Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Men jag hade tagit mina 3,8 mille och köpt något i innerstan istället. Hammarby Sjöstad ligger ju trots allt lite offside.
Dito. Sjöstaden ligger ju inte direkt i skogen, men avsaknaden av prisskillnad gör det definitivt värt att stanna innanför tullarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Då får du en begagnad lägenhet med troligtvis sämre planlösning och badrum till ett högre pris.
Med tanke på priset och den höga avgiften så skulle jag säga att det snarare är tvärtom. TS skulle troligen bo billigare i en sekelskifteslya på söder.
Vad gäller planlösning så är smaken som baken. Jag föredrar lätt en äldre fastighet med lite takhöjd och vinklar och vrår jämfört med ett nyproducerat lådbygge helt utan karaktär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Självklart en begagnad lägenhet. Helst sedan 70-100 år tillbaka. Nybygge är överskattat, ofta med sjuhelvetes månadshyror eftersom banken äger en stor del av nybygget.
För den summan får man som sagt en sekelskiftesdröm på söder, dessutom med en tusing mindre i avgift (avgiften var ju fånigt hög på den nyproducerade TS frågade om).
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jo lite belåning är det på nyproduktion, men inte så farlig egentligen. Vad gäller fastigheter så behöver även gamla fastigheter underhållas om du nu trodde nåt annat. Detta kan leda till att en tidigare gammal obelånad fastighet måste belånas vid en eventuell renovering och vad händer då med avgifterna tror du?
Ganska mycket belåning i många fall och inte minst rena glädjekalkyler gällande drift och underhåll. När ska folk förstå att det är byggherrarna som gör kalkylerna för att det ska se så bra ut som möjligt, men efter ett par år vaknar styrelsen och får revidera hela den ekonomiska planen och höja avgifterna. Säger inte att det alltid är så, men tyvärr väldigt ofta.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Att köpa nyproducerat är lite som att köpa en ny bil, då slipper alla bekymmer med att det du köper faktiskt är gammalt.
Förutom att du som köpare av nyproducerat inte har en chans att veta de verkliga kostnaderna för fastigheten, då dessa visar sig först när byggherren har överlåtit styrandet till den nya styrelsen och de haft en stund på sig att se om planen håller eller ej.
Många äldre BRF:er har dessutom redan hunnit göra många av de stora kostsamma renoveringarna och/eller har medel undanstoppade för det. Till skillnad från nyproduktion finns i äldre fastigheter en historik och en fungerande plan, vilken är lätt att kontrollera via bokslut och kontakter med styrelse (för kontrolle ska man naturligtvis alltid, det finns riktiga muppstyrelser utan koll också).
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Sedan ska vi inte glömma bort att nybyggena är bättre isolerade än gamla fastigheter om kräver mindre uppvärmning, vilket kommer hålla nere framtida driftskostnader för föreningen.
En av de få punkter där jag till viss del kan ge dig rätt. Från 40-50 till 80-talet c:a så är nog nybyggen bättre. Kollar man däremot på 20-tal och bakåt så vete fasen. Jag har aldrig haft det så svalt på sommaren som i sekelskifteslägenheter, vilket även det visar på bra isolering.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag skulle mycket hellre köpa en lägenhet i HG7 än att köpa en beggad lgh som kanske nån klåpare renoverat själv för 10-20 000 mer per m^2.
10-20K/m2 får man bra mycket renovering för. På en lägenhet i TS storlek innebär det 640K-1,28MKR. Lägger man de pengarna på en 2:a så blir det en förbaskat lyxig sådan. 3-400K räcker normalt för en helrenovering på den storleken.