Citat:
Ursprungligen postat av
adequate
Hur? Ge ett exempel tack.
Då tar vi ett grundläggande exempel för att påvisa grunderna. Vi vet att atomer till mestadel består utav tomrum, för att vi kan skicka en känd mängd partiklar emot t.ex. bladguld, och mäta hur många som tar sig igenom.
Vi kan inte bevisa att det är så, eftersom vi i framtiden kanske kommer fram till andra svar. Men vi kan bevisa att vi i dag har utfört experimentet på det mest lämpliga sättet, för att få reda på just det vi vill få reda på.
Med logik så vet man att det inte är rimligt att dra in olämpliga faktorer i ett experiment, och vi vet även med logik att vi bara ska mäta de som är relevanta för resultatet.
Vilka faktorer som sedan är relevanta, eller inte, beror på vad resultatet beror på. Vet man inte det så får man desta alla faktorer och sedan "destillera" ner problemet till endast det mest grundläggande.
Och på så vis kan vi bevisa vilka metoder som är mest lämpliga för att med givna premisser få reda på det vi vill få reda på.
-Det är ju inte så svårt, men jag tror du misstolkar mig utifrån att jag använder mig utav ordet "bevisa", då det i sig självt är ett väldigt ovetenskapligt uttryck, då ingenting går att bevisa utan någon felmarginal.
Men jag använder inte ordet bevisa på resultaten, utan på processutförandet, utifrån de givna premisserna med hänsyn till den teknik och vetenskap man vid utförandet har tillgång till.
Det är således ingen som för stunden ska kunna ifrågasätta hur man har kommit fram till sina resultat.
Nästa fråga blir ju såklart det stora problemet, som jag egentligen inte vill kalla för problem. Men det är ju att inom vetenskap så håller inte alla med om allt, och det är ju så klart jättebra, för annars skulle inte lika mycket utveckling göras. Men sålänge en majoritet håller med om ovanstående, så blir det konsensus.