2013-12-03, 17:37
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja man ansåg sig inte kunna döma på annat sätt. Om det var enbart av egen övertygelse från rättens ledamöter eller, som du antyder, av fruktan för massiv kritik, vet jag inte. Men som sagt; OT i denna tråd.

Nja jag vet egentligen för litet om Bergwalls psykiska hälsa under 60-70-talen för att besvara din fråga men jag tror att fängelse hade varit mer korrekt med dagens rättsuppfattning.
OK, tack. Jag vet egentligen inte heller tillräckligt, men skulle gissa att brotten på 60-talet kvalificerade för vård, medan bankrånet på 90-talet hade kunnat leda till fängelse.
Jag tyckte att Etienne Glasers artikel var ganska bra och förstår inte Josefssons (och Linderborgs) ursinne över den. För det första: efter att ha sett dokumentären tycker jag att Josefsson och Küttim tippar över för mycket av ansvaret på Norell. Stackars van der Kwast som föll offer för henne, ungefär. Att poliserna misskötte sitt uppdrag skulle alltså handla om att de var manipulerade av henne. Det känns som att det är något som inte stämmer här. Bergwall har ju själv betonat sitt ansvar, och beskrivit sig som en i högsta grad aktiv person i den här härvan; det känns inte speciellt nödvändigt att tycka synd om honom, som DJ vill att man ska göra. Däremot, att den tunga medicineringen och läkarnas vallningar som föregick polisens, med mera, var helgalna är självklart - det är bara nånting med den här twisten som kommit efter Råstams granskning, som känns alldeles för enkel och braskande. För det andra ställer jag mig frågande till varför Josefsson tydligen skrivit så mycket om hennes liv - det ger ett kvasipsykologiskt intryck när han skriver om "känslokall överklassbakgrund". Eh... jaha? För det tredje, den här beskrivningen av Norell som drottninglik, manipulativ och dominant, som DJ tydligen menar är objektiv sanning - varför skulle inte någon annan som kände henne kunna ge en annan bild? Att säga att det är ett bevis på att Glaser är medlem i sekten är direkt ohederlig argumentation.
Det enda som kan tyckas vara ett övertramp i Glasers artikel tycker jag är när han frågar efter motivet att lägga hela ansvaret på Norell.
Bara en tanke.
Senast redigerad av Kimbo7 2013-12-03 kl. 17:41.
Citera
2013-12-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
överklassbakgrund.
Förklaringen är klasskamp.
Man ur arbetarklassen råkar i klorna på drottninglik kvinna ur överklassen. Läs boken, där förklaras det.
Ljuger Borgström om att han inte visste att Bergwall blev drogad, eller tror han på det själv?
Citera
2013-12-03, 18:20
Bannlyst
Har Goran Lambertz "Aspergers syndrom"?

Alltmer talar for det! De som lider av detta ar enormt fokuserade pa det som intresserar dem. Allt annat lamnas darhan...

I Goran Lambertz fall rakade det bli juridik...Innan nagon upptacker deras handikapp kan de bli valdigt framgangsrika. Sa var det for GL. Men nu ar snart sagan slut...

Fa vanner (nastan ingen klarar deras beteenden) och en ovilja att erkanna att de har/hade fel. Folk med Aspergers Syndrom har aldrig fel! (enligt dem sjalva)...

Goran Lambertz = Nutcase
Citera
2013-12-03, 18:26
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Jag tyckte att Etienne Glasers artikel var ganska bra och förstår inte Josefssons (och Linderborgs) ursinne över den. För det första: efter att ha sett dokumentären tycker jag att Josefsson och Küttim tippar över för mycket av ansvaret på Norell. Stackars van der Kwast som föll offer för henne, ungefär. Att poliserna misskötte sitt uppdrag skulle alltså handla om att de var manipulerade av henne. Det känns som att det är något som inte stämmer här.

Dan Josefsson svarar Glaser och Stenius i dag i DN:

Citat:
Etienne Glaser är i en artikel (DN 28/11) kritisk till vissa slutsatser som han menar att jag och Jenny Küttim drar i vår SVT-dokumentär ”Kvinnan bakom Thomas Quick”. Glaser berättar att han kände psykoanalytikern Margit Norell, och beskriver henne som en god ”mamma”. Han tycker att det är fel att hålla Norell ansvarig för att Sture Bergwall felaktigt dömdes för åtta mord.

Något sådant påstås dock vare sig i dokumentären eller i boken ”Mannen som slutade ljuga”, som dokumentären bygger på. Det vi säger är att Margit Norell var Säters ideologiska ledare, vilket bekräftas av flera initierade personer som låtit sig intervjuas. Margit Norell trodde starkt på ”bortträngda minnen”, och hon såg det därför som rimligt att en seriemördare kan ”tränga bort” minnena av morden, för att sedan ”avtäcka” dem i terapi. Denna ovetenskapliga tro spred sig till många eftersom Margit Norell gav handledning till Sture Bergwalls terapeuter, och även till åklagarens minnesexpert Sven Å Christianson, som i sin tur förde vidare idéerna till polis, åklagare och tingsrätter. Christianson upplevde att Margit Norell var den ”mamma” han aldrig haft.

Det var alltså Margit Norells tro på bortträngning som fick Sture Bergwalls absurda erkännanden att uppfattas som trovärdiga. Men rättsskandalen hade aldrig inträffat om inte polis och åklagare lurat tingsrätterna att tro att Bergwalls drömlika fantasier om morden var sammanhängande berättelser. Förklaringen till att man lurade tingsrätterna är att tron på Margit Norells förklaringsmodeller var så stark, vilket jag grundligt visar i min bok. Men det betyder självklart inte att någon av aktörerna kan skylla ifrån sig på Margit Norell. Att förstå hennes betydelse är inte det samma som att göra henne ansvarig för andras handlingar.

Jag tycker att argumentationen är glasklar.

Citat:
Bergwall har ju själv betonat sitt ansvar, och beskrivit sig som en i högsta grad aktiv person i den här härvan; det känns inte speciellt nödvändigt att tycka synd om honom, som DJ vill att man ska göra.

Josefsson:

Citat:
Att Sture Bergwall själv anser sig vara delansvarig för katastrofen kan knappast ha undgått någon. Det har han sagt i intervju efter intervju sedan 2008. Nyligen bad han offrens anhöriga om ursäkt på sin blogg.

En del därefter i artikeln är inte lika klart för mig som inte läst boken ännu. Huruvida man ska tycka synd om Bergwall eller inte tycker jag hur som helst är en synnerligen obetydlig fråga i sammanhanget.
Senast redigerad av Käg Malax 2013-12-03 kl. 18:33.
Citera
2013-12-03, 19:16
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Dan Josefsson svarar Glaser och Stenius i dag i DN:
Jag tycker att argumentationen är glasklar.

En del därefter i artikeln är inte lika klart för mig som inte läst boken ännu. Huruvida man ska tycka synd om Bergwall eller inte tycker jag hur som helst är en synnerligen obetydlig fråga i sammanhanget.
Oops hade missat den artikeln. Ja, en helt ok artikel med schysst argumentering (jag reagerade på skriverier på annat håll, bl.a Linderborgs om att Glasers artikel gav en obehaglig inblick i sekten - DET tycker jag var ohederlig argumentering. Har för övrigt inte heller läst boken ännu).

Josefsson nämner regressionsterapi - det handlar väl ofta om riktigt flummig new age, t.ex resor till tidigare liv eller till framtiden, eller dimmiga hypnosseanser överhuvudtaget. Regressionsterapi är inte psykoanalys.
Citera
2013-12-03, 19:23
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Förklaringen är klasskamp.
Man ur arbetarklassen råkar i klorna på drottninglik kvinna ur överklassen. Läs boken, där förklaras det.
Ljuger Borgström om att han inte visste att Bergwall blev drogad, eller tror han på det själv?
OK.
Borgström borde ha fattat att TQ var mytoman. Egentligen skulle han kunna göra det enklare för sig om han bara sa: ja, jag borde ha genomskådat det. Varför han inte säger så tycker jag är en gåta. Hans ansvar är snäppet mindre än många andras, säger klienten att han absolut vill bli fälld för mord så... Dessutom kunde nog inte Borgström känna till alla detaljer i vårdkaoset.
Om han verkligen kände till den höga dosen av droger SB fick är nog inte helt bevisat ännu.
Citera
2013-12-03, 19:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Anledningen till att han sitter på Säters Rättspsykiatriska klinik är att Säter har dom högsäkerhetsavdelningar, som krävs för de allra farligaste och sjukaste brottslingarna.

Vård förändras över tid och Chefsöverläkaren Susanne Nyberg, har sagt att den form av vård SB fick när han bekände morden är borta sedan länge. Hon har också sagt att han inte får byta plats, med andra ord han ses som en högriskpatient. Det beslutet går inte att överklaga.

Det som gjorts från SB:s sida är att hans advokat Thomas Olsson har begärt en granskning av Säters Rättspsyk men det har Socialstyrelsen sagt nej till.

Nu blir det ju en granskning av både vård och rättsväsende och utredningen är ju pågående. Ja sen är det väl ingen nyhet att Susanne Nyberg inte träffat SB och att hon "inte uttalat sej i det enskilda fallet" som hon säger.
Dessutom har Säters sjukhus granskats av Socialstyrelsen sommaren 2012 .Socialstyrelsen kom då med stark kritik emot Säter för deras sätt att "sköta sitt arbete" gentemot SB

En anmälan av V R ansvarig läkare har gjorts till Socialstyrelsen av SB och TO ,men svaret kommer väl först när FVR sagt sitt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15398969.ab

Citat:
Får inte flyttas
Thomas Olsson har också tidigare begärt hos chefsöverläkaren att Bergwall ska förflyttas till en annan klinik, eftersom personal på Säters sjukhus varit delaktig i vården som kritiseras under den rättsliga resningsprocessen.
Där har vi svarat att det inte finns fria vårdval när de gäller rättspsykiatri.
Källa AB

Han fick ju permissioner utan medföljare när han var "som farligast" dvs under tiden han erkände morden han inte begått.Svaret på varför han inte får flytta finns härovan.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/699676-brist-konstaterad-i-tvangsvarden-av-sture-bergwall
Citera
2013-12-03, 20:30
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Kimbo7 skrev

OK.
Borgström borde ha fattat att TQ var mytoman. Egentligen skulle han kunna göra det enklare för sig om han bara sa: ja, jag borde ha genomskådat det. Varför han inte säger så tycker jag är en gåta. Hans ansvar är snäppet mindre än många andras, säger klienten att han absolut vill bli fälld för mord så... Dessutom kunde nog inte Borgström känna till alla detaljer i vårdkaoset.
Om han verkligen kände till den höga dosen av droger SB fick är nog inte helt bevisat ännu.

Borgström har ju bemött det, det måste ju varit uppe i tråden tidigare?

"Det finns någon eller några sekvenser där Bergwall drabbas av kraftiga ångestattacker och då får ångestdämpande medicin. Påståendena att han var kraftigt drogad under hela den aktuella perioden är osanna. Som försvarare har jag aldrig accepterat att någon av mina klienter deltar i förhör eller rättegång under drogpåverkan. Naturligtvis skulle inte heller polis eller åklagare ha tillåtit det, lika lite som en domstol skulle genomföra en rättegång med en tilltalad i sådant skick. Jag vet inte hur mycket Bergwall faktiskt tog av de mediciner som skrevs ut. Hur det än är med den saken uppfattade varken jag eller någon annan att han var påverkad. Han uppträdde precis lika klart som han gör när man i dag hör honom på radio eller ser honom på tv."
http://www.dn.se/kultur-noje/debatten-om-thomas-quick-ar-okunnig/

Det finns ju ett par klipp på youtube, är det någon som kan avgöra om Thomas Quick är drogad här?

Ett från ett förhör:
https://www.youtube.com/watch?v=q32JemKHeQY

Ett när han, enligt vad han själv säger, går in i sitt alter ego Ellington:
https://www.youtube.com/watch?v=e6kRsC3213k
Citera
2013-12-03, 20:33
Medlem
Hallå, kära medapor!

Jag efterlyser den videointervju där CB pratar om sin roll som SBs advokat. Med förakt och avsmak i blicken uttrycker han sig bl.a i stil med 'är man oskyldig och tar på sig ett antal mord måste man vara ju vara riktigt sjuk och är man så sjuk måste man vara skyldig'. Minns inte de exakta orden han använde. Någon som vet vilken intervju jag menar?
Senast redigerad av P-o-beln 2013-12-03 kl. 20:39.
Citera
2013-12-03, 20:35
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Stina-Lina skrev

Nu blir det ju en granskning av både vård och rättsväsende och utredningen är ju pågående. Ja sen är det väl ingen nyhet att Susanne Nyberg inte träffat SB och att hon "inte uttalat sej i det enskilda fallet" som hon säger.
Dessutom har Säters sjukhus granskats av Socialstyrelsen sommaren 2012 .Socialstyrelsen kom då med stark kritik emot Säter för deras sätt att "sköta sitt arbete" gentemot SB

En anmälan av V R ansvarig läkare har gjorts till Socialstyrelsen av SB och TO ,men svaret kommer väl först när FVR sagt sitt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15398969.ab

Det är väl jättebra att det görs granskningar av allt nu från alla håll och kanter?

Den kritiken som Socialstyrelsen riktar mot Säter är väl generell och gäller väl alla patienter?

Vet du hur det har gått?

Jag vet inte vem som är vårdansvarig för SB, är det inte Susanne Nyberg?
Citera
2013-12-03, 20:54
Medlem
Citat:

"Det finns någon eller några sekvenser där Bergwall drabbas av kraftiga ångestattacker och då får ångestdämpande medicin. Påståendena att han var kraftigt drogad under hela den aktuella perioden är osanna. Som försvarare har jag aldrig accepterat att någon av mina klienter deltar i förhör eller rättegång under drogpåverkan. Naturligtvis skulle inte heller polis eller åklagare ha tillåtit det, lika lite som en domstol skulle genomföra en rättegång med en tilltalad i sådant skick. Jag vet inte hur mycket Bergwall faktiskt tog av de mediciner som skrevs ut. Hur det än är med den saken uppfattade varken jag eller någon annan att han var påverkad. Han uppträdde precis lika klart som han gör när man i dag hör honom på radio eller ser honom på tv."
http://www.dn.se/kultur-noje/debatten-om-thomas-quick-ar-okunnig/

Det finns ju ett par klipp på youtube, är det någon som kan avgöra om Thomas Quick är drogad här?

Ett från ett förhör:
https://www.youtube.com/watch?v=q32JemKHeQY

Ett när han, enligt vad han själv säger, går in i sitt alter ego Ellington:
https://www.youtube.com/watch?v=e6kRsC3213k

På det första klippet, från förhöret i rätten, verkar han både nykter och opsykotisk. Men det som är viktigast i den filmbiten (Råstams dokumentär) är ju hur ledande Penttinens frågor är. Det där är väl uttryckligen förbjudet i lag, är det inte: polisen får inte föreslå namn på medbrottslingar.
Den andra videosnutten, där han får psykbryt och blir Ellington: svårt säga om han är psykotisk eller drogad eller en blandning.
Men Borgströms försvar är skumt. Han vet inte hur mycket Bergwall tog av det som skrevs ut: det måste väl betyda att Borgström visste att det skrevs ut en massa?Eller är det först han fått veta det som han säger att han inte vet hur mycket han tog?
Citera
2013-12-03, 21:04
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:

Sorry i så fall, inte läst tråden från början... Och har inte alla detaljer lika klart för mig som många andra här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in