Citat:
Ursprungligen postat av
sanning05
Hej!
Jag förnekar inte möjligheten att en skapare existerar, jag vet bara inte hur man ska uppnå insikt om att vi människor är en skapelse. Jag vet inte hur jag ska göra för att bryta egoismens onda grepp om mig och uppnå upplysning, likt Buddha.
Vad är metoden som man ska följa för att finna sanningen?
Jag har förstått att första steget är handling, jag måste leva på ett speciellt sätt, agera på ett moraliskt sätt för att jag ska kunna uppnå denna nivå av upplysning som ger besvarar mina frågor på ett tillfredsställande sätt. Har du en sådan metod som du vill dela med dig?
Jag vill påpeka att jag tidigare har försökt argumentera för Guds existens men upptäckt att många frågor inte går att besvara. Jag försöker finna alternativa vägar för att på ett objektivt sätt uppnå sanningen.
Tack på förhand,
Vi människor måste acceptera att absolut sanning är väldigt svårt att uppnå, inte helt omöjligt men väldigt svårt. Det finns ingen facit som säger hur vi ska bete oss för att uppnå absolut sanning. Men vi kan däremot lista ut vad rätt och fel är. Det gör vi bäst genom att reflektera, göra överväganden, tänka och åter tänka med reflektion men viktigaste av allt tycker jag är den inre rösten. Den inre rösten är en förmåga som vi har glömt bort på grund av det moderna sättet att leva och verka. Många av oss tror inte ens på eller är inte medveten om att den inre rösten existerar. Den inre rösten hjälper oss genom livet och när vi väl har lärt oss att lyssna och tolka/förstå den inre rösten på ett korrekt sätt är jag helt övertygad om att vi undviker mycken problem både psykiska och fysiska, problem som har blivit vardagsmat för oss människor. Vi kommer känna frid och lugn i själen.
Att försöka övertyga andra eller att försöka övertyga sig själv genom att lyssna på andra leder bara till fördärv för en. Det är inget bra sätt att prova eftersom det bara leder till negativitet med det sagt innebär det inte att man inte ska diskutera sådant med andra människor. Det kan hända att man tycker att ämnet är intressant och bara diskutera och höra andra tankar för funderingar men undvika att argumentera med andra i syfte att övertyga de eller i syfte att bekräfta din egen övertygelse. Det leder inte till något positivt till någon part.
Jag har tyvärr ingen metod som skulle kunna leda till absolut sanning men jag brukar tänka så här: Jag försöker göra gott och undvika allt ont. Men då uppstår nästa fråga? Vad är gott och vad är ont? Vad man tycker är ont beror på hur man blivit uppfostrad, vilken miljö, religion, kultur man växt upp i. Vad ens egna erfarenheter och tankar är om andra människor som tillhör en annan ideologi eller tro? Det som kan vara ett ont för en kristen tex behöver inte vara det för en hindu eller en som tillhör buddhismen så för att kunna göra allt som är gott och undvika allt som är ont måste man först svara på vad gott och ont är. Svaret är inte så enkelt här men jag personligen brukar tänka på alla eller de flesta etablerade religionerna men också kulturer och försöker hitta en gemensam nämnare och enligt de kunskap och erfarenheter som jag besitter har jag kommit fram till dessa nämnare som är lika för de flesta religioner och kulturer: och dessa är :
1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.
3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.
4. Hedra din far och din mor.
5. Du skall inte mörda.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
7. Du skall inte stjäla.
8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
Jag vill påpeka att jag inte är kristen för fem öre och anser till och med att mycket av de tror på är nonsens men dessa tio budord är nämnaren för alla världens religioner och kulturer. Många av punkterna tillämpas till och med i de flesta domstolar runt om i världen. Vi kan titta på de en och en:
1. Jag är Herren, din Gud, som har fört dig ut ur Egyptens land, ur träldomshuset. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig. Du skall inte göra dig någon bildstod eller någon avbild av det som är uppe i himmelen eller nere på jorden eller av det som är i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.
Här brukar jag se ''Herren'' ''Gud'' som skaparen till universum och liv och allt annat. Jag säger skaparen till allt här och de olika religionerna har olika namn på skaparen men jag föredrar skaparen
2. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn.
Här ser jag som att människor inte ska lura människor eller förtrycka andra och referera till skaparen. Tex. lura andra mindre kunniga människor och säga att Gud har sagt så eller Gud vill så. Många religioner gör det idag. Man mördar, tjuvar, förtrycker, plågar, krigar i skaparen namn och säger att skaparen har sagt det. Därmed har de missbrukar skaparens namn.
3. Tänk på sabbatsdagen, så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete.
Här har jag inte så mycket att säga eftersom det är upp till och en kultur att avgöra vilken dag de vill arbeta osv. Jag ser inte detta som ett måste för att känna frid och lugn i själen med andra ord.
4. Hedra din far och din mor.
Detta borde vara en självklarhet men många glömmer bort detta. Hur många är det inte som efter föräldrarnas bortgång blir osams över hur arvet ska delas och vilket barn som stod och tog hand om föräldrarna mest. Man hedrar inte sina föräldrar om man gör något mot de när de är i livet eller efter att de har gått bort om barnen gör nåt som föräldrarna inte hade godkänt eller tyckt var passande.
5. Du skall inte mörda.
Detta borde vara en självklarhet men fortfarande mördas det människor till höger och vänster och jag är helt övertygad om att en mördare inte kan finna ro och lugn i själen.
6. Du skall inte begå äktenskapsbrott.
Samma sak här. som punkt 5
7. Du skall inte stjäla.
Samma som punkt 4 och 5
8. Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa.
Ärlighet leder alltid ett steg närmare sanningen än lögnen.
9. Du skall inte ha begär till din nästas hus.
10. Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller till hans tjänare eller tjänarinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.
De två andra handlar om sexualitet och alla kulturer och religioner är överrens om detta.
Lever man efter dessa punkter så rör man sig helatiden mot sanningen men aldrig helt. Men när allt kommer omkring så är ett steg mot sanningen bättre än te steg mot lögn och fördärv.