[quote=Praetori|46415664]
Citat:
Du gör misstaget att utgå ifrån din hjärnas oförmåga att rationalisera omvärldens existens ur ett externt perspektiv när du funderar kring din plats i universum och skalor och avstånd blir enorma.
Uups.. det neurologiska argumentet brukar stöta på en massiv mental blockad.. är rädd att detta argument mer triggar gudskärleken än att du lyckas häva blockaden - annars är jag den första att ge dig ett + för denna väldigt koncisa förklaring, som rimlig.. men.. du angriper hans "själ" där skon klämmer.. den gudstroende har redan anordnat ett rep som han glider på upp till gud och tbx ner bland de "dumma människorna" upp o ner.. upp o ner, ena dagen en bön.. nästa dagen en fågel på fönsterbläcket som förstärkande bekräftelse och med det, bönesvar. en annan dag är det vackra rapsfältets böljor beviset på att så vackra ting, måste ha sin skapare, skulle det inte bölja så vackert och anstränga sentimentalitet och svaghet för estetitik, skulle han se det som jobbigt..
.... betyder att när någonting inte triggar den estetiska nerven, där är det "inte så gudligt" : så skulle han få ett barn med t.ex Downs Syndrom.. då kan han inte längre prata om se så snillrikt gud skapat mitt perfekt abarn, särskilt inte om barnet behöver en mindre kemifabrik för att överleva...
Nåja.
Citat:
Det som händer i ett vattenglas när du fyller det är mer komplicerat än vad som händer i motsvarande volym med tom rymd men vatten är något för dig naturligt så du teoretiserar inte kring det på samma sätt som du gör med universum i övrigt (två träd blir inte mer eller mindre fantastiska bara för att de står långt ifrån varandra).
Att dra några slutsatser om universums varande och utveckling ur ett "jag/vi" perspektiv är ungefär så egocentriskt som det bara kan bli.
Så rätt så rätt.. optiska synvillor är vad som gör även ett uppfaknande med amputerat ben värt en tanke åt gud... särskilt när morfinet går in.. och när man stapplar på ett ben kan man alltid säga.. det kunde ha blivit värre och det beror på om man ser halvfull flaska eller halvtom, finns alltid plats för mer i ampullerna, oavsett de står långt ifrån varandra i olika labb. Så sant. Den godtrogne gode samariten, har ju ett överfullt blödigt hjärta för sin nästa. Så länge man tror.. kan man alltid kasta sig ner för stupet att förlita sig på guds kreation att ha försett männskan med flygförmåga, man ska inte.. utesluta att man kan.. falla uppåt.. man är lite naiv att utesluta det.. inte vara så tvärsäker att döma utifrån fysikens materiella värld inte.
Citat:
Jag säger inte att människan inte är fantastisk men vi är fortfarande bara djur och i sammanhanget bara marginellt mer "intelligenta" än de flesta andra avancerade livsformer på planeten. Vi lyder dock fortfarande under samma fysikaliska lagar, är betvingade av samma system av nervbanor och hormoner/kemiska processer och begränsade till samma sinnen som det övriga livet på planeten. Det som händer inuti våra huvuden är med andra ord inget speciellt, bara mer avancerat då vi förlitat oss mer på intelligens för att anpassa oss själva och vår omgivning för bättre överlevnadschanser än genom övriga fysiska attribut.
Japp. Att förlita sig på att man kör och kan beräkna en bergvägg på avstånd, betyder inte att den bergväggen kräver att man väjer.. men man kan förstås hoppas, att materia inte är allt..
Gud kan ju hörsamma en när man menar att det handlar inte om materian, det handlar om känslan i hjärtat, som alltså rår på bergväggen långt där bort? Eller gud kanske bor inte bara i enbart tabernakel, kanske enbart i tabernakel-skaparnas känslovilja.. för vad är då metaspekulation..
När jag var ca 9 år.. frågade jag vad är det för en box.. ? Nunnan svarade, det är där gud bor.. det liksom hände något den dagen..
Det var lite för platt att en gud placerar sig i en box på väggen.. vad skulle han där inne att pressa in sig.. det började rassal i huvudet på en..och efter en massa räkning konstaterades att den klossen passade inte in i iaf min geometriska känsla när jag började räkna över en höft, storslagna ord som ännu var mystiskt spännande.. och så en liten klen box på väggen som husrum.
Citat:
En Val har stor massa, bra syreupptagningsförmåga och förmåga att lagra mycket späck, en Örn har stora fjädrar och långa vingar, vi har stor hjärna och bra syn osv.
Tur att vi kan räkna också, och veta att de flesta trossamfund vilka ingår i "världsreligionerna" (ja de består av gudstroende de också) satsar på börsen.. man kan fråga sig vad de har där att göra.. när nu gud bor i hjärtat.