2013-12-06, 16:24
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av speedcola
Ateism ÄR en tro
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Ja, en tro på att det inte finns någon gud.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Är du medveten om att andra ateister vänder sig i graven när dom får höra detta?
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Varför det?

För att många ateister säger att det INTE är en tro, t.ex. orsaken till att TS startade tråden överhuvudtaget:

Citat:
Ursprungligen postat av qawser
Ateism är INTE en tro
Citera
2013-12-06, 16:26
Medlem
Citat:
För att många ateister säger att det INTE är en tro, t.ex. orsaken till att TS startade tråden överhuvudtaget:

Du tror inte att spindelmannen existerar på riktigt misstänker jag, är det en tro man kan likställa med att vara kristen eller muslim?
Citera
2013-12-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Du tror inte att spindelmannen existerar på riktigt misstänker jag, är det en tro man kan likställa med att vara kristen eller muslim?

Det finns olika sorters tro, du får sätta dig in i det innan du är så säker på din sak.
Citera
2013-12-06, 16:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Du bidrar inte med argument överhuvudtaget i detta inlägg, varför? Dina personangrepp visar bara att du har inget att komma med, det bidrar inte till att du skulle ha mer rätt i sakfrågan.

Jag har tidigare argumenterat för min sak, om det inte räcker så får du väl komma med motargument istället för personangrepp.
Är man problemlösningsfokuserad och med det letar efter livssvar i bibel, då är man inte i stånd att ens förstå vad existentiella problem kräver för lösningar.

Men om du är jv, har du ju faktiskt redan bestämt dig för att inte ens ta till dig mer än fördomsfull attityd mot redan ordet ateism, i verkligheten är ateisten vilken människa som helst, alltifrån svagbegåvad till högintelligent.

Vad gäller teisten, så matar sig den med gudsövertygelse med selektiva argument som självklart lättare faller in i längtans-pusslandet till att det ska finnas en gud som hörsammar hans önskan.. det säger sig självt att en trosfundamentalist är benägen att gå längre i skarvandet med sanning v/s lögn.

Ateisten skulle inte ens våga äventyra och peka i bibeln, inför mer svårare problem, ateisten hittar helt enkelt andra lösningar med el. utan hög hjärnkapacitet. Teisten panter sitt intellekt och förnekr snabbare att problem är till för att lösas, du ser också att de flesta teologer och apologeter ser kroppen som en otymplig klumpp istället för smidigt skepp att ro sig fram med.. man har uppenbara problem med t.ex "köttets lust"

Lustprinciperna, som är grundbetingelser, har bl.a jv betydligt svårare med.. och så uppstår konsekvent, också intellektuella glapp.. inte nödvändigtvis medfött.. utan snarare självförvållat, som väl också är ett utslag av dåligt skött intelligens förvisso - att just du upplever dig påhoppad p.g.a sådana faktum.. är ditt eget problem ttsp.

Vi är ju olika begåvade.. och olika begåvning är en tillgång också. Vad förstås gamla bibelord har att göra med förutom skönlitteratur och sinne för romantik, jaa.. bibeln är en kulturskatt, skriven av folk i villfarelse. Vi är inte riktigt där idag.. och tror knappast du skulle vilja resa tbx dit..

Så du bygger frmtid på dröm och går och tror på det.. det är att inte utnyttja sin kapacitet.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-06 kl. 16:53.
Citera
2013-12-06, 16:49
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Det finns olika sorters tro, du får sätta dig in i det innan du är så säker på din sak.

Du kan inte ge ett rakt svar på frågan för det skulle skada din sak, eller?
Citera
2013-12-06, 16:50
Medlem
Citat:

Vilket inte var svar på min fråga, behöver jag upprepa den?
Citera
2013-12-06, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Vilket inte var svar på min fråga, behöver jag upprepa den?

Ok, upprepa den, jag kanske missuppfattade.
Citera
2013-12-06, 17:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Är det någon här som fortfarande är lite putt över att han hade fel och fortsätter presentera fåniga tramsargument? Är det inte dags att lägga ner snart?

"Ateist" ÄR i allmänhet ett ganska värdelöst begrepp eftersom det bara är en negation av andras tro. Men att hålla på så här är enbart ovärdigt och en smula patetiskt. Kalla gråstenar för ateister om du vill, men jag tänker inte ta dig på allvar.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2013-12-06 kl. 17:49.
Citera
2013-12-06, 18:26
Medlem
anjoh66s avatar
Då detta ämne nu är på väg att spåra ur så ber jag deltagarna att återgå till ämnet, om ateismen i sig är en tro eller inte.

Vi kan väl också enas om att det ska inbegripa tänkande människor som kan bilda sig en uppfattning, därför kan vi lämna statistik angående antal gråstenar, djur, spädbarn och andra tänkbara kandidater till ateismen som inte själva kan bilda sig en uppfattning.

//Moderator
Citera
2013-12-06, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Vi kan väl också enas om att det ska inbegripa tänkande människor som kan bilda sig en uppfattning, därför kan vi lämna statistik angående antal gråstenar, djur, spädbarn och andra tänkbara kandidater till ateismen som inte själva kan bilda sig en uppfattning.

//Moderator[/b]

Vad menar du med detta rent praktiskt sett?

Det låter som att jag inte får hävda att ateism innebär att alla som inte tror på en gud är ateister. Är detta rätt uppfattat?

Var ska jag kunna få vädra denna åsikt?
Citera
2013-12-06, 18:43
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Vad menar du med detta rent praktiskt sett?

Det låter som att jag inte får hävda att ateism innebär att alla som inte tror på en gud är ateister. Är detta rätt uppfattat?

Var ska jag kunna få vädra denna åsikt?

Det är naturligtvis korrekt att alla som inte tror på Gud är ateister men för att det ska kunna knytas till ämnet tro är det väl inte relevant att diskutera huruvida stenar är ateister eller ej?

Tro kan väl endast innefatta den som kan bilda sig en uppfattning, eller?
Citera
2013-12-06, 20:24
Medlem
VelvetReds avatar
Har inte läst ett dugg i ämnet mern rent naivt svarar jag:

Ateism är en tro på att det inte finns någon gud.

För, hur kan du veta?

Det gör du inte, du vet inte om det finns en/eller flera gud/gudar eller inte. Du tror att det inte finns någon gud, därmed är ateism en tro. Sen kan darwin och alla andra djupa tänkare säga vad dem nu behagar säga, men hur kan man undvika det mest substanta i frågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in