2012-09-29, 19:41
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziknik
Att det inte finns bevis för att han skulle ha begått dem behöver inte betyda att han inte kan vara skyldig till ett eller flera.
Grattis. Det mest obegåvade inlägget på Flashback denna vecka. Priset är ditt

Du har inte greppat ett uns av problematiken att i en rättsstat så är man oskyldig tills annat bevisats, och att - även om det kan tyckas praktiskt - så kan man inte döma folk för att de skulle kunna vara skyldiga?
Citera
2012-09-29, 21:09
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staketkusken
Nytt intressant på MagasinetParagraf, Seppo Penttinen kritiserar H.Råstams bok

http://www.magasinetparagraf.se/debatt/seppo-penttinen-kritiserar
Tveksamt om det är Penttinen som skrivit det där. Han har nog granskat boken och gjort anmärkningar till grund för artikeln men jag har aldrig varit med en polis som skriver en så klar och elegant enkel svenska. Knappast heller Kwast. Mitt tips är Lambertz.
Citera
2012-09-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buggenbu
Grattis. Det mest obegåvade inlägget på Flashback denna vecka. Priset är ditt

Du har inte greppat ett uns av problematiken att i en rättsstat så är man oskyldig tills annat bevisats, och att - även om det kan tyckas praktiskt - så kan man inte döma folk för att de skulle kunna vara skyldiga?

Varför detta utfall mot Zitnik? Zitnik har inte sagt att TQ borde dömas även om inte tillräckliga bevis föreligger, och när TS skrev "jag själv tror att han är skyldig!" använde hen nog inte termen "är skyldig" i betydelsen "det finns tillräckliga bevis", utan i betydelsen "är den som mördade offren". Och givet den betydelsen av TS och Zitniks inlägg, så blir ditt utfall definitivt missriktat.
Senast redigerad av Jacobe 2012-09-29 kl. 21:24.
Citera
2012-09-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldWolf
Sture Bergwall har blivit friad för 5 mord. Skälen är entydiga. Penttinen och van der Kwast har vilselett tingsrätterna.

Fast Penttinen bestrider ju just den anklagelsen, t.ex. vad gäller vallningen i Appojaure. Att då säga att han spelar försöker blanda bort korten med saker som är ganska triviala är ett orättvis omdöme av hans artikel.

När Penttinen påpekar att åklagarsidan använder sig av högst tveksamma argument i sina resningsansökningar, ja finns all anledning att ifrågasätta även dessa. (Betänk t.ex. att Quick före vallningen i förhör gett en beskrivning av morden som överensstämmer väl med polisutredningen.).

Visst finns där oväsentliga detaljer, men, som jag påpekat tidigare finns det också gott om relevanta punkter på hans lista.
Senast redigerad av Jacobe 2012-09-29 kl. 21:24.
Citera
2012-09-29, 21:22
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Elefanten i rummet för domstolarna var redan från början eller åtminstone efter första domen idén om seriemördaren Quick. Även om domstolarna blev vilseledda av åklagaren, utredarna, psykologerna och försvarsadvokaten, vilket gjorde deras uppgift mycket svår, så borde de ännu starkare frågat sig om detta verkligen är rimligt. Det är först när man lägger ihop bilden av Quick som rättskandalen får sina riktiga konturer. Förutsättningen om Quick som seriemördare fanns med i bakgrunden i varje fall som en implicit förutsättning för att döma honom och domstolen tar därför ställning till även denna fråga då de anser bevisen tillförlitliga. Om de hävdar att de bara tog ställning till bevisen i varje enskilt fall för sig, så skulle det inte stämma med verkligheten, för det var förstås inte vad de gjorde. De smittades också av tunnelseendet kring Quick, där varje enskilt bevis förstärkte den totala bevisbilden mot den åtalade. Det är det som utgör rättegångsindustrin här och där borde de sagt stopp, vilket iofs är lättare att upptäcka i efterhand.

Konkret så bevisade inte Bergwalls skuld bortom varje rimligt tvivel genom hans erkännande eller påstådda koll på rätta fakta i något fall, då det inte fanns tillräcklig stödbevisning och där det fanns konstiga omständigheter i hur fallen gått till, genom påstådda medbrottslingar man inte kunde binda till fallet, bilresor som är snudd på omöjliga, inget motiv eller rimligt sammanhang för Quick att befinna sig i en situation där han var i stånd att utföra just detta specifika mord etc. Detta är förstås med facit i hand lättare att få syn på, men det innebär oundvikligen att detta rimliga tvivel faktiskt hela tiden fanns där, men att domstolarna inte vågade fästa stor nog vikt vid det för att frikänna. Det framgår ju av de enskilda domskälen att man - förstås - är medveten om problematiken, men ser erkännandena och utpekandena av detaljer som nog, vilket de inte var och inte är.

Lättare att få syn på idag, ja, men helt omöjligt då - knappast.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det som är konkret fattbart är den totala bristen på teknisk bevisning och bristen på bevis för det sammanhang som Quick skulle ha begått mordet i. Det anser domstolarna uppvägs av Quicks berättelser och hans erkännande. Detta är genomgående i alla domstolsprövningarna. Man borde ha bedömt vikten av erkännande och hans berättelser kontra bristen på övrig bevisning annorlunda. Den bristen utgör varningsklockan och om man till det lägger att domstolarna som jag beskrev i mitt förra inlägg för att köpa Quicks erkännanden med det också var tvungna att köpa hans seriemördarpersona, så borde detta räckt för att tvivla.
Du utgår från att domstolarna hellre velat fälla än fria i samtliga dessa fall. Det skulle i så fall vara en mycket ovanlig inställning (och gälla fler än en domstol) och påståendet borde underbyggas mycket noggrant.

Du skriver "Även om domstolarna blev vilseledda av åklagaren, utredarna, psykologerna och försvarsadvokaten, vilket gjorde deras uppgift mycket svår, så borde de ännu starkare frågat sig om detta verkligen är rimligt." Ja, kanske. Man kan ju som du är inne på vända på det och säga att just tanken om massmördaren gjorde TQ till trolig gärningsman i de aktuella mordfallen. Jag saknar insikt i utredningarna men man kan ju tänka sig att "Johns" berättelse om hur han utan varje förvarning överfölls av SB i sitt hem efter att han kom ut från toaletten och mötte en vilt stirrande galning upprepats som ett mantra när man velat prägla domstolarna om vilken slags människa TQ var. Den berättelsen ifrågasätter väl ingen vad jag vet och "Johns" skador är notoriska fakta. Det kan knappast ha varit så svårt för Säter/åklagaren/polisen att måla bilden av, om inte en seriemördare, i alla fall en person som är beredd att utan förvarning mycket aggressivt medelst kraftigt våld mörda en främmande person som av allt att döma inte uppträtt provokativt.
Citera
2012-09-29, 22:06
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Varför detta utfall mot Zitnik? Zitnik har inte sagt att TQ borde dömas även om inte tillräckliga bevis föreligger, och när TS skrev "jag själv tror att han är skyldig!" använde hen nog inte termen "är skyldig" i betydelsen "det finns tillräckliga bevis", utan i betydelsen "är den som mördade offren". Och givet den betydelsen av TS och Zitniks inlägg, så blir ditt utfall definitivt missriktat.
Läs Zitnik en gång till. Även det första stycket som jag plockade bort "i mitt angrepp":

Citat:
Ursprungligen postat av Zitnik
Ska man svara på frågan i rubriken är det enkelt: nej.
Han är ovedersägligt skyldig till våldsbrott med tydliga sexuella drag och är en galen och mycket farlig man som aldrig får släppas lös!
Citera
2012-09-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Ingen har så vitt jag vet anmält den jäveln till advokatsamfundet och jag kan själv för lite om hur en sådan anmälan kan gå till eller vem som kan göra en sådan, men jag menar nog att fru Ramberg har nog på fötterna för att själv öppna en utredning om Borgströms lämplighet att inneha advokatlicens.

Gissa varför?

• För att anmärkningar mot en advokat skall prövas i sak krävs normalt att anmälaren är klient,
motpart eller på något annat sätt berörd av saken. Om anmälaren inte är berörd av saken prövar
Advokatsamfundets styrelse om anmärkningarna skall avskrivas eller hänskjutas till
Advokatsamfundets disciplinnämnd för prövning.

• Disciplinnämnden är inte skyldig att pröva omständigheter som ligger mer än tre år tillbaka i
tiden.

http://www.advokatsamfundet.se/Documents/Advokatsamfundet_sv/Advokatsamfundet/Disciplinanmalan_info.pdf
Citera
2012-09-29, 22:29
Medlem
Castaliuss avatar
Väntar med spänning på en lista där Seppo Penttinen går igenom alla sakuppgifter i boken som på ett helt korrekt sätt vittnar om tjänstefel, amatörmässighet och möjligen även mened från hans egen sida. En sådan lista vore oändligt mycket mer graverande för Penttinen och hans justitiemordskumpaner än felanmärkningarna är för Hannes Råstams journalistiska noggrannhet.

Många av felanmärkningarna ter sig besvärliga att kontrollera, andra närmast omöjliga. Visst blir frågan ännu mer tilltrasslad om alla dessa felanmärkningar skulle visa sig korrekta. Problemet för Penttinen är ju att vi idag vet tillräckligt mycket om hans trovärdighet och polisiära förmåga för att ha stor anledning att betvivla sanningshalten i de påståenden han kommer med, som troligtvis bara är ytterligare ett försök att vilseleda allmänheten.

Även om det skulle bekräftas bortom allt rimligt tvivel att Penttinens felanmärkningar är riktiga kvarstår fortfarande de nedlagda åtalen och det faktum att Quicks mytomani var uppenbar redan från början.
Citera
2012-09-29, 22:38
Medlem
buggenbus avatar
Har Penttinen listat 70 saker i boken som är fel, och då också tagit med petitesser så bör listan kunna läsas motsatsvis. Dvs. det som står i boken men inte är med på listan är riktigt. I alla fall de saker som handlar om Penttinen, eller som ha kan förväntas ha koll på.
Citera
2012-09-29, 23:11
Medlem
allegragellers avatar
Nu skriver van der Kwast på SvD opinion:

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/bergwall-ges-graddfil-till-frikannandena_7537884.svd

Kwast vill att resningsförfarandet skall granskas av proffs: "En professionell utvärdering av resningsprocessen skulle kunna vara ett sätt att få sans och balans i ”fallet Quick”. "

Sture har skapat ett monster.. Allt han ville ha var lite bekräftelse. Shakespeareianskt!
Senast redigerad av allegrageller 2012-09-29 kl. 23:18.
Citera
2012-09-30, 00:13
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Nu skriver van der Kwast på SvD opinion:
Intressant. De har snackat ihop sig på mail, men kan tydligen inte hålla en gemensam story. Lambertz skrev ju tidigare en debattartikel rubricerad "Utredningens brister påverkar inte skuldfrågan", vilket för mig i vart fall antyder någon slags erkännande att det finns brister i utredningen. Och nu skriver Kwast ett inlägg som i allt väsentligt går ut på att det inte har funnits några brister i utredningen, och att istället resning/frikännanden bygger på lösan grund:
Citat:
Ursprungligen postat av Kwast
Man har dessutom genomgående undvikit att skaffa sig en vederhäftig information om det som presenterats vid huvudförhandlingarna.
Citera
2012-09-30, 01:36
Medlem
Bylines avatar
Undrar just hur länge det dröjer innan gubbsen börjar peka finger mot varandra?
Jag är helt övertygad om att bara är en tidsfråga innan det sker.
De här männen saknar heder i mina ögon, och för den typen av män(niskor) så brukas det hemfallas åt inbördes strider där man till slut tar all heder och ära av varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in