Det var härligt att höra Alice Babs röst. Tyvärr har hon väl inte "försvunnit" pga av att hon klivit ut genom fönstret pga kommande 90 års uppvaktning-tyvärr. (Tänker på en härlig bok). Tyvärr har SILVIA-hemmet bara dagverksamhet så dit kan hon inte ha rymt.
Okänd adress betyder väl att hon har fått sina uppgifter sekretessbelagda. Det är inte lätt att få. Märkligt att detta sker samtidigt som IVA kommer med sin rapport.
Ska AB gömmas helt inför hennes 90 årsdag?
Gillar detta med kungen men tror mera på Silvia. Hon kan allt om demens. Dessutom kan hon sjunga -riktigt bra

Kanske en duett med Alice?
Den dotter som bor i Sverige uttalade sig i juni i år om mammans demens. Där anges att mamman får rehabilitering etc.
http://www.demenscentrum.se/Leva-med-demens/Berattelser/Titti-Sjoblom-berattar-om-sin-folkkara-mammas-sjukdom/
Märkligt då att IVA har kommit till en annan slutsats.
Ingen sade heller i tv-programmet vad jag uppfattade att boendet skulle ha slagit larm om antalet besökare som det står i artikeln.
Nog kan en kändis fredas från nyfikna -och då talar jag om hyenor- även på ett boende utan kontaktförbud. Och kontaktförbud utfärdas av åklagare. Det är polisen som gör utredningen och vad jag förstod så lades de utredningen ner. Det är mycket svårt att få igenom ett kontaktförbud.
Anade jag inte en viss bitterhet hos förvaltaren där att hon inte fick igenom kontaktförbudet?
Om nu någon skulle vilja påverka AB till att ändra testamentet så kan ju de anhöriga alltid hävda hennes sjukdom och att hon har förvaltaren så då blir ju testamentet ogiltighetförklarat.
Det verkar också som att den andra dottern flyttade till Australien för ganska kort tid sedan men har kvar bostad i Sverige. Är inte de alla barnen pensionärer? Och dottern som bor kvar i Sverige bor vid höga kusten. Alla de "godkända" vännerna då som enligt programmet skulle få besöka henne vilka är de? Varför framträder inte den drösen? Är man nästan 90 så orkar inte många besöka varandra. I Stockholm är det dessutom svårt att få färdtjänst...
Man kan undra hur det kommer sig att förvaltaren ställer upp i tv. Borde inte hon ha tystnadsplikt? Att det sedan är bara bra att hon ställer upp i tv är bara bra så att alla får se och höra hur hon uttalar sig. Ett uppenbart människoförakt + maktbehov slår igenom i rutan. En seriös förvaltare hade inte uttryckt sig så.
Undrar om inslagen under bilturen var filmade med dold kamera.
Ja hon säger att hon har fått uppdraget pga av kontakter. Där var hon mycket stolt. Som en tupp. Riktigt otäckt. Jag fick intrycket att hon inte tycker om de personer hon förvaltar för. Nacka är en av många kommuner som är kända för att låta kontakter gå före kompetens. Sedan är det allmänt känt att det är svårt att få tag i både gode män som förvaltare.
Men jag har för mig att den dagliga vården får en förvaltare inte lägga sig i. Ska kolla upp det närmare.
Jag har för mig att förvaltarens make är avliden. Här uttalar han sig om valfriheten för äldre.
http://www.svensktnaringsliv.se/fragor/konkurrens_i_vard_skola_och_oms/sodertalje-stryper-valfrihet-for-aldre_123286.html
Sedan borde inte en förvaltare som flyttat så lång borta ha kvar sitt uppdrag.
Alice Babs är folkkär som dottern säger. Undrar om denna intervju med dottern gjordes när IVA höll på att granska. De kunde ha "räddat" förklaringen till flytten med hänvisning till IVAS kritik men om det sades intet.
Gillar AB:s sätt att uttrycka sig. Där fanns en spirituell skärpa!
Och AB är folkkär. Vanliga människor har mycket stort överseende med att man på äldre dar kan drabbas av demens.
Jag tycker det är bra att SvT sände programmet. Bara att få se förvaltaren i aktion var mycket varnande. Kunskap är att se. Det fick vi se tack vare SvT.