Jag läste igenom Schibstedts senaste kvartalsrapport. De redovisar aftonbladets siffror separat och det ser ut såhär:
http://hugin.info/131/R/1739004/583939.pdf
sid 9.
Intäkterna ner något q3 2013 jmfrt med q3 2012 men det intressanta är att offline ( papperstidning- annonser + stycke pris ) minskade från 1.2 miljarder till drygt 1 miljard. Online ökade däremot från 388 till 444 miljoner samma kvartal.
EBIDTA ( vinst före avskrivningar, skatt etc ) minskade från 230 miljoner q3 2012 till 184 miljoner q3 2013.
Goda nyheter:
"The print circulation volume on weekdays declined by 15
percent in the first nine months of 2013 compared to the
same period in 2012."
Det är väldigt tydligt att aftonbladet satsar hårdast & mest framgångsrikt att konvertera till en digital affär. Deras intjäning digitalt ökar kraftigt. Värt att notera att ovan siffror alltså enbart är för aftonbladet och inkluderar inte blocket etc.
Varje populär tråd på flashback som direktlänkar till aftonbladet och annan skräpmedia är direkt jackpot eftersom det genererar en klickstorm. Varje klick räknas ...