Citat:
Jag tycker denna diskussion är jättekonstig.
Jv tror att de som grupp kommer att bli räddade, men hur det blir på individnivå är en annan sak eftersom människor inte döms kollektivt utan individuellt.
Människor som inte gör Guds vilja kommer inte att bli räddade.
Måste man då vara ett döpt Jv för att bli räddad?
Det kan vi inte svara på, Jesus ser varje människas hjärta och omständigheter i livet och därför är det rimligt att tro att även vissa som inte är döpta Jv kommer att få överleva.
Jag förstår inte ens att detta kan bli en diskussion för detta är solklart för alla som är ett Jv.
Känns mer som att vissa här vill vända och vrida på allt så att det antingen låter konstigt eller helt enkelt bara för att säga emot.
Jv tror att de som grupp kommer att bli räddade, men hur det blir på individnivå är en annan sak eftersom människor inte döms kollektivt utan individuellt.
Människor som inte gör Guds vilja kommer inte att bli räddade.
Måste man då vara ett döpt Jv för att bli räddad?
Det kan vi inte svara på, Jesus ser varje människas hjärta och omständigheter i livet och därför är det rimligt att tro att även vissa som inte är döpta Jv kommer att få överleva.
Jag förstår inte ens att detta kan bli en diskussion för detta är solklart för alla som är ett Jv.
Känns mer som att vissa här vill vända och vrida på allt så att det antingen låter konstigt eller helt enkelt bara för att säga emot.
Jag förstår att du tycker att denna diskussion är konstig, när du precis har kommit in här!
Men det hela beror på att JV här inte vill erkänna det litteraturen faktiskt säger.
Det började med att någon sa att JVs lära är att bara JV får överleva, vilket JV här ihärdigt förnekar, och då läggs givetvis olika citat in som bevis för att detta faktiskt har varit, och är, JVs lära.
JV kommer med andra citat, som de tycker bevisar att detta inte alls är vad JV lär, som tex när ttsp la in det som jag sedan citerade:
[quote=Gitte|46385056]
"Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)"
Men detta citat motbevisar ju i stället det JV här försöker hävda; ingen bibeltroende här har väl förnekat att det ska bli en uppståndelse, men de som uppstår överlever ju inte.
Och att de som lever nu kan börja tjäna Gud innan Harmageddon, är det väl inte heller någon som har förnekat, men då blir de ju enligt JVs lära JV!
Att det är individer som bedöms tror jag inte heller har förnekats här, eftersom alla nog inser att det inte är någon garanti för överlevnad att vara ett JV!
Men ingenstans i litteraturen hittar man något om att man kan överleva utanför organisationen, att man inte behöver bli ett döpt JV, bara hjärteinställningen är den rätta!
Men du kanske har något sådant citat?