2013-12-03, 12:59
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheimpossibleD
ateism är motsatsen av gudatro.

Nej. Dessvärre finns det inget erkänt ord för motsatsen till teism. Ett sådant ord skulle vara otesim eller antiteism. Av den anledningen så används ateism felaktigt för den betydelsen också.

Citat:
Jag tror inte på att det finns någon gud, är samma sak som att förneka en guds existens. Däremot att säga att jag vet inte om det finns en gud, men tills jag är övertygad och fått tillräckligt med bevis är inte ateism.

Det en ateist egentligen säger är att denna inte har sett en tillräckligt övertygande bevisning för att ha en anledning att tro på att det finns något som kan anses vara en gudom
Senast redigerad av Gahlster 2013-12-03 kl. 13:01.
Citera
2013-12-03, 13:02
Medlem
Citat:
Vad är det du inte förstår, om du förnekar att det finns en Gud kan du inte sen säga att du inte vet. Ateism är att förneka guds existens, det säger inte att det är en specifik gud. Du får tro att ingen av de gudarna som har framställts igenom historien inte finns, det håller jag nog med dig om.

Dock är ateism att förneka att ens möjligheten finns för en gud, det gör det omöjligt att lägga ateism och agnosticism brevid varandra jämställda.

Så verkligheten måste anpassa sig efter dina påhittade semantiska spelregler?

Jag förnekar inte möjligheten till att det skulle kunna existera en Gud, jag är dock tvärsäker på att jag inte tror på en Gud alltså blir jag en agnostisk ateist, oavsett vad du än må tycka om den saken.
Citera
2013-12-03, 13:06
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Om du du inte vet, så är du agnostiker så enkelt är det. Det finns massa sub-grupper såklart men det är så simpelt om du förnekar att det finns en Gud är du en ateist. Om du väljer att säga att du inte vet så är du en agnostiker och säger du att du tror på en eller flera gudar är du religiös.

Eftersom ingen vad vi vet kan känna till en entitets existens eller förneka den med 100% är alltså det alltså en tro att ha en fullständig förkastelse eller erkännande en tro.

Ateism är en tro, det fungerar på exakt samma sätt som en religion alltså är det en tro.

Agnostisism/gnostisism och ateism/teism berör två olika saker. Det förra om man vet eller inte och det senare om man tror eller inte. Om du nu ska ha en universitetsutbildning som är värd att nämna, hur sjutton kommer det sig att du inte vet skillnaden på olika begrepp?

För att förtydliga, man kan anse sig vara en agnostisk teist, agnostisk ateist, gnostisk teist och gnostisk ateist. Behöver jag förklara vad var och en av dessa fyra kategorier innebär så är det bara att fråga.
Citera
2013-12-03, 13:06
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Absolut, dvs ni är i underkategorin agnosticism inte ateism även om det finns de som vill skilja det åt. Man kan se det som en flagga på 3 olika stänger, oavsett vilket håll flaggan blåser åt är det samma stång den sitter på.
Underkategorin av vad? Jo, teism/ ateism. Man kan vara ateist OCH agnostisk. Faktum är att man måste vara stark/svag teist/ateist. Dessa fyra alternativ gäller.
Citera
2013-12-03, 13:08
Medlem
Citat:
Precis, du är agnostiker. Du tror inte på en gud, och du vet inte. Grattis då har vi kommit fram till det.

Agnostisk ateist, ja.
Citera
2013-12-03, 13:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår, om du förnekar att det finns en Gud kan du inte sen säga att du inte vet. Ateism är att förneka guds existens, det säger inte att det är en specifik gud. Du får tro att ingen av de gudarna som har framställts igenom historien inte finns, det håller jag nog med dig om.

Dock är ateism att förneka att ens möjligheten finns för en gud, det gör det omöjligt att lägga ateism och agnosticism brevid varandra jämställda.

Nej, det är det inte. Möjligen har det varit så en gång, men den moderna uppfattningen om ateism är helt enkelt att man inte har en tro på Gud. Inte att man påstår sig veta något om någon guds existens.
Att du vill döpa oss alla till agnostiker får du själv stå för, men ingen är intresserad av det förlegade konceptet.

Tror du på Gud? Nej, har du sagt. Grattis, du är en ateist.
Citera
2013-12-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Nej, det var ingen antydan även om du gärna vill tolka det så.

Även om det inte var en antydan, så var det enda man kunde läsa ut i texten, jag är ingen tankeläsare.

Citat:
Då frågar jag såhär, har du tidigare någonsin menat spädbarn och djur när du har talat om ateister? Handen på hjärtat och allt det där.

Nej det har jag inte. När jag har pratat om ateister så har jag menat sådana som tror på evolutionsteorin, som tror att livet uppkommit av sig självt, som tror att universum kommit till av sig självt utan hjälp av en gud.
Citera
2013-12-03, 13:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Och alla dessa erkänner att de inte vet, men har en åsikt de lutar åt.

De har alltså inte ett absolut trossystem om hur världen fungerar, olikt en troende eller ateist.

En ateist har INTE ett absolut trossystem om hur världen fungerar. Ateism handlar bara om en enda fråga, inget annat. Var fan har du utbildat dig egentligen?
Citera
2013-12-03, 13:14
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej det har jag inte. När jag har pratat om ateister så har jag menat sådana som tror på evolutionsteorin, som tror att livet uppkommit av sig självt, som tror att universum kommit till av sig självt utan hjälp av en gud.

Ateism = frånvaro av tro på gudar
Citera
2013-12-03, 13:15
Medlem
BlackJewels avatar
Lol, så länge gudstesen är en hypotes, är det ingen som vet och så sett är teisten en person som behöver etikettera sig i tron att hypotesen är en teori, agnostikern liksom ateisten (hårfin skillnad där) är lite mer fokuserad och inte lika ignorant inför empiri och följer väl isf mer den objektivt hållna framställningen av de rön som löpande framställs i diverse medium av populärvetenskapliga tolkningar.

Dock är gud ännu inte bevisad, att förhålla sig till det "som att" gud ännu "potentiellt kan finnas" är då knappast mer logiskt eller mer genomtänkt klokt eller intelligent .. än t.ex ateist.. som enbart hoppar över mellanledet och kommer till konklusionen snabbare, därmed smartare temnporärt förhållningssät som helt enkelt än att vela i armkrok med de teistiska agnostikerna... det blir kanske en lite luftficka där.. en gråzon, där teister och agnostiker EVENTUELLT förstår varandra bättre i dragningen att vara låt säga mer emotionellt intelligenta...

Finns eg. fler kominationer.. som nog har med prsonlighet att göra, och basic intresse.. för saken huruvida underkastelse av akademiskt fjolleri är det rätta att egentligen klassa.

Ateister uttalar inte att man inte "vet" och.. ? ... very bright.. en i stort seett akademisk artighetsparafraseering, för att tillmötesgå.. teisternas oförmåga att förstå vad man har att förhålla sig till.

Skulle inte teismer ha så starkt säte i fakulteternas värld, skulle det aldrig behöva jiddras om sådant här.

Gud finns el. han finns inte : finns mat på tllriken blir man mätt och kan teoretisera näringens beståndsdelar, finns inget på tallriken.. vad ska man egentligen konstatera då.. att det egentligen kan finnas mat där.. och börja få folk att inte uttala sig så tvärsäkert?

säger en sak : jantelagen !

Det blir skrattretande tjafs i den intra-ateistiska dynamiken ... snacka om hypoakademiska dilemman
Senast redigerad av BlackJewel 2013-12-03 kl. 13:28.
Citera
2013-12-03, 13:17
Medlem
Citat:
Snälla, lägg inte ord i min mun.

Jag behöver inte.
Citera
2013-12-03, 13:19
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:
Sorry, skriver en C-uppsats atm.

Hoppas du inte låser dig i ett feltänk medan du skriver den då.

Citat:
Motsatsen till tro är att inte veta

Om motsatsen till tro skulle vara att inte veta så skulle ju tro innebära att man vet. Ser du inte ditt eget feltänk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in