2013-12-03, 14:40
Medlem
8711s avatar
Imorgon kommer SCB:s stora partisympatiundersökning. Senast fick Sverigedemokraterna 7,7% i maj. Även om SCB är känt för att ligga på tok för lågt gällande SD så blir mitt tips 9,0% och alltså en rätt stor ökning ändå under den här perioden.
2013-12-03, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Imorgon kommer SCB:s stora partisympatiundersökning. Senast fick Sverigedemokraterna 7,7% i maj. Även om SCB är känt för att ligga på tok för lågt gällande SD så blir mitt tips 9,0% och alltså en rätt stor ökning ändå under den här perioden.

Jag tippar 8.5% i SCB imorrn

Har jag rätt vinner jag 1000 spänn av dig, och om du har rätt vinner du min beundran, ok?
2013-12-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det fifflas med all officiell statistik, det är något av en signatur för den svenska staten. Sedan blir det alltid som så att siffrorna springer ikapp de ansvariga, även om det tog 25 år för politikerna att vakna, som tex. mr. Björklund idag. Det mest intressanta med dagens PISA resultat är inte att medelvärdena sjunker utan att fördelningen av poäng sjunker.
Jovisst. Men man kan ha en viss förståelse för att statistik framställs i bättre dager när det gäller saker man inte "blir av med", typ skolan, vården, arbetslösheten. Dessa är våra inhemska projekt. Men invandringen kan man bli av med till stor del. Därför finns det ingen vettig anledning att sopa statistik under mattan på området. Pekar invandringsrelaterad statistik åt helvete ifråga om välfärdsbelastning, arbetslöshet, bostadsbrist etc så är det ju bara att (nästan) stänga dörren. Jag tror inte Reinfeldt personligen "ömmar" särskilt mycket för somalier, eller någon annan heller för den delen. Och det är inte bra för honom och hans regering att arbetslöshet och socialbidrag ökar, eller att skolresultaten sjunker.

Reinfeldt, Borg, Björklund m.fl. vill ju regera. Genom invandringen drar de på sig en massa misslyckanden som ger intrycket att borgerlig politik bara förvärrar skolresultat och arbetslöshet. Så varför denna kamikazeinvandring som inte bara förstör för Sverige utan även för alliansen själva? Sker det under pistolhot? Vem håller i pistolen? Inte fan är det svenskt näringsliv som kräver massinvandring av somalier, eritreaner och afghaner.
Senast redigerad av CrispyKreem 2013-12-03 kl. 14:55.
2013-12-03, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Jag tippar 8.5% i SCB imorrn

Har jag rätt vinner jag 1000 spänn av dig, och om du har rätt vinner du min beundran, ok?
Tippar 8,2. Blygsam ökning, men skämsfaktorn är högre för SCB. Dels är det telefon, dels är det "Statistiska Centralbyrån" som ringer. När en statlig myndighet ringer och frågar om politiska sympatier finns det nog många foliehattar som får panik...
2013-12-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Jovisst. Men man kan ha en viss förståelse för att statistik framställs i bättre dager när det gäller saker man inte "blir av med", typ skolan, vården, arbetslösheten. Dessa är våra inhemska projekt. Men invandringen kan man bli av med till stor del. Därför finns det ingen vettig anledning att sopa statistik under mattan på området.

1. I Svensk mening så har det varit på det viset sedan dag 1 i demokratin. I början så fanns det väldigt legitima skäl för sådant, som tex. att av 2 miljoner människor i giftermålsålder på 1800-talet så emigrerade 1 miljon. Detta innebar essentiellt en halvering av befolkningen. Pga. av 1800-talets krigiskhet så bestämde man sig för att överdriva befolkningsmängden i syfte att undvika att framstå som en enkel måltavla, ett syfte som inte är illegitimt under några omständigheter.

2. Att arbetslöshetsstatisitken inte är korrekt behöver man inte en bit krita för att förstå, det är bara att kolla på metodbeskrivningen. Vad gäller vård så är sådant en landstingsfråga. När det gäller skolan så finns ju ingen utvärderingsmetod eftersom lärarna sätter betygen. Möjligtvis kan man titta på pisa, problemet är att systemet inte utvärderas varför resultatet kan tillskrivas nästan vad som helst även om det alltid den som sitter vid spakarna som är ansvarig.

Citat:
Pekar invandringsrelaterad statistik åt helvete ifråga om välfärdsbelastning, arbetslöshet, bostadsbrist etc så är det ju bara att (nästan) stänga dörren. Jag tror inte Reinfeldt personligen "ömmar" särskilt mycket för somalier, eller någon annan heller för den delen. Och det är inte bra för honom och hans regering att arbetslöshet och socialbidrag ökar, eller att skolresultaten sjunker.

1. Givetvis är det som så. Men beslutet klubbades inte av hela riksdagen och avser man tex. Fridolin&Romson så har de för avsikt att vinna valet och kommer inte att arbeta för korrekt redovisningsmetodik ifall ni tror det.

2. Man kan förstås misstänka att det antingen handlar om värdeöverföring av multipelt slag, förberedelse till erövring av Afrika, försåtsminering inför maktöverlämning eller uttunning av väljarunderlaget -dvs. folkutbyte.

3. Tittar man sedan på de komponenterna så hittar man:
3a. värdeöverföring - plåster på såren i landsorten genom motiv för köp av privat egendom. I storstäderna potential för värdeökning map. mark. I utlandet feta kontrakt som möjliggörs genom invandring och garanteras av staten. - dvs. synbarligen värdefulla egenskaper hos invandringen.
3b. Erövring av Afrika - utbildning av konsumenter, styre mm. Se Grekland.
3c. Försåtsminering - något som alla gör på lite olika sätt i politiken idag. Essentiellt så omöjliggör invandringen alla former av förändring pga. kostnadshöjningar. Man kan alltså inte lova traditionella vänstergrejer utan att höja skatten enormt mycket. Möjligheten att höja bensinskatten finns däremot kvar, men även där är det riggat. Vidare får man en split mellan Land vs. Stad genom bensinskatten. Vidare uppstår också split i just hur de offentliga medlen ska användas. Alltså en försåtsminering där det nog tar några år för en ny regeringen att klura ut var gränserna går. Vidare är det ju som så att de även undgår att anklagas för det tidigare vänsterparadkortet -dvs. rasism.
3d. Uttunning av väljarunderlaget. Ifall folk är sura så måste man ju se till att tunna ut deras röstetal genom folkutbyte. Enkel logik. Få Svenskar att emigrera och ta fram nya väljare genom immigration. Svårare än så är det inte, bortsett ifrån att immigrationen inte kommer från Tyskland, Ryssland, Finland, Nederländerna osv. osv. längre.

Citat:
Reinfeldt, Borg, Björklund m.fl. vill ju regera. Genom invandringen drar de på sig en massa misslyckanden som ger intrycket att borgerlig politik bara förvärrar skolresultat och arbetslöshet. Så varför denna kamikazeinvandring som inte bara förstör för Sverige utan även för alliansen själva? Sker det under pistolhot? Vem håller i pistolen? Inte fan är det svenskt näringsliv som kräver massinvandring av somalier, eritreaner och afghaner.

1. Det finns förstås massvis med utländsk påverkan. Tittar man på den kritiserade nedläggningen av försvaret så handlar det essentiellt om att dels avhända oppositionen ledarskapsträning, demontera statens kompetens, överlämna säkerhetsansvaret till USA/NATO och att avväpna befolkningen samt dessutom vinna lite officersröster. Alltså uppenbarligen saker som pålagts Sverige från utlandet och direkt kombinerats med överlåtning av försvarsindustrin till USA, England och Tyskland, en fråga som egentligen drivits av oppositionen, givetvis också med krav utifrån. Så utan att vara kritisk över något annat än mängden så kan man ju säga att det finns utländska intressen.

2. Svenskt Näringsliv är ju två olika saker, organisationen och benämningsmängden. SN som organisation är inte en representant för den Svenska Industrin eller de Svenska Företagen utan är essentiellt en statligt kontrollerad organisation även om den nye ordföranden verkar synbarligen oberoende från det tidigare. Organisationen representerar alltså traditionellt inte ens 5% av den Svenska företagarna även om det kan bli skillnad med den nye ordföranden.

3. Tittar man på den Svenska Industrin så är det essentiellt organisationer med en hög grad av statskontroll utanför säg, vissa industrier som produktion av livsmedelsvaror. Deras behov är alltså relativt dikterat av staten och politikerna. Låt oss säga att politikerna beordrar någon större satsning på något område, då kommer sannolikt det att behövas arbetskraftsinvandring eftersom systemet hamnar i obalans.

4. 'Kamikaze'invandringen kommer att falla på oppositionen ifall regeringen torskar det här valet eller nästa val. Däremot kommer den att innebära svårigheter för oppositionen att agera i vissa frågor. Så det är inte en kamikaze utan en överlevnadsinvandring, hur paradoxalt det än låter.
Senast redigerad av BehindRayban 2013-12-03 kl. 15:35.
2013-12-03, 16:04
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711

Som jag förstår det är det onsdag nästa vecka som SCB:s undersökning kommer enligt http://www.di.se/artiklar/2013/12/2/102000-moderater-till-sd-sedan-valet/

Är du säker på att det är imorgon?
2013-12-03, 16:12
Medlem
SCB SD REKORD PÅ GÅNG

Datum____SCB_Tele5_status9

2013-12-04 ?_ 9,6 10,4
2013-06-04 7,7 7,9 9,2
2012-12-05 7,9 8,3 9,0
2012-06-04 5,4 5,4 6,2
2011-12-07 5,7 5,6 6,3
2011-06-08 5,7 5,9 6,2
2010-12-08 6,7 5,7 6,0
2010-06-10 3,9 3,2 3,9

Tele5 medel av 5 telefonundersökningar Sifo, Ipsos, Skop, Novus och Demoskop.

status9 medel av 5 telefonundersökningar samt SCB, UM, YouGov och Sentio.

Alla värden från status.st

Som ni ser:
mycket nära samband för SD mellan SCB
och medel av telefonundersökningarna.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-03 kl. 16:26.
2013-12-03, 16:39
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qwertyz
Som jag förstår det är det onsdag nästa vecka som SCB:s undersökning kommer enligt http://www.di.se/artiklar/2013/12/2/102000-moderater-till-sd-sedan-valet/

Är du säker på att det är imorgon?

http://www.scb.se/#pubcalendar

det är imorgon
2013-12-03, 16:58
Medlem
Qwertyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
http://www.scb.se/#pubcalendar

det är imorgon

Vad bra! Märkligt att det stod så där i artikeln jag länkade till då. Tack för klargörandet.
2013-12-03, 17:07
Medlem
Narkomats avatar
Citat:
Jag tror inte Reinfeldt personligen "ömmar" särskilt mycket för somalier, eller någon annan heller för den delen. Och det är inte bra för honom och hans regering att arbetslöshet och socialbidrag ökar, eller att skolresultaten sjunker.

Du får det att låta som att det är Reinfeldt, regering och riksdag som bestämmer hur mycket invandring vi ska ha. Det är inte sant. Asylsökare tar sig in i landet illegalt. Reinfeldt-regering-riksdag kan bestämma över saker som i sin tur påverkar hur många asylsökare som väljer att dyka upp i Sverige. Det är här "humanitet" kommer in i bilden, och där sitter Reinfeldt i en medial rävsax. Varje policyförändring som skulle leda till en märkbar förändring av attraktiviteten för invandrare möts av snyftreportage och upprörda facebook-upprop hos majoriteten av befolkningen, som tillhör de troende i allas-lika-värde-kyrkan.

De saker som i störst utsträckning skulle påverka invandringen tror jag är
1. anhöriginvandring. Om det fanns ett försörjningskrav skulle Sveriges attraktivitet minska. Att helt förbjuda anhöriginvandring är dock otänkbart. Snyftreportage.
2. välfärdsnivån för invandrare utan medborgarskap. Huvudsaken är att den är tillräckligt låg för att invandrare ska välja andra länder att dyka upp i. Snyftreportage.
3. utvisningskontroller av vs välfärd åt illegala invandrare. Snyftreportage.

4.? arbetskraftsinvandring. Här borde det gå att strypa utan bestraffning.
2013-12-03, 17:29
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkomat
Du får det att låta som att det är Reinfeldt, regering och riksdag som bestämmer hur mycket invandring vi ska ha. Det är inte sant. Asylsökare tar sig in i landet illegalt. Reinfeldt-regering-riksdag kan bestämma över saker som i sin tur påverkar hur många asylsökare som väljer att dyka upp i Sverige. Det är här "humanitet" kommer in i bilden, och där sitter Reinfeldt i en medial rävsax. Varje policyförändring som skulle leda till en märkbar förändring av attraktiviteten för invandrare möts av snyftreportage och upprörda facebook-upprop hos majoriteten av befolkningen, som tillhör de troende i allas-lika-värde-kyrkan.

De saker som i störst utsträckning skulle påverka invandringen tror jag är
1. anhöriginvandring. Om det fanns ett försörjningskrav skulle Sveriges attraktivitet minska. Att helt förbjuda anhöriginvandring är dock otänkbart. Snyftreportage.
2. välfärdsnivån för invandrare utan medborgarskap. Huvudsaken är att den är tillräckligt låg för att invandrare ska välja andra länder att dyka upp i. Snyftreportage.
3. utvisningskontroller av vs välfärd åt illegala invandrare. Snyftreportage.

4.? arbetskraftsinvandring. Här borde det gå att strypa utan bestraffning.
Grejen är att det knappast finns ett likhetstecken mellan snyftreportage och försämringar i opinionsmätningar. Jag tror att Reinfeldt skulle kunna få ett rejält uppsving om han gjorde en pudel och erkände att detta är ohållbart och att han nu tänker göra något åt saken. Han skulle framstå som handlingskraftig, och han skulle hamna i samklang med opinionen.

Överlag så tas det åt helvete för mycket hänsyn till vad journalister och redaktörer anser, det är en rejäl röta i det politiska systemet i Sverige.
2013-12-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Nja, jag skulle säga att alla vi med riktigt hög utbildning i matematik och statistik förstår Novus' metod mycket väl. Novus har knappast något krav på sig att presentera rådata mer än hänvisa till de undersökningar de samlat ihop och räknar samman. Och den "rådatan" presenterar de glatt i ett exceldokument som sträcker sig tillbaka till år 2000 http://www.novus.se/media/3427/v_c3_a4ljarbaromtrar_20november_202013.xls

United Minds om vi jämför med dem, ansåg att SD skulle komma in i riksdagen med 7,1-7,2 % de två sista undersökningarna de gjorde före valet? Vilket ju stämmer väldigt illa med valresultatet på 5,7. Bild från status.st: http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

Tillägg: I sin allra sista mätning före valet var UMs medelfel 1,34 räkna på alla partier (de hade i snitt 1,34 procentenheter fel på ALLA partier), så de är verkligen inte mycket att hänga i julgranen.

Rejdar, du har ju (vis av lärdom får man förmoda) sedan flera år helt slutat diskutera invandring, integration och därmed besläktade ämnen. Det blev ju till slut lite svårt att grunda de "invandringsvänliga" argumenten i vetenskap och beprövad erfarenhet, vilket rimligen gick emot din natur som samvetsgrann naturvetare.

Vad är det som nu får dig att plötsligt ge dig in i en uppenbar sidodiskussion om enstaka tiondels procentenheter hit eller dit för SD i opinionsundersökningar? Varför ger du dig inte in i den egentliga debatten istället?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in