2013-12-03, 15:14
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
varför?

För att den inte har fakulteterna som krävs för att kunna ha en åsikt i frågan.
Citera
2013-12-03, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
varför?

För att den saknar förmågan att ta ställning, den är omedveten om begreppen gud och religion.
Det är en skosula, vill du kalla den för ateist så går det givetvis bra, jag kan dock inte se meningen med det.
Citera
2013-12-03, 16:38
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
När har jag någonsin sagt att blindtarmen saknar en funktion? Det jag sagt är att den är klumpigt skapad, precis som mycket annat i kroppen, såsom blinda fläcken och en viss nerv.
På vilket sätt är blindtarmen klumpigt skapad?

Citat:
Jo, så här är det. För länge, länge sedan, fanns det fiskar i havet. Dessa fiskar hade gälar, och en viss nerv som gjorde att gälarna fungerade och kunde användas. Allt eftersom tiden gick utvecklades nerven och är idag en del av stämbanden. Anledningen till att nerven tar en omväg är att vi idag går upprätt.
Okej.

Citat:
Det är den korta förklaringen. Om du verkligen är intresserad (vilket jag tvivlar på) så finns internet till hands.
Jo, visst är jag intresserad att veta. Jag är här för att lära mig och diskutera. Självklar finns internet till hands, men jag tycker lära sig från ett forum är mycket roligare.
Citat:
Det finns inget syfte med omvägen. Den är klumpig och ett tydligt "fel" hos människan. Istället för att ta kortaste vägen, en väg på någon centimeter, så tar den en enorm omväg. I länkarna jag visade så förklaras detta på ett bra sätt. Särskilt i videon med Dawkins får du det förklarat för dig på ett excellent sätt.
Finns det inget syfte med omvägen? Hur vet du det? Tänk så har Skaparen(ponerat att han finns) ett syfte med denna omväg?

Citat:
I en perfekt skapelse? Nej. I en perfekt skapelse hade blindtarmens funktion fixats på ett snyggare sätt. Men i vägen vet jag inte om den är. Jag vet att den lätt kan infekteras och då behöver opereras bort, men...
På vilket sätt tycker du att den borde ha fixats på ett "snyggare sätt"?
Citera
2013-12-03, 16:50
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej det gör du inte. Sluta ljug.
Jag ljuger inte. Jag är redo att förkasta tron på Skaparen om du finner fel i Guds skapelse. Observera att jag inte pratar om fel som människan skapat, utan fel som Gud skapat.

Citat:
Vi kan säga så här: Den orsakar mer skada än nytta. Mången människa har strukit under i historien pga utav den.
Hur vet du att blindtarmen orsakar mer skada är nytta? Vad jag läst, fungerar blindtarmen som en förråd för de goda bakterierna: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071008102334.htm
Senast redigerad av kunskap1 2013-12-03 kl. 17:05.
Citera
2013-12-03, 16:56
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
På vilket sätt är blindtarmen klumpigt skapad?
Den är i vägen och blir lätt infekterad.

Citat:
Okej.

Jo, visst är jag intresserad att veta. Jag är här för att lära mig och diskutera. Självklar finns internet till hands, men jag tycker lära sig från ett forum är mycket roligare.

Nej, du är inte här för att lära dig. Det vet jag av erfarenhet. Du lyssnar bara så länge det man säger inte motbevisar din religion.

Citat:
Finns det inget syfte med omvägen? Hur vet du det? Tänk så har Skaparen(ponerat att han finns) ett syfte med denna omväg?

"God works in mysterious ways". Nej, det är en onödig omväg, och det håller nog de flesta biologer med om. Evolutionsteorin förklarar dock det hela.

Citat:
På vilket sätt tycker du att den borde ha fixats på ett "snyggare sätt"?

T.ex skulle den kunna skyddas bättre mot infektioner, dess bakterieflora skulle kunna spridas bättre osv.
Citera
2013-12-03, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag ljuger inte. Jag är redo att förkasta tron på Skaparen om du finner fel i Guds skapelse. Observera att jag inte pratar om fel som människan skapat, utan fel som Gud skapat.

Hur vet du att blindtarmen orsakar med skada är nytta? Vad jag läst, fungerar blindtarmen som en förråd för de goda bakterierna: http://www.sciencedaily.com/releases/2007/10/071008102334.htm

Och som så många andra organ så fyller nu mer blindtarmen en helt ny funktion, en funktion som vi dock klarar oss bra utan.

Här kan du läsa om årliga dödsfall på grund av inflamerad blindtarm http://www.worldmapper.org/display_extra.php?selected=463
Citera
2013-12-03, 16:57
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Så du anser att nerven vi pratat om inte är klumpigt eller fel konstruerad? Vad menar du ens med "fel"?
Citera
2013-12-03, 17:03
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Länka mig en artikel som bevisar att giraffen är skapad med ett syfte att ha en lång nerv istället, vi har redan visat artiklar som ger dig svaret hur evolutionen har skapat det, så nu är det din tur att lägga fram bevis för dina påståenden

Jag säger att en nerv har till uppgift att skicka en signal från hjärnan till en muskel, en sådan signal ska naturligtvis gå fram så snabbt som möjligt för eftersom det ger hjärnan så stor kontroll som möjligt över muskeln.

Ju längre en nerv är desto längre fördröjning för signalen.

Då är det alltså dags för dig att bevisa motsatsen nu.
Jag har inte påstått något, därför behöver jag inte bevisa något. Några har påstått att giraff-nerven är idiotiskt skapad, därför behöver man bevisa det.

Det räcker inte med att säga att en 5 cm nerv är bättre än en lång nerv. Du ska lägga fram fördelarna respektive nackdelarna. Första steget är att förstå varför nerven går ner till hjärtat? Varför gör den det? Har den ett syfte?
Citera
2013-12-03, 17:13
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Och som så många andra organ så fyller nu mer blindtarmen en helt ny funktion, en funktion som vi dock klarar oss bra utan.

Här kan du läsa om årliga dödsfall på grund av inflamerad blindtarm http://www.worldmapper.org/display_extra.php?selected=463
Du anser att nackdelarna med blindtarmen är att den blir infekterad och kan i sällsynta fall leda till döden(0.04% enligt din artikel).

Tror du att blindtarmen har några fördelar?
Citera
2013-12-03, 17:24
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Så du anser att nerven vi pratat om inte är klumpigt eller fel konstruerad?

Enligt mig, ponerat att Gud finns och är allvetande, så bör omvägen av nervens bana inte vara onödigt skapat. Det bör finnas ett syfte. Om det inte finns ett syfte med omvägen, ja då kan jag hålla med att Skaparen inte är smart eller allvetande.

Citat:
Vad menar du ens med "fel"?
Menar att om du finner onödiga saker i kroppen, så är det ett fel i den perfekta skapelsen. Jag anser att människokroppen är perfekt för sitt ändamål.
Citera
2013-12-03, 17:27
Medlem
Citat:
Du anser att nackdelarna med blindtarmen är att den blir infekterad och kan i sällsynta fall leda till döden(0.04% enligt din artikel).

Tror du att blindtarmen har några fördelar?

Skapelsen är knappast perfekt om en av biverkningarna är döden. 0,04 av alla dödsfall är absolut inte ett fåtal.
Citera
2013-12-03, 17:37
Medlem
guderis avatar
Citat:
Jag har inte påstått något, därför behöver jag inte bevisa något. Några har påstått att giraff-nerven är idiotiskt skapad, därför behöver man bevisa det.

Det räcker inte med att säga att en 5 cm nerv är bättre än en lång nerv. Du ska lägga fram fördelarna respektive nackdelarna. Första steget är att förstå varför nerven går ner till hjärtat? Varför gör den det? Har den ett syfte?

Nejdu nu får du allt ta och ta fram bevis för det du påstår, jag har precis berättat för dig nackdelen med en lång nerv och varför den genom evolution har blivit så. Du påstår att nerven inte alls har utvecklats utan med ett syfte skapats som den är, så fram med bevisen nu din jävla skojare eller yttra dig inte i frågan!

Se så fram med bevisen för det du påstår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in