2013-12-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst kan man det, frågan är varför man håller på med hårklyverier i en helt egen tråd? Varför ha en smal definition på vad ateism är?

Dom flesta förknippar ateister med evolutionsteorin(makroevolutionen), som enligt många är en trosuppfattning, så visst kan man säga att ateism inte är en tro, men ateister har många trosuppfattningar, vissa ateister tror på utomjordingar, andra tror på att livet uppkommit av sig självt, och dom flesta vuxna ateister tror på evolutionsteorin.

Det är själva poängen i det första inlägget jag skrev här:
(FB) Ateism är INTE en tro (Sammanfogad tråd /Mod)

Ateister har som alla andra trosuppfattningar.

Den enda som klyver hår är du, med dina patetiska försök att hitta meningslösa semantiska brister i ateism som kategori.

Evolutionsteorin är en förklaringsmodell som inte kräver en gnutta tro.
Citera
2013-12-07, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommendanten
Tycker du att det är problematiskt att både kalla hinduer och judar för teister också?

Nej, men ordet "teist" är inte lika etablerat som ordet "ateist".

Ordet "ateist" förknippar dom flesta med människor som tror på evolutionsteorin bland annat, man förknippar inte ordet "ateist" med spädbarn, även om det är konsekvensen av att tillämpa ordet strikt.
Citera
2013-12-07, 13:11
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du har inte greppat problematiken, ni ateister tillämpar inte ordet "ateist" på detta smala sättet i praktiken.

Ni pratar om er ateister som en grupp, och det är därför ni blir upprörda när jag drar ut konsekvensen av resonemanget att ordet "ateism" enbart handlar om "utan gudstro", ni blir upprörda när jag tillämpar den tanken fullt ut och säger att ateister i genomsnitt har ett lågt IQ om man räknar med alla ateister.

Ni känner samhörighet med andra vuxna ateister.
Nej, det är du som värdeladdar ordet teism genom att medvetet el. omedvetet blanda in irrelevans.

Det är inte utifrån vem och inte utifrån IQ du får den objektiva betydelsen av ateism, därför verkar du föredra den subjektiva där du RELATERAR ateism till individ.

Ska du relatera så ska du relatera till gudshypotesen alt. Teodicé tack - det blir lite galet så länge du inte tar dig upp ur dikeskörningen och i den missförståelsen uppfattar det som okay att missleda begreppet.

Mer värdeladdat än så kan det inte bli och fjärmar sig alltså topic, då du individrelaterar som sagt.

Topic är att diskutera begrepptet ateism, inte djurens instinkter eller barn eller vad någon skrev angående din begreppsmannual som verkar till bredden fylld med föreställningar.

Du har däremot gott om förutfattade meningar - du borde växa upp! .. eller inse hur du gillrar egen fallgrop.
Citera
2013-12-07, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
anser du ditt förhållande till de gamla egyptiska eller aztekiska gudarna är på en nivå att du klassar det som en tro?

Självklart är en tro på de gamla egyptiska eller aztekiska gudarna en tro, hur tänkte du?
Citera
2013-12-07, 13:15
Medlem
Citat:
Precis det jag menar, ateism betyder att man saknar tro alltså är det paradoxalt att kalla ateism för en tro

Visst ok, men ateister tror på olika saker, t.ex. på utomjordingar och evolutionsteorin (när det gäller makroevolution).
Citera
2013-12-07, 13:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Nej, men ordet "teist" är inte lika etablerat som ordet "ateist".

Ordet "ateist" förknippar dom flesta med människor som tror på evolutionsteorin bland annat, man förknippar inte ordet "ateist" med spädbarn, även om det är konsekvensen av att tillämpa ordet strikt.
Nej det är knappast tillämpning ens i strikt mening - det är däremot MISSGREPP och kunskapsfattigt, kanske i ditt fall också fördomsfullt.. att tillgripa termen ateism relaterat en bebis eller barn.
Citera
2013-12-07, 13:18
Medlem
guderis avatar
Citat:
Självklart är en tro på de gamla egyptiska eller aztekiska gudarna en tro, hur tänkte du?

Så du dyrkar dessa gudar?
Citera
2013-12-07, 13:21
Medlem
Citat:
Så du dyrkar dessa gudar?

Nej, men det är ändå trosuppfattningar eller en tro.

Och som jag har sagt så finns det olika betydelser av ordet "tro".
Citera
2013-12-07, 13:21
Medlem
guderis avatar
Citat:
Visst ok, men ateister tror på olika saker, t.ex. på utomjordingar och evolutionsteorin (när det gäller makroevolution).

Så du klassar utomjordingar eller evolutionsteorin som en gudomlighet ? Om du vet vad ordet teism betyder så inser du kanske att ditt påstående är fel vinklat
Citera
2013-12-07, 13:25
Medlem
Citat:
Så du klassar utomjordingar eller evolutionsteorin som en gudomlighet ?

Nej inte i detta avseende, men jag kan uppfatta det som avgudadyrkan, men det är en annan diskussion.

Citat:
Om du vet vad ordet teism betyder så inser du kanske att ditt påstående är fel vinklat

Nej det förstår jag inte, förklara.
Citera
2013-12-07, 13:29
Medlem
guderis avatar
Citat:
Nej inte i detta avseende, men jag kan uppfatta det som avgudadyrkan, men det är en annan diskussion.

Nej det förstår jag inte, förklara.

Varken evolutionsteorin eller utomjordingar är väl att klassa som någon gudomlig entitet, och om man ändå skulle tro det är man per definition inte ateist utan teist.
Citera
2013-12-07, 13:37
Medlem
Citat:
Varken evolutionsteorin eller utomjordingar är väl att klassa som någon gudomlig entitet, och om man ändå skulle tro det är man per definition inte ateist utan teist.

Jo enligt bibeln är åtminstone tron på utomjordingar avgudar, lika mycket som tron på tomtar och troll. Att tro på evolutionsteorin kan också klassas som avgudadyrkan enligt bibeln beroende på vilket sätt man ser på den, bara att vara självisk är avgudadyrkan enligt bibeln:

Ni vet ju mycket väl att ingen kan få del i Kristi och Guds rike om han är otuktig eller oren eller självisk, alltså avgudadyrkare. (Efesierna 5:5 Bibel2000)

Så vad ville du ha sagt egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in