2015-01-02, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitre
http://www.prv.se/sv/Personnamn/e-tjanster/
Tack! Hade mycket nytta av den
Citera
2015-01-02, 18:55
Bannlyst
Vilket personbevis är det man ska skicka med till patentverket? Är det ansökan? Det finns 20 olika på skatteverkets hemsida
Citera
2015-02-06, 09:45
Medlem
Lång tråd så jag får erkänna att jag inte läser alla poster

Det jag undrar är utifall jag kommer få problem med exempelvis bank-id eller banktjänster p.g.a bytt efternamn? Antar att det går på personnumret men vill bara bekräfta.
Citera
2015-02-06, 17:43
Medlem
KalleXLs avatar
När jag bytte efternamn för 30 år sedan, så var kraven från Patent&Registreringsverket att man skrev ner tre namn 1,2,3 ifall något av dem hunnit bli upptaget innan beskedet.
Det var exakt vad som hände, namn 1 var taget av annan så i P&R bruna kuvert låg ett besked/beslut att mitt nya efternamn var xxxxxxx. Det var ett beslut och jag har inget minne av att jag kunde ändra detta i efterhand. Idag är jag rätt nöjd med mitt nya efternamn.
Citera
2015-02-07, 09:46
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Kanske redan i tråden, men jag chansar. Läste att en advokat, som skulle företräda en klient i ett mål, hette Charlie Tvärenvigg (inte Tjalle Tvärvigg, som seriefiguren).

Finns det inga gränser för "namn-kalkoneriet"?
Citera
2015-02-07, 09:53
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Kanske redan i tråden, men jag chansar. Läste att en advokat, som skulle företräda en klient i ett mål, hette Charlie Tvärenvigg (inte Tjalle Tvärvigg, som seriefiguren).

Finns det inga gränser för "namn-kalkoneriet"?
Reglerna för efternamn finns i 1-23 §§ namnlagen:
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820670.htm

Som framgår råder det inte full frihet till precis vad som helst.
Citera
2015-02-12, 13:16
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Reglerna för efternamn finns i 1-23 §§ namnlagen:
https://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820670.htm

Som framgår råder det inte full frihet till precis vad som helst.

Ref: "12 § - Som nybildat efternamn får inte godkännas:
- namn som till bildning, uttal eller stavning har en sådan språklig form att det inte är lämpligt som efternamn här i landet.
Notisum

Personligen kan jag tycka att 'Tvärenvigg' (uppenbarligen taget, finns 3, ev 4 som har samma efternamn, alla bosatta på samma address, enligt Ratsit och Upplysning. "Charlie" äldst, alltså h*n som har ansökt och fått namnet godkänt).

Associationen till 'Tjalle Tvärvigg' ger en icke-seriös association, imho. Om det tyder på bildning, så har jag en något avvikande uppfattning. Sen kan man undra hur en advokat med sådan effektsökarhumor får några klienter, men det är en annan sak.

Kanske skulle testa Långenben, eller Klarabellason, det verkar vara ett minst sagt 'liberalt' system.
Citera
2015-02-12, 13:28
Medlem
Fleurss avatar
Jag har precis fyllt på blanketterna men innan jag skickar iväg det till skatteverket så vill jag vara säker. (Trist att få avslag pga slarv..)

Måste man verkligen behålla ett av ursprungs namnen när man byter? Ska byta både för och efternamn, gärna så fort som möjligt och vill ej behöva byta ett namn i taget... Och ni som bytt namn, hur lång tid tog det att gå igenom?
Citera
2015-02-12, 14:30
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Associationen till 'Tjalle Tvärvigg' ger en icke-seriös association, imho.
Att en eller annan som ser hans efternamn drar på smilbanden eller skakar på huvudet eller börjar tänka på Billy DeBeck är inte i sig skäl att anse att namnet inte är lämpligt som efternamn. Bildning syftar på hur namnet är bildat, inte hur bildad dess bärare förefaller genom sitt namn.
Citera
2015-02-12, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleurs
Jag har precis fyllt på blanketterna men innan jag skickar iväg det till skatteverket så vill jag vara säker. (Trist att få avslag pga slarv..)

Måste man verkligen behålla ett av ursprungs namnen när man byter? Ska byta både för och efternamn, gärna så fort som möjligt och vill ej behöva byta ett namn i taget... Och ni som bytt namn, hur lång tid tog det att gå igenom?

För att citera en del ur det första stycket på skatteverkets hemsida under förnamn "...och du måste behålla ett ursprungligt förnamn." Så om du idag heter Östen Ludvig i förnamn så kan du byta till eller lägga till förnamn så länge som antingen Östen eller Ludvig finns kvar. Tilltalsnamn eller inte spelar ingen roll då detta kan ändras hur man vill senare.
Citera
2015-02-24, 16:48
Medlem
Vart och tänka på alla invandrare som typ t.ex heter Mustafa Mohammed, till typ t.ex Per Andersson hur går det till?

Själv har jag lust och byta hela mitt för och efternamn, då jag har ett gammalt svensk namn, och ett utländskt efternamn.

Då jag vill ha ett namn man kan känna jag heter precis som du, hur går det till?
T.ex jag kan behålla mina 3st mellan namn Oscar, karl, Filip men jag vill ta bort mitt nuvarande tilltalsnamn och efternamn till något nytt =). För att säga jag är jag =) Funkar det?

T.e.x jag vill heta Stefan "Oscar, karl, Filip" Johansson. =)

Något jag önskar.

Tror ni det funkar eller få man avslag direkt?
Som sagt det finns ingen i hela Sverige som heter just Stefan(tilltalsnamn) Oscar karl Filip(mellannamn) samt Johansson som efternamn.

O.b.s detta är bara ett exempel då jag vill heta något annan, och heter något annan också. =)
Citera
2015-02-24, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdmiusb
Vart och tänka på alla invandrare som typ t.ex heter Mustafa Mohammed, till typ t.ex Per Andersson hur går det till?

Själv har jag lust och byta hela mitt för och efternamn, då jag har ett gammalt svensk namn, och ett utländskt efternamn.

Då jag vill ha ett namn man kan känna jag heter precis som du, hur går det till?
T.ex jag kan behålla mina 3st mellan namn Oscar, karl, Filip men jag vill ta bort mitt nuvarande tilltalsnamn och efternamn till något nytt =). För att säga jag är jag =) Funkar det?

T.e.x jag vill heta Stefan "Oscar, karl, Filip" Johansson. =)

Något jag önskar.

Tror ni det funkar eller få man avslag direkt?
Som sagt det finns ingen i hela Sverige som heter just Stefan(tilltalsnamn) Oscar karl Filip(mellannamn) samt Johansson som efternamn.

Ett mellannamn är exempelvis Adam Bertilsson Ceasarsson, dvs ett extra efternamn. Det som du kallar mellannamn är förnamn vilket man kan ha många av. Av förnamnen kan man (det behövs inte) lägga en tilltalsnamnsmarkering, vilket innebär att det är detta namn som man presenterar sig som.

Nu har jag lite svårt att tyda vad du egentligen menar med din fråga, men som det står i mitt svar ovan så kan man lägga till och ta bort förnamn så länge som man har ett ursprungligt kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in