Jag har suttit i 6 olika svenska anstalter plus fyra olika häkten och det jag kan säga är detta : I runda tal skulle jag vilja påstå att mellan 50-60% av de intagna faktiskt är svenskar, som heter Carl, Bertil, Johan och Sven men de ser kanske inte ut som din lärare eller kollega på jobbet. De flesta är alkisar eller tjackisar...
Sedan finns ekonomer, advokater och politiker som sitter inne för antingen ekobrott, kvinnomisshandel eller för att ha knullat sina barn.
Brott som invandrare sitter för är oftast misshandel, stölder och narkotikabrott. Det är lite komiskt uppdelat faktiskt

Araber sitter oftast för misshandel, Balkanfolk sitter för stölder ( zigenare likaså), negrer sitter för knark och finnarna är alkisar.
Svenskarna sitter oftast i förtroenderådet och är oftast den gruppen som tar in knark (Subutex, heroin och röka)
Jag har dock skött mig och blivit en vanlig svensson sedan 2005 så tiderna kanske har förändrats en del där inne pga att Rumänien och några andra skitländer fått inträde till EU och Sverige.. Men det kan inte ha skett en för markant förändring för åtta år...