2013-12-06, 09:50
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17972359.ab

Nu börjar denne Bodström som han alltid brukar göra när det går honom emot. Han skriker om förtal.

Det är det som är problemet med Bodströmssamhället, inget får granskas eller kritiseras!

Särskilt inte de rättsskandaler han varit inblandad i och som han dras till som en magnet. Det var på tiden att denna behandling av Alice granskades, i Bodströms älskade hemkommun, där inte alla har det lika bra.

För mig blir det dåliga vibbar direkt, när man anlitar Bodström i syfte att främja denna orätt mot en gammal dam. En normal funtad jurist hade talat om kränkning av mänskliga rättigheter, och inte om förtal av elakingar. Och denne Bodström har varit justitieminister. Inte undra på att det är mycket rättsröta och godtycklighet därute, som plågar människorna!
Citera
2013-12-06, 09:57
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Det jag undrar över är om en förvaltare på egen hand kan besluta om besöksförbud.

Är det inte TR som ska avgöra detta?
Citera
2013-12-06, 10:00
Medlem
screencaps av Lena Arenbjörk från gårdagens program.

http://www.n0.se/v/f/6645b_lena.jpg
Citera
2013-12-06, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoFuckingMercy

Ingen vacker syn, hennes yttre motsvarar de inre egenskaperna!
Citera
2013-12-06, 10:10
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoFuckingMercy

Kärringen är 67 år, men ser lika pigg ut som en 80-åring. Enligt linkedin är hon "frilansare" inom samhällsorganisation. Vad har tanten gjort tidigare i livet? Hon verkar vara som klippt ur en skräckfilm.
Citera
2013-12-06, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Det jag undrar över är om en förvaltare på egen hand kan besluta om besöksförbud.

Är det inte TR som ska avgöra detta?

Det verkar vara oklart med gränsdragningen för hur mycket en förvaltare får bestämma. I detta fall har man kommit fram till att förvaltaren är Alice och bestämmer allt, från glassätande och om Alice ska få utöva sin religion i kyrkan, till sådant som rehabilitering och kontakt med vänner.

Det enklaste vore om Nacka kommun avskedade denna förvaltare. Det blir då svårt för förvaltaren att motsätta sig beslutet, då det finns gott om grunder för misskötsamhet. Hennes uppenbarelse och attityd i gårdagens program visar upp hur det går när fel personer får makt över andra människors liv.

Nacka kommun hade anledning att vara rädda för journalisterna igår, för det är de på kommunen, som ansvarar för rekryteringen. De ansvarar också för att det inte skett en granskning av hur Alice haft det i sin ensamhet på äldreboendet.

Noterade du att dessa fegingar gömmer sig, och börjar svamla om tystnadsplikt?
Senast redigerad av Vresrosen 2013-12-06 kl. 10:22.
Citera
2013-12-06, 10:25
Medlem
En demenssjuk människa kan korta stunder ge ett helt adekvat intryck, för att i nästa stund vara totalt
förvirrad, kanske är detta fallet med AB.
Många gamla människor jag stött på tror på allvar att de fortfarande är i stånd att själva sköta sina inköp, laga sin mat m.m. m.m. trots att de inte alls ha klarat detta på många år.
Tror inte alla fakta kommit fram i detta ärende.
Tycker dock att dottern hade vunnit på att medverka i programmet för att framföra sin åsikt.
Citera
2013-12-06, 10:26
Medlem
Litet grann om Alice Babs "förmyndare" Lena Arenbjörk

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=591bsjp7&gInitPage=4
Senast redigerad av Magaga 2013-12-06 kl. 10:30.
Citera
2013-12-06, 10:29
Medlem
Det är ju som med de flesta granskningsprogram, man får bara en sida av myntet. Något som jag ändå reagerade över var flytten. Dottern säger att AB är gravt dement, hur kan förvaltaren ens få flytta henne i det tillståndet?
Citera
2013-12-06, 10:36
Medlem
klimatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolutprecis
Det är ju som med de flesta granskningsprogram, man får bara en sida av myntet. Något som jag ändå reagerade över var flytten. Dottern säger att AB är gravt dement, hur kan förvaltaren ens få flytta henne i det tillståndet?

Hur menar du, vilka skulle skälen vara att inte flytta en dement person?
Citera
2013-12-06, 10:40
Medlem
Svår balans antar jag.
Har haft senil person i min omgivning, hon visste vad folk hette men när dom var på besök och gick på toa så visste hon inte om at dom var där, MEN hon var lycklig då de var inom hennes synhåll!

Kan inte stallfåglarna utse 1-2 personer som representerar dom och bara dom personerna ber att få hälsa på?

Har vidare jobbat inom vård där utsedda personer utan medicinsk kompetens bestämt över patienter, typ får inte läsa tidningen, får inte titta på TV eller lyssna på radio för dom blir oroliga....men dom var lika oroliga även fast ingen TV var på och var då oroliga för dom ville se på TV! (mår illa av det!)

Svårt förstå att om Jan Malmsjö vill besöka så får han inte, han är ju ingen lycksökare och har väl ingen anledning lura AB!
Men förstår att det inte ska vara massrusning för det kan störa.
Citera
2013-12-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolutprecis

Det var en klok synpunkt, för det är ju så att gamla, och särskilt dementa inte tycker om förändringar. Flytten är ett stort övergrepp, och hindrar granskning. Det var väl därför det gick så lätt att genomföra den i hemlighet.

Har man svårigheter med att röra sig, är det viktigt att man vet hur saker är placerade och hur rummen ser ut. Annars blir det lätt att snubbla och göra sig illa. Det är bra för minnet att ha bekanta saker omkring sig. Som gammal vill man se tillbaka på livet och då hjälper saker som är minnen i sig själv.

Nu är det ny ort, ny miljö, nytt rum, nya läkare, ny personal, främmande ort, en otrygghet man inte utsätter så gamla personer för, oavsett hur hälsotillståndet är.

Det fanns ingen annan sida av myntet, för vad ska de säga?

Hur ska de hitta en läkare som försvarar denna behandling offentligt?

Var det ingen som noterade att representanten för Nacka kommun skämdes, när detta granskades?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in