2013-12-06, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
SORGLIGT! VARFÖR INTE???

TACK för informationen i bloggen, Stina-Lina!!

Jag vill minnas att det stod något i stil med att det var UPPENBART att Alice inte förstod vad det hela handlade om dvs. inte förstod sitt eget bästa..
Citera
2013-12-06, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Hon kommer sparkas inom kort. Det blir alltid rättvisa efter att media uppmärksammar rättsövergrepp.

Här har vi en tantalora på Nacka kommun som anställer en annan tatantalora. De läser på lag och regler så som djävulen läser bibeln.

Den politiska skandalen är Nacka kommuns hantering av en gammal dam, där de anställer olämpliga personer

Rättsskandalen är att dessa beslut om förvaltare passerar domstolarna och verkar omöjliga att rätta till den rättsliga vägen, genom normalt överklagande.

Den medicinska skandalen är att en enda handling, ett intyg från en läkare kan ta ifrån en människa rätten till sitt liv och egendom.

Det som saknas är medborgarrättsorganisationer i Sverige, för media kan inte alltid städa upp där rättsväsendet fallerar. Hur många gamla är inlåsta och bestulna i detta land? På dessa lösa boliner?

Alice´s enda räddning och stora lycka har varit hennes trogna och envisa vänner som inte har givit upp trots hög ålder och hård motstånd.

Men som det framgår av SP (Södertäljeposten) finns det MÅNGA anhöriga som har försökt få bort Arenbjörk som god man/förvaltare utan att lyckas. De har inte ens lyckats få tag i kvitton för att se hur mycket hon har förskingrat från deras anhörigas konton som hon har haft tillgång till.

VEM är den kontakten hos Nacka kommun som har anlitat den här människan? Det borde granskas i sömmarna. Och även vilka kvalifikationer det krävs av en människa som man lägger en gammal människas liv och egendom..
Citera
2013-12-06, 14:10
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vill minnas att det stod något i stil med att det var UPPENBART att Alice inte förstod vad det hela handlade om dvs. inte förstod sitt eget bästa..

Jag har fått uppfattningen när jag läst det som finns skrivet om detta, att tillsättningen av förvaltare skedde bakom ABs rygg.Detta kan man räkna ut om man läser att hon redan hade en advokat som skött hennes ekonomi och juridiska ärenden och som mot hennes vilja blev fråntagen sin uppgift. Eller?

Hon önskade ju att han och hans firma skulle fortsätta ta hand om hennes saker som han gjort tidigare
Citera
2013-12-06, 14:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Titti och de andra två barnen borde bara DJUPT TACKSAMMA för att någon har iddats granska tanten = Arenbjörk och ifrågasatt vad hon håller på med. Hon har överskridit sina befogenheter så att det sjunger om det.

Istället för att anlita Bodström för att skydda mamman och henne själv gentemot dessa påträngande gamla vänner borde Titti ha anlitat mammans gamla advokat för att få bort denne opålitliga förvaltare vars enda motivation tycks vara maktfullkomlighet och egen nytta.
!
I Lena så har Titti hittat en perfekt samarbetspartner som fullföljer Tittis beslut. Det är därför hon säger sig ha ett STORT förtroende för Lena. Även Tittis make Ehrling har ju varit delaktig i förnedringen då han har ringt upp folk som skickat brev och vykort och sagt åt dem att upphöra med det.

Titti och Ehrling har turnerat en del på äldreboenden, hoppas att det blir svårt för dem att få liknande gig i framtiden.
Citera
2013-12-06, 14:17
Medlem
Till Er alla som skriver här .
Vad kan vi göra mer ? utom att skriva inlägg i Kändisskvaller .

Det hjälper inte att bara skriva här !
Vi måste göra mer men vad ? och hur ?
Tror inte att någon av Er vill hamna som A.B.!?

Hallo Sonny Crockett - hur kan vi rädda Alice ?

Vi alla behöver varandra ! Skriv ett upprop lista !

Vi verkligen måste göra nåt innan det är för sent !

Det är riktigt tragiskt , viktigt och bråttom !
Citera
2013-12-06, 14:29
Medlem
Skönt att Förbundet Frivilliga Samhällsarbetare gick ut med detta förtydligande!

Nacka kommun har också en bra pdf-fil om vad det innebär att ha och vara en förvaltare...
Där står det bland annat att omyndighetsförklaring avskaffades 1 januari 1989. Kanske har LA inte hållit sig uppdaterad med lagen.

"Förvaltarskapet skall kunna vara flexibelt och anpassas till den enskildes behov i varje
särskilt fall"
"Det är dock viktigt att uppmärksamma att den enskilde själv trots förvaltarskapet får fortsatt
bestämma i frågor som rör hans boende liksom innehållet i erbjuden vård. En förvaltare bör
således i normala fall inte företräda huvudmannen till exempel när det gäller frågor om
samtycke till operativa ingrepp. Detta hindrar naturligtvis inte att man från bland annat
vårdinrättningars sida inhämtar förvaltarens synpunkter"

Heder åt Alice att hon vägrar be förvaltaren om pengar för att köpa glass. Det visar att Alice har sin värdighet kvar. Jag hoppas de anhöriga nu skäms över att de inte har förstått vilken hemsk förvaltare har och att de offentligt går ut och meddelar att de tycker det är bra att detta har kommit i dager.

Undrar om boendet AB varit på är privatdrivet? Någon som har eller haft anhörig där?
Citera
2013-12-06, 14:50
Medlem
Grandpas avatar
Lite fakta om förvaltarskap:
Det är tingsrätten som utser förvaltare, inte familjemedlemmar, inte överförmyndaren.
Det finns ytterligare ett steg - förmyndare - men det är det inte i detta fallet.
Förvaltaren kan givetvis INTE BLI huvudmannen (HM), bara STÖDJA.
Förvaltaren har rätt att ändra postadress för HM till sin egen (som C/O-adress).
Förvaltare har rätt att sälja hus/lägenhet åt HM utan HM medgivande men har INTE rätt att fysiskt tvinga HM att flytta. (Motsägelsefullt??)
Förvaltare har INTE rätt att ta ifrån HM sina mänskliga rättigheter om det inte är fara för eget eller andras liv.
Godman/Förvaltare ska ENBART se till HM intresse.
Inte barnens, inte vännernas, inte kyrkans, inte kommunens m.fl.

Sen lite egna tankar av egen erfarenhet.
Tar man uppdrag som förvaltare så måste det finnas lite humanitär verksamhet i uppdraget.

Hur många är det som har vänner/släktingar som sitter i rullstol och/eller har någon form av demens?
Min gissning: ALLA.
Det är dags för oss alla att acceptera detta utan att låsa in dom!

Jag känner mig inte speciellt stolt över att ha Lena A som en s.k. kollega...
Jag beklagar även att Titti har blivit så självgod...
Senast redigerad av Grandpa 2013-12-06 kl. 14:52.
Citera
2013-12-06, 14:55
Avslutad
Jag förstår inte detta?

Har själv haft "Godman" till en halvförmögen mor.
Vilket inte är detsamma, men denne hade dock hand om min mors ekonomi och löpande utgifter.
Alla ekonomiska transaktioner ska ju redovisas. Så jag begriper inte varför någon måste fråga förmyndaren, om AB vill ha en glass eller ett nattlinne?!

I vårt fall så sa vi att mamma självklart skulle ha allt hon behövde, och Godemannen gav personalen på boendet en summa pengar varje månad som skulle täcka detta med råge. Större inköp fick väl diskuteras, men det hände aldrig. En gammal, sjuk människa spenderar vanligtvis inte drösvis med pengar. Och vi hade inte nekat henne något.

Jag undrar även över besöken.
Varför inte bara berätta för ABs vänner att ett besök i veckan eller vad som nu passar är ok? Om nu AB är trött. Istället för att porta dem helt. Massor av gammla människor är idag i motsatt situation, där de aldrig får besök, varken av släktingar eller vänner. Förvaltaren har väl inte med detta att göra, och barnen borde vara glada och tacksamma över att deras mor har vänner som vill ställa upp samt att de får lite avlastning?

Förvaltaren verkar i övrigt inte vara någon sympatisk person och hade jag varit barn till AB hade jag bytt ut denne omgående!
Citera
2013-12-06, 15:31
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandpa
Lite fakta om förvaltarskap:
Det är tingsrätten som utser förvaltare, inte familjemedlemmar, inte överförmyndaren.
Det finns ytterligare ett steg - förmyndare - men det är det inte i detta fallet.
Förvaltaren kan givetvis INTE BLI huvudmannen (HM), bara STÖDJA.
Förvaltaren har rätt att ändra postadress för HM till sin egen (som C/O-adress).
Förvaltare har rätt att sälja hus/lägenhet åt HM utan HM medgivande men har INTE rätt att fysiskt tvinga HM att flytta. (Motsägelsefullt??)
Förvaltare har INTE rätt att ta ifrån HM sina mänskliga rättigheter om det inte är fara för eget eller andras liv.
Godman/Förvaltare ska ENBART se till HM intresse.
Inte barnens, inte vännernas, inte kyrkans, inte kommunens m.fl.

Sen lite egna tankar av egen erfarenhet.
Tar man uppdrag som förvaltare så måste det finnas lite humanitär verksamhet i uppdraget.

Hur många är det som har vänner/släktingar som sitter i rullstol och/eller har någon form av demens?
Min gissning: ALLA.
Det är dags för oss alla att acceptera detta utan att låsa in dom!

Jag känner mig inte speciellt stolt över att ha Lena A som en s.k. kollega...
Jag beklagar även att Titti har blivit så självgod...

Tack för inlägg. Jag kan berätta för dig att jag träffade Titti Sjöblom flera gånger, för många år sedan. Hon var synnerligen självgod redan på 1980-talet, hon var ökänd för detta och kunde inte skilja på vad som var hennes egendom, och vad som var andras. Hon begick alltså brott, men blev inte polisanmäld. Detta är en allvarlig anklagelse, men sann.

Detta är anledningen till att tråden om Alice Babs intresserar mig, jag ser att Titti inte blivit, utan varit sådan och att hennes personlighet, eller troligen personlighetsstörning, ligger bakom det här övergreppet på modern. Hon ser så söt och snäll ut, men bakom det söta ansiktet finns en person med primadonne-komplex. Om agerandet mot modern har med livslångt "kändisproblem" att göra vet jag inte, men det talas mycket om förtal och förföljelse. Jag tror att Titti överför problem på sin mor!

Jag tror att Titti är orolig för att förlora något, det kan vara så att människor gärna frotterar sig i glansen av artisten Alice, snarare än människan, det är ett tungt ok med kändisskapet, men… exempelvis musikern som jammat med Alice sedan decennier tillbaka, den personen är verkligen en kollega som känt Alice hela livet. Även han är avstängd. Därför sluter jag mig till att det kan finnas falska "vänner", men att allt ändå bottnar i vanföreställningar hos Titti. Hon borde träffa en psykolog. Mamman är utsatt för övergrepp!

Det finns säkert förvaltare av alla de slag, skulle du kunna uttrycka det som att du är den du ska hjälpa? Arenbjörks värderingar kanske ställer till det, men vad vi ser är ju faktiskt Tittis värderingar här. Arenbjörk har dottern som klient… förvaltaren uttrycker sig precis som dottern, att bilden av Alice inte får ändras. Det tycks som att dottern vill att ingen ska se eller minnas Alice som gammal, men detta sker på bekostnad av en levande individ…
Senast redigerad av Cinnabar 2013-12-06 kl. 15:38.
Citera
2013-12-06, 15:36
Medlem
felias avatar
Citat:
Nu förstår jag varför företaget heter ArenHULT:

http://www.proff.se/befattning/åsa-maria-arenbjörk/-/10380042/

Ask låter också som ett bekant efternamn.. ;-)

Företaget som hade noll intäkter, bedriver Postorderhandel och detaljhandel på Internet med bosättningsvaror. I fri översättning så säljer de åldringarnas tillhörigheter, som hyenan lyckas lura till sig, svart på blocket.
Citera
2013-12-06, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
I Lena så har Titti hittat en perfekt samarbetspartner som fullföljer Tittis beslut. Det är därför hon säger sig ha ett STORT förtroende för Lena. Även Tittis make Ehrling har ju varit delaktig i förnedringen då han har ringt upp folk som skickat brev och vykort och sagt åt dem att upphöra med det.

Titti och Ehrling har turnerat en del på äldreboenden, hoppas att det blir svårt för dem att få liknande gig i framtiden.

Allt du skriver är rätt, och då kommer följdfrågan: Hur kan Sverige ha ett rättssystem som legaliserar detta agerande, som slutar med att en människa förlorar rätten till sin egendom och sitt liv?

Det verkar gå att få till vad som helst med intyg av en random läkare beställt av en ilsken person, och domstolarna dömer en åldrig till rättslöshet. Inte undra på att advokaten drog sig som en magnet till detta fall för det stinker rättsröta, eller så var det ryktet om vad advokaten mäktar driva som lockade till sig klienten?

Denne advokat visade inget intresse för bevisfrågor när han var justitieminister, kanske för att det är jobbigt att tramsa med noggrannhet och bevis?

Attack är ju alltid bästa försvar, och nu gapas det enligt ritualen: ärekränkning. För att skildra sanningen eller att klaga gör att vissa äror avslöjas för vad de är i verkligheten. Men det handlar ju om definitionen på ära, och att göra saker med hedern i behåll.

För jag tycker Alice lät som en normal åldrig, och denna sak blir värre ju mer man tänker på saken. Jämförelsen med vad som skulle hända om man behandlade barn så här, visar hur illa det kan gå när man är gammal och svag.
Citera
2013-12-06, 16:20
Avslutad
Det är fortfarande saker som inte stämmer.
Trots att jag sympatiserar med de flesta av er i tråden och avskyr förvaltaren som pesten, så finns det saker som inte verkar riktiga till fördel för ....tja andra sidan.

Vårdboendet borde ha fått pengar för ABs dagliga och löpande utgifter.
Man brukar ha en huvudansvarig vårdare på ett boende samt ett "kassaskåp" där pengar läggs för saker som brukaren/AB kan behöva. Såsom glass och nattlinne mm.

I Dokument innifrån, igår lät det som att AB var fullständigt livegen och inte hade tillgång till något överhuvudtaget? Har förvaltaren alltså inte avsatt ens en krona till ABs löpande utgifter och måste personalen verkligen fråga förvaltaren om AB vill ha en glass eller ett nattlinne?!
Jag tror inte på detta!

Vårdboendet kan heller inte skötas som ett fängelse och neka vissa besökare (utan besöksförbud) besök, bara för att förvaltaren sagt så. Det är helt befängt!
Och de har inte sådana befogenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in