2013-12-07, 19:06
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Man måste komma ihåg att hon har alzheimer! inget ovanligt beteende då.
En fråga: Har du hört intervjun och hennes eget resonemang?

Att protestera mot att behöva be om pengar till glass, att inte få ringa till sina vänner, att inte få besök av dem hon vill ha besök av, att inte få lyssna på musik, att inte få gå i kyrkan, att inte få rehabilitering, att inte få bo på det behandlingshem hon vill är knappast tecken på alzheimers utan sunda protester.

Det är knappast så att hon protesterar över att inte få springa på gator och torg med trosorna på huvudet....
Senast redigerad av KiaW 2013-12-07 kl. 19:10.
Citera
2013-12-07, 19:10
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Operatanten
Läs gärna överklagandet, som Alice själv har komponerat och fått nedskrivet, så förstår ni att det inte är en dement människa detta. Hon har blivit bestulen och nergrävd.

Det går inte att bedöma demens utifrån korta intervjuavsnitt i en dokumentär eller från det som är nedtecknat i ett överklagande. Det vore ungefär detsamma som att säga att den som har diagnostiserats med t ex 'schizofreni' eller 'emotionellt instabil personlighetsstörning' inte skulle kunna ha de diagnoserna om det finns vettiga formuleringar i intervjuer eller något nedtecknat överklagande. Man behöver inte vara helt snurrig för att diagnostiseras med demens eller alzheimers.

Det finns flera viktiga frågor att diskutera men det är lite synd om man sprider uppgiften att det skulle vara klarlagt att det saknas ordentlig diagnostisering. Att det är din personliga uppfattning, Operatanten, är en sak, men det går ju att uttrycka sig lite mer nyanserat i så fall, så att det inte skapas någon så kallad trådsanning. Även om flera problem omkring AB:s situation är angelägna behöver man inte tumma på källkritiken.

Jag uppfattar inte, av det som har beskrivits i t ex dokumentären, att det föreligger brister i demensdiagnostiseringen. Däremot har det framkommit brister som kan handla om en specifik förvaltare (LA) som kan befaras ha misstolkat och överträtt sina befogenheter samt generella problem omkring förvaltarskapsfrågor, lagen, tillämpningen, otillräckliga kontrollfunktioner, bristande rättssäkerhet samt framförallt frågan om kränkning av mänskliga rättigheter.
Citera
2013-12-07, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Och vad vet "dottern" om det?

1972 sjunger Alice och Jan i sångspelet "Noaks Ark", där Alice är gumman Noak och Jan gubben Noak. De har alltså känt varandra i över 40 år!

Jag tror på följande för Tittis del. Avundsjuka, maktgalenskap, avundsjuka, girighet, och avundsjuka! Titti är en medioker sångerska, Alice är i världsklass. Eller också har Titti rent allmänt en skruv lös eftersom hon inte fattar att hon parasiterar på sin mamma.

Hon kanske ser sig själv i framtida tv-soffor berättandes sagor om "mammas sista tid i livet". Om hon bara kunde se till att absolut INGEN annan kan träffa henne de närmaste åren så vore hon ju den enda som kunde göra detta..

Men TÄNK om det kommer en massa jazzkompisar istället och tar över och berättar om hur hennes mamma var och vad hon tyckte om dittan och datan - över Tittis huvud. Utan kontroll. Som om Titti inte "ägde" sin mamma. Alltid detta att behöva dela sin mamma med en massa andra människor som säger sig gilla henne - och hon dem.. :-(

Det kan vara svårt för barnen att acceptera att deras föräldrar har många liv och att barnen är en del av dessa liv. Sen finns det kompisar, äkta make/maka, bekanta, fans, kollegor, arbetsgivare etc. Alla dessa "känner" mamman - fast på olika sätt. Från olika vinklar. I olika sammanhang.

Öven om Titti skulle vilja förmälde enast EN sorts bild av sin mamma till omvärlden kommer hon inte att lyckas. För mammans fanns där redan innan Tittis tid. Och mamman har umgåtts med folk och talat med dem om saker Titti inte har en aaaaning om.

Mina barn vet inte allt om mig och mitt privata liv. Deras bild av mig är inte den kompletta och komplexa bilden av min personlighet. Det är en del av bilden. Vännerna har åtminstone delvis en annan. Gamla vänner kan dessutom berätta hur jag var innan jag fick barn..
Citera
2013-12-07, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
En fråga: Har du hört intervjun och hennes eget resonemang?

Att protestera mot att behöva be om pengar till glass, att inte få ringa till sina vänner, att inte få besök av dem hon vill ha besök av, att inte få lyssna på musik, att inte få gå i kyrkan, att inte få rehabilitering, att inte få bo på det behandlingshem hon vill är knappast tecken på altzheimers utan sunda protester.

Det är knappast så att hon protesterar över att inte få springa på gator och torg med trosorna på huvudet....

Frågan är om man kan lita på att allt Alice Babs säger är sant, nu när hon är så dement:

http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/
Citera
2013-12-07, 19:15
Medlem
Citat:
Frågan är om man kan lita på att allt Alice Babs säger är sant, nu när hon är så dement:

http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/

Frågan är om man kan lita på Tittis eller förvaltarens utsagor - oavsett om de är dementa eller ej.
Citera
2013-12-07, 19:19
Medlem
KiaWs avatar
Citat:

Det Alice berättat är ju bekräftat av förvaltaren i dokumentären. Med egna ord berättar hon att hon satt besöksförbud osv och att hon som förvaltare får lov att göra så.....vilket, som upprepats ett antal gånger i tråden, hon inte har enligt pressmeddelandet: http://www.rfs.se/debatt_opinion/Pressmeddelanden/Pressmeddelande-Felaktiga-uttalanden-om-forvaltares-behorighet-i-Alice-Babs-dokumentar/
Senast redigerad av KiaW 2013-12-07 kl. 19:22.
Citera
2013-12-07, 19:21
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickedixan
Jag tror att vi som jobbat med demensvård säger samma sak i detta fall och jag blev glad när jg såg detta i Expressen. Äntligen någon som skriver som det är.
http://bloggar.expressen.se/opinionsbloggen/2013/12/alice-babs-program-med-dalig-eftersmak/

Alla borde någon gång jobba med dementa för att förstå.
Jag hade själv inte en aning innan jag började och har lärt mig mycket.

Fast du gör en del riktigt grova generaliseringar. Du utgår inte från individuella egenskaper, du utgår från dina egna värderingar och överför dessa till en kollektiv tolkning av hur alla dementa är.

Hjärnan är mycket komplex och en demens yttrar sig mycket olika beroende på vilken del av hjärnan som drabbas. Dessutom så bör alla människor bedömas utifrån dess unika karaktärsdrag.

varken du eller jag kan säga om Alice är dement, det vi kan göra är dock att lyssna vad Alice säger och anta att det är hennes uttryckliga vilja.
Citera
2013-12-07, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaneMarple
Tack!

Det var nog vad jag reagerade på allra mest. Hon verkar på fullt allvar tycka att rullstolsburna bör gömmas från allas blickar för det är "fult" att inte vara helt frisk. Groteskt tänkesätt hos en förvaltare och direkt diskvalificerande för den sysslan.

Exakt! Det finns något desperat över barnens/förvaltarens handlingssätt här. "Det är jag helt övertygad om, inget snack om saken!"

Måste kännas absurt för att behöva motivera ett födelsedagskort inför polisen. Och dessutom försäkra polisen om att det INTE ligger några ekonomiska baktankar i det hela..

Vännerna måste ha undrat många gånger under resans gång vem som är sjukast i huvudet - den gamle - eller den gamles "närmaste" ..
Citera
2013-12-07, 19:23
Medlem
felias avatar
Citat:

Tycker du ska ta och titta på dokumentären och bilda dig en uppfattning om satkärringen till förvaltare som helt kringskurit Alice. Sen kan du återkomma och ge en bedömning om vi snackar skit i tråden.
Citera
2013-12-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felia
Tycker du ska ta och titta på dokumentären och bilda dig en uppfattning om satkärringen till förvaltare som helt kringskurit Alice. Sen kan du återkomma och ge en bedömning om vi snackar skit i tråden.

Jag tror då inte man kan göra sig en uppfattning om ifall förvaltaren är en "satkärring" eller inte genom att bara titta på den här s k dokumentären...det är som att läsa en aftonbladsartikel och dra absoluta slutsatser utifrån det.
Citera
2013-12-07, 19:33
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Jag tror då inte man kan göra sig en uppfattning om ifall förvaltaren är en "satkärring" eller inte genom att bara titta på den här s k dokumentären...det är som att läsa en aftonbladsartikel och dra absoluta slutsatser utifrån det.
Du får i alla fall se och höra förvaltarens egna ord och förklaringar i stället för alla i trådens tolkningar av det.
Citera
2013-12-07, 19:33
Medlem
felias avatar
Citat:

Knappast. Slående hur man kan ha en åsikt om något man inte har en jävla aning om. Tycker du borde hålla igen käften tills du har vett att komma en underbyggd åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in