I en av kommentarerna i inlägget
http://bernyblue.se/2013/december/raddaren-som-slet-dig-i-stycken.html så är det någon som kommenterar om Schizoaffektivt syndrom och bad Berny kolla upp detta.
Citat:
Svar: läste lite om det som du ville. jag hittade inte så mycket och det jag hittade var ganska vagt som jag uppfattade det. har jag förstått rätt om det är något av bipolär samt schizofreni på samma gång? att humöret/affekter är avgörande i den här diagnosen? jag hittade inga direkta studier om det hela, mest kort info och det kallas olka på olika sidor. cykloid psykos nämndes på någon sida. om jag nu minns/läst/fattat rätt.
jag kan inte alls uttala mig om det skulle stämma på mig och det är inte min sak att sätta diagnoser på mig själv.och det här med att inte kunna genomföra projekt är väl många med alla möjliga sjukdomar/störningar ofta inte så bra på? människor med adhd, personlighetsstörningar av olika slag, schizofreni, missbruk osv? det är väl ett ganska vanligt drag som ingår i just att man lider av sin sjukdom/störning och inte kan upprätthålla sitt liv och alltså inte sina projekt? mer eller mindre efter individ osv. men det tycker jag är rätt vanligt bland alla som mår dåligt? drogmissbruk likaså?
alltså jag fattar inte vad det är med mig och mina diagnoser som är så intressanta? läkare är inte gud och jag är inte mina diagnoser. att jag skulle vara intresserad av det, jaha, ja jag försöker ju förstå vad diagnoser innebär när jag får dom, vem gör inte det? försöker förstå sin diagnos? men jag är liksom mer än några diagnoser....kalla det vad ni vill. jag skulle kunna dra upp flera diagnoser som jag kan känna igen mig i. ta nu diagnosen borderline som det hette för som jag fick och sedan skrevs av. klart att jag skulle kunna känna igen mig i den diagnosen, som ung och säkert nu också. men jag har inte distans själv att avgöra vilka kriterier och hur många jag uppfyller på den och den osv. jag kan inte sätta diagnos på mig själv.jag bara hoppas att läkare vet vad dom gör. och oavsett diagnos att jag kan ta mig upp någon jävla gång och faktiskt bli bättre på allvar.
Berny Pålsson
Tillåt mig skratta. "det är inte min sak att sätta diagnoser på mig själv"
Nej Berny, det är bara vad du har gjort gång på gång i ditt miserabla liv... Du nämner det dessutom i slutet av texten en gång till, som att du verkligen tror på dina egna ord och vill att vi som läser ska göra det också.
Ett till citat: "och det här med att inte kunna genomföra projekt är väl många med alla möjliga sjukdomar/störningar ofta inte så bra på?" och senare i texten skriver hon "läkare är inte gud och jag är inte mina diagnoser."
Så vänta lite här, du är inte dina diagnoser, men du skyller allt negativt i ditt liv (ofta självförvållat) på just dina diagnoser och hur sjuk du är?
Ja, en semester i slutenvården är nog fan vad du behöver.