2013-12-05, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinjong
Jag tycker denna diskussion är jättekonstig.

Jv tror att de som grupp kommer att bli räddade, men hur det blir på individnivå är en annan sak eftersom människor inte döms kollektivt utan individuellt.

Människor som inte gör Guds vilja kommer inte att bli räddade.

Måste man då vara ett döpt Jv för att bli räddad?

Det kan vi inte svara på, Jesus ser varje människas hjärta och omständigheter i livet och därför är det rimligt att tro att även vissa som inte är döpta Jv kommer att få överleva.

Jag förstår inte ens att detta kan bli en diskussion för detta är solklart för alla som är ett Jv.

Känns mer som att vissa här vill vända och vrida på allt så att det antingen låter konstigt eller helt enkelt bara för att säga emot.

Jag förstår att du tycker att denna diskussion är konstig, när du precis har kommit in här!
Men det hela beror på att JV här inte vill erkänna det litteraturen faktiskt säger.
Det började med att någon sa att JVs lära är att bara JV får överleva, vilket JV här ihärdigt förnekar, och då läggs givetvis olika citat in som bevis för att detta faktiskt har varit, och är, JVs lära.
JV kommer med andra citat, som de tycker bevisar att detta inte alls är vad JV lär, som tex när ttsp la in det som jag sedan citerade:

[quote=Gitte|46385056]

"Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)"

Men detta citat motbevisar ju i stället det JV här försöker hävda; ingen bibeltroende här har väl förnekat att det ska bli en uppståndelse, men de som uppstår överlever ju inte.
Och att de som lever nu kan börja tjäna Gud innan Harmageddon, är det väl inte heller någon som har förnekat, men då blir de ju enligt JVs lära JV!

Att det är individer som bedöms tror jag inte heller har förnekats här, eftersom alla nog inser att det inte är någon garanti för överlevnad att vara ett JV!

Men ingenstans i litteraturen hittar man något om att man kan överleva utanför organisationen, att man inte behöver bli ett döpt JV, bara hjärteinställningen är den rätta!

Men du kanske har något sådant citat?
Citera
2013-12-05, 12:07
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Vem vill bli störd i sitt eget hem av främlingar? Det är respektlöst oavsett vad det gäller. Om JV hade stått på ett torg och delat ut blad till folk så hade de inte haft sådant dåligt rykte.
Citera
2013-12-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Vem vill bli störd i sitt eget hem av främlingar? Det är respektlöst oavsett vad det gäller. Om JV hade stått på ett torg och delat ut blad till folk så hade de inte haft sådant dåligt rykte.

Säger du det samma om brandmän också.
Citera
2013-12-05, 15:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig

Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Falsk analogi. Brandmän kommer inte utan en ...... vanligen ...... socialt accepterat anledning.
Citera
2013-12-05, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Falsk analogi. Brandmän kommer inte utan en ...... vanligen ...... socialt accepterat anledning.

Kan bara hålla med. Brandmän har en specifik anledning att "tränga sig på" JW däremot har egentligen ingen anledning förutom att "räkna tid" (sektspråk) och sprida villoläror!

Vill ge ett stort tack till Eberhard som med fakta och insikt bemöter JW´s propaganda och enligt dem själva "läror som grundar sig på Bibeln" vilket de absolut inte gör!
Tack för detta Eberhard!
Citera
2013-12-05, 20:17
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smedjan

Det är inte samma sak och det hoppas jag att du förstår. Annars är du ju helt vrickad. Jag utgår ifrån att du är helt vrickad så jag ska förklara för dig tydligt. JV präglar på mig saker som jag inte vill ha att göra med. Det är inte viktigt för mig att dom kommer och knackar på oss mig. Däremot en brandman kan rädda mitt liv om han släcker elden i mitt hem, om det skulle börja brinna.

Förstår du skillnaden?

Eller tycker du att JV också räddar liv precis som brandmän? Genom att försöka hindra mig att brinna i helvetes eldar? Låt mig brinna där i sådana fall, så länge brandmännen räddar mig i verkligheten.
Citera
2013-12-05, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Jv har under flera decennier klart sagt att man måste vara ett döpt Jv för att få överleva och att ENDAST folk som har "tecknet på pannan" skall få överleva. Och detta "tecken", har man sagt, förmedlas av Jv. Det kan inte samtidigt vara så att man måste ha tecknet på pannan och att man inte måste ha det! Det finns inte så få uttalanden i Jvs litteratur som ett antal Jv här helt enkelt struntar i. Men andra Jv som jag haft kontakt med har bekräftat att detta varit Jvs lära.

----

"Då endast kvarlevan och en större grupp av "andra får" inne i den större Noas "ark" överlever, så kommer den tribut i fråga om döda som "kriget på Guds, den Allsmäktiges, stora dag" kräver att i förfärande grad överträffa allt." (Ni kan få överleva Harmageddon in i Guds nya värld, sv. 1961, s. 343)

"Om man får överleva kommer att bero på Guds barmhärtighet jämte det att man bestämt träffat sitt val, innan den "stora vedermödan" börjar. ... De som han bevarar igenom den kommande förstöringen blir alltså de som bevisar att de uppriktigt accepterar hans gudomliga styre nu. De blir "tecknade" för att få överleva genom att de iför sig den "nya personligheten", i det de formar sitt liv efter Guds vägar och ger bevis för att de i sanning är överlämnade döpta lärjungar till Guds Son. ...För att få överleva den kommande världsförstöringen krävs det därför att vi överger all falsk gudsdyrkan och nitiskt tar del i den sanna gudsdyrkan." (Verklig fred och säkerhet - varifrån?, sv. 1973, s. 90, 97)

"Som det framgår av Hesekiel 9:3-6 får en grupp människor som "suckar och stönar över alla de avskyvärdheter som bedrivs" ett märke på pannan så att de inte blir tillintetgjorda av de styrkor som verkställer Guds dom. ...Att de får detta märke på pannan visar att de är slavar som tillber Jehova. Detta framgår tydligt av deras handlingar och deras personlighet - lika tydligt som om det stod skrivet på deras panna." (INSIKT I SKRIFTERNA, sv. 2007, Band 2, s. 577)

"Alldeles som Noa och hans gudfruktiga familj bevarades vid liv i arken, så måste enskilda människor ha tro och lojalt ge sitt stöd åt den jordiska delen av Jehovas universella organisation för att få överleva." (Vakttornet 15 maj 2006, s. 22,23)

-----

Allt detta är klara, tydliga ord. De går inte att förena med påståenden om att man kan överleva utan att tillhöra Jv. Du har alltså fel när du påstår att Jvs lära är att man inte vet om man måste vara ett döpt Jv för att överleva. Hela kataloger med uttalanden i Jvs litteratur anger att man måste vara det. Ovanstående är bara några axplock.

Du har ju fel redan i den första raden du skriver.
Det sägs inte att man måste vara ett döpt Jv för att överleva. Det har t ex sagts vid många tillfällen att de alltid kommer att finnas människor som är på väg in i organisationen den dag då Gud griper in och dessa behöver inte vara döpta. Dessutom är inte dopet det viktigaste utan att man överlämnat sig till Gud i bön.

Sedan så gäller det som sagts ovan de som har en viss kunskap om Gud.
Människor som aldrig fått möjlighet att höra om Gud och hans ord kan bli bevarade genom att Gud ser deras hjärteinställning.
Tycker du framför en lite märklig syn ungefär som att du vill att det ska vara på det sättet.
Om du går på våra sammankomster och möten så kommer du att få höra att vår hållning inte är så strikt som du vill göra gällande.
Citera
2013-12-05, 23:31
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag förstår att du tycker att denna diskussion är konstig, när du precis har kommit in här!
Men det hela beror på att JV här inte vill erkänna det litteraturen faktiskt säger.
Det började med att någon sa att JVs lära är att bara JV får överleva, vilket JV här ihärdigt förnekar, och då läggs givetvis olika citat in som bevis för att detta faktiskt har varit, och är, JVs lära.
JV kommer med andra citat, som de tycker bevisar att detta inte alls är vad JV lär, som tex när ttsp la in det som jag sedan citerade:
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte

Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade.
I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)"

Men ingenstans i litteraturen hittar man något om att man kan överleva utanför organisationen, att man inte behöver bli ett döpt JV, bara hjärteinställningen är den rätta!

Men du kanske har något sådant citat?

Ja du har ju citatet här ovan som du själv citerar.
Vi eller för den del organisationen kan inte avgöra vilka som ska bli räddade, det är Jesus som dömer på grundval av människors handlande och hjärteinställning.
Citera
2013-12-06, 07:01
Medlem
Citat:
Det sägs inte att man måste vara ett döpt Jv för att överleva. Det har t ex sagts vid många tillfällen att de alltid kommer att finnas människor som är på väg in i organisationen den dag då Gud griper in och dessa behöver inte vara döpta. Dessutom är inte dopet det viktigaste utan att man överlämnat sig till Gud i bön.

Människor som aldrig fått möjlighet att höra om Gud och hans ord kan bli bevarade genom att Gud ser deras hjärteinställning.
Tycker du framför en lite märklig syn ungefär som att du vill att det ska vara på det sättet.
Om du går på våra sammankomster och möten så kommer du att få höra att vår hållning inte är så strikt som du vill göra gällande.

Du struntar fullkomligt i vad Jvs litteratur har sagt. Jag litar mer på den än på vad debattörer som vill skönmåla skriver. I ett av de citat jag anförde stod uttryckligen att man måste vara döpt!

Jvs litteratur har inte sagt att man kan bli räddad utan tecknet på pannan utan att man just på grund av tecknet på pannan blir räddad. Och det tecknet, säger Jv, förmedlas bara av Jv. De som inte understödjer Jv får inte överleva enligt Vakttornet 2006. Det struntar du fullständigt i. Men de Jv jag har kontakt med erkänner att det är Jvs lära. Inte så strikt? Litteraturen är strikt. Den säger inte något annat än att man måste ha tecknet på pannan för att överleva. Och du har inte lämnat någon hänvisning till att det skulle vara annorlunda. Det är förståeligt.
Citera
2013-12-06, 11:41
Medlem
[quote=Pinjong|46455564]
Citat:

Ja du har ju citatet här ovan som du själv citerar.
Vi eller för den del organisationen kan inte avgöra vilka som ska bli räddade, det är Jesus som dömer på grundval av människors handlande och hjärteinställning.

Får väl ta citatet i sin helhet ännu en gång:
"Nej. Miljoner människor som har levt tidigare och som inte var Jehovas vittnen kommer att få möjlighet till räddning. Bibeln förklarar att i Guds utlovade nya värld kommer det att bli ”en uppståndelse för både de rättfärdiga och de orättfärdiga”. (Apostlagärningarna 24:15) Och många som lever nu kan börja tjäna Gud längre fram, och de kommer också att bli räddade. I vilket fall som helst är det inte vår sak att avgöra vilka som ska bli räddade. Det ansvaret ligger helt och hållet på Jesus. (Johannes 5:22, 27)"

Här sägs INTE att man kan överleva utanför organisationen!
Utan man säger att många kan komma att tjäna Gud längre fram, och därmed bli räddade! De blir alltså JV.
Att man sen också säger att det inte är vår sak att avgöra vilka som blir räddade är ju en självklarhet. Det är väl ingen som tror att det är så enkelt som att ALLA JV blir räddade, bara för att de är JV.

Citerar från det du skrev till Eberhard:

"Det sägs inte att man måste vara ett döpt Jv för att överleva. Det har t ex sagts vid många tillfällen att de alltid kommer att finnas människor som är på väg in i organisationen den dag då Gud griper in och dessa behöver inte vara döpta. Dessutom är inte dopet det viktigaste utan att man överlämnat sig till Gud i bön."

Jag har hört att de som ska få överleva måste hinna bli döpta innan harmageddon, sedan är det för sent. Och då menar jag sagts från podiet i RS.
Särskilt innan 1975 trycktes det på att man skulle hinna döpa sig innan, delvis därav den stora tillväxten då!
Citera
2013-12-06, 11:50
Medlem
Citat:

Här ser vi att de som kallar sig Jv här på forumet inte håller sig till vad "slaven" uttryckligen lär. Man kan därför förmoda att dessa personer inte är några äkta Jv.

Den så kallade "slaven" säger tvärt emot vad dessa påstådda Jv menar, nämligen att bara döpta Jv kommer att överleva och att dessa döpta Jv måste fortsätta att predika och vara trogna för att få överleva.

Lägg märke till hur följande tämligen färska uttalande i Vakttornet 1 juli 2007 pulvriserar de påståenden som vissa "Jv" gjort här:

"Om vi skall få överleva den "stora vedermödan" måste vi få märket - beviset på att vi är överlämnade, döpta tjänare åt Gud och att vi har en kristen personlighet. (Matteus 24:21) De smorda kristna, representerade av mannen med en sekreterares bläckhorn, tar ledningen i arbetet med att predika om Riket och göra lärjungar. Om vi önskar behålla vårt märke måste vi nitiskt hjälpa dem i detta arbete." (s. 13)

Så strikt är alltså "slavens" uppfattning, tvärt emot vad vissa "Jv" påstått här. Det absolut oumbärliga "märket" sägs innebära "att vi är överlämnade, döpta tjänare åt Gud och att vi har en kristen personlighet". Just det, DÖPTA! Så var det alltså med den saken. Och det är inte jag som vill göra detta gällande, som någon här påstått, utan "slaven"! Att ovanstående uttalande innebär att läran är att inga andra än döpta Jv kan överleva är kristallklart, och det kan jag inte hjälpa.
Citera
2013-12-06, 11:59
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard
Här ser vi att de som kallar sig Jv här på forumet inte håller sig till vad "slaven" uttryckligen lär. Man kan därför förmoda att dessa personer inte är några äkta Jv.

Den så kallade "slaven" säger tvärt emot vad dessa påstådda Jv menar, nämligen att bara döpta Jv kommer att överleva och att dessa döpta Jv måste fortsätta att predika och vara trogna för att få överleva.

Lägg märke till hur följande tämligen färska uttalande i Vakttornet 1 juli 2007 pulvriserar de påståenden som vissa "Jv" gjort här:

"Om vi skall få överleva den "stora vedermödan" måste vi få märket - beviset på att vi är överlämnade, döpta tjänare åt Gud och att vi har en kristen personlighet. (Matteus 24:21) De smorda kristna, representerade av mannen med en sekreterares bläckhorn, tar ledningen i arbetet med att predika om Riket och göra lärjungar. Om vi önskar behålla vårt märke måste vi nitiskt hjälpa dem i detta arbete." (s. 13)

Så strikt är alltså "slavens" uppfattning, tvärt emot vad vissa "Jv" påstått här. Det absolut oumbärliga "märket" sägs innebära "att vi är överlämnade, döpta tjänare åt Gud och att vi har en kristen personlighet". Just det, DÖPTA! Så var det alltså med den saken. Och det är inte jag som vill göra detta gällande, som någon här påstått, utan "slaven"! Att ovanstående uttalande innebär att läran är att inga andra än döpta Jv kan överleva är kristallklart, och det kan jag inte hjälpa.

Kanske börjar det bli lite med JV som med övriga religioner. De nya, yngre förmågorna är lite mer "meh" till alla regler och förordningar. Det skulle inte vara förvånande alls.

JV i Sverige är som sagt i Sverige, och här är det svårt att ta all hokus pokus på fullt allvar, även om man är född in i en JV familj. Sen att de försöker intala sig själva och andra att de har en sådan otroligt stark tro (som de av någon anledning anser vara en dygd) kommer med JV-mjölken.

Jag menar, det faktum att det snurrar runt JV på FB är bevis nog att deras tro ifrågasätts inte bara av oss, utan av dem själva också.
Ett "hardcore" JV skulle ALDRIG surfa in på FB... Inte en chans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in