2013-12-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Bahai, Islam, Judendomen men även delar av kristna själva förnekar treenighetsläran (antitrenitarism) o

Vad bahai, islam eller judendom lär ut är förstås inte relevant för kristendomen. Och nej, ingen kristen kyrka förnekar treenighetsläran. Jehovas Vittnen och mormoner förnekar den, men de är lika okristna som muslimer, så helt utan relevans.
Citera
2013-12-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Till minay Hoppas du förstår hur treenighetenläran är och du får gärna svara på mina frågor i mitt inlägg, det ser jag framemot.

Till BRT du svarar på mitt inlägg och bekräftar det jag har har skrivit om!

Jag har förstått begreppet om treenighetsläran men den är ganska skrattretande. Var fanns jesus tiden gud fanns o när han skapade världen? Man har lyft jesus och gett han alldeles för stark position där han är jämnställd gud vilket han egentligen inte alls är.

Jag har skrivit en del verser eftersom jag inte tänkt citera hel bibeln här
Sen, att jesus kallats herre kan definieras olika. En slav kallar sin "ägare" för herre, betyder det per automatik att han är jämnställd gud, eller jesus?
Visst, jesus stod nära gud, han kom med guds ord, han utförde mirakel MED välsignelse från gud, men utan gud hade han inte varit någonting
Citera
2013-12-07, 13:56
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Vad bahai, islam eller judendom lär ut är förstås inte relevant för kristendomen. Och nej, ingen kristen kyrka förnekar treenighetsläran. Jehovas Vittnen och mormoner förnekar den, men de är lika okristna som muslimer, så helt utan relevans.

Bland kristna som inte tror på treenighetsläran finns idag, som du säger, bl.a. Jehovas vittnen, sedan har du unitarianer, kristadelfianer, o.s.v. I kyrkans tidiga historia fanns det massvis med "inriktningar" som inte var trinitariska, t.ex. den dynamiska monarkianismen eller adoptionismen (som bl.a. representeras av den tidiga och inflytelserika kristna texten Hermas herden), subordinationismen (som verkar ha företrätts av de flesta tidiga kyrkofäder), arianismen (som ett tag var den huvudsakliga kristna inriktningen i Rom, bl.a. döptes kejsar Konstantin av arianska präster och hans efterföljare var arianer, eller semi-arianer, fram till Theodosius I - som var trinitarian och försökte utrota arianismen), o.s.v.

Även Origenes och hans efterföljare tenderar till icke-trinitarisk, subordinationistisk, tro. Icke-trinitarisk, ariansk, kristendom var också den huvudsakliga kristendomen i germanska länder under lång tid - när germanska folk tog över västra delen av Romarriket etablerades i Rom t.o.m. parallella kyrkor, en ariansk sådan och en "nicensk" (eller trinitarisk):
"The conflict in the 4th century had seen Arian and Nicene factions struggling for control of the Church. In contrast, in the Arian German kingdoms established on the wreckage of the Western Roman Empire in the 5th century, there were entirely separate Arian and Nicene Churches with parallel hierarchies, each serving different sets of believers [...] By the beginning of the 8th century, these kingdoms had either been conquered by Nicene neighbors (Ostrogoths, Vandals, Burgundians) or their rulers had accepted Nicene Christianity (Visigoths, Lombards)" (wiki).

Det är alltså en väldigt grov förenkling att påstå att ingen kristen kyrka förnekar treenighetsläran; sådana kyrkor finns idag, och sådana kyrkor har funnits ända sedan kristendomens allra tidigaste år - i kyrkans tidiga år fanns det ju t.o.m. en period på några hundra år då det ännu inte ens fanns någon treenighetslära. Däremot är det sant att den abosluta majoriteten av kristna kyrkor idag, och ända sedan 400-talet, tror på treenighetsläran - innan 400-talet var detta däremot inte fallet.

Sedan är det ju också en definitionsfråga; vill man mena att man inte är kristen ifall man inte tror på treenighetsläran, men tror på Jesus Kristus som Messias och Guds son, så finns det givetvis inga kristna som förnekar treenighetsläran - i så fall får vi hitta på ett annat ord för alla dessa som tror på Kristus och Bibeln (typ "Jesus-följare" el. dyl.), och därmed också se den tidiga kyrkan som "Jesus-följare" hellre än kristna, fram tills några hundra år e.Kr. då filosoferna och teologerna knåpat ihop treenighetsläran.
Senast redigerad av BRT 2013-12-07 kl. 14:00.
Citera
2013-12-07, 14:01
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Till BRT du svarar på mitt inlägg och bekräftar det jag har har skrivit om!

Då missförstod du nog inlägget.
Citera
2013-12-07, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Jag har förstått begreppet om treenighetsläran men den är ganska skrattretande. Var fanns jesus tiden gud fanns o när han skapade världen? Man har lyft jesus och gett han alldeles för stark position där han är jämnställd gud vilket han egentligen inte alls är.
Jag har skrivit en del verser eftersom jag inte tänkt citera hel bibeln här
Sen, att jesus kallats herre kan definieras olika. En slav kallar sin "ägare" för herre, betyder det per automatik att han är jämnställd gud, eller jesus?
Visst, jesus stod nära gud, han kom med guds ord, han utförde mirakel MED välsignelse från gud, men utan gud hade han inte varit någonting

Det är skillnad på " herre " och " Herre "

Jesus har alltid funnits! Gud blir människa.

Hur kan du påstå att Jesus inte är Gud ?

Då är vi tillbaka till Joh 1:1-14 !

Då har du inte förstått treeninghetsläran, för om du har förstått den, då är Jesus Gud.
Citera
2013-12-07, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Bland kristna som inte tror på treenighetsläran finns idag, som du säger, bl.a. Jehovas vittnen, sedan har du unitarianer, kristadelfianer, o.s.v.

Bortsett då från att ingen av de grupperna är kristna, de ses inte som kristna av kristna kyrkor. Deras syn på Jesus är nästan exakt samma som islams syn.

Det finns mängder av olika kristna rörelser och kyrkor i världen, t.ex. katoliker, ortodoxoa, lutheraner, kalvinister, anglikaner, kopter, baptister, pingstvänner, armenier, metodister och många fler. Alla ser de varandra som kristna, trots skillnader i vissa trosfrågor. Däremot ser vi inte judar, mormoner, muslimer, jehovas vittner, unitarianer eller hinduer som kristna. Vi kan respektera dem, men vi och de delar inte samma religion.
Citera
2013-12-07, 15:02
Medlem
Golden.Rations avatar
Citat:
Bortsett då från att ingen av de grupperna är kristna, de ses inte som kristna av kristna kyrkor. Deras syn på Jesus är nästan exakt samma som islams syn.

Det finns mängder av olika kristna rörelser och kyrkor i världen, t.ex. katoliker, ortodoxoa, lutheraner, kalvinister, anglikaner, kopter, baptister, pingstvänner, armenier, metodister och många fler. Alla ser de varandra som kristna, trots skillnader i vissa trosfrågor. Däremot ser vi inte judar, mormoner, muslimer, jehovas vittner, unitarianer eller hinduer som kristna. Vi kan respektera dem, men vi och de delar inte samma religion.
Ursäkta om jag lägger mig i.
Det relevanta är inte vem som är holier than thou eller vem som representera vad. Det väsentliga är förstås vad Jesus själv sade. BRT m.fl lägger onekligen fram starka argument för att treenighetsläran är obibliskt. Jag tycker bara det är synd att det bemöts med ovanstående argument eftersom många tolkar det som en central doktrin.
Citera
2013-12-07, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golden.Ration
Ursäkta om jag lägger mig i.
Det relevanta är inte vem som är holier than thou eller vem som representera vad. Det väsentliga är förstås vad Jesus själv sade. BRT m.fl lägger onekligen fram starka argument för att treenighetsläran är obibliskt. Jag tycker bara det är synd att det bemöts med ovanstående argument eftersom många tolkar det som en central doktrin.

Jo, du har rätt. Många av de argument BRT lägger fram i trådstarten är starka och värda att diskutera. Tyvärr är det ett vanligt argumentationsfel att folk tänker att de ska lägga fram så många argument som möjligt. Det leder i praktiken till en svagare helhetsargumentation, eftersom det just är de svagaste argumenten som då kommer att diskuteras.

Eftersom det fortfarande finns de som försöker påstå att JV eller mormoner skulle vara kristna tyckte jag det var relevant och OnT att kommentera detta ganska uppenbara fel i trådstarten. Det betyder inte att jag inte anser att det finns många andra beakantsvärda poänger i BRTs långa och överlag välskrivna inlägg.
Citera
2013-12-07, 15:51
Medlem
BRTs avatar
Citat:

I inlägget du citerar skriver jag:
"Sedan är det ju också en definitionsfråga; vill man mena att man inte är kristen ifall man inte tror på treenighetsläran, men tror på Jesus Kristus som Messias och Guds son, så finns det givetvis inga kristna som förnekar treenighetsläran - i så fall får vi hitta på ett annat ord för alla dessa som tror på Kristus och Bibeln (typ "Jesus-följare" el. dyl.), och därmed också se den tidiga kyrkan som "Jesus-följare" hellre än kristna, fram tills några hundra år e.Kr. då filosoferna och teologerna knåpat ihop treenighetsläran."

Så okej, "Jesus-följare" då; bara vi förstår vad vi menar så spelar det ingen större roll hur mycket någon vill monopolisera definitioner.
Citera
2013-12-07, 15:57
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Det är skillnad på " herre " och " Herre "

Nej, det är det faktiskt inte. I de grekiska manuskripten ser termerna exakt likadana ut, då de som sagt inte har någon skillnad mellan stora och små bokstäver. Var en översättare således skriver stort "H" eller litet "h" är helt och hållet hans egen sak att avgöra; givet att kristen doktrin idag identifierar Jesus som Gud skriver många således "H" hellre än "h". I originaltexterna finns inget sådant, utan ett kurios som syftar till Abraham ser likadant ut som ett kurios som syftar till Jesus.
Citera
2013-12-07, 17:09
Medlem
Enligt Arius och Marcellus från Ancyra är treenighetskonceptet (som man också ansåg vara heretiskt) en produkt av juden philo och kabbalist-greken plato's filosofiska läror genom kabbalist-gnostikern Valentinius. Det är alltså från gnostikern Valentinius som treenighetsläran om tre hypostaser först dyker upp någon gång i början av 100 talets decennium.

Valentinius som på 100 talet kandiderade för att bli Roms biskop startade så småningom sin egna församling/kyrka med egna läror. Hans teologiska koncept visade sig senare bli väldigt resultatrikt och fick stort fotfäste i hela det romerska riket. Från Alexandria, ända bort till nordvästra Afrika och Rom.

Arius brev till biskopen Alexander av Alexandria:

Citat:
"Our faith from our forefathers, which also we learned from you, Blessed Father, is this: We acknowledge One God, alone unbegotten, alone everlasting, alone without beginning, alone true, alone having immortality, alone wise, alone good, alone sovereign, judge, governor, and provider of all, unalterable and unchangeable, just and good, God of the Law and the Prophets and the New Testament; who begat an only-begotten Son before time and the ages, through whom he made both the ages [Heb 1:2] and all that was made; who begot Him not in appearance, but in reality; and that he made him subsist at his own will, unalterable and unchangeable, the perfect creature (ktisma) of God, but not as one of the creatures; offspring, but not as one of the other things begotten; (3.) nor as Valentinus pronounced that the offspring of the Father was an emanation (probolē); nor as the Manicheans taught that the offspring was a one-in-essence-portion (meros homoousion) of the Father; nor as Sabellius, dividing the Monad, speaks of a Son-Father; nor as Hieracas speaks of one torch [lit] from another, or as a lamp divided into two; nor that he who existed before was later generated or created anew into a Son, as you yourself, O blessed father, have often condemned both in church services and in council meetings; but, as we say, he was created at the will of God, before time and before the ages, and came to life and being from the Father, and the glories which coexist in him are from the Father.

Källa: H-G. Opitz, Athanasius Werke, band 2 (Berlin: De Gruyter, 1940).

Marcellus från Ancyra i sina brev:

Citat:
"Now with the heresy of the Ariomaniacs, which has corrupted the Church of God... These then teach three hypostases, just as Valentinus the heresiarch first invented in the book entitled by him 'On the Three Natures'. For he was the first to invent three hypostases and three persons of the Father, Son and Holy Spirit, and he is discovered to have filched this from Hermes and Plato."

Enligt den ökände kyrkofadern Iraneus var gnostiskt Valentinianism rent trams som hotade kristendomen med dess mystiska djävuls läror. Det framgår i hans bok On the Detection and Overthrow of the So-Called Gnosis.

Enligt Valentinius krävdes det att man genom invigning erkände att demiurgen inte är Gud eller den högsta gudomen. Hör och häpna, man hävdade också att Sophia analogt med människornas själar också var Guds feminina sida. Vad som senare förvånade mig så avsevärt är hur Valentinius skyddar judarna.
Citat:
"Valentinus meets with the exiled Jews in Sepphoris and publicly in a sermon refutes the claim by some Christians that the Jewish exile from Jerusalem is divine punishment for the Jews' role in the Crucifixion. Valentinus states "no Jew or Roman is too be held responsible for Christ's death, since it was God's plan of reconciliation for humanity unto himself, the barrier is gone the curtain torn." Valentinus also however defends his cosmology, with his aspects of God. Some educated Jews do listen intently. Generations later Jewish intellectuals influenced by Valentinus constructed a similar model within Jewish Kabbalah. Returning to his home city in Alexandria the Bishop also meets with great Pagan teachers in the Serapium telling them, Christianity is in agreement with the ideas of Plato, and secretly tells them that St. Paul was a Platonist. Impressed the teachers listen to Valentinus but choose to remain in the Pagan camp. One of the people their is a Carthage native Apuleius who tells Valentinus that his Myth of Sophia is similar to an old myth of Eros and Psyche."

Judarna är återigen på spåret. Jag lovar er, jag har själv tröttnat på jude konspirationerna men det går inte riktigt att undgå att var man än hittar ondska hittar man också en jude i hörnet.
Senast redigerad av Kamora 2013-12-07 kl. 17:25.
Citera
2013-12-07, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truth477
Gud är en och alla 3 samtidigt.
Gud som är skaparen, som är himmlarnas herre, som är vis, som är allt, hur kan han vara alla tre. Hur kan hans makt och position tilldelas en annan människa. Kristendomen tillhör ju trots allt den monoteismiska religionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in