Citat:
Ursprungligen postat av
oddman84
Jag och min fru funderar allvarligt på att ta min mormors flicknamn som efternamn - är det möjligt tro?
I Patent- och registreringsverkets broschyr "
Att byta namn" står följande:
Om jag tolkat detta korrekt är det alltså applicerbart i mitt fall då:
1) Min mormor och hennes föräldrar bar detta namn. I min mormors fall har hon bytt efternamn flera gånger men jag förmodar att detta inte spelar någon roll då hon föddes med det namn vi vill ta.
2) Detta är generation 2 och 3 av totalt fyra tillåtna (räknat från mina föräldrar).
Låter det rimligt? Undrar även om jag på något sätt måste bevisa detta själv eller om de söker i folkbokföringsregister och gör egna efterforskningar?
Ja, det är inga problem, men du måste själv styrka släktskap. Detta görs enklast genom att begära ut personbevis för dig, din mor, din mormor och hennes föräldrar. Alla led måste gå att spåra vidare från hennes föräldrar till dig. Beroende på hur gamla de är/var så kan du behöva vända dig till Riksarkivets olika avdelningar i landet beroende på var hon/de (lär handla om din mormor och hennes föräldrar) är födda, och därigenom beställa ett utdrag ur dopbok som fungerar som personbevis.
Kan tillägga att jag inte tror att din fru kan byta till namnet i samma veva som du, utan antagligen lär du tvingas byta namn, för att därefter be din hälft att vända sig till Skatteverket eller PRV för att själv byta. Byter hon genom SKV har hon inte rätt att föra namnet vidare om ni skulle skilja er, vilket är praktiskt, men om hon byter genom PRV så anses hon vara lika berättigad till namnet som du.