket spontant ger mig misstanke om att man helt inte VILL hitta avgörande teknisk bevisning hos just MB, en person som någon/några poliser troligen känner ganska väl och haft gott samarbete med, dvs den påtagligt summariska "utredningen" av MB KAN alltså bero på vänskaps- eller intressekorruption som därför verkat återhållande på undersökningsivern.

Om det jag skriver bara är taget ur luften återstår ju att se, men jag har sällan eller aldrig fel när jag har funderat en stund. Och slutsatsen jag landar i är att MB/AN på något sätt har med saken att göra. Involverade utan att vara direkt fysiskt inblandade, det är fullt möjligt - samt att KJ och bekanta till honom är inblandade, oavsett MB/AN är det. Frågan är ännu så länge vem som gjort vad. Men ramverket har jag klart för mig, bitarna finns även om vissa bitar ännu inte har några nämn. Frågan är då vad det färdiglagda pusslet kommer att föreställa.

Edit: Tar tillbaka "imbecill" - ett övertramp, ber om ursäkt för det.
Senast redigerad av MBoudine 2013-12-07 kl. 21:27.
Citera
2013-12-07, 21:26
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Så ditt råd är att MB eller AN ringer 112 och berättar att MB har råkat ut för en efterhängsen stalkare ? Tror du inte att VB skulle kunnat presentera sms från Berg som talar emot att han var så överdrivet besvärad av VB:s sms och uppvaktning. Det besvärliga för MB tror var att AN sedan länge kände till sexrelationen som maken hade med stalkaren, och att hon tjatade på honom att helt avbryta kontakten med VB. Och jag tror nämligen, dessutom, att MB har/har haft ytterligaren en telefon som varken AN eller polisen känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
cattasbubbla svarade exakt vad jag menade, ska jag upprepa orden?

Tror du på fullt allvar att åtgärderna Cattasbubbla föreslår avskräcker VB, eller att MB skulle överväga nämnda årgärder med tanke på den sms-konversation MB och VB haft ? jag tror MB/AN insåg att det krävdes drastiska åtgärder för att få stopp på VB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in