2013-12-03, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har röstat på M i alla val sedan 1988.

---

Jag har läst att Ceausescu var chockad över att folket tittade på honom med hat, för han trodde han var älskad. Det ni 7-klövern och MSM, är något att fundera på.

Du beskriver den urkraft, det (rättmätiga!) ursinne som bara kommer att växa framöver, det som sådana som Bergakungen inte tycks förstå.

Eftersom tröskeln att rösta SD är så hög och förkastandet så komplett från etablissemanget så handlar det om en envägstrafik. Jag har fått höra att jag, den vite heterosexuelle svenske mannen som valt SD är ond, dum, obildad, rädd, hatisk från människor på höga hästar för många gånger för att förlåta dem.

Idioter har läxat upp mig, egoister har förmanat mig, dårar har fördömt mig. Ska jag ge dem mitt förtroende om de slutligen övermannas av verkligheten de själva skapat eller rädslan för den egna födkroken?

Precis som du säger så är den enda faran för SD:s tillväxt SD själva. Etablissemanget kan inte göra partiet obehövligt, det kan de bara göra själva. Det är därför det är viktigt att kampen om interndemokrati förs och vinns. Det gör det har i forumet, i alla sammanhang där Sverigevänner interagerar. Problemen finns, dumheterna är uppenbara.

Jag litar mer på totaliteten av SD:s 11 000 medlemmar än jag gör partitoppens ideologer och maktspelare. Om bara de vanliga, hyggliga gräsrötterna står upp mot samma brist på lyhördhet och folkstyre som lett hela landet så fel de senaste decennierna, så blir det till det bästa. Det är inte toppen som ska diktera för folkrörelsen vad som gäller, det är företrädarnas uppgift att representera sina väljares intressen.
2013-12-03, 07:19
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Jag tänkte kontrollräkna för att se om SD-hatarna kan jubla över en nedgång på 0,2 %-enheter eller gråta över 0,1 %-enheter, som ändå med råge ligger inom alla universums felmarginaler, men lyckas inte riktigt klura ut hur Svensk Väljaropinion aka Novus räknar ut sin PoP. Så här står det hos statsradion:Räknar man medel rätt av för de fem PK-godkända instituten (där väl med "Synovate" avses Ipsos) får man medel på 9,62 % för november och 9,52 % för oktober.
Gör man en viktning på hur många de enskilda instituten frågar, hamnar man på 9,43 % respektive 9,47 %.
Varför är inte UM, YouGov och Sentio med?
2013-12-03, 08:06
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det är precis det jag menar! Just för Sd i dagens politiska läge. Det beror på den stigmatisering som finns och brist på alternativ.

Då har du en generös och omfamnande syn på begreppet "kärnväljare". Min är litet snävare, till exempel att man skall ha valt SD åtminstone en gång i ett val...
2013-12-03, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hind
Fan vad deppig Tinos blogg är, visar allt som blivit fel med Sverige ekonomiskt (inte bara invandringen). Jag förstår inte hur människor i Sverige idag kan vara så hjärntvättade (främst politiker och media) att de utan skrupler bortser från fakta. De producerar studier som säger en sak men drar slutsatser som är det motsatta - hur kan man som intelligent människa bedra sitt eget intellekt på detta viset? Skäms man inte?
Det mest deprimerande är att han påpekar saker vi sagt här i åratal. Som till exempel det selektiva mörkandet av SOM-siffrorna. Man sitter och muttrar på Flashback och tröstar sig med att man är en amatörtyckare som kanske har fel... och sen kommer nationalekonomen Tino långt senare och pekar på samma sak. Precis som Assar Lindbeck bekräftade saker man misstänkt i hundra år.

Frågan som infinner sig är väl då, när flashbackamatörer utan miniräknare kunnat räkna ut hur saker förhåller sig, vad i helvete är det för ekonomer som har bistått våra regeringar de senaste 25 åren? Refaat El Sayed? Bernie Madoff? Joakim Posner? Charles Ponzi?
2013-12-03, 08:54
Moderator
v50s avatar
Det har kanske varit uppe tidigare men Dagens Industri har låtit novus göra en mätning åt dem som visar att drygt 100 000 väljare gått från M till SD jämfört med drygt 30 000 S-väljare som nu säger sig ska rösta på SD i nästa val.

Så att det främst är arga unga män som är arbetslösa eller vanliga knegare som går över till SD låter allt mer som en myt, undra vad Reinfeldt och hans anhang tycker om den här utvecklingen.

Citat:
Nya siffror visar att Moderaterna har tappat cirka 102.000 väljare till SD sedan förra valet. 33.500 S-väljare har gått samma väg.

[---------------]

Men en specialbearbetning som Novus har gjort av sin månatliga väljarbarometer på uppdrag av di.se visar nu nya siffror över på vilka partiers bekostnad SD har vuxit sedan valet 2010. I den senaste mätningen från november var det cirka tre gånger så många M-väljare som S-väljare som gått till SD. I siffror motsvarar det knappt 101.900 personer som röstade på M i förra valet som sa att de skulle rösta på SD i dag.

http://www.di.se/artiklar/2013/12/2/102000-moderater-till-sd-sedan-valet/
Senast redigerad av v50 2013-12-03 kl. 08:58.
2013-12-03, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det mest deprimerande är att han påpekar saker vi sagt här i åratal. Som till exempel det selektiva mörkandet av SOM-siffrorna. Man sitter och muttrar på Flashback och tröstar sig med att man är en amatörtyckare som kanske har fel... och sen kommer nationalekonomen Tino långt senare och pekar på samma sak. Precis som Assar Lindbeck bekräftade saker man misstänkt i hundra år.

Frågan som infinner sig är väl då, när flashbackamatörer utan miniräknare kunnat räkna ut hur saker förhåller sig, vad i helvete är det för ekonomer som har bistått våra regeringar de senaste 25 åren? Refaat El Sayed? Bernie Madoff? Joakim Posner? Charles Ponzi?

Det är visat att grupper av engagerade/insatta "vanliga" människor som har yttrandefrihet
i regel utreder komplicerade samhällsfrågor bättre än enstaka experter.
Och som du antyder när det gäller massinvandring/mångkultur rör det sig om kvalificerat
bedrägeri av svenska väljare av gigantisk omfattning. Något som bör bestraffas.

Nigeriabrev från Finansminister Anders Borg och alliansens ekonomiska talesmän
i DN 16 april 2012:
"Genom att välja jobben kan vi bygga Sverige som
framtidens främsta höglöneekonomi med välfärd åt alla
."
Senast redigerad av amalrik 2013-12-03 kl. 09:12.
2013-12-03, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Det har kanske varit uppe tidigare men Dagens Industri har låtit novus göra en mätning åt dem som visar att drygt 100 000 väljare gått från M till SD jämfört med drygt 30 000 S-väljare som nu säger sig ska rösta på SD i nästa val.

Så att det främst är arga unga män som är arbetslösa eller vanliga knegare som går över till SD låter allt mer som en myt, undra vad Reinfeldt och hans anhang tycker om den här utvecklingen.

Lättläst länk:
http://unvis.it/www.di.se/artiklar/2013/12/2/102000-moderater-till-sd-sedan-valet/

Intressant och i linje med tidigare mätningar.
Observera att SD underskattas av Novus med 3 till ca 4 procentenheter.
Siffrorna bör multipliceras med drygt 1,3.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-03 kl. 09:33.
2013-12-03, 09:16
Medlem
Citat:

http://www.di.se/artiklar/2013/12/2/102000-moderater-till-sd-sedan-valet/
Sifo gjorde en gång en kartläggning av partiernas kärnväljare, och en av moderaternas kärnväljargrupper var lågutbildade medelålders män som gillar bilar, fotboll, hockey, motorsport och husvagnar. SD råkade ha en nästan exakt likadan kärnväljargrupp. Så det är nog där bron mellan M-S-SD finns. En medelålders vägarbetare som kollar på formel 1, jagar älg och svär över spökplumpar med barnvagnar ute på stan. Han är typisk sosse men har alltid röstat på M för att blått är manligt. Nu när M blivit kärringar röstar han på SD istället och har Löfven som reserv.
2013-12-03, 10:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Sifo gjorde en gång en kartläggning av partiernas kärnväljare, och en av moderaternas kärnväljargrupper var lågutbildade medelålders män som gillar bilar, fotboll, hockey, motorsport och husvagnar. SD råkade ha en nästan exakt likadan kärnväljargrupp. Så det är nog där bron mellan M-S-SD finns. En medelålders vägarbetare som kollar på formel 1, jagar älg och svär över spökplumpar med barnvagnar ute på stan. Han är typisk sosse men har alltid röstat på M för att blått är manligt. Nu när M blivit kärringar röstar han på SD istället och har Löfven som reserv.

Jag tror det kan röra sig om både vanliga knegare och högutbildade, var väl någon undersökning, kanske den du syftar på, som visar att det ändå var relativt många akademiker som faktiskt röstar på SD och inte bara lågutbildade som media vill få det till.
2013-12-03, 10:35
Medlem
Citat:
Jag tror det kan röra sig om både vanliga knegare och högutbildade, var väl någon undersökning, kanske den du syftar på, som visar att det ändå var relativt många akademiker som faktiskt röstar på SD och inte bara lågutbildade som media vill få det till.

SD har mycket kraftigt ökat sitt stöd sedan 2010 bland Saco-akademiker och har nu ett stöd
där på 9% enligt UM (mars 2013). Liknande gäller TCO med många akademiker,
där stödet är 15,3%.
RingRing2014tråden:
https://www.flashback.org/p45710525#p45710525

Denna ökning av akademiker från 2010 till SD har i huvudsak kommit från Moderaterna.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-03 kl. 10:50.
2013-12-03, 12:09
Medlem
Citat:

1. Det fifflas med all officiell statistik, det är något av en signatur för den svenska staten. Sedan blir det alltid som så att siffrorna springer ikapp de ansvariga, även om det tog 25 år för politikerna att vakna, som tex. mr. Björklund idag. Det mest intressanta med dagens PISA resultat är inte att medelvärdena sjunker utan att fördelningen av poäng sjunker.

2. En del flashbackare har tillgång till mer beräkningskapacitet än alla Sveriges universitet och högskolor tillsammans. Därutöver är det nästan alltid som så att 500 random flashbackare slår 50 professorer. Det är enkel matematik, bara för att din hjärna är outbildad så är den inte funktionsoduglig. Dina ögon kan ge mer information på några minuters vandring i centrala Stockholm än vad årtal av studier av statens tabellverks produktioner ger. 1000 random outbildade, varierade ögon vinner i det sammanhanget över 100 välutbildade professorsögon, men bara när resultatet av studierna stöts och blöts, tex. på flashback.

3. Jag skulle kunna ge dig ett foto på hela gänget, men låt oss säga att de förkroppsligar multikultur, rent generellt är vänster och inte har för avsikt att ta något som helst ansvar för sina utsagor. Sedan är det ju också som så att de får kängan ifall de skriver något icke-PK eller ifall de fick för sig att producera tabeller och sammanställningar som inte konfirmerade PK. Slutligen är det väl som så att de sista svenskarna i sådana gebit försvann någon gång på nittiotalet, sedan dess har det varit ett sammelsurium av folk med dubbla nationaliteter (väldigt ofta ickevästerländsk) eller mer som pysslat med sådant, undantaget på Riksbanken, som dock sitter helt i händerna på de där kotterierna.

4. Man behöver inte vara någon Einstein för att inse de uppenbara riskerna med sådana kontrollsystem, särskilt inte ifall man studerar tex. personernas boende och inser att de ofta bor i hyresrätter och kan vara "borta på tiden det tar att hämta barnen på dagis och åka till Arlanda".

5. Däremot tror jag inte att sådant sköts bäst av "infödda svenskar" då dessa rent generellt saknar läggning för sådant och rent generellt är någon form av "galjonslejon" eller "pinuppor" som används för att skapa en snygg fasad åt annars ljusskygga verksamheter.

6. Att NEKarna har vaknat handlar förstås om att de helt utnumrerade (9-1) och utmanövrerade på sina arbetsplatser och därför håller på att jagas ut från tom. Universiteten, med alla möjliga och omöjliga metoder, lagliga som olagliga. Inget annat och egentligen borde man ju skratta åt dem, men det vore ju kontraproduktivt och absolut helt fel sätt att hantera sådana saker.
2013-12-03, 13:58
Medlem
Fula Gubbens avatar
Högutbildade, självständigt tänkande vuxna svenska män gör på egen hand exakt samma analys som t ex den här Timo gör eller de två herrarna bakom "Invandringen och Mörkläggningen" , och drar slutsatsen att Nero Reinfeldts politik är direkt skadlig för Sverige.

Uppvuxna med en viss stolthet över svensk kompetens och hederlighet, utan att vara överdrivet patriotiska, så hamnar de i en position där deras egna analyser "tvingar" dem från M till SD. Det är alltså en rent logik-driven process, som är vanligare än folk tror, och som berikar (!) SD med mängder av intelligenta och kritiskt lagda personer, varav vi kan se en del här på FB.

Underskatta inte betydelsen av detta. Så småningom segrar det sunda förnuftet, ett begrepp fullständigt okänt inom PK-vänstern.

-F.G

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in