2013-12-07, 08:38
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag har aldrig använt mig av den retoriken vill jag minnas.

Med betoning på "VILL" minnas.

Citat:
Vad bra att du är utbildad. Men vem sa nåt om koranen? Den har du fått bakom fotknölen.

Lägg till vilken liten fånig text du än tror på då. Inte för att jag bryr mig nämnvärt, men jag tror att du är muslim.

Citat:
Det har jag redan gjort.

Eller hur.....

Citat:
Jag anser att en skapare är nödvändig.

För vadå? Och varför?
Citera
2013-12-07, 08:52
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabasson
Jag har satt igång en diskussion som är långt ifrån ett försök till övertygelse, eller predika.

Och du hävdar att allt på jorden är vacker och perfekt och därför finns en skapare? Jag hävdar motsatsen, långt ifrån allt är vackert och ingenting är perfekt, därför kan ingen skapare finnas. Nöjd med diskussionen?
Citera
2013-12-07, 10:02
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Och du hävdar att allt på jorden är vacker och perfekt och därför finns en skapare? Jag hävdar motsatsen, långt ifrån allt är vackert och ingenting är perfekt, därför kan ingen skapare finnas. Nöjd med diskussionen?

"Du glömmer bort att även saker som inte är vackra och perfekta ÄR vackra och perfekta eftersom de är gjorda av en gud som bara gör vackra och perfekta saker."

Vem säger att cirkelargumenterande nonsens inte är giltig argumentation?
Citera
2013-12-07, 10:27
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Nej precis, från det du föddes och fram till du satte tänderna i kycklingen fanns det inga andra alternativ. Hade du ätit en fläskkotlett hade gud haft FEL.
Det var inte svaret på min fråga. Var det jag som valde kyckling eller var det Gud som gjorde det? Precis, det var jag som gjorde det, eller hur?

Citat:
Jo, eftersom gud är allsmäktig och lätt skulle kunnat radera Hitler från kartan. För det är väl inte så att Hitlers rätt till sitt liv väger tyngre än alla hans offers?
Hur ska Gud radera Hitler när hans föräldrar bestämde sig att skapa Hitler, menar du? Då får han radera Hitlers föräldrar då, eller?

Citat:

Ändå släppte han igenom honom. Så korkat. Snacka om missriktad hänsyn, värna om Hitlers fria vilja i stället för miljoner människors liv.
Vad vill du säga med detta, att Gud är ond för att ondska existerar? Då har du fel. Majoriteten av Guds skapelse är god, därmed är Gud god även om ondskan existerar och utgör en minoritet.
Citat:

Hur då? Hur ska han någonsin kunna betala för det han orsakat? Hur ser maxstraffet ut? Att brinna i helvetet i evighet räcker ju inte med tanke på att det straffet redan delas ut till höger och vänster.
Precis, han får det maximala straffet med tanke på vad han har gjort. Det maximala straffet tilldelas endast till de som förtjänar det. En god och snäll människa ska inte behöva vara orolig för helvetet. Sen finns det delade meningar kring om evigheten ska tolkas bokstavligt eller symboliskt, jag följer det senare alternativet.
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-07 kl. 10:44.
Citera
2013-12-07, 10:38
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vem säger att cirkelargumenterande nonsens inte är giltig argumentation?

Det finns ju ett gäng stollar på internet numera som faktiskt menar att det finns "virtous" och "viscious" cirkelargument. Vad som gör ett cirkelargument "virtous" är naturligtvis de cirkelargument som man kan använda för en gud.

Detta är människor som redan innan någon diskussion startat - eller tankearbete för den delen - redan bestämt sig för att gud finns. Det går inte att diskutera med dessa. Man får använda dem som en källa till dålig humor, eller ignorera dem.

Kolla upp Sye Ten Bruggencate
Citera
2013-12-07, 11:04
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Det var inte svaret på min fråga. Var det jag som valde kyckling eller var det Gud som gjorde det? Precis, det var jag som gjorde det, eller hur?
Du kan ju kalla det ett val om du vill men med premisserna givna (allvetande-fri vilja) så fanns det inga andra val att göra. Du skulle inte kunnat ha ätit fläskkotlett med mindre än att gud hade fel.

Citat:
Hur ska Gud radera Hitler när hans föräldrar bestämde sig att skapa Hitler, menar du? Då får han radera Hitlers föräldrar då, eller?
Det finns ju oändligt många möjligheter om man har lite fantasi. Han kunde ha dött i WW1 tex.

Citat:
Vad vill du säga med detta, att Gud är ond för att ondska existerar? Då har du fel. Majoriteten av Guds skapelse är god, därmed är Gud god även om ondskan existerar och utgör en minoritet.
Nej, jag frågar mig varför Hitlers fria vilja är mer värdefull än miljoner och åter miljoner människors liv.
Citat:
Precis, han får det maximala straffet med tanke på vad han har gjort. Det maximala straffet tilldelas endast till de som förtjänar det. En god och snäll människa ska inte behöva vara orolig för helvetet. Sen finns det delade meningar kring om evigheten ska tolkas bokstavligt eller symboliskt, jag följer det senare alternativet.
Och det maximala straffet är?
Citera
2013-12-07, 13:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur ska Gud radera Hitler när hans föräldrar bestämde sig att skapa Hitler, menar du?
Hur? Vad menar du? Är han allsmäktig eller inte?
Att hindra några spermier borde vara en enkel sak för en som är allsmäktig.
Att fixa med Jesus jungfrufödsel verkar ju vara betydligt svårare, exempelvis.

Conny
Citera
2013-12-07, 15:01
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Det finns ju ett gäng stollar på internet numera som faktiskt menar att det finns "virtous" och "viscious" cirkelargument. Vad som gör ett cirkelargument "virtous" är naturligtvis de cirkelargument som man kan använda för en gud.

Detta är människor som redan innan någon diskussion startat - eller tankearbete för den delen - redan bestämt sig för att gud finns. Det går inte att diskutera med dessa. Man får använda dem som en källa till dålig humor, eller ignorera dem.

Vilken lirare han verkar vara

(OnT för att slippa OT-varning): Det finns inga bevis för en skapare! Därför.
Citera
2013-12-07, 15:19
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens

Jo jag har sett den skojaren. Och vi hade ju ganska nyligen en adept på forumet i form av elsydeon som försökte sig på att använda samma metod. Med inte allt för imponerande resultat.
Citera
2013-12-07, 15:31
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du kan ju kalla det ett val om du vill men med premisserna givna (allvetande-fri vilja) så fanns det inga andra val att göra. Du skulle inte kunnat ha ätit fläskkotlett med mindre än att gud hade fel.
Visst kunde jag äta något annat men nu valde jag att äta kyckling. Så visst finns det alternativ, men observera att så fort jag valde äta kyckling så kan jag inte välja något annat i just det ögonblicket jag valde att äta kyckling. För det andra är det ingen illusion att jag valde att äta kyckling, jag var ytterst medveten om mina val och jag tillagade den hur jag ville och åt den till slut och var medveten om det. Så det kan inte vara en illusion.

Citat:
Det finns ju oändligt många möjligheter om man har lite fantasi. Han kunde ha dött i WW1 tex.
Hur då, tex? Menar du att Gud borde ha dödat honom i WW1 ?

Citat:
Nej, jag frågar mig varför Hitlers fria vilja är mer värdefull än miljoner och åter miljoner människors liv.
Nej, Hitlers fria vilja är inte mer värdefull än miljoner människors liv. Att Gud inte ingriper betyder inte att han är ond. Om han ingrep så innebär det att han tar ett oskyldigt liv som ännu inte har begått ett brott, och då skulle han räknas som ond. Om Gud dödar Hitler innan Hitler begår ett brott så innebär det att Gud tar ett oskyldigt liv, och då räknas han om ond. För det andra, att ondskan sker är inte vad Gud vill, det är vad människan vill.
Citat:
Och det maximala straffet är?
Om jag fick fråga dig, vad skulle du säga är det maximala straffet är för ihjäl-gasning av sex miljoner judar samt mord på oskyldiga män, kvinnor och barn?
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-07 kl. 15:33.
Citera
2013-12-07, 15:40
Medlem
guderis avatar
Citat:
Visst kunde jag äta något annat men nu valde jag att äta kyckling. Så visst finns det alternativ, men observera att så fort jag valde äta kyckling så kan jag inte välja något annat i just det ögonblicket jag valde att äta kyckling. För det andra är det ingen illusion att jag valde att äta kyckling, jag var ytterst medveten om mina val och jag tillagade den hur jag ville och åt den till slut och var medveten om det. Så det kan inte vara en illusion.

Hur då, tex? Menar du att Gud borde ha dödat honom i WW1 ?

Nej, Hitlers fria vilja är inte mer värdefull än miljoner människors liv. Att Gud inte ingriper betyder inte att han är ond. Om han ingrep så innebär det att han tar ett oskyldigt liv som ännu inte har begått ett brott, och då skulle han räknas som ond. Om Gud dödar Hitler innan Hitler begår ett brott så innebär det att Gud tar ett oskyldigt liv, och då räknas han om ond. För det andra, att ondskan sker är inte vad Gud vill, det är vad människan vill.

Om jag fick fråga dig, vad skulle du säga är det maximala straffet är för ihjäl-gasning av sex miljoner judar samt mord på oskyldiga män, kvinnor och barn?

Det ska bli väldigt intressant att höra din syn på den ständigt återkommande påståendet att allt sker enligt guds plan.

Och vad gäller guds vilja att ingripa och döda människor så är det bara att läsa GT, där kan du välja och vraka över diverse bisarra ingripanden där gud tar livet av människor med betydligt mindre skuld än Hitler
Citera
2013-12-07, 15:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att Gud inte ingriper betyder inte att han är ond. Om han ingrep så innebär det att han tar ett oskyldigt liv som ännu inte har begått ett brott, och då skulle han räknas som ond. Om Gud dödar Hitler innan Hitler begår ett brott så innebär det att Gud tar ett oskyldigt liv, och då räknas han om ond.

Mer av ditt premiss-trams; 'gud' kunne ha gått in efter Hitlers första etiska övertramp.

Citat:
För det andra, att ondskan sker är inte vad Gud vill, det är vad människan vill.

Endast enligt din upp-och-ner-vända teo-etiska demagogi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in