Citat:
Ursprungligen postat av
Grandpa
Lite fakta om förvaltarskap:
Det är tingsrätten som utser förvaltare, inte familjemedlemmar, inte överförmyndaren.
Det finns ytterligare ett steg - förmyndare - men det är det inte i detta fallet.
Förvaltaren kan givetvis INTE BLI huvudmannen (HM), bara STÖDJA.
Förvaltaren har rätt att ändra postadress för HM till sin egen (som C/O-adress).
Förvaltare har rätt att sälja hus/lägenhet åt HM utan HM medgivande men har INTE rätt att fysiskt tvinga HM att flytta. (Motsägelsefullt??)
Förvaltare har INTE rätt att ta ifrån HM sina mänskliga rättigheter om det inte är fara för eget eller andras liv.
Godman/Förvaltare ska ENBART se till HM intresse.
Inte barnens, inte vännernas, inte kyrkans, inte kommunens m.fl.
Sen lite egna tankar av egen erfarenhet.
Tar man uppdrag som förvaltare så måste det finnas lite humanitär verksamhet i uppdraget.
Hur många är det som har vänner/släktingar som sitter i rullstol och/eller har någon form av demens?
Min gissning: ALLA.
Det är dags för oss alla att acceptera detta utan att låsa in dom!
Jag känner mig inte speciellt stolt över att ha Lena A som en s.k. kollega...
Jag beklagar även att Titti har blivit så självgod...
Tack för inlägg. Jag kan berätta för dig att jag träffade Titti Sjöblom flera gånger, för många år sedan. Hon var synnerligen självgod redan på 1980-talet, hon var ökänd för detta och kunde inte skilja på vad som var hennes egendom, och vad som var andras. Hon begick alltså brott, men blev inte polisanmäld. Detta är en allvarlig anklagelse, men sann.
Detta är anledningen till att tråden om Alice Babs intresserar mig, jag ser att Titti inte blivit, utan varit sådan och att hennes personlighet, eller troligen personlighetsstörning, ligger bakom det här övergreppet på modern. Hon ser så söt och snäll ut, men bakom det söta ansiktet finns en person med primadonne-komplex. Om agerandet mot modern har med livslångt "kändisproblem" att göra vet jag inte, men det talas mycket om förtal och förföljelse. Jag tror att Titti överför problem på sin mor!
Jag tror att Titti är orolig för att förlora något, det kan vara så att människor gärna frotterar sig i glansen av
artisten Alice, snarare än människan, det är ett tungt ok med kändisskapet, men… exempelvis musikern som jammat med Alice sedan decennier tillbaka, den personen är verkligen en kollega som känt Alice hela livet. Även han är avstängd. Därför sluter jag mig till att det kan finnas falska "vänner", men att allt ändå bottnar i vanföreställningar hos Titti. Hon borde träffa en psykolog. Mamman är utsatt för övergrepp!
Det finns säkert förvaltare av alla de slag, skulle du kunna uttrycka det som att du
är den du ska hjälpa? Arenbjörks
värderingar kanske ställer till det, men vad vi ser är ju faktiskt
Tittis värderingar här. Arenbjörk har dottern som klient… förvaltaren uttrycker sig precis som dottern, att
bilden av Alice inte får ändras. Det tycks som att dottern vill att ingen ska se eller minnas Alice som gammal, men detta sker på bekostnad av en levande individ…