2013-12-03, 16:39
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Jag tror det föreligger stora skillnader på folk och folk. Både, socialt, genetiskt och kulturellt.
T.ex tror jag att:
- Vissa svarta har arvsanlag som gör dem överlägsna gentemot andra folkslag i vissa friidrottsgrenar (etiopeier i långdistans t.ex).
- Östasiater har en intelligenskvot som i genomsnitt överstiger andra folkgruppers.
- Människor i mellanöstern som nyttjat kusingifte i många generationer lever med konsekvenser av detta.
- Att det med genetik går att särskilja en svart från en vit, utan att på förhand se vem proven tillhör.

Nå, var det här sidospåret medvetet, eller förväntar du dig fortfarande att jag ska bemöta de 3 artiklarna du länkade?

Det har med kultur och uppfostran att göra. Det är inte det minsta konstigt att japaner och thailändare har mycket lättare att bli en del av det svenska samhället än t. ex. somalier och kurder.

Precis som svenska barn så får japanska barn lära sig redan från början att lag och ordning är nyckeln till ett väl fungerande samhälle. Japaner är väluppfostrade och laglydiga, liksom svensken.
Citera
2013-12-03, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Det har med kultur och uppfostran att göra. Det är inte det minsta konstigt att japaner och thailändare har mycket lättare att bli en del av det svenska samhället än t. ex. somalier och kurder.

Precis som svenska barn så får japanska barn lära sig redan från början att lag och ordning är nyckeln till ett väl fungerande samhälle. Japaner är väluppfostrade och laglydiga, liksom svensken.

Så det har med kultur och uppfostran att göra att jamaicaner är överlägsna på sprint, och dessutom har en mätbart annorlunda muskelfiber som för dem lämpliga för just detta ändamål? Eller att etiopeier och kenyaner är överlägsna på långdistans?

Är det kultur och uppfostran som gör att östasiater konsekvent mäts till att ha en högre intelligenskvot än andra folkslag?
Citera
2013-12-03, 16:52
Medlem
latahundens avatar
haha skämtar du? svenskar inte kriminella, vilket skämt till tråd.
Citera
2013-12-03, 16:59
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Så det har med kultur och uppfostran att göra att jamaicaner är överlägsna på sprint? Eller att etiopeier och kenyaner är överlägsna på långdistans?

Är det kultur och uppfostran som gör att östasiater konsekvent mäts till att ha en högre intelligenskvot än andra folkslag?

Nej, jag påstår inte att precis allting har med kultur och uppfostran att göra. Men när det gäller vissa invandrargruppers kraftiga överrepresentation i brottsstatistiken så har det helt klart med det att göra.

Thailändare och Japaner har koll på sina barn, medan somaliska och kurdiska småpojkar får göra lite som de vill.

Hur ofta ser du ett 12-årigt thailändskt barn springa ute själv mitt i natten? Själv har jag aldrig sett det. Däremot så har jag x-antal gånger sett 12-åriga pojkar med mellanösternbakgrund eller afrikansk bakgrund springa ute själva mitt i natten.
Citera
2013-12-03, 17:00
Medlem
Citat:
Nej, jag påstår inte att precis allting har med kultur och uppfostran att göra. Men när det gäller vissa invandrargruppers kraftiga överrepresentation i brottsstatistiken så har det helt klart med det att göra.

Thailändare och Japaner har koll på sina barn, medan somaliska och kurdiska småpojkar får göra lite som de vill.

Hur ofta ser du ett 12-årigt thailändskt barn springa ute själv mitt i natten? Själv har jag aldrig sett det. Däremot så har jag x-antal gånger sett 12-åriga pojkar med mellanösternbakgrund eller afrikansk bakgrund springa ute själva mitt i natten.

Fetade: Hur kan du så bergsäkert fastställa detta?
Citera
2013-12-03, 17:17
Medlem
Citat:
Jag tror det föreligger stora skillnader på folk och folk. Både, socialt, genetiskt och kulturellt.
T.ex tror jag att:
- Vissa svarta har arvsanlag som gör dem överlägsna gentemot andra folkslag i vissa friidrottsgrenar (etiopeier i långdistans t.ex).
- Östasiater har en intelligenskvot som i genomsnitt överstiger andra folkgruppers.
- Människor i mellanöstern som nyttjat kusingifte i många generationer lever med konsekvenser av detta.
- Att det med genetik går att särskilja en svart från en vit, utan att på förhand se vem proven tillhör.

Nå, var det här sidospåret medvetet, eller förväntar du dig fortfarande att jag ska bemöta de 3 artiklarna du länkade?

- Jag brukar höra att det är kenyaner som har dom bästa långdistanslöparna och det är ju rätt stor skillnad på en etiopier och en kenyan. Men efter googling märkte jag att dom som slagit världsrekord och som alltid kom bland dom bästa kom från precis överallt i världen.

-Östasiater har säkert högre IQ i genomsnitt men det handlar om uppfostran och kulturen dom lever i inte har dom blivid födda med högre iq?

-Kasta inte sten i glashus va inte många generationer tillbaka som kusingifte va i Sverige, tror att både du och jag har en släng av inavel i vårt blod.

-Vid vilken nyans på huden kan man börja se vem som är svart och vem som är vit genom genitik?För det finns väl inte bara svart eller vitt?
Citera
2013-12-03, 17:18
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Fetade: Hur kan du så bergsäkert fastställa detta?

Det är ett faktum att vissa invandrargrupper inte uppfostrar sina söner, medan de samtidigt har stenhård pli på sina döttrar.

När det gäller t. ex. Thailändare och Japaner så är deras barnuppfostra könsneutral, precis som den svenska. Man håller koll på sina barn och låter dem inte springa ute själva mitt i natten, oavsett om de är pojkar eller flickor.

Min pappas thailändska frus väninnor har ordentlig koll på sina barn. De får lära sig att uppföra sig, och de får absolut inte springa ute själva på nätterna.
Citera
2013-12-03, 17:34
Medlem
Citat:
Det är ett faktum att vissa invandrargrupper inte uppfostrar sina söner, medan de samtidigt har stenhård pli på sina döttrar.

När det gäller t. ex. Thailändare och Japaner så är deras barnuppfostra könsneutral, precis som den svenska. Man håller koll på sina barn och låter dem inte springa ute själva mitt i natten, oavsett om de är pojkar eller flickor.

Min pappas thailändska frus väninnor har ordentlig koll på sina barn. De får lära sig att uppföra sig, och de får absolut inte springa ute själva på nätterna.

Ett faktum? Det låter minst lika fördomsfullt som något annat. Vem har lagt fast detta faktum?
Citera
2013-12-03, 17:45
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ett faktum? Det låter minst lika fördomsfullt som något annat. Vem har lagt fast detta faktum?

Alla vet att det ser ut på det viset. Även vissa invandrare själva erkänna det. Men visst, vill du ta ner det på sandlådenivå och börja prata om individer så kan vi naturligtvis hitta en massa exempel på att jag har fel. Men det är det generella mönstret som är det viktiga.

Många invandrargrupper har inte lärt sig att vara disciplinerade och jämställda. De måste lära sig av oss. De måste uppfostras av oss likt små barn. Det är den hårda sanningen. Och det är därför det är så viktigt att vi ställer hårda krav på anpassning till det svenska.
Citera
2013-12-03, 17:46
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrandefrihet.net
Varför är svenskar inte kriminella? I större utsträckning, medans invandrarna är det. Det har väl med att invandrare inte får integrera sig och skaffa jobb?

Hade de haft jobb hade de inte varit kriminella, eller?

I Sverige så överlever man fast att man har ont om pengar. Man kanske har en tjock-TV, en äldre mobil och ingen surfplatta, men man har mat på bordet. Det finns ingen "kamp" mellan människor.

I skitländerna vi importerar människor ifrån så är fattigdomen så hög att "den enas död är den andras bröd". Man är helt enkelt villig att stjäla av andras saker för sin egen överlevnad. Har grannen något man vill ha, så tar man det.

Enkelt.
Citera
2013-12-03, 18:02
Medlem
Citat:
Alla vet att det ser ut på det viset. Även vissa invandrare själva erkänna det. Men visst, vill du ta ner det på sandlådenivå och börja prata om individer så kan vi naturligtvis hitta en massa exempel på att jag har fel. Men det är det generella mönstret som är det viktiga.

Många invandrargrupper har inte lärt sig att vara disciplinerade och jämställda. De måste lära sig av oss. De måste uppfostras av oss likt små barn. Det är den hårda sanningen. Och det är därför det är så viktigt att vi ställer hårda krav på anpassning till det svenska.

1. Vadå alla vet att det är på det här viset? Det där är ju minst lika fördomsfullt som något annat högerextremt argument.
Jag motsäger inte att invandrarungar saknar övervakning och regler att förhålla sig till. Men att det skulle vara den enda stora förklarande faktorn till deras överrepresentation i grova våldsbrott? Hur kan du så fast och säkert slå fast detta? Att det ovan beteende är en bidragande orsak är ju lätt att ta för rimligt, men varför skulle inte även genetik kunna vara det med samma argumentation?
Med andra ord, hur kan du så säkert hävda att "alla vet" att uppfostran är den stora faktorn i frågan, och inte genetiska betingelser?

2. Helt rätt. Givetvis är beteendemönstret det viktiga. Undantag finns alltid i undre och övre kvartilerna av normalfördelningar.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-12-03 kl. 18:05.
Citera
2013-12-03, 18:12
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
1. Vadå alla vet att det är på det här viset? Det där är ju minst lika fördomsfullt som något annat högerextremt argument.
Jag motsäger inte att invandrarungar saknar övervakning och regler att förhålla sig till. Men att det skulle vara den enda stora förklarande faktorn till deras överrepresentation i grova våldsbrott? Hur kan du så fast och säkert slå fast detta? Att det ovan beteende är en bidragande orsak är ju lätt att ta för rimligt, men varför skulle inte även genetik kunna vara det med samma argumentation?
Med andra ord, hur kan du så säkert hävda att "alla vet" att uppfostran är den stora faktorn i frågan, och inte genetiska betingelser?

2. Helt rätt. Givetvis är beteendemönstret det viktiga. Undantag finns alltid i undre och övre marginalerna av normalfördelningar.

Ja, du vill få det till att det även kan finnas genetiska/rasliga faktorer bakom. Tja, det kan det kanske finnas. Men hur bevisar man det? Rasforskning är ju minst sagt tabubelagt, så det förs tyvärr inte mycket forskning på det området. Och det finns ju många andra faktorer, som inte har med etnicitet och ras att göra, som bevisligen påverkar deras överrepresentation i brottsstatistiken. T. ex. kultur, uppfostran och traumatiska upplevelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in