2013-12-07, 17:55
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Alltså det mesta du skriver ovan om Paypal kunde du lika gärna ha skrivit om Bitcoin. Fast det är klart Paypal är ju en fungerande lösning med miljontals handelstransaktioner om dagen. Medan Bitcoin mest är något av en spekulationshysteri.

Gratis? Utan förtroende problem? Inga mellanhänder? Direkt? Skämtar du?

Och det finns det inte inom bitcoin menar du? LMFAO.

Nej det stämmer inte och vadå elegant? Bitcoinsystemet är ju tungdrivet om något och beroende av enorm datakraft för att skjutsa runt relativt få transaktioner.
Om du vägrar att läsa på och ens försöka förstå hur teknik fungerar så kan jag inte hjälpa dig.

Gratis - protokollet är fritt att använda, lika gratis som HTTP eller bittorrent.

Utan förtroende problem - är en transaktion gjord så är den gjord. Mottagaren kan lita på att han får sina pengar och sändaren behöver inte lämna ut känslig information.

Inga mellanhänder - i sin enklaste form (tänk donation) så är en transaktion P2P.

Direkt - överföringen är direkt, utan mellanhänder, oavsett geografiska avstånd.

Elegans i teknik - hur få aktörer, hur skalbart, hur billigt, hur enkelt för utvecklare att börja använda, hur få "rörliga delar" osv... I princip allt som befintligta betalsystem saknar. Har man inte jobbat med det eller är naturligt handikappad i form av ekonomisk utbildning el. dyl så kan jag förstå att det är svårt att inse...

Fattar du nu? Alla dina argument är ju baserade på rena missuppfattningar.
Citera
2013-12-07, 18:01
Medlem
Kalla det för all del för spekulationsbubbla. Men pyramidspel? Inte ens nära. Eller menar ni att tex tulpanmanin också var ett pyramidspel?
Senast redigerad av Tobbesvensson 2013-12-07 kl. 18:05.
Citera
2013-12-07, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweCrime
Vad är det som gjort att detta raset kommit på flera coins?
Hej. När alla tror att det finns lätta pengar att tjäna så kapas en bubbla. När det slutar komma in nya köpare så stagnerar priset. De som köpte för att tjäna pengar blir rädda och försöker sälja när det inte finns köpare och bubblan spicker. Här kan du läsa mer om bubblor

Det är inte för sent att sälja för dem som sitter på bitcoins än. Bitcoin är fortfarande på 740 dollar. När bubblan har spruckit färdigt så kommer de vara värda under 300, antagligen betydligt mindre.
Här har ni ettårsgrafen för bitcoins
Citera
2013-12-07, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Om du vägrar att läsa på och ens försöka förstå hur teknik fungerar så kan jag inte hjälpa dig.
Efter vad du skriver härunder så är det du som borde sätta dig in i tekniken.

Citat:
Gratis - protokollet är fritt att använda, lika gratis som HTTP eller bittorrent.
Bitcoin är inte gratis avgifter om man vill ha snabbare service och den datokraft man slösar på en massa kryptotjafs kostar också pengar.
Bara kostnaden att driva bitcoinlottonätverket börjar bli astronomisk.

Citat:
Utan förtroende problem - är en transaktion gjord så är den gjord. Mottagaren kan lita på att han får sina pengar och sändaren behöver inte lämna ut känslig information.
Det du skriver är diskutabelt på båda punkterna.

Citat:
Inga mellanhänder - i sin enklaste form (tänk donation) så är en transaktion P2P.
Inga mellanhänder ? Du måste ju växla till dig Bitcoin och bitcooninformationen gå genom mänger av datorer.

Citat:
Direkt - överföringen är direkt, utan mellanhänder, oavsett geografiska avstånd.
Ditrekt om man betalar ja.
Citat:
Elegans i teknik - hur få aktörer, hur skalbart, hur billigt, hur enkelt för utvecklare att börja använda, hur få "rörliga delar" osv... I princip allt som befintligta betalsystem saknar.
Få aktörer? Få rörliga delar? I princip allt som vanliga befintliga betalsystem saknar?

Vad pratar du om?

Citat:
Har man inte jobbat med det eller är naturligt handikappad i form av ekonomisk utbildning el. dyl så kan jag förstå att det är svårt att inse...

Beskriver du dig själv? För lustigt nog verkar det mest vara just sådana personer som fallit pladask för denna coinfluga.

Citat:
Fattar du nu? Alla dina argument är ju baserade på rena missuppfattningar.
Nej nej det är mycket enklare jag har rätt och du har fel
Senast redigerad av Nibiru2011 2013-12-07 kl. 18:21.
Citera
2013-12-07, 18:20
Medlem
Baskis avatar
30 Dagars graf
- https://anonfiles.com/file/a54778075be7eac8a4850fd62b258ab6
Citera
2013-12-07, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Men inser du inte skillnaden på en "valuta" nästan enbart används för att spekulera i, och valutor som det spekuleras i men framförallt används som betalmedel av alla människor sen en jäkla lång tid tillbaka?

Fler och fler tar emot Bitcoins. Det kommer växa till sig. Försök se potentialen.
Citera
2013-12-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBunk
Att du jämför bitcoins som bara bygger på luft med aktier i ett företag, får stå för dig.
Varför försöker du lura andra och påstå att det bygger på luft?
  • Om bitcoin accepteras som en valuta det går att handla med, då kommer det att finnas en efterfrågan. Finns det en efterfrågan, så finns det ett pris och ett värde.
  • Vidare finns det specificerade algoritmer hur bitcoins fungerar, det är inte heller "luft".
  • Meryll Lynch skulle inte skriva att bitcoin kan bli ett viktigt betalningsmedel inom E-handeln om det bygger på luft.

Jag kan ta fram fler exempel som bevisar att det inte bygger på luft, men det kan vem som helst göra genom att söka lite på Internet.
Citera
2013-12-07, 18:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyvinds
dude.

kolla vad priset var då jag skrev det där och vad priset är nu.

Aldrig mer över $1000? Aldrig är lång tid. Så jag ser det kommer vi se $250-300 för över $1000.

Men gör som du vill. Kolla tillbaks i tråden och märk dig när jag skrev att jag gick ut av min long position och kolla och när jag skrev att jag gick all-in short och vad priset var då.

Tycker du det här är billigt? gå long och good luck. jag köper tillbaks dina BTC med stor vinst på min short sen och säger tack.

Vilken sida kan du blanka bitcoins på?
Citera
2013-12-07, 19:08
Medlem
Baskis avatar
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1sbefw/chinese_investment_banker_says_what_nobody_in_the
Citera
2013-12-07, 19:17
Medlem
TheBunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clopaderian
Varför försöker du lura andra och påstå att det bygger på luft?
  • Om bitcoin accepteras som en valuta det går att handla med, då kommer det att finnas en efterfrågan. Finns det en efterfrågan, så finns det ett pris och ett värde.
  • Vidare finns det specificerade algoritmer hur bitcoins fungerar, det är inte heller "luft".
  • Meryll Lynch skulle inte skriva att bitcoin kan bli ett viktigt betalningsmedel inom E-handeln om det bygger på luft.

Jag kan ta fram fler exempel som bevisar att det inte bygger på luft, men det kan vem som helst göra genom att söka lite på Internet.

Skulle det bli så att allmänheten, företag och myndigheter accepterar bitcoin så kan det bli till en stabil valuta. Men den kommer hursomhelst vara baserad på luft.

Förövrigt tror jag att det är dåligt för bitcoin att det dyker upp så många andra nya nätcoins. Urholkar trovärdigheten i mina ögon. Okej om det bara fanns en ny hokuspokus-valuta att hitta acceptans för, men nu flödar nätet över av dessa. När jag startar The_Bunkcoins om en vecka ska jag haussa sönder det här forumet
Citera
2013-12-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
http://www.reddit.com/r/Bitcoin/comments/1sbefw/chinese_investment_banker_says_what_nobody_in_the

Vad säger den artikeln? Kommer bitcoins dö eller växa?
Citera
2013-12-07, 19:23
Medlem
72mms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Efter vad du skriver härunder så är det du som borde sätta dig in i tekniken.

Få aktörer? Få rörliga delar? I princip allt som vanliga befintliga betalsystem saknar?

Vad pratar du om?
Ta och sätt dig ner och lista vad som krävs för att en betalning ska kunna ske med "vanliga befintliga betalsystem" dvs kort. Vad krävs av kunden? Vad krävs av handlaren? Hur många aktörer är inblandade? Vad för problem drar kravet på identifikation av kunden med sig? Varför ser man alltfler kontraktsvidriga "Ej kort under 100kr"-lappar tror du? Varför väljer vissa att inte ens acceptera kort som betalmedel? Tror du det finns problem med att behöva lämna ut, hantera, lagra, kryptera och säkra den här informationen? Finns det några problem med ansvar när något går fel, dvs ett bedrägeri? Hur många hundratals miljarder tror du systemet "läcker" i form av sådana här bedrägerier varje år?

Allt det där är hypotetiska frågor. Jag behöver inte läsa svar, se det som en hemläxa. Genom ditt resonemang är det nämligen uppenbart att du antingen inte har jobbat med något av detta, alternativt så är du tungt investerad i någon av de tredje- och fjärde-parts aktörer vars vinster är beroende av systemet och har därav ett intresse att upprätthålla allmänhetens förtroende för systemet.

Faktum är att ingen, absolut ingen (med givet undantag av banker och kortföretag), gillar systemet. Man accepterar det därför att det är nödvändigt och ofta en förutsättning för att man ska kunna driva sin verksamhet överhuvudtaget. Helt oavsett Bitcoin vara eller icke vara så kan jag garantera att världen är mer än redo för ett bättre system.

All argumentation mot Bitcoin som teknologi som tar grund i att "Paypal är bättre" alstrar bara ett löjes skimmer kring dig. Vill du vara ärlig får du nog hitta en bättre infallsvinkel för din kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in