2013-12-03, 15:57
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jo men vitsen var alltså att det inte är gärningen utan patientens hälsotillstånd som avgör vilket sätt man dömer; Antingen fäller till ansvar eller dömer till vård.

Flinck har väl en egen tråd (blir litet OT i denna tråd) men man vrängde lag på så sätt att han fick fängelse och inte vård under LRV med hänsyn till "den allmänna rättskänslan". Hade man följt lagen strikt, den gången, hade han alltså suttit på Säter eller Karsudden i stället för KVA Norrköping som han satt länge. ( Nu är han visst flyttad till någon KVA med lägre rang.)

Efter Flinck-fallet kan man inte döma till vård om psykosen framkallats genom att man själv försätter sig i det tillståndet genom att dricka sig full eller använda droger.Det var man tvungen att göra innan (även om man som sagt dömde mot lagen i just det fallet.)

Hoppas någon jurist kan förklara bättre.
EDIT: Sedan är det ju så (som jag skrivit så många gånger) inte juridiken som är min starka sida. Psykitridelen kan jag litet om, däremot. Så det är möjligt att Bohlwinkel eller någon annan som kan jurudik betydligt bättre än jag kan förtydliga litet grann.

Dessutom vill jag poängtera att jag i Flinck-fallet inte alls är missnöjd med hur domstolen valde att döma. Det finns det däremot andra fall där man kan undra. De fällande domarna mot Bwergwall som nu rivits upp, bland annat.

Intressant, jag kände inte till den lagändringen. Dömde man Flinck till fängelse för att man befarade en folkstorm annars?
Utifrån det som kommit fram om Bergwalls tillstånd när han begick brotten, tycker du att han borde ha fått fängelse snarare än vård? (Bortsett då ifrån att vården spårade ur). Ursäkta om den frågan redan har tröskats igenom här, jag har inte läst tråden från start.
Citera
2013-12-03, 16:04
Medlem
Citat:
Jo men vitsen var alltså att det inte är gärningen utan patientens hälsotillstånd som avgör vilket sätt man dömer; Antingen fäller till ansvar eller dömer till vård.

Flinck har väl en egen tråd (blir litet OT i denna tråd) men man vrängde lag på så sätt att han fick fängelse och inte vård under LRV med hänsyn till "den allmänna rättskänslan". Hade man följt lagen strikt, den gången, hade han alltså suttit på Säter eller Karsudden i stället för KVA Norrköping som han satt länge. ( Nu är han visst flyttad till någon KVA med lägre rang.)

EDIT: Sedan är det ju så (som jag skrivit så många gånger) inte juridiken som är min starka sida. Psykitridelen kan jag litet om, däremot. Så det är möjligt att Bohlwinkel eller någon annan som kan jurudik betydligt bättre än jag kan förtydliga litet grann.

Dessutom vill jag poängtera att jag i Flinck-fallet inte alls är missnöjd med hur domstolen valde att döma. Det finns det däremot andra fall där man kan undra. De fällande domarna mot Bwergwall som nu rivits upp, bland annat.
Sten-Erik har ju suttit inlåst sedan sextiotalet då han dömdes för att ha våldtagit och strypt en liten pojke. Så nog kan kan hålla en pedofil inlåst så länge man anser det befogat.
Citera
2013-12-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Han kanske kan göra karriär som rikspeddo? Sitta i Go'kväll och mysa och berätta om övergrepp och våldtäkter på barn.

Självklart är ju risken otroligt stor att han återfaller till alkohol och droger, han säger ju själv att han startade sitt missbruk som 14-åring pga av att han blev avvisad. Hans egen idé om att hans anhöriga skulle kunna övervaka och vårda honom är ju enbart fånig, dom har ju blivit manipulerade av honom tidigare.
Självfallet så har du helt fel. I det mesta av det du skriver i tråden.

I det Perverterade Paradiset skulle säkert SB mottagas med öppna armar i diverse Reality-TV-soffor.
Om det kommer att ske, att SB infinner sig, är en helt annan sak.

Och risken för att SB ska återfalla i ngn form av missbruk, efter en utskrivning från Säter i nära tid, kan på goda grunder anses som diminutiv.
SB har numer syskon och släkt runt omkring sig - så SB kommer helt simpelt aldrig att erbjudas något tillfälle att sätta igång med något missbrukande.

Tänk att det ska vara så otroligt svårt att förstå rätt enkla saker?
Och vad ska du syssla med , efter det att SB har skrivits ut? Starta en bizarr form av Stalkningsaktivitet kanske, modell den galna tyskan Schuerrer??
Citera
2013-12-03, 16:18
Medlem
Citat:

Efter Flinck-fallet kan man inte döma till vård om psykosen framkallats genom att man själv försätter sig i det tillståndet genom att dricka sig full eller använda droger.Det var man tvungen att göra innan (även om man som sagt dömde mot lagen i just det fallet.)

Hoppas någon jurist kan förklara bättre.

OK tack, visste inte det. De fällande domarna mot Bergwall som rivits upp: menar du att man borde dömt till fängelse just när det gäller dem brotten? Svårt att se, SB lattjade ju med idén om personlighetsklyvning, hela grejen var ju uppbyggd på att han begick sina brott när han blev förvandlad. Eller åtminstone när han var psykotisk.
Citera
2013-12-03, 16:50
Medlem
Stina-Linas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
OK tack, visste inte det. De fällande domarna mot Bergwall som rivits upp: menar du att man borde dömt till fängelse just när det gäller dem brotten? Svårt att se, SB lattjade ju med idén om personlighetsklyvning, hela grejen var ju uppbyggd på att han begick sina brott när han blev förvandlad. Eller åtminstone när han var psykotisk.

;Man borde väl ha lagt fram allt då hade ingen dom fallit
Citera
2013-12-03, 16:51
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Stina-Lina skrev

Du tycks bara vara ute efter att dra upp samma sak igen och igen precis som några andra! Detta har varit på agendan flera gånger senast kan det vara någon vecka sen?

"Av någon anledning" skriver du,men kan du inte tänka? Självklart hade han inget förtroende för Säter och deras vård, hur skulle han kunna ha det? Vad skulle de ha för vård att ge utom samma terapi som han redan fått och som andra vårdtagare där fick? Skulle du om det varit du haft förtroende för en sån institution nog att ta emot vård?

Han har begärt flera gånger förflyttning till en annan klinik för att få både ny utredning och annan vård men blivit nekad det av Säter. Av antagligen prestigeskäl.

När det gäller hur många mördare som går fria. Det första man måste veta är att samtliga fall var gamla- och jag skulle vilja säga att både vård och rättsapparat mer är SB som var sjuk har ansvaret för de mördare man aldrig fanns. Man kan inte lasta en sjuk människa oavsett hur sjukbeteendet ser ut för vad professionella inte bara struntar i utan är med och driver fram.!

I samtliga fall utom de två norska kvinnorna har man misstänkta som aldrig blev fällda. Men där misstänker man att gm är densamme,båda var prostituerade. I ett par fall är gm döda. I ett finns gm i fängelse i sitt eget hemland. I Theresefallet finns det möjlighet att hon blev kidnappad och att hon lever men i anhörigs hemland. I fallet med Zelmanovitz hade han frusit ihjäl det finns alltså inget brott misstänkt.

Jag är den förste att beklaga att gm inte blev fällda men det var inte SB /TQ som skötte rättsutredningarna ,och det är alltid de som sköter dem som också är ansvariga för de missar de gör

Anledningen till att han sitter på Säters Rättspsykiatriska klinik är att Säter har dom högsäkerhetsavdelningar, som krävs för de allra farligaste och sjukaste brottslingarna.

Vård förändras över tid och Chefsöverläkaren Susanne Nyberg, har sagt att den form av vård SB fick när han bekände morden är borta sedan länge. Hon har också sagt att han inte får byta plats, med andra ord han ses som en högriskpatient. Det beslutet går inte att överklaga.

Det som gjorts från SB:s sida är att hans advokat Thomas Olsson har begärt en granskning av Säters Rättspsyk men det har Socialstyrelsen sagt nej till.
Citera
2013-12-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Vänskapskorruption, håller inte som motargument. Josefsson var kompis med Råstam, och inte minst, det var Bergwalls egen bror som bad Josefsson "ta reda på" vad "Säter gjort med hans bror". För tätt, kan man då tycka. Och Josefsson är nära kompis med Linderborg, och twittrar att hon är "djupt insiktsfull", precis som en sektledare som talar om vilka insikter som är rätt och vilka fel. Det är väldigt mycket sektledare över Josefsson nämligen, han är en sociopat som inte går med på avvikande åsikter. Lena Anderssons artikel lägger lite för mycket av ansvaret på SB, det håller jag med om.

Det är en tänkbar förklaring till varför hon skrev denna underliga artikel, inte ett argument för att det som sägs i artikeln är fel. Det är två skilda saker.

Hennes teori om Bergwall som manipulatören som mästerligt regisserar detta drama i flera akter saknar stöd i verkligheten. Ingen vettig skulle tro något sådant med tanke på Bergwalls tidigare liv.
Citera
2013-12-03, 17:03
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
NurseRatched skrev

ja det där var ett mer allmänt hållet inlägg och inte alls knutet till Bergwalls situation.

Även lagstiftningen förändras. Fram till Flinck-fallet kunde man dömas till vård enl. LRV pga drogutlöst psykos och jag tror att det var just det som hände i Bergwalls fall.

Vissa debattörer verkar tro att "perversioner" eller "pedofili" ingår i rekvisiten för att dömas till vård enl. LRV.

Det är fel. I dessa mål fäller man till ansvar med fängelse som påföljd. Det var det jag hoppades att MrsMagoo skulle förstå. Men det var kanske för mycket begärt.

Sedan, med anledniing av tillfrisknande. Man kan inte vårda enl LRV om patienten blir "frisk" måste man skriva ut patienten.

Nej, enskilt är ju det inte så. Men självklart finns det med i bilden när man gör en helhetsbedömning av SB.
Citera
2013-12-03, 17:13
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Niklas-P skrev

Självfallet så har du helt fel. I det mesta av det du skriver i tråden.

I det Perverterade Paradiset skulle säkert SB mottagas med öppna armar i diverse Reality-TV-soffor.
Om det kommer att ske, att SB infinner sig, är en helt annan sak.

Och risken för att SB ska återfalla i ngn form av missbruk, efter en utskrivning från Säter i nära tid, kan på goda grunder anses som diminutiv.
SB har numer syskon och släkt runt omkring sig - så SB kommer helt simpelt aldrig att erbjudas något tillfälle att sätta igång med något missbrukande.

Tänk att det ska vara så otroligt svårt att förstå rätt enkla saker?
Och vad ska du syssla med , efter det att SB har skrivits ut? Starta en bizarr form av Stalkningsaktivitet kanske, modell den galna tyskan Schuerrer??

Skämtar du? SB är totalt institutionaliserad, han har suttit inne i stort sett hela sitt liv. Vid alla tillfällen han har försöksutskrivits har det slutat i kaos. Han har hela tiden begått nya brott, som skapat ett stort lidande för brottsoffer och anhöriga till dem. Nu har han inte varit ute sedan 1991, samhället har förändrats kraftigt under den tiden, ingen vet hur han kommer att reagera på olika former av stress.
Citera
2013-12-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Intressant, jag kände inte till den lagändringen. Dömde man Flinck till fängelse för att man befarade en folkstorm annars?
Utifrån det som kommit fram om Bergwalls tillstånd när han begick brotten, tycker du att han borde ha fått fängelse snarare än vård? (Bortsett då ifrån att vården spårade ur). Ursäkta om den frågan redan har tröskats igenom här, jag har inte läst tråden från start.
Ja man ansåg sig inte kunna döma på annat sätt. Om det var enbart av egen övertygelse från rättens ledamöter eller, som du antyder, av fruktan för massiv kritik, vet jag inte. Men som sagt; OT i denna tråd.

Nja jag vet egentligen för litet om Bergwalls psykiska hälsa under 60-70-talen för att besvara din fråga men jag tror att fängelse hade varit mer korrekt med dagens rättsuppfattning.

EDIT:
Jag upplever inte heller Bergwall idag, som en psykotiker och inte heller lida av en så kraftig personlighetsstörning att det räcker för en LRV (däremot av en "ordinär sådan) Men som sagt; Jag har inte tillgång till hans journal så jag ska inte uttala mig tvärsäkert.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-12-03 kl. 17:21.
Citera
2013-12-03, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Merckx
Skämtar du? SB är totalt institutionaliserad, han har suttit inne i stort sett hela sitt liv. Vid alla tillfällen han har försöksutskrivits har det slutat i kaos. Han har hela tiden begått nya brott, som skapat ett stort lidande för brottsoffer och anhöriga till dem. Nu har han inte varit ute sedan 1991, samhället har förändrats kraftigt under den tiden, ingen vet hur han kommer att reagera på olika former av stress.

Och.....du vill alltså insinuera att du på något vis månar om den först vårdmisshandlade (överdoser i långa banor), sedan felaktigt morddömde (för en svit på hela 8st seriemord) och nu även helt institutionaliserade SB? Eller?
Citera
2013-12-03, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Sten-Erik har ju suttit inlåst sedan sextiotalet då han dömdes för att ha våldtagit och strypt en liten pojke. Så nog kan kan hålla en pedofil inlåst så länge man anser det befogat.
Javisst om rekvisiten för en LRV är uppfyllt. Men som sagt; Pedofili är inte ensamt ett av de kriterierna. Det krävs en psykos eller psykosnära tillstånd eller något av de andra (mycket sällsynta) tillstånden.

EDIT: Vårdtiden är inte heller knuten till handlingen. Den kan ju enbart påverkax av patientens hälsotillstånd. Blir patienten psykosfri måsta man skriva ut honom/henne oavsett vilket brott patienten begått.
Senast redigerad av NurseRatched 2013-12-03 kl. 17:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in