Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om man säger eller antyder att man känner sig förnedrad så vill jag ju tro vad den personen säger.
Nej, det var ingen antydan även om du gärna vill tolka det så.
Citat:
Oh nej, amatörpsykologen. Det är ett sätt att dra det till sin spets eftersom ni är så nitiska med att ordet "ateist" ska användas på rätt sätt. Och då är vi nitiska nu, ateism betyder "utan gud" eller "utan gudstro" (har jag rätt nu?), och då innebär det att alla som är utan gudstro är ateister, alltså även spädbarn och djur.
Men jag vet att ni känner er förolämpade när jag säger att det finns många ateister som är ointelligenta, ni borde inte känna er förolämpade, men ni reagerar för ni uppfattar ordet "ateist" som något mer än bara "utan gudstro". Det är er identitet, ni är stolta av att vara ateister, ni är i princip en homogen grupp. Minst lika homogen grupp som dagens judar eller kristna, fastän det finns massor med olika inriktningar och trosuppfattningar i både den judiska och kristna gruppen, såväl som den ateistiska gruppen.
Jag skulle gärna vilja se en undersökning där man frågar ateister om vad dom tror på, speciellt frågor om dom fyra punkterna.
Då frågar jag såhär, har du tidigare någonsin menat spädbarn och djur när du har talat om ateister? Handen på hjärtat och allt det där.