Citat:
Ursprungligen postat av
Passepartout
Och vad vet "dottern" om det?
1972 sjunger Alice och Jan i sångspelet "Noaks Ark", där Alice är gumman Noak och Jan gubben Noak. De har alltså känt varandra i över 40 år!
Jag tror på följande för Tittis del. Avundsjuka, maktgalenskap, avundsjuka, girighet, och avundsjuka! Titti är en medioker sångerska, Alice är i världsklass. Eller också har Titti rent allmänt en skruv lös eftersom hon inte fattar att hon parasiterar på sin mamma.
Hon kanske ser sig själv i framtida tv-soffor berättandes sagor om "mammas sista tid i livet". Om hon bara kunde se till att absolut INGEN annan kan träffa henne de närmaste åren så vore hon ju den enda som kunde göra detta..
Men TÄNK om det kommer en massa jazzkompisar istället och tar över och berättar om hur hennes mamma var och vad hon tyckte om dittan och datan - över Tittis huvud. Utan kontroll. Som om Titti inte "ägde" sin mamma. Alltid detta att behöva dela sin mamma med en massa andra människor som säger sig gilla henne - och hon dem.. :-(
Det kan vara svårt för barnen att acceptera att deras föräldrar har många liv och att barnen är en del av dessa liv. Sen finns det kompisar, äkta make/maka, bekanta, fans, kollegor, arbetsgivare etc. Alla dessa "känner" mamman - fast på olika sätt. Från olika vinklar. I olika sammanhang.
Öven om Titti skulle vilja förmälde enast EN sorts bild av sin mamma till omvärlden kommer hon inte att lyckas. För mammans fanns där redan innan Tittis tid. Och mamman har umgåtts med folk och talat med dem om saker Titti inte har en aaaaning om.
Mina barn vet inte allt om mig och mitt privata liv. Deras bild av mig är inte den kompletta och komplexa bilden av min personlighet. Det är en del av bilden. Vännerna har åtminstone delvis en annan. Gamla vänner kan dessutom berätta hur jag var innan jag fick barn..