Citat:
Ursprungligen postat av
proconsul
Du kan ju kalla det ett val om du vill men med premisserna givna (allvetande-fri vilja) så fanns det inga andra val att göra. Du skulle inte kunnat ha ätit fläskkotlett med mindre än att gud hade fel.
Visst kunde jag äta något annat men nu valde jag att äta kyckling. Så visst finns det alternativ, men observera att så fort jag valde äta kyckling så kan jag inte välja något annat i just det ögonblicket jag valde att äta kyckling. För det andra är det ingen illusion att jag valde att äta kyckling, jag var ytterst medveten om mina val och jag tillagade den hur jag ville och åt den till slut och var medveten om det. Så det kan inte vara en illusion.
Citat:
Det finns ju oändligt många möjligheter om man har lite fantasi. Han kunde ha dött i WW1 tex.
Hur då, tex? Menar du att Gud borde ha dödat honom i WW1 ?
Citat:
Nej, jag frågar mig varför Hitlers fria vilja är mer värdefull än miljoner och åter miljoner människors liv.
Nej, Hitlers fria vilja är inte mer värdefull än miljoner människors liv. Att Gud inte ingriper betyder inte att han är ond. Om han ingrep så innebär det att han tar ett oskyldigt liv som ännu inte har begått ett brott, och då skulle han räknas som ond. Om Gud dödar Hitler innan Hitler begår ett brott så innebär det att Gud tar ett oskyldigt liv, och då räknas han om ond. För det andra, att ondskan sker är inte vad Gud vill, det är vad människan vill.
Citat:
Och det maximala straffet är?
Om jag fick fråga dig, vad skulle du säga är det maximala straffet är för ihjäl-gasning av sex miljoner judar samt mord på oskyldiga män, kvinnor och barn?