2013-12-07, 13:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogensOlle
Att spendera/spekulera med pengar man har är tämligen riskfritt för individen själv och för samhället.

(Du kan bara göra av med det du redan har.)

Att spendera/spekulera med lånade pengar man ev kommer att tjäna i framtiden utgör en större risk för individen och för samhället.

(Du gör av med det du kanske aldrig kommer att få.)

Det där var ovanligt dumt skrivet av så många olika orsaker att jag måste begränsa mitt svar.

Risken för individen måste förstås i första hand individen själv överväga. Jag vill i alla fall inte omyndigförklara vuxna människor men det kanske du vill. I så fall kan du börja med att omyndigförklara dig själv så att du förlorar rösträtten (om du nu mot förmodan är myndig).

Dessutom bedömer förstås även långivaren risken och denne avgör om det är en risk den vill ta och vilken avkastning, dvs. ränta de vill ha för det åtagandet och risk det innebär.

Om båda dessa parter är överens är det deras ensak och avundsjuka personer i hyresbostäder i förorten har inte med den saken att göra.

En sådan bedömning gör man för övrigt med alla typer av placeringar, även t.ex. när man köper aktier. Inget är helt riskfritt, speciellt inte på kort sikt, utan man får värdera potential mot risk och utifrån det avgöra om man vill ta placeringen eller inte.

.
2013-12-07, 16:01
Bannlyst
Denna återkommande idioti att människor som ifrågasätter det ekonomiska system som kastat världen in i en finanskris måste vara "avundsjuka personer i hyresrätter" eller vad menas?. Varför skriver man så?

Inte en enda skattekrona till banker i kris, aldrig! Sjuka verksamheter ska kastas djupt ned i konkurshålet. Först då, och sannerligen inte förr, kan man i Sverige acceptera frihet åt långivare att hitta på vad de vill med sina bostadsaffärer gentemot kreti och pleti.
2013-12-07, 16:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Denna återkommande idioti att människor som ifrågasätter det ekonomiska system som kastat världen in i en finanskris måste vara "avundsjuka personer i hyresrätter" eller vad menas?. Varför skriver man så?

För att avundsjukan och missunsamheten så ofta lyser igenom förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Inte en enda skattekrona till banker i kris, aldrig! Sjuka verksamheter ska kastas djupt ned i konkurshålet. Först då, och sannerligen inte förr, kan man i Sverige acceptera frihet åt långivare att hitta på vad de vill med sina bostadsaffärer gentemot kreti och pleti.

Har du koll på hur många skattekronor som gått till att rädda banker i kris? Förmodligen inte om du uttycker dig på detta sätt för det är inte mycket. Det som argument för att lägga näsan i blöt när en part lånar ut pengar till en annan är knappast ett hållbart argument alltså.

Men jag håller annars med dig om att bankverksamheten borde avregleras helt och hållet. Deklarera tydligt att banker i fortsättningen betraktas som vanliga företag som får räddas av aktieägarna. Avskaffa insättargarantin, alla sparare är i själva verket långivare till banken och dessa får själva bedöma risken med att låna ut sina pengar till banken. Pengarna du sätter in på en bank är inte dina pengar, det är bara en fordran du har på banken.

Och ja, jag menar allvar och har förespråkat detta tidigare. Bankverksamheten är planekonomi i mycket hög utsträckning och mycket långt ifrån marknadsekonomi. Planekonomi har varje gång den tillämpats visat sig vara helt underlägsen marknadsekonomi och därför bör vi förändra detta.

.
2013-12-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det där var ovanligt dumt skrivet av så många olika orsaker att jag måste begränsa mitt svar.

Risken för individen måste förstås i första hand individen själv överväga. Jag vill i alla fall inte omyndigförklara vuxna människor men det kanske du vill. I så fall kan du börja med att omyndigförklara dig själv så att du förlorar rösträtten (om du nu mot förmodan är myndig).

Dessutom bedömer förstås även långivaren risken och denne avgör om det är en risk den vill ta och vilken avkastning, dvs. ränta de vill ha för det åtagandet och risk det innebär.

Om båda dessa parter är överens är det deras ensak och avundsjuka personer i hyresbostäder i förorten har inte med den saken att göra.

En sådan bedömning gör man för övrigt med alla typer av placeringar, även t.ex. när man köper aktier. Inget är helt riskfritt, speciellt inte på kort sikt, utan man får värdera potential mot risk och utifrån det avgöra om man vill ta placeringen eller inte.

.
Bara för att man är myndig får man inte göra som man vill här i livet.
2013-12-07, 16:49
Medlem
John-Pauls avatar
Insättningsgarantin är lika i EU och syftet är väl att öka långivarnas säkerhet, alltså privat och företags sparande i banker och liknande. Det liknar en typ av försäkring, premien betalas antagligen indirekt av långivarna.
2013-12-07, 16:50
Medlem
JustZlatans avatar
Ekonomipristagaren Robert Shiller varnar för svensk bostadsbubbla.
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomipristagare-varnar-for-svensk-bostadsbubbla

Detta har jag hävdat länge. Jag förstår inte varför svenskar är så Stockholmskåta. Om flera flyttar bort från Stockholm kommer nya städer komma till.
2013-12-07, 16:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John-Paul
Insättningsgarantin är lika i EU och syftet är väl att öka långivarnas säkerhet, alltså privat och företags sparande i banker och liknande. Det liknar en typ av försäkring, premien betalas antagligen indirekt av långivarna.

Det är staten som står för garantin så det är snarare skattebetalarna som betalar premien.

Vid en avreglering som jag förespråkar skulle det gå alldeles utmärkt att bygga upp privata försäkringar för detta om det finns efterfrågan av det. Det kan då bli ett konkurrensmedel för banken att säga, dina pengar försäkrar vi genom följande bolag. Det är inte inte konstigare än att försökringsbolag redan idag återförsäkrar sig i sin tur hos andra för att du som kund inte ska drabbas om de går i kk och inte kan fullgöra sina plikter mot dig.

.
2013-12-07, 16:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ekonomipristagare-varnar-for-svensk-bostadsbubbla

Detta har jag hävdat länge. Jag förstår inte varför svenskar är så Stockholmskåta. Om flera flyttar bort från Stockholm kommer nya städer komma till.

Om du inte förstår varför så många Stockholm så har du all frfihet i världen att bosätta dig på annan plats men vi ska förstås alla respektera andras val av bostadsort. Så länge man inte kräver stöd för att det är så eländigt där man bor vill säga.

.
2013-12-07, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Nää Robert är bara en avundsjuk och bitter hyresgäst som missat tåget
2013-12-07, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
För att avundsjukan och missunsamheten så ofta lyser igenom förstås.

Det är bra det ska den göra.
2013-12-07, 18:04
Medlem
Två framstående nationalekonomer som båda förutspådde kraschen i USA säger ungefär samma sak ungefär samtidigt om läget i Sverige - att det är läge att vara jäkligt försiktig.

En skribent som inte vet hur räntor påverkar konsumtionen i ett samhälle kommer med förslag om hur banksystemet bör reformeras och säger att de som håller med ovan nämnda ekonomer och inte honom är avundsjuka individer i hyresrätter.

Stor humor.
2013-12-07, 18:22
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Två framstående nationalekonomer som båda förutspådde kraschen i USA säger ungefär samma sak ungefär samtidigt om läget i Sverige - att det är läge att vara jäkligt försiktig.

En skribent som inte vet hur räntor påverkar konsumtionen i ett samhälle kommer med förslag om hur banksystemet bör reformeras och säger att de som håller med ovan nämnda ekonomer och inte honom är avundsjuka individer i hyresrätter.

Stor humor.
När spricker bubblan, och hur mycket i procent rasar exempelvis lägenheter i Stockholms innerstad??

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in