2013-12-07, 17:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
FUP 1004 24/5

Enough said.

Var ju det som också sades till KJ direkt eller via hans far. Polisen sa inte till MB att han var misstänk därför att han endast kan misstänkas, kan det vara så enkelt?
Citera
2013-12-07, 17:49
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
I stort sett det MB gjort, men effektivare. Vad skiljer dem åt?

Suck. Dubbelsuck. Trippelsuck. Hur många gånger har detta diskuterats nu.

Lite teknisk bevisning t ex. Att ingen observerat offret efter att hon besökt den ene, men inte den andre. När vi har bevisning som tyder på att den ene dödat VB så är det klart att man ska se beteendet med raderingen i ljuset av detta. Att den enes telefontömning (Berg) tydligt visar att han raderar SMS regelmässigt från merparten av sina kontakter, medan något sådant inte verkar vara fallet när det gäller KJ.

Men skit samma, jag har aldrig påstått att det här är något avgörande bevis. För den som ser helheter istället för att hänga upp sig på mer eller mindre oväsentliga detaljer och leta fel i huvudteorin samtidigt som den egna teorin är en hög skit utan all stödjande bevisning så säger SMS:en något när det gäller Kristoffer. Det är jag övertygad om. Vad gäller Berg tänker jag inte utesluta att han hade några SMS kvar från VB som han raderade när han fick klart för sig att hon var försvunnen därför att han blev skraj (fullt naturligt) för allt det kunde innebära för honom. Han förstod ju att han skulle bli indragen i det. Inte särskilt snyggt gjort i så fall, men inte heller brottsligt. Och det här är en kriminaltråd, inte en moralisk folkdomstol. Även om ett gäng människor i tråden inte kan hålla i sär de båda sakerna.
Citera
2013-12-07, 17:53
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Eftersom MB varit såpass tillmötesgående som haan varit talar det mot den sk lösningen. Tror du han riskerade så mycket för VBs tystnad? Det är inte realistiskt.
Dessutom kan man inte jämföra dessa två mord. Är de lika i utförande och hantering tycker du?
Förutom att båda är styckmord och att det använts tejp?

Nu såg jag att det inte var jämförelse ditt inlägg handlade om och jag håller med att en hel del hanterar en ohållbar situation på det sättet.

I EM-mordet hade "förhållandet" pågått i 10 år om jag inte missminner mig. GM hade börjat ett nytt liv med ny kvinna och ville ha bort EM. BO:s armar saknas. Kränkt av sin penibla situation tar GM livet av sig.

I VB-mordet hade "förhållandet" pågått i ca. 1 1/2 år. Ev. GM vill ha kvar sitt gamla liv med fru (kanske) och ville ha bort VB. BO:s händer saknas.

Jag tror dock att mordet utlöst i ett svartsjukeanfall, möjligen med hjälp av VB:s sms. En vanmakt kring sina känslor och dubbelliv. VB straffas omedelbart, KJ:s "hädangång" kommer i efterhand. Hatar man tillräckligt, blir man både fri från mord och tillskriver historian en annan GM.

Som jag skrivit tidigare, skulle jag lätt kunna "plantera" dit den jag vill bestraffa. Ett par försök, kanske i olika bilar. 30 sekunder. Klart.
Så enkelt får det inte bli någonsin, då, nu eller senare. Det handlar om rättsäkerhet.
Citera
2013-12-07, 17:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Själv tycker jag KJ är den ende med ett motiv i denna soppa.
Svartsjuk, negligerad m.m.

Nope, KJ har inte den läggningen - han struntade blankt i om VB hade andra. Hon brukade vad jag förstår sova borta några nätter ibland utan att meddela sig med omvärlden, inbegripet mor och styvfar, och det får väl på ganska goda grunder antas att hon träffade andra män. Kanske i "Metropolen" Luleå ?
Citera
2013-12-07, 17:57
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Suck. Dubbelsuck. Trippelsuck. Hur många gånger har detta diskuterats nu.

Lite teknisk bevisning t ex. Att ingen observerat offret efter att hon besökt den ene, men inte den andre. När vi har bevisning som tyder på att den ene dödat VB så är det klart att man ska se beteendet med raderingen i ljuset av detta. Att den enes telefontömning (Berg) tydligt visar att han raderar SMS regelmässigt från merparten av sina kontakter, medan något sådant inte verkar vara fallet när det gäller KJ.

Men skit samma, jag har aldrig påstått att det här är något avgörande bevis. För den som ser helheter istället för att hänga upp sig på mer eller mindre oväsentliga detaljer och leta fel i huvudteorin samtidigt som den egna teorin är en hög skit utan all stödjande bevisning så säger SMS:en något när det gäller Kristoffer. Det är jag övertygad om. Vad gäller Berg tänker jag inte utesluta att han hade några SMS kvar från VB som han raderade när han fick klart för sig att hon var försvunnen därför att han blev skraj (fullt naturligt) för allt det kunde innebära för honom. Han förstod ju att han skulle bli indragen i det. Inte särskilt snyggt gjort i så fall, men inte heller brottsligt. Och det här är en kriminaltråd, inte en moralisk folkdomstol. Även om ett gäng människor i tråden inte kan hålla i sär de båda sakerna.
Du säger att det inte finns bevis mot MB. Men ingen har letat bevis. Vad hade det funnits för bevis mot KJ utan husrannsakan och undersökning av bil, exakt det som inte är gjort mot MB?
Citera
2013-12-07, 18:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Var står det att KJ är ensam? Har lämnat det öppet tidigare för eventuella medhjälpare men det är inte troligt.
Förstår inte vad för relationer du är van vid då man mördar för att bli av med problem. Det fanns enklare lösningar an mord. Det är ett liv vi pratar om, inte pryl man bara kan kasta då man inte tycker den passar längre

Och vilken lösning på problemet Vatchareeya Bangsuan skulle du ha föreslagit MB och AN om dom rådfrågat dig ?
Citera
2013-12-07, 18:08
Medlem
Citat:
I EM-mordet hade "förhållandet" pågått i 10 år om jag inte missminner mig. GM hade börjat ett nytt liv med ny kvinna och ville ha bort EM. BO:s armar saknas. Kränkt av sin penibla situation tar GM livet av sig.

I VB-mordet hade "förhållandet" pågått i ca. 1 1/2 år. Ev. GM vill ha kvar sitt gamla liv med fru (kanske) och ville ha bort VB. BO:s händer saknas.

Jag tror dock att mordet utlöst i ett svartsjukeanfall, möjligen med hjälp av VB:s sms. En vanmakt kring sina känslor och dubbelliv. VB straffas omedelbart, KJ:s "hädangång" kommer i efterhand. Hatar man tillräckligt, blir man både fri från mord och tillskriver historian en annan GM.

Som jag skrivit tidigare, skulle jag lätt kunna "plantera" dit den jag vill bestraffa. Ett par försök, kanske i olika bilar. 30 sekunder. Klart.
Så enkelt får det inte bli någonsin, då, nu eller senare. Det handlar om rättsäkerhet.
Utförande och hantering, då menar jag även de 14 sticken på ryggen dvs - tecken på tortyr, styckningen, samt utplacering av kroppsdelar. Så bisarrt alltihop och fullständigt ologiskt.
Detta är säkert ett impuls-mord som legat och grott länge i mördarens psyke. Inte för någon känslas skull utan för upplevelsen. Det som var tankar och "drömmar " blev handling även om det inte var tänkt annat än en helt vanlig lördags-kväll framför tvn.
Tillfälligheternas spel.
Citera
2013-12-07, 18:09
Medlem
Citat:
Så enkelt var det heller inte i det här fallet. KJ dömdes inte bara på grund av spåren i bilen. Det var flera indicier som tillsammans talade mot honom.

Om du ville bestraffa nån skulle du inte bara behöva plantera nåt i en bil. Du skulle behöva se till att personen inte hade alibi för tidpunkten då du gjorde vad du än gjorde, samtidigt som du själv helst bör ha ett alibi. Det kräver alltså förplanering. Sen får du själv inte bli upptäckt. Du måste alltså bedriva spaning på ditt offer under obestämd tid utan att dra uppmärksamhet till dig. Sen krävs det ytterligare omständigheter som talar mot ditt offer. Hur skulle du lätt ordna det?
Citera
2013-12-07, 18:09
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Du säger att det inte finns bevis mot MB. Men ingen har letat bevis. Vad hade det funnits för bevis mot KJ utan husrannsakan och undersökning av bil, exakt det som inte är gjort mot MB?

Vad hade det funnits för bevis mot Flygare? Mot Vatchareeyas styvfar? Mot Roland Berg? Mot Yngve? Mot Schlangenkraft?

Teknisk bevisning binder KJ till den döda kroppen. Hur skulle man då kunna hitta bevis mot Berg också? Det finns två möjligheter:

1) De var medbrottslingar - Inget i utredningen har visat några som helst samband dem emellan, alldeles bortsett från det osannolika i att de på något vis skulle ha "funnit varann" och inlett en mordkomplott.

2) MB har planterat bevisen hos KJ - Inga bevis för denna i sig själv osannolika teori (ingen har ännu kunnat bekräfta att något i den här stilen någonsin inträffat i Sverige, åtminstone inte när det gäller mord). Teorin har inte uppstått av något annat skäl än för att förklara varför MB skulle vara skyldig ändå. Den är alltså ett rent cirkelbevis. Polisen varken kan eller ska agera på sånt. ERGO: I och med de tekniska fynden försvann den sista lilla eventuella resten av argument för att parallellutreda även MB. Jag tror att du innerst inne är tillräckligt klok för att begripa detta, du vill bara inte medge det i tråden eller för dig själv eftersom du satsat så mycket prestige på att inta en viss hållning här.
Citera
2013-12-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Även om man hade hittat bevis mot MB hade de kunnat vara planterade, så vad hade det spelat för roll annat för den här diskussionens skull?
Citera
2013-12-07, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Och vilken lösning på problemet Vatchareeya Bangsuan skulle du ha föreslagit MB och AN om dom rådfrågat dig ?
Ja inte fan skulle jag sagt - döda henne om hon är besvärlig!
Jag är ingen äktenskapsrådgivare överhuvudtaget men jag tycker MB kunde hanterat VB på ett annat sätt genom att sätta punkt och vara konsekvent i sitt slut. Det har han uppenbart inte varit.
Skrev även tidigare att OM hon var ett sådant extremt hot kanske en polisanmälan kunde hjälpt.

Då svarar ni att hans liv höll på att gå itu och han höll på att förlora allt. Detta är vad ni tror, inte VET. Grundat på fb-inlägg. sms och att MB/AN inte har samma tidsuppfattning och vad den andra gjorde när de kom hem.
Vilket är värst? Att erkänna för sin fru att man varit otrogen eller att utföra ett mord på älskarinnan. Båda fallen kommer fram, i det ena kommer man bli misstänkt och gå på förhör, kanske blir häktad - allt kommer fram. Vilket är lindrigast att välja mellan de två om man vill att äktenskapet ska hålla? Ett mord på älskarinnan? Eller ett samtal/bråk med sin fru? Vilket förstör mest?
Senast redigerad av moa-tove 2013-12-07 kl. 18:24.
Citera
2013-12-07, 18:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om du menar att MB ihärdigt försökta att avsluta förhållandet med VB.
Hur förklarar du då att MB, helt av sig själv, utan att VB SMSat honnom, tar kontakt med VB via SMS den 5 Maj och igen via Facebook den 6 Maj???

Ja, antingen var det därför att han INTE ville att förhållandet skulle ta slut ELLER ochså var därför att han ville att förhållandet skulle ta slut och att han av någon anlednig dödade VB för att få slut på det, och sen skikkade dessa mycket ovanliga SMS eftersom han skickade dom utan att VB först hadde kontaktat honnom , vilket var det som vanligtvis hände.

Eller i vetskap om att VB antingen var död - eller försatt i en situation där hon inte kunde svara på sms. Avledande manövrer för att undvika misstankar. Vilken bonnsnut som helst går på det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in