Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieLindh
Vi är inte statistiker så vi kan inte ägna oss åt att korrigera siffror som redovisas av opinionsinstitut utifrån vad vi tror stämmer bättre. Sunda förnuftet dikterar i det här fallet inget särskilt, utan att vi får acceptera att instituten redovisar olika resultat och avvakta facit efter valet. Allt annat vore ohämmat önsketänkande.
Vänligen,
SD-trollet
Varför kan vi inte göra det?
Är det något som är säkert är det ju att opinionsundersökningar inte är "vetenskap", så mycket som önsketänkande och opinionsbildning. Det finns stora element av mänsklig faktor, ideologiska motiv och även strukturella felkällor genom mätmetod som det står oss fritt att spekulera vilt omkring.
Varför ska man t ex ha fem antikverade telefonundersökningar och bara ett par moderna nät? Varför ska man inte försöka korrigera det och den mänskliga bias mot SD som är uppenbar för alla tänkande människor genom att helt enkelt stryka de tre lägsta mätningarna?
Vad är det som säger att man inte får en bättre bild av opinionsläget i Sverige och Vitryssland om man helt sonika bortser från de mest lokalt förankrade, regimberoende instituten?
Och hur stor den där omvända Bradley-effekten är just idag anser jag mig vara lika väl skickad att gissa som vilken statistiker som helst. Inför valet 2010 var det fullt pådrag, men sedan dess har dessutom Breivik, järnrör och fascismanklagelser tillkommit.
Plus misshandlade ansikten. Hur påverkas nytillkomna, säkert ÄNNU ängsligare SD-sympatisörer av att se den där Ängelholmspolitikerns blåslagna ansikte? Inför 2010 var våldsnivån inte SÅ hög, förrän attacken på Issa Issa just efter valet. Vad är det som säger att skämsfaktorn inte är minst lika hög idag, eftersom inte ett enda vänligt, förbindligt ord fortfarande skivits om SD?
Nej, snittet behöver definitivt vägas upp för att avspegla verkligheten och jag anser att vi i den här tråden bör diskutera fritt om det, även om det skulle såra statisktikerna, som ju bara är ännu en av alla de yrkesgrupper man inte kan lita på i dagens konstiga Sverige.