2013-11-12, 19:29
Bannlyst
Astralresor är ett fenomen när man lyckas vara i medvetande när man går in i REM-sömn.
Oftast så avslutas en sömnperiod av REM-sömn, men ibland så förskjuts den rytmen.

Då upplever man att man är medveten och känner att man har kontroll över drömmen och flyger.
Ofta har drömmen en sexuell karaktär, även beskrivet av Robert Monroe samt hans guru Emanuel Swedenborg. Läs deras böcker så hittar ni sambanden.
Citera
2013-11-12, 19:34
Medlem
Tack för svar! Nu några timmar efter händelsen känns det nästan som det aldrig hände men direkt efter var jag så himla säker på att jag kände dessa vibreringar. Hur var det för er efter er första astralresa?
Citera
2013-11-14, 09:05
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Astralresor är ett fenomen när man lyckas vara i medvetande när man går in i REM-sömn.
Oftast så avslutas en sömnperiod av REM-sömn, men ibland så förskjuts den rytmen.

Då upplever man att man är medveten och känner att man har kontroll över drömmen och flyger.
Ofta har drömmen en sexuell karaktär, även beskrivet av Robert Monroe samt hans guru Emanuel Swedenborg. Läs deras böcker så hittar ni sambanden.

Nä, astralresor är väl inte samma som lucida drömmar? Eller har jag fel?

Hur som haver. Jag pysslar en del med att bli lucid just nu, varpå jag således även får sömnparalyser titt som tätt. Jag har överkommit det obehagliga kring dem och har läst mig till att en del använder sömnparalyser för att få utomkroppsliga upplevelser. Detta går för mig inte. Inte alls. Jag har typ rört en drömkropp, fastän min fysiska kropp ligger still (och här inser jag hur flummigt det låter och hatar mig själv lite som en i vanliga fall rationell och logisk person och glädjs sedan över att flashback de facto är anonymt), men jag har aldrig kommit ut ur min kropp.

För jag har läst om susningar och vibreringar, och det upplever jag. Jag tänker dock susningarna som hypnagoga och vibreringarna som att kroppen bara somnar. Typ som när man sitter på fotten och den börjar vibrera. Men kommer inte längre än så. Att tillägga får jag en del sömnparalyser när jag ger mig på WILD och/eller bara sover middag. Sömnparalyser får jag 2 - 4 gånger i veckan.

Det jag gör är att jag försöker slappna av under sömnparalysen och försöker fokusera på att komma ur min kropp, men det går inte. Tips mottages gärna.
Senast redigerad av Brmc 2013-11-14 kl. 09:08.
Citera
2013-11-14, 18:24
Medlem
Först en fråga:

Får sömnparalyser för ofta.. Är det någon mer som kan känna på att man kommer få en sömnparalys redan innan man ens försökt sova? Det kan jag, känner på i min kropp att de kommer hända och känner den där tyngdheten i huvudet och vet till 100% att jag kommer få en sömnparalys om jag väljer att lägga mig ner och ta ett power-nap.

Händelsen iförrgår:

Iförrgår när jag kom hem efter jobb och var trött la jag mig i soffan för att vila o lyssnade då på en avslappnings hypnos och minuter senare hamnade jag i en sömnparaly, det började vibrera endast i hela huvudet och lät intensivt som fan som något bullrar/susar..Men samtidigt hörde jag fortfarande klippet tydligt med personen som pratade HELT klart precis som jag fortfarande var vaken. Började smått hamna i ett utanför kroppen läge och fick kämpa för att kunna se mitt rum det var diffust/suddigt försökte resa mig från min kropp men drogs tillbaka hur mycket jag än kämpade, kändes även som jag slog i benet i bordet bredvid soffan? Vad hände egentligen?

Va händer? Bakgrund..tankar och frågor:

Det var längesedan som jag lyckades med en astralresa förr kunde jag få otroliga resor där jag kunde se allt klart, kunde gå runt i min lägenhet öppna mitt fönster och hoppa ut och flyga över gatorna o upp bland molnen. Detta ville jag såklart utveckla då jag fick ett stort intresse av sprituella ting o ville börja utforska mer på en djupare nivå, men dit har jag inte kommit ännu.

De senaste åren har alla mina astralresor varit mörka ser ett mörkt rum och får kämpa för att ens se något, kan ofta inte ens resa mig från sängen är en kraft som drar mig tillbaka och är sjukt limiterat. Det är bara mörker hur mkt jag ens tänker positivt och lugn för jag vet det inte är riktigt och försöker vänta ut det..men slutar med att jag bara vaknar istället. De flesta gångerna känner jag hur någon drar av mig täcket, tar tag i mig å drar ner mig från sängen drar mig tvärs över golvet..allt snurrar och är i ett mörker. Vad beror detta på? Vad händer? Var kommer allt detta mörker ifrån? Är någon arg på mig? Förtjänar jag bara mörker?

Tacksam för svar och reflektioner..
Senast redigerad av EnPaus 2013-11-14 kl. 18:29. Anledning: korrigering
Citera
2013-11-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Det jag gör är att jag försöker slappna av under sömnparalysen och försöker fokusera på att komma ur min kropp, men det går inte. Tips mottages gärna.
vad är det som händer under din sömnparalys då? ligger du bara där, och sedan vaknar efter en stund? eller hamnar du i en dröm? eller hör du skrämmande röster?

jag behöver åtminstone inte försöka komma ut ur min kropp, utan det händer automatiskt om jag bara behåller medvetandet tillräckligt länge i sömnparalysen, genom att till exempel hålla koncentrationen på andningen, som man gör i meditation.
Citera
2013-11-14, 22:55
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
vad är det som händer under din sömnparalys då? ligger du bara där, och sedan vaknar efter en stund? eller hamnar du i en dröm? eller hör du skrämmande röster?

jag behöver åtminstone inte försöka komma ut ur min kropp, utan det händer automatiskt om jag bara behåller medvetandet tillräckligt länge i sömnparalysen, genom att till exempel hålla koncentrationen på andningen, som man gör i meditation.

Då jag fått en del obehagliga hypnagoga tidigare är jag en fena på att komma ur sömnparalyser, men de senaste gångerna har jag helt enkelt bara legat still och fokuserat på att få en utomkroppslig upplevelse.

Hamnat i dröm en gång, varpå det blev en klardröm. Men oftast så går sömnparalysen över av sig själv och jag försöker somna om på nytt bara.

Hur skall en gå tillväga för att komma ur med drömkroppen ur sig fysiska kropp under sömnparalys? För de gånger jag nu legat kvar och försökt hålla mig kvar så har jag sedan försökt röra drömkroppen, men då har jag tillslut vaknat helt. Ska en försöka hålla sig lugn och inte röra på drömkroppen?

Tack för svar förresten!
Citera
2013-11-14, 23:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Då jag fått en del obehagliga hypnagoga tidigare är jag en fena på att komma ur sömnparalyser, men de senaste gångerna har jag helt enkelt bara legat still och fokuserat på att få en utomkroppslig upplevelse.

Hamnat i dröm en gång, varpå det blev en klardröm. Men oftast så går sömnparalysen över av sig själv och jag försöker somna om på nytt bara.

Hur skall en gå tillväga för att komma ur med drömkroppen ur sig fysiska kropp under sömnparalys? För de gånger jag nu legat kvar och försökt hålla mig kvar så har jag sedan försökt röra drömkroppen, men då har jag tillslut vaknat helt. Ska en försöka hålla sig lugn och inte röra på drömkroppen?

Tack för svar förresten!

Håll dig lugn bara. Försök inte tänka alls egentligen, särskilt viktigt är att du inte fokuserar för mycket på att just komma ut ur kroppen, det ska ske automatiskt. Ligger du och tänker på att du måste ut ur kroppen stressar du bara upp dig själv vilket ofta leder till att du vaknar.

Separationen är olika svår för olika personer. I början (innan jag ens visste vad astral projektion var), när jag försökte uppleva lucida drömmar, så kom separationen alltid automatiskt och skrämde mig då jag inte visste vad det var för något, samt att jag vibrerade så mycket att det nästan gjorde ont.

När jag väl hade läst på om fenomenet och medvetet började försöka uppnå detta blev det genast svårare. Gick lång tid, när jag låg och fokuserade på att komma ut, samt testade olika tekniker jag läst om (t.ex. rep-tekniken osv), utan att något annat än sömnparalyser hände. Inte förrän jag lärde mig att helt enkelt släppa alla tankar (som vid meditation), när kroppen väl "somnat", kunde jag projicera igen.

Ett tips, ifall du har svårt att släppa tankarna, är att fokusera på en punkt av din kropp, inte tänka för mycket på punkten utan bara vara medveten om den. Själv fokuserar jag ofta på mitt "tredje öga", där det alltid börjar "kittlas" när jag gör detta, vilket gör det lättare att behålla fokus.
Senast redigerad av Utspilld 2013-11-14 kl. 23:47.
Citera
2013-11-15, 08:59
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utspilld
Håll dig lugn bara. Försök inte tänka alls egentligen, särskilt viktigt är att du inte fokuserar för mycket på att just komma ut ur kroppen, det ska ske automatiskt. Ligger du och tänker på att du måste ut ur kroppen stressar du bara upp dig själv vilket ofta leder till att du vaknar.

Separationen är olika svår för olika personer. I början (innan jag ens visste vad astral projektion var), när jag försökte uppleva lucida drömmar, så kom separationen alltid automatiskt och skrämde mig då jag inte visste vad det var för något, samt att jag vibrerade så mycket att det nästan gjorde ont.

När jag väl hade läst på om fenomenet och medvetet började försöka uppnå detta blev det genast svårare. Gick lång tid, när jag låg och fokuserade på att komma ut, samt testade olika tekniker jag läst om (t.ex. rep-tekniken osv), utan att något annat än sömnparalyser hände. Inte förrän jag lärde mig att helt enkelt släppa alla tankar (som vid meditation), när kroppen väl "somnat", kunde jag projicera igen.

Ett tips, ifall du har svårt att släppa tankarna, är att fokusera på en punkt av din kropp, inte tänka för mycket på punkten utan bara vara medveten om den. Själv fokuserar jag ofta på mitt "tredje öga", där det alltid börjar "kittlas" när jag gör detta, vilket gör det lättare att behålla fokus.

Ah okej. För det jag egentligen har fokuserat mest på är att komma igång med lucida drömmar, men tänkte då jag redan får en del sömnparalyser kan jag lika gärna slå två flugor i en smäll.

Hrm. Okej. Men jag ska försöka det då. Nu har jag visserligen inte fått någon sömnparalys på någon vecka, men tänkte försöka lägga mig och sova ett par timmar nu i entimmarsintervaller, kanske kommer någon då.

Läste om punktmeditation i Stephen Laberges bok Exploring the world of lucid dreaming, varpå jag har försökt att meditera. Men känns som jag har ad/hd, för jag kan inte koncentrera mig. Det kliar på foten, sen sitter man obekvämt, sen är det för ljust osv. Bör en börja med meditation för att underlätta?
Citera
2013-11-17, 23:17
Medlem
Någon som kan ge mig lite klarhet i vad som händer och hur jag kan lyckas igen? Och kanske känner igen sig..

Citera
2013-12-02, 15:39
Medlem
Tänkte berätta om min första Astral upplevelse som hände igår (söndag).

Börja med att jag tänkte ta en eftermiddags tupplur och försöka få en Lucid dream.
Sagt och gjort så körde jag igång en WILD, gick hyfsat bra tills jag börja domna bort sen tappa jag koncentrationen för en kort stund men då helt plötsligt från ingenstans så börja jag vibrera så kraftigt att det kändes som om mina tänder skulle krossas, jahapp tänkte jag, så kraftiga vibrationer har jag inte upplevt tidigare men jag försöker hålla ut.

Gick en stund men tillslut så avtog vibrationerna, öppna ögonen och ser att jag ligger i sängen men allt känns annorlunda liksom gele aktigt försöker att resa mig ur sängen men känner att jag sitter fast i midjan vilket resulterar i att jag mer eller mindre skiter på mig försöker skrika men inget händer och sen sugs jag tillbaka i kroppen och vaknar.

Hämtar andan lite och kör igång igen, hamnar direkt i vibrations stadiet men denna gång inte lika kraftigt, när de avtar så försöker jag att resa mig igen vilket går bra denna gång, tittar ner på min säng och där ligger 2st personer ser inte riktigt vem det är men men tänkte jag och gick vidare till hallen, allt känns fortfarande gele aktigt. När jag väl står i hallen får jag för mig att hälsa på hos grannen så jag går ut genom dörren som vanligt och går en trappa upp ser dörren framför mig men när jag tar tag i handtaget så sugs jag tillbaka och vaknar

Inte mycket till upplevelse kanske men men roligt var det iallafall.
Citera
2013-12-02, 18:11
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnPaus
Någon som kan ge mig lite klarhet i vad som händer och hur jag kan lyckas igen? Och kanske känner igen sig..

Dina upplevelser under sömnparalys präglas av dina förväntningar - medvetna eller omedvetna. Att du sedan upplever mörker till en början har nog sin del i att du är lite ringrostig rent ickefysiskt. Du kommer märka skillnad med tiden om du övar lite mera och kanske lägger till lite meditation i dina rutiner.

Att du kan känna av att en paralys är på väg är inget konstigt - det tyder snarare på att du är uppmärksam på fenomenet och känner igen känslan av att du har en REM-period på väg.

Kom ihåg att ha en tydlig intention om hur du vill ha din upplevelse och du kommer få en bättre start.

Mvh Tucane
Senast redigerad av Tucane 2013-12-02 kl. 18:14.
Citera
2013-12-07, 09:04
Medlem
Hej alla!

Efter ca 3 månader av försök att astral projicera tror jag att jag äntligen lyckades igår!

Min fråga är dock, skall det kännas skumt i kroppen precis före man lämnar det fysiska planet.
Det jag kände var att mitt hjärta började slå som fan och en värmekänsla spred sig i kroppen. Har känt liknade innan och då blivit orolig att jag är på väg att svimma eller liknanade. Men denna gången försökte jag hålla lugnet och andas, fick också en tyngdkänsla över bröstet. Jag såg aldrig något visuellt men jag kände helt klart att nu var jag utanför min kropp! Blev helt rörd av att äntligen lyckas och började gråta. Fick ett tips om att man skall visualisera att man faller fritt när man kommit ner i totalt fysisk avslappning. Gjorde detta och hade inga problem med att få fram den känslan och efter kanske 4-5 minuter så började jag alltså lämna kroppen. Dock hördes inga konstiga ljud eller något sådant och det var inte skrämmande på något vis mer än det kroppsliga.

Känner ni som lyckats någon adrenalinkick precis före ni lämnar kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in