2013-12-02, 23:35
  #4057
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det lär nog inte dröja länge förrän även Aftonbladet börjar sparka folk en masse trots att man fortfarande gör vinst. När det väl blir röda siffror så går det snabbt vilket exemplet SvD lär oss.
Vad medieforetagen gor, nar de kan, ar att skara hardare an nedgangen. Nasta ars forvantade nedgang blir arets uppsagningar. Ekonomistaberna kan rakna framat.

Antagligen blir det lugnt nu, fram till jul, och sen en ny motorsagsmassaker i borjan pa aret.
Citera
2013-12-03, 00:13
  #4058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
Vad medieforetagen gor, nar de kan, ar att skara hardare an nedgangen. Nasta ars forvantade nedgang blir arets uppsagningar. Ekonomistaberna kan rakna framat.

Antagligen blir det lugnt nu, fram till jul, och sen en ny motorsagsmassaker i borjan pa aret.
Om upplagan är 168.000 nu så borde den vara runt 140.000 nästa höst och i början av 2015 cirka 125- 130.000 ex

Det är nog ingen vild gissning att nya sparpaket kommer i vår. På alla tidningar.
Citera
2013-12-03, 05:45
  #4059
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3790966.ece



Ska bli intressant att se hur antalet prenumeranter minskar..

DN's ökade pris diskuterades av några på mitt jobb och dom hade definitivt uppmärksammat vad det nya priset skulle bli. Ingen var glad.
Citera
2013-12-03, 07:24
  #4060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det är alltså som om varje innevånare i Uppsala köpte Aftonbladet varje dag men ingen annan i hela Sverige. Det blir det inte mycket agendasättande av.

Det lär nog inte dröja länge förrän även Aftonbladet börjar sparka folk en masse trots att man fortfarande gör vinst. När det väl blir röda siffror så går det snabbt vilket exemplet SvD lär oss.

Aftonbladet har en unikt stark position på webben och är fortfarande ett lönsamt företag. Skummade snabbt lite siffror på schibstedt. Deras media satsning o sverige totalt sett är rätt lönsam. Även om blocket kanske är kronjuvelen så går aftonbladet med vinst. Som har konstaterats tisigare så kommer såklart en evt framtida nedläggning av papperstidningen förändra detta men schibstedt hyllas för deras framgångsrika arbete på webben. Enbart länkandet från flashback ger säkert en intjäning för att försörja halva nytorget.
Citera
2013-12-03, 08:03
  #4061
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anvendare
Aftonbladet har en unikt stark position på webben och är fortfarande ett lönsamt företag. Skummade snabbt lite siffror på schibstedt. Deras media satsning o sverige totalt sett är rätt lönsam. Även om blocket kanske är kronjuvelen så går aftonbladet med vinst. Som har konstaterats tisigare så kommer såklart en evt framtida nedläggning av papperstidningen förändra detta men schibstedt hyllas för deras framgångsrika arbete på webben. Enbart länkandet från flashback ger säkert en intjäning för att försörja halva nytorget.
De flesta användarna på Flashback får väl förmodas använda Adblock. Och jag antar att tidningen inte kan räkna med sådana klick i sin besöksstatistik gentemot annonsörerna. I så fall skulle väl tidningarna inte klaga på att Adblock används, jfr DNs förmanande ord till läsarna hörförleden.
Citera
2013-12-03, 08:13
  #4062
Medlem
3Guns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F-lashback
http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/dagspress/article3790966.ece

Ska bli intressant att se hur antalet prenumeranter minskar..

Och samtidigt sprutar det ut gratisprenumerationer, provrenumerationer för 99 kr och så vidare.

Det man vill ha, det betalar man för.

För mig är en tidningsprenumeration mest till besvär. Eftersom de inte brinner så bra i öppna spisen så måste man åka med dom till tidningsreturen. Möjligen att jag hinner läsa en tidning till söndagsfrukosten, och då är det inte nyheterna jag vill åt utan något reportage som någon ägnat lite tid på.
Citera
2013-12-03, 09:58
  #4063
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
De flesta användarna på Flashback får väl förmodas använda Adblock. Och jag antar att tidningen inte kan räkna med sådana klick i sin besöksstatistik gentemot annonsörerna. I så fall skulle väl tidningarna inte klaga på att Adblock används, jfr DNs förmanande ord till läsarna hörförleden.

Verkar va en seglivad myt detta. Vilket är begripligt. Om det vore sant skulle man ju kunna slösurfa på hatmedia så mycket man orkade utan dåligt samvete.

Sanningen är dock att alla besök registreras och redovisas genom KIA-index. Det är dessa siffror som tidningarna använder gentemot annonsörer. Idag kommer en stor del av besöken från forum och sociala medier.

Vill man hjälpa Aftonbladet att sälja annonser och tjäna pengar ska man alltså besöka deras sajt ofta och länge. Vill man att de ska försvinna, ska man låta bli.

Det är den tråkiga men enkla realiteten.
Citera
2013-12-03, 10:33
  #4064
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Verkar va en seglivad myt detta. Vilket är begripligt. Om det vore sant skulle man ju kunna slösurfa på hatmedia så mycket man orkade utan dåligt samvete.

Sanningen är dock att alla besök registreras och redovisas genom KIA-index. Det är dessa siffror som tidningarna använder gentemot annonsörer. Idag kommer en stor del av besöken från forum och sociala medier.

Vill man hjälpa Aftonbladet att sälja annonser och tjäna pengar ska man alltså besöka deras sajt ofta och länge. Vill man att de ska försvinna, ska man låta bli.

Det är den tråkiga men enkla realiteten.
Man kan ju se det på ett annat sätt också. Om nättidningarna skulle ha ganska många användare men inga klick, inga leads och inga avslut på sina annonser så kommer givetvis ingen att vilja annonsera, oavsett hur många besök man har.

Om man har högt antal besökare som konsumerar gratismaterial men låga intäkter från annonser så kommer det nog gå åt helvete snabbare än ifall de tynar bort.
Citera
2013-12-03, 11:02
  #4065
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Staropramen777
Nya upplagesiffror för Aftonbladet för oktober 2013 och som vanligt går det nedåt i full fart. Upplagan var 168.300 betalda ex.

http://www.aftonbladet.se/siffror/

Så här ser trenden ut de senaste två åren.

Oktober 2013: 168.300 ex.
Oktober 2012: 198.800 ex.
Oktober 2011: 232.500 ex.

Ett ras på 64.200 exemplar på två år. Bara sedan förra året ett tapp på ca 30.000 ex. I den här farten kommer man vara klart under 150.000 ex innan sommaren. Tappet accelererar också, minskningen från förra året är procentuellt större än det mellan 2011 och 2012.

En snabb matematisk analys ger:

Upplagetapp 2011-2012 : -14,5%
Upplagetapp 2012-2013 : -15,3 %

Upplagetappet ökar med 5,2% per procentenheter/år.

Prognos för Aftonbladets månadsupplaga ifall tappet fortsätter i samma takt:

Okt 2014: - 16,1% = 141 200 ex.
Okt 2015: - 16,9% = 117 300 ex
Okt 2016: - 17,8% = 96 400 ex
Okt 2017: - 18,7% = 78 300 ex
Okt 2018: - 19,7% = 62 900 ex
Okt 2019: - 20,7% = 49 900 ex
Okt 2020: - 21,8% = 39 000 ex
Okt 2021: - 22,9% = 30 000 ex
Okt 2022: - 24,1% = 22 800 ex
Okt 2023: - 25,4% = 17 000 ex
Okt 2024: - 26,7% = 12 500 ex
Okt 2025: - 28,1% = 9 000 ex

Framtiden ser mörk ut och när kastar man in handduken? När upplagan är under 100.000 dvs 2016? Eller väntar man till 50.000 dvs 2019?

Märk väl att under tiden kommer färre och färre journalister jobba kvar. Artiklarna blir sämre (kortare deadlines, färre egenproducerat material och mer reklam). Tidningen blir mindre och säkerligen även dyrare.

Tidningsdöden idag är redan guldläget jämför med tidningarnas status om 5 år.
__________________
Senast redigerad av AgentJoyBoy 2013-12-03 kl. 11:14.
Citera
2013-12-03, 11:03
  #4066
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Verkar va en seglivad myt detta. Vilket är begripligt. Om det vore sant skulle man ju kunna slösurfa på hatmedia så mycket man orkade utan dåligt samvete.

Sanningen är dock att alla besök registreras och redovisas genom KIA-index. Det är dessa siffror som tidningarna använder gentemot annonsörer. Idag kommer en stor del av besöken från forum och sociala medier.

Vill man hjälpa Aftonbladet att sälja annonser och tjäna pengar ska man alltså besöka deras sajt ofta och länge. Vill man att de ska försvinna, ska man låta bli.

Det är den tråkiga men enkla realiteten.
Ok, jag vet inte men det är säkert som du säger avseende KIA-indexet. Men det måste ju rimligen även vara som ChristianX säger. Om man inte ens ser annonserna är det ju helt omöjligt att klicka på dem. Och vidare verkar det otroligt att annonsörerna inte skulle genomföra regelbundna underökningar rörande andelen Adblockanvändare. Det är ju ett sätt för annonsörerna att hålla nere kostnaderna för annonseringen. Jag känner faktiskt inte att jag hjälper AB när jag läser deras artiklar, tvärtom. Men jag blir ännu nöjdare om någon länkat till AB via unvis.
Citera
2013-12-03, 11:04
  #4067
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentJoyBoy
En snabb matematisk analys ger:

Upplagetapp 2011-2012 : -14,5%
Upplagetapp 2012-2013 : -15,3 %

Upplagetappet ökar med 5,2% per procentenheter/år.

Prognos för Aftonbladets månadsupplaga ifall tappet fortsätter i samma takt:

Okt 2014: - 16,1% = 141 200 ex.
Okt 2015: - 16,9% = 117 300 ex
Okt 2016: - 17,8% = 96 400 ex
Okt 2017: - 18,7% = 78 300 ex
Okt 2018: - 19,7% = 62 900 ex
Procent, eller hur?
Citera
2013-12-03, 11:18
  #4068
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Man kan ju se det på ett annat sätt också. Om nättidningarna skulle ha ganska många användare men inga klick, inga leads och inga avslut på sina annonser så kommer givetvis ingen att vilja annonsera, oavsett hur många besök man har.

Om man har högt antal besökare som konsumerar gratismaterial men låga intäkter från annonser så kommer det nog gå åt helvete snabbare än ifall de tynar bort.

Så tanken är alltså att hjälpa Aftonbladet att få massa besök och sälja annonser. För att företag någon gång i en odefinierad framtid ska se att antal klick per besökare är lägre än vad de kalkylerat med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in