Citat:
Ursprungligen postat av
SkogensOlle
Att spendera/spekulera med pengar man har är tämligen riskfritt för individen själv och för samhället.
(Du kan bara göra av med det du redan har.)
Att spendera/spekulera med lånade pengar man ev kommer att tjäna i framtiden utgör en större risk för individen och för samhället.
(Du gör av med det du kanske aldrig kommer att få.)
Det där var ovanligt dumt skrivet av så många olika orsaker att jag måste begränsa mitt svar.
Risken för individen måste förstås i första hand individen själv överväga. Jag vill i alla fall inte omyndigförklara vuxna människor men det kanske du vill. I så fall kan du börja med att omyndigförklara dig själv så att du förlorar rösträtten (om du nu mot förmodan är myndig).
Dessutom bedömer förstås även långivaren risken och denne avgör om det är en risk den vill ta och vilken avkastning, dvs. ränta de vill ha för det åtagandet och risk det innebär.
Om båda dessa parter är överens är det deras ensak och avundsjuka personer i hyresbostäder i förorten har inte med den saken att göra.
En sådan bedömning gör man för övrigt med alla typer av placeringar, även t.ex. när man köper aktier. Inget är helt riskfritt, speciellt inte på kort sikt, utan man får värdera potential mot risk och utifrån det avgöra om man vill ta placeringen eller inte.
.