2013-12-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Visst kunde jag äta något annat men nu valde jag att äta kyckling. Så visst finns det alternativ, men observera att så fort jag valde äta kyckling så kan jag inte välja något annat i just det ögonblicket jag valde att äta kyckling. För det andra är det ingen illusion att jag valde att äta kyckling, jag var ytterst medveten om mina val och jag tillagade den hur jag ville och åt den till slut och var medveten om det. Så det kan inte vara en illusion.

Hur då, tex? Menar du att Gud borde ha dödat honom i WW1 ?

Nej, Hitlers fria vilja är inte mer värdefull än miljoner människors liv. Att Gud inte ingriper betyder inte att han är ond. Om han ingrep så innebär det att han tar ett oskyldigt liv som ännu inte har begått ett brott, och då skulle han räknas som ond. Om Gud dödar Hitler innan Hitler begår ett brott så innebär det att Gud tar ett oskyldigt liv, och då räknas han om ond. För det andra, att ondskan sker är inte vad Gud vill, det är vad människan vill.

Om jag fick fråga dig, vad skulle du säga är det maximala straffet är för ihjäl-gasning av sex miljoner judar samt mord på oskyldiga män, kvinnor och barn?

Ja det här med att ta oskyldiga liv var tydligen inte så noga när guden körde igång syndafloden eller krigen där han hjälpte till vid israelernas etniska rensningar och folkmord...då skulle minsann mördas utan hänsyn till fria viljor!

Inser du inte hur galet du resonerar i ditt försvar av den ondskefulla bibelgudens förehavanden?
Citera
2013-12-07, 16:32
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Visst kunde jag äta något annat men nu valde jag att äta kyckling. Så visst finns det alternativ, men observera att så fort jag valde äta kyckling så kan jag inte välja något annat i just det ögonblicket jag valde att äta kyckling. För det andra är det ingen illusion att jag valde att äta kyckling, jag var ytterst medveten om mina val och jag tillagade den hur jag ville och åt den till slut och var medveten om det. Så det kan inte vara en illusion.
Jag säger inte att det var en illusion. Jag säger att eftersom gud visste att du skulle äta kyckling så fanns det i praktiken inget val OM INTE GUD SKULLE HA FEL. Utgången var bestämd innan du valde.
Detta är tydligen något du bara vägrar att inse.

Citat:
Hur då, tex? Menar du att Gud borde ha dödat honom i WW1 ?
Exempelvis. En kula från den franska sidan, gud gör en smärre korrigering och kulan landar i Adolfs skalle. Men naturligtvis finns det ett otal andra möjligheter. Han kunde fått stroke.

Citat:
Nej, Hitlers fria vilja är inte mer värdefull än miljoner människors liv. Att Gud inte ingriper betyder inte att han är ond. Om han ingrep så innebär det att han tar ett oskyldigt liv som ännu inte har begått ett brott, och då skulle han räknas som ond. Om Gud dödar Hitler innan Hitler begår ett brott så innebär det att Gud tar ett oskyldigt liv, och då räknas han om ond. För det andra, att ondskan sker är inte vad Gud vill, det är vad människan vill.
Men skärp dig nu. Gud visste att Hitler skulle ha ihjäl ofantligt många människor så han kan knappast betraktas som oskyldig. Det finns en poäng i att förhindra brott.

Dessutom har ju inte gud så stor respekt för människoliv, känner du till syndafloden?
Citat:
Om jag fick fråga dig, vad skulle du säga är det maximala straffet är för ihjäl-gasning av sex miljoner judar samt mord på oskyldiga män, kvinnor och barn?
Det var du som sa att Hitler skulle få betala för vad han gjort, jag frågar dig, vänd inte på frågan tack.
Jag tror personligen inte på straff.
Citera
2013-12-07, 17:15
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Med betoning på "VILL" minnas.

Var du vill lägga betoningen på är upp till dig.

Citat:
Lägg till vilken liten fånig text du än tror på då. Inte för att jag bryr mig nämnvärt, men jag tror att du är muslim.

Så länge dina spekulationer inte ändrar på vad jag faktiskt är får du fortsätta att tro och spekulera med betoningen på ''TRO''

Citat:
Eller hur.....

Citat:
För vadå? Och varför?

Varför ska det finnas ett varför?
Citera
2013-12-07, 17:18
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Hur kan man förneka en skapare?

Hur kan människor vara så naiva att de med vett och vilja förnekar en skapare när det är så uppenbart att alla tingen i naturen har konstruerats på ett mycket smart och ordningsfullt sätt. Det som existerar i naturen fungerar inte bara felfritt utan de är vackra också. Ordning och reda kan vi hitta i universum och i naturen i övrigt. Vi vet att det finns ett mönster och en lag som följs i universum och i naturen. Hu kan vi välja att ignorera det? Jag vill inte här prata om de etablerade religionerna eller ett liv efter döden däremot vill jag diskutera hur en människa kan ignorera att det måste finnas en skapare till allt som existerar?

Hej!

Jag förnekar inte möjligheten att en skapare existerar, jag vet bara inte hur man ska uppnå insikt om att vi människor är en skapelse. Jag vet inte hur jag ska göra för att bryta egoismens onda grepp om mig och uppnå upplysning, likt Buddha.

Vad är metoden som man ska följa för att finna sanningen?

Jag har förstått att första steget är handling, jag måste leva på ett speciellt sätt, agera på ett moraliskt sätt för att jag ska kunna uppnå denna nivå av upplysning som ger besvarar mina frågor på ett tillfredsställande sätt. Har du en sådan metod som du vill dela med dig?

Jag vill påpeka att jag tidigare har försökt argumentera för Guds existens men upptäckt att många frågor inte går att besvara. Jag försöker finna alternativa vägar för att på ett objektivt sätt uppnå sanningen.

Tack på förhand,
Citera
2013-12-07, 17:20
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och du hävdar att allt på jorden är vacker och perfekt och därför finns en skapare? Jag hävdar motsatsen, långt ifrån allt är vackert och ingenting är perfekt, därför kan ingen skapare finnas. Nöjd med diskussionen?

Ja, men det är ju det hela diskussionen går ut på ju. Vi tycker olika. Du utgår från dina utgångspunkter och jag från mina. Ja, jag anser att universum och jorden har ordnats på ett sätt där allting samspelar med varann felfritt och utan problem. Allt liv på jorden samspelar med varann på gott och ont felfritt och utan problem. Det tror jag är ordnat av en högre makt men du får tro annat och det gör du också.
Citera
2013-12-07, 17:32
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varför ska det finnas ett varför?

DU skrev: "Jag anser att en skapare är nödvändig".

Jag frågar: "Varför är den nödvändig?" och "Nödvändig för vadå?"

Och du svarar: "Varför ska det finnas ett varför?"

Seriöst, det här håller inte. Skärpning.
Citera
2013-12-07, 17:33
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja, men det är ju det hela diskussionen går ut på ju. Vi tycker olika. Du utgår från dina utgångspunkter och jag från mina. Ja, jag anser att universum och jorden har ordnats på ett sätt där allting samspelar med varann felfritt och utan problem. Allt liv på jorden samspelar med varann på gott och ont felfritt och utan problem. Det tror jag är ordnat av en högre makt men du får tro annat och det gör du också.

Och jag har förklarat för dig att BÅDE att du har fel i ditt "felfritt"-snack OCH att det fortfarande inte säger något om en skapare.
Citera
2013-12-07, 17:50
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag förnekar inte möjligheten att en skapare existerar, jag vet bara inte hur man ska uppnå insikt om att vi människor är en skapelse. Jag vet inte hur jag ska göra för att bryta egoismens onda grepp om mig och uppnå upplysning, likt Buddha.

Vad är metoden som man ska följa för att finna sanningen?

Jag har förstått att första steget är handling, jag måste leva på ett speciellt sätt, agera på ett moraliskt sätt för att jag ska kunna uppnå denna nivå av upplysning som ger besvarar mina frågor på ett tillfredsställande sätt. Har du en sådan metod som du vill dela med dig?

Jag vill påpeka att jag tidigare har försökt argumentera för Guds existens men upptäckt att många frågor inte går att besvara. Jag försöker finna alternativa vägar för att på ett objektivt sätt uppnå sanningen.

Tack på förhand,

Vi människor måste acceptera att absolut sanning är väldigt svårt att uppnå, inte helt omöjligt men väldigt svårt. Det finns ingen facit som säger hur vi ska bete oss för att uppnå absolut sanning. Men vi kan däremot lista ut vad rätt och fel är. Det gör vi bäst genom att reflektera, göra överväganden, tänka och åter tänka med reflektion men viktigaste av allt tycker jag är den inre rösten. Den inre rösten är en förmåga som vi har glömt bort på grund av det moderna sättet att leva och verka. Många av oss tror inte ens på eller är inte medveten om att den inre rösten existerar. Den inre rösten hjälper oss genom livet och när vi väl har lärt oss att lyssna och tolka/förstå den inre rösten på ett korrekt sätt är jag helt övertygad om att vi undviker mycken problem både psykiska och fysiska, problem som har blivit vardagsmat för oss människor. Vi kommer känna frid och lugn i själen.

Att försöka övertyga andra eller att försöka övertyga sig själv genom att lyssna på andra leder bara till fördärv för en. Det är inget bra sätt att prova eftersom det bara leder till negativitet med det sagt innebär det inte att man inte ska diskutera sådant med andra människor. Det kan hända att man tycker att ämnet är intressant och bara diskutera och höra andra tankar för funderingar men undvika att argumentera med andra i syfte att övertyga de eller i syfte att bekräfta din egen övertygelse. Det leder inte till något positivt till någon part.

Jag har tyvärr ingen metod som skulle kunna leda till absolut sanning men jag brukar tänka så här: Jag försöker göra gott och undvika allt ont. Men då uppstår nästa fråga? Vad är gott och vad är ont? Vad man tycker är ont beror på hur man blivit uppfostrad, vilken miljö, religion, kultur man växt upp i. Vad ens egna erfarenheter och tankar är om andra människor som tillhör en annan ideologi eller tro? Det som kan vara ett ont för en kristen tex behöver inte vara det för en hindu eller en som tillhör buddhismen så för att kunna göra allt som är gott och undvika allt som är ont måste man först svara på vad gott och ont är. Svaret är inte så enkelt här men jag personligen brukar tänka på alla eller de flesta etablerade religionerna men också kulturer och försöker hitta en gemensam nämnare och enligt de kunskap och erfarenheter som jag besitter har jag kommit fram till dessa nämnare som är lika för de flesta religioner och kulturer: och dessa är :

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.

4. Hedra din far och din mor.

5. Du skall inte mörda.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

7. Du skall inte stjäla.

8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Jag vill påpeka att jag inte är kristen för fem öre och anser till och med att mycket av de tror på är nonsens men dessa tio budord är nämnaren för alla världens religioner och kulturer. Många av punkterna tillämpas till och med i de flesta domstolar runt om i världen. Vi kan titta på de en och en:

1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.

Här brukar jag se ''Herren'' ''Gud'' som skaparen till universum och liv och allt annat. Jag säger skaparen till allt här och de olika religionerna har olika namn på skaparen men jag föredrar skaparen

2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.

Här ser jag som att människor inte ska lura människor eller förtrycka andra och referera till skaparen. Tex. lura andra mindre kunniga människor och säga att Gud har sagt så eller Gud vill så. Många religioner gör det idag. Man mördar, tjuvar, förtrycker, plågar, krigar i skaparen namn och säger att skaparen har sagt det. Därmed har de missbrukar skaparens namn.

3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.

Här har jag inte så mycket att säga eftersom det är upp till och en kultur att avgöra vilken dag de vill arbeta osv. Jag ser inte detta som ett måste för att känna frid och lugn i själen med andra ord.

4. Hedra din far och din mor.

Detta borde vara en självklarhet men många glömmer bort detta. Hur många är det inte som efter föräldrarnas bortgång blir osams över hur arvet ska delas och vilket barn som stod och tog hand om föräldrarna mest. Man hedrar inte sina föräldrar om man gör något mot de när de är i livet eller efter att de har gått bort om barnen gör nåt som föräldrarna inte hade godkänt eller tyckt var passande.

5. Du skall inte mörda.

Detta borde vara en självklarhet men fortfarande mördas det människor till höger och vänster och jag är helt övertygad om att en mördare inte kan finna ro och lugn i själen.

6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Samma sak här. som punkt 5

7. Du skall inte stjäla.

Samma som punkt 4 och 5

8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.

Ärlighet leder alltid ett steg närmare sanningen än lögnen.

9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.

10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

De två andra handlar om sexualitet och alla kulturer och religioner är överrens om detta.

Lever man efter dessa punkter så rör man sig helatiden mot sanningen men aldrig helt. Men när allt kommer omkring så är ett steg mot sanningen bättre än te steg mot lögn och fördärv.
Citera
2013-12-07, 18:03
Medlem
Alibabassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och jag har förklarat för dig att BÅDE att du har fel i ditt "felfritt"-snack OCH att det fortfarande inte säger något om en skapare.

Tacksam för din förklaring men jag måste inte acceptera din förklaring. Däremot respekterar jag den. Du har tagit dig tid att förklara och det är jag tacksam för. Men jag väljer om jag accepterar din förklaring eller om jag avvisar den.
Citera
2013-12-07, 20:57
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Många av punkterna tillämpas till och med i de flesta domstolar runt om i världen.

Två bud av tio (det finns en hel drös med andra bud om t ex ätande av skaldjur och vilka tyg som man får använda, vad man får plantera i närheten av vad, att man måste stena folk till döds för att de är häxor, osv), som rätt lätt följer av att vi är sociala djur, är det många? Varför krävs det en skapare för att fatta att man inte ska stjäla eller mörda? Och hur i helvete är äktenskapsbrott att likställa med mord?
Citera
2013-12-07, 21:45
Medlem
Selfcreateds avatar
Jag förnekar en skapare i mitt liv för jag anser att jag är min egen skapare av min egen verklighet, mitt eget liv. Dessutom anser jag att för mycket blod har spillts i historien under en skapares namn. Och underkastar man sig en skapare som gud så kanske man aldrig får reda på hur det verkligen ligger till.

Jag kan hålla med om att det finns geometri och ett språk i Universum och naturen som är väldigt harmonisk och väldigt smart uppsatt. Men bara för att det är det behöver det inte betyda att det finns en skapare för det, det är något vi inte förstår oss på än och det är också en resa mänskligheten hela tiden tar tillsammans för att upptäcka, kontinuerligt.

För när man tittar sig omkring i samhället, så börjar man se att någonting inte riktigt stämmer, och detta kan inte vara något som en allsmäktig skapare åstadkommer. I så fall är han en riktigt dålig skapare.
Citera
2013-12-08, 02:27
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Tacksam för din förklaring men jag måste inte acceptera din förklaring. Däremot respekterar jag den. Du har tagit dig tid att förklara och det är jag tacksam för. Men jag väljer om jag accepterar din förklaring eller om jag avvisar den.
Förklaringar är inget man behöver när man lever med dagdrömmerier, du har redan bestämt dig för vad du personligen vill, skulle gud komma ner och be dig sluta knåpa ihop drömmar, skulle du ge gud på käften.

Sådan åsna verkar du vara, och troligen sekt-tillhörig, antingen f.d eller på väg in. Elelr så har du enbart blivit stungen av islam och på väg att bli helt förgiftad av det ödestänk som tjockt flödar inom religionen islam och beslöjar klarsyn och öppenhet som krävs, dvs försöka lyssna lite bakom orden, inte enbart köra på som tåget och paketera om sin tro, som är och förblir tro i illusion, du enbart försöker ge din tro en touch av förankring och byggr mur omkring dig, avslöjades ju i hur du resonerar. Du består ännu så länge av biologisk materia och äter och släpper avföring omkring dig, så lagom speciellt andligare än vanlig anspråkslös agnosticism.

Stackars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in