2013-12-03, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Dude
Om det är den största modellen, trähandtag utan parerskydd, så är det inte den som var vanlig i lumpen 1994.

Jag hittade något foruminlägg tidigare (annat forum, minns ej vilket) när jag googlade, där det stod att lumpen-morakniven kunde ha plasthandtag. Vet dock inte vilket år det inlägget var skrivet.
Mycket kan ha hänt på 19 år.
Citera
2013-12-03, 23:32
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeGaggs
För info: frun är inte längre skriven på Vallentuna-adressen. Betyder inget, men ändå...
Har du kollat direkt med Skatteverket? Hon finns fortfarande kvar på Ratsit.
Citera
2013-12-03, 23:40
Medlem
Kollat adressen på infotorg, tror att det kopplas på direkt. AL och RO finns kvar på adressen.
Citera
2013-12-03, 23:54
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Jag hittade något foruminlägg tidigare (annat forum, minns ej vilket) när jag googlade, där det stod att lumpen-morakniven kunde ha plasthandtag. Vet dock inte vilket år det inlägget var skrivet.
Mycket kan ha hänt på 19 år.

Stämmer. Plasthandtag och bladet märkt med tre kronor. Ett exempel:

http://www.tradera.com/item/342912/197243314/kniv-militar-morakniv-markt-med-i3-vapenskold-emblem-

Tror att de fanns med olivgrönt handtag, samma modell, tidigare.

Men antagligen långsökt med en miltärmora här, då den beskrivits som en "pundarkniv".
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2013-12-03 kl. 23:58.
Citera
2013-12-04, 00:03
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Ni som jagar: Hur troligt är det att en jägare bär på en morakniv av största modellen?

(Att jag tar upp det beror på det där med slidan som hittades slängd. Det kan ju ha varit mördarens egen kniv/slida, men man måste även fundera över möjligheten att mördaren nappat åt sig någon annans kniv, och i så fall är det kanske ännu mera självklart att man även dumpar slidan.)

De flesta jägarna jag känner har en "egen" kniv som de antingen tillverkat själv, fått eller köpt av en lapp. Själv gjorde jag min egen kniv på träslöjden i 9:an och den använder jag än idag när jag är skogen eller fiskar. Den passar endast i knivslidan jag själv gjort.

Sen förstår jag inte din teori alls, skulle GM stulit en stor morakniv och slida av en förbipasserande jägare mitt i Stockholm en måndagsnatt?
Citera
2013-12-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Stämmer. Plasthandtag och bladet märkt med tre kronor. Ett exempel:

http://www.tradera.com/item/342912/197243314/kniv-militar-morakniv-markt-med-i3-vapenskold-emblem-

Tror att de fanns med olivgrönt handtag, samma modell, tidigare.

Men antagligen långsökt med en miltärmora här, då den beskrivits som en "pundarkniv".

Det där som du visar är i-och-för-sig inte en militär morakniv utan en helt vanlig ordinär morakniv som de av någon outgrundlig anledning märkt med i3 emblem. Kan ju i-och-för-sig säga att den överväldigande majoriteten av alla moraknivar som använts i armen och delats ut till värnpliktiga hade välgjorda trähandtag och ett mindre parerskydd samt var helt omärkta. Så det där som finns på tradera är nog något från en minnesshop eller liknande.
Citera
2013-12-04, 00:25
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyingAtheist
Sen förstår jag inte din teori alls, skulle GM stulit en stor morakniv och slida av en förbipasserande jägare mitt i Stockholm en måndagsnatt?

Bo hade enligt uppgift deltagit i älgjakten innan han reste ner till Stockholm igen; antar tanken är om mordvapnet kunnat tillhöra honom.
Citera
2013-12-04, 00:33
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Det där som du visar är i-och-för-sig inte en militär morakniv utan en helt vanlig ordinär morakniv som de av någon outgrundlig anledning märkt med i3 emblem. Kan ju i-och-för-sig säga att den överväldigande majoriteten av alla moraknivar som använts i armen och delats ut till värnpliktiga hade välgjorda trähandtag och ett mindre parerskydd samt var helt omärkta. Så det där som finns på tradera är nog något från en minnesshop eller liknande.
Under min värnpliktstjänstgöring såg jag inga knivar med trähandtag, däremot moraknivar med militärgrönt plastskaft.

Huruvida de var märkta minns jag inte.

Här kan du se en samling militärknivar, de flesta märkta med tre kronor. De är mer eller mindre historiska. Du finner en kniv med plastgrepp från 1970-talet.

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/knivar/se_mil_knivar.htm
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2013-12-04 kl. 00:38.
Citera
2013-12-04, 00:35
Medlem
DyingAtheists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Bo hade enligt uppgift deltagit i älgjakten innan han reste ner till Stockholm igen; antar tanken är om mordvapnet kunnat tillhöra honom.

Okej. Det är ändå fruktansvärt långsökt att han skulle ha haft på sig jaktkläder med vidhängande jaktkniv när han är på en studentfest i Stockholm.
Citera
2013-12-04, 00:43
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Okej. Det är ändå fruktansvärt långsökt att han skulle ha haft på sig jaktkläder med vidhängande jaktkniv när han är på en studentfest i Stockholm.

Jaktkläder inte särskilt troligt nej. Kniven däremot skulle hypotetiskt kunnat vara hans - tänk i banorna att bo kände sig hotad och fick fram den ur väskan för att sedan tappa eller på annat sätt bli av med det som sedan blev mordvapnet.
Citera
2013-12-04, 02:04
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda

Citat:
Tanken jag hade var att PH kunde ha haft med sig kniven i väskan (han kom ju från jakten och kanske hade litet jaktkläder och -prylar i väskan).

Han blir rånad, rånaren rotar i väskan och hittar kniven. Det uppstår bråk, rånaren tar kniven och hugger PH.

Då känns det också naturligare att GM lämnar kniven på platsen och slänger slidan i närheten. Hade jag varit GM och det varit min egen kniv hade jag nog sett till att göra av med den och slidan på ett mer ordentligt sätt.

Notera: Att slidan slängdes visar på att den inte varit faststatt i något bälte eller liknande utan burits löst. Med den storleken på kniv kräver väl det en rätt stor ficka? Eller en väska.
Citera
2013-12-04, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Tanken jag hade var att PH kunde ha haft med sig kniven i väskan (han kom ju från jakten och kanske hade litet jaktkläder och -prylar i väskan).

Han blir rånad, rånaren rotar i väskan och hittar kniven. Det uppstår bråk, rånaren tar kniven och hugger PH.

Då känns det också naturligare att GM lämnar kniven på platsen och slänger slidan i närheten. Hade jag varit GM och det varit min egen kniv hade jag nog sett till att göra av med den och slidan på ett mer ordentligt sätt.

Notera: Att slidan slängdes visar på att den inte varit faststatt i något bälte eller liknande utan burits löst. Med den storleken på kniv kräver väl det en rätt stor ficka? Eller en väska.

I så fall kanske gärningsmannen tog sig från brottsplatsen först till telefonkiosken Karlavägen/Nybrogatan, ringer SOS, för att sen bege sig mot Östa station och det är på den sträckan som han gör sig av med knivslidan i höjd med Villagatan?
Fattar inte riktigt annars varför han skulle ta omvägen förbi Villagatan INNAN SOS? Det känns som om tiden är för knappt för att det skulle hinnas med, det blir ändå en rätt rejäl omväg (ca 800m?), drygt dubbla sträckan va jämfört med om man springer direkt från ridskolan till telefonkiosken.
Fast omöjligt är det väl inte om någon springer fort som bara den hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in