Citat:
Jag menar att vissa inlägg på fb läses av många tusentals människor. Dessa enakilda trådar kan generera tusentals klick till aftonbladet. Det är betydande trafik. Skulle tex hälften av dessa vara länkade med unvis.it så skulle det skapa betdygligt mindre trafik.Visst är det så. Vad vissa tappra internetkrigare här på Flashback gör har inte så stor inverkan för kvällstidningarna på sikt. Kvällstidningarna kommer att sluta existera i print på grund av att deras affärsmodell är omodern på samma sätt som tjock-tv, videouthyrare eller postkassörskor inte behövs idag. Kvällstidningarna fyllde sin roll på 60-70 och 80-talet. I dag är affärsmodellen död.
Kvällstidningarna idag är som en stor älg som blivit skjuten, på grund av sin storlek och styrka kan den springa några hundra meter men förr eller senare kommer den att lägga sig ner och bara sprattla med benen. Sedan rinner livet snabbt ur den och den dör. Och den fattar inte varför.
Kvällstidningarna befinner sig i en nedåtgående spiral. Nedskärningarna gör att journalistiken blir lidande. Kvar blir länkandet till "klickmonstren" på YouTube men ingen normal människa vill betala för sånt. Mindre betalande läsare: allt sämre innehåll. Till slut är det bara den kvalfyllda sot-döden kvar.
Kvällstidningarna idag är som en stor älg som blivit skjuten, på grund av sin storlek och styrka kan den springa några hundra meter men förr eller senare kommer den att lägga sig ner och bara sprattla med benen. Sedan rinner livet snabbt ur den och den dör. Och den fattar inte varför.
Kvällstidningarna befinner sig i en nedåtgående spiral. Nedskärningarna gör att journalistiken blir lidande. Kvar blir länkandet till "klickmonstren" på YouTube men ingen normal människa vill betala för sånt. Mindre betalande läsare: allt sämre innehåll. Till slut är det bara den kvalfyllda sot-döden kvar.
Som jag postade ovan i tråden så går faktiskt just aftonbladets nätverksamhet ganska bra och kan nog vara tonsättande ett antal år framåt.

