2013-12-02, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Nja, jag skulle säga att alla vi med riktigt hög utbildning i matematik och statistik förstår Novus' metod mycket väl. Novus har knappast något krav på sig att presentera rådata mer än hänvisa till de undersökningar de samlat ihop och räknar samman. Och den "rådatan" presenterar de glatt i ett exceldokument som sträcker sig tillbaka till år 2000 http://www.novus.se/media/3427/v_c3_a4ljarbaromtrar_20november_202013.xls

United Minds om vi jämför med dem, ansåg att SD skulle komma in i riksdagen med 7,1-7,2 % de två sista undersökningarna de gjorde före valet? Vilket ju stämmer väldigt illa med valresultatet på 5,7. Bild från status.st: http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif

De data du skriver om är inga oviktade rådata utan slutresultat.

När det gäller slutspurten misslyckades både Novus och Sifo katastrofalt
med respektive 4,1% (valu, valdagen) och 3,8% dan före valdagen.
Novus Sjöström hävdar då att Ipsos lyckades bättre.
Men Svensk Väljaropinion gav SD bara 4,4% 2010-10-18.
Novus "avancerade" beräkningar över fem institut misslyckades därmed.
Ett enkelt medelvärde över telefoninstituten gav SD 4,8%, bättre men inte bra.
YouGov lyckades bättre med 5,1% för SD i sin valu också bra i övrigt.

Ja UM hade över 7% i medel i de två sista. Tar du medel av Novus och Sifo
4,1% och 3,8% hamnar du under 4%, vilket är längre ifrån valresultatet 5,7%.
Det är dock mera seriöst om man vill vara opartisk att jämföra
medelvärdena för respektive parti under september.
Då hamnar UM på rimliga 6,1%, klart bättre än både Novus och Sifo
med 4,8 och 4,0. Också klart bättre än Svensk Väljaropinion med 4,4%.

Sen förtränger du liksom Sjöström att UM sedan några år
viktar ned SD någon procentenhet. YouGov har antytt att
de gör något liknande dock ej Sentio.

Sen är det patetiskt att Sjöströms Novus censurerar att
de har en bra slumpmässigt utvald webpanel som ger
3 - 4 procentenheter högre för SD under 2013 än Novus telefon.
2013-12-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tar inga sympatisörer för disciplinlösa kreatur. Min poäng är att det i senaste valet röstade 5.7 procent av de som röstade på SD. Att då hänvisa till att "nu är 10 % kärnväljare" blir ju en smula märkligt, om man nu inte menar att det räcker att säga "SD" i en opinionsundersökning för att vara kärnväljare...

En av de enklaste kriterierna för att vara en kärnväljare menar jag är att man röstat på SD åtminstone en gång.... Just nu kan antalet kärnväljare (det menas rimligtvis väljare som inte flyttar sympatier alldeles enkelt) kanske vara så mycket som 80% av de 5.7 procenten, dvs 4.5 % eller så.
Men vem ifrågasätter att inte alla 10% röstade på SD i valet 2010? Vad har det med saken att göra?

Du skrev tidigare om en lång ökenvandring, och därför frågade jag om du tror att folk som idag sympatiserar med SD skulle kunna återvända till sitt ursprungsparti om detta återtar en normalare invandringspolitik.
Citat:
Sedan kan man fråga sig om de som vill ha en förändring i just detta är beredda till en lång ökenvandring utan få målet i sikte. SD kommer ju inte åt invandringsfrågan hur de än försöker - det enda som lyckats är några få tjuvnyp på regeringen. Med en möjlig röd-rosa-grön majoritet blir det ju ännu värre.

Vad har det med kärnväljarna att göra? Och varför tror du att folk som blivit bortstötta från sina ursprungliga partier, medelst en vansinnig folkutbytespolitik, skulle återvända till det parti som drev dem bort i första läget?
2013-12-02, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Såg inte ens det (PKCensurens tweets är alltid lika osammanhängande...)
Var för upptagen med att slita mitt hår över texten. Här har vi alltså den huvudansvariga ministern för västvärldens i särklass mest extremliberala asylpolitik, och hennes attityd är "titta, jag tryckte upp Hitler mot väggen!". Som att det var en skandal att han inte öppnar luftbro mellan Syrien och Sverige. Hon är lika häpen som jag, åt andra hållet, över att han inte med total självklarhet rullar ut röda mattan till välfärdsbankomaten för alla utlänningar som vill hit. Missade tjejen från sossetidningen att sossekvinnan i Agenda var enig med Billström om det mesta? Vad är det för fel på folk som blir chockade när de upptäcker att vår reglerade invandring är, tja, reglerad?

...

Jag hoppas att YouGov, Sentio och UM landar närmast valresultatet för SD i september, så att Sjöström får försvara/förklara varför han skränat om telefonmätningars överlägsenhet på heltid. Det vore skönt... orkar inte läsa 50 såna debattartiklar till mellan 2014-2018.

Nåt måste hända.

Dumheten har nått monumentala nivåer. DN:s kulturchef Björn Widman tog sig friheten att kalla SD skurkpartiet i en av sina krönikor och nyligen skrev Dilsa Demirbag-Sten i samma tidning att hon skäms över att vi har folkvalda politiker som tycker att det är en toppenidé att gå runt på stans gator med järnrör och kalla kvinnor för horor. Vilken eller vilka politiker skulle det vara? Stockholmsjournalisterna ljuger och smutskastar utan några spärrar alls. Det räcker med en ytlig skanning för att jag ska hitta samma övertramp i DN som på Avpixlat

Det finns en pendel som borde gå åt andra hållet snart. Ingen tänkande människa kan gå på det här tramset i längden.

/SD-trollet
2013-12-02, 21:52
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Men vem ifrågasätter att inte alla 10% röstade på SD i valet 2010? Vad har det med saken att göra?

Du skrev tidigare om en lång ökenvandring, och därför frågade jag om du tror att folk som idag sympatiserar med SD skulle kunna återvända till sitt ursprungsparti om detta återtar en normalare invandringspolitik.

Vad har det med kärnväljarna att göra? Och varför tror du att folk som blivit bortstötta från sina ursprungliga partier, medelst en vansinnig folkutbytespolitik, skulle återvända till det parti som drev dem bort i första läget?

Vi har två kategorier här (om inte tre):

De som röstat på SD minst en gång och kommer att göra det igen. Enligt någon sorts kvalificerad bedömning kanske så många som 80 % av nuvarande valmanskår. Här har vi kärnväljare.

Sedan har vi de som av olika anledningar hävdar att de avser att rösta SD i nästa val. För enkelhetens skull säger vi 10 % av opinionen. I denna grupp ingår rimligtvis kärnväljarna. De som ännu inte verkligen röstat på SD, någonsin, kan ju knappast vara kärnväljare.

Däremot lär de ju överväga SD av något skäl, och för mig känns ju invandringsfrågorna som de enda relevanta och särskiljande frågorna. Naturligtvis kan man vara mycket bitter och besviken och bara agera för att bestraffa svikarna, men det är ju mer konstruktivt att tro att man har en plan och ett syfte med sitt partival. Finns det då (just nu hypotetiskt) en möjlighet att välja ett "vanligt" parti och ändå uppnå en förändring lär ju alla tänkande människor fundera noga på om man skall välja ett parti som har inflytande eller ett parti som inte kommer att få inflytande på mycket länge.
2013-12-02, 21:56
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
De data du skriver om är inga oviktade rådata utan slutresultat.
Du menar att när de gör poll of polls på fem institut, så ska de ha varje instituts respektive rådata också annars gäller det inte. Då är det väl fel på även sammanställningen på www.status.st?
Citat:
När det gäller slutspurten misslyckades både Novus och Sifo katastrofalt
med respektive 4,1% (valu, valdagen) och 3,8% dan före valdagen.
Novus Sjöström hävdar då att Ipsos lyckades bättre.
Men Svensk Väljaropinion gav SD bara 4,4% 2010-10-18.
Novus "avancerade" beräkningar över fem institut misslyckades därmed.
Svensk väljaropinin sa 4,4 18 sept inte okt vad jag vet. men detta är då 1,3 från resultatet medan UM samma dag var 1,5 ifrån samma dag med sina 7,2
Citat:

Ett enkelt medelvärde över telefoninstituten gav SD 4,8%, bättre men inte bra.
YouGov lyckades bättre med 5,1% för SD i sin valu också bra i övrigt.
Bäst var alla institut ihop som sa 5,3-5,7 de sista dagarna före valet. http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif Men att blanda ihop ett "efteråt"värde med "före"värden är tokigt, då denna deras egen valundersökning inte finns att tillgå hos dem själva heller, så det är väldigt tunt underlag för att påstå att Yougov är "bra"
Citat:

Ja UM hade över 7% i medel i de två sista. Tar du medel av Novus och Sifo
4,1% och 3,8% hamnar du under 4%, vilket är längre ifrån valresultatet 5,7%.
Det är dock mera seriöst om man vill vara opartisk att jämföra
medelvärdena för respektive parti under september.
Då hamnar UM på rimliga 6,1%, klart bättre än både Novus och Sifo
med 4,8 och 4,0. Också klart bättre än Svensk Väljaropinion med 4,4%.
Jodå, det var låga värden för många institut före valet, men det är inte mer opartiskt att ta något genomsnitt, då det är glasklart att en ökning skedde i opinionen under månaden. Utan ökning hade SD aldrig kommit in i riksdagen... så för att få det rättvist försöker du jämföra fem instituts mätningar en dag med ett instituts mätningar under en hel månad? Det enda rättvisande är alla instituts mycket nära gemensamma resultat de sista dagarna.
Citat:
Sen förtränger du liksom Sjöström att UM sedan några år
viktar ned SD någon procentenhet. YouGov har antytt att
de gör något liknande dock ej Sentio.

Sen är det patetiskt att Sjöströms Novus censurerar att
de har en bra slumpmässigt utvald webpanel som ger
3 - 4 procentenheter högre för SD under 2013 än Novus telefon.
Det finns inget som heter slumpmässigt utvald webbpanel... det går bara att dra slutsatser på en väljarkår på 7 miljoner, på korrekt slumpmässigt utvalda individer, inklusive felmarginal. Lagt märke till att webbinstituten inte kan presentera felmarginaler? Det går matematiskt och statistiskt inte att göra då det inte är ett slumpmässigt urval.
2013-12-02, 22:01
Medlem
Citat:
Vi har två kategorier här (om inte tre):

De som röstat på SD minst en gång och kommer att göra det igen. Enligt någon sorts kvalificerad bedömning kanske så många som 80 % av nuvarande valmanskår. Här har vi kärnväljare.

Sedan har vi de som av olika anledningar hävdar att de avser att rösta SD i nästa val. För enkelhetens skull säger vi 10 % av opinionen. I denna grupp ingår rimligtvis kärnväljarna. De som ännu inte verkligen röstat på SD, någonsin, kan ju knappast vara kärnväljare.

Däremot lär de ju överväga SD av något skäl, och för mig känns ju invandringsfrågorna som de enda relevanta och särskiljande frågorna. Naturligtvis kan man vara mycket bitter och besviken och bara agera för att bestraffa svikarna, men det är ju mer konstruktivt att tro att man har en plan och ett syfte med sitt partival. Finns det då (just nu hypotetiskt) en möjlighet att välja ett "vanligt" parti och ändå uppnå en förändring lär ju alla tänkande människor fundera noga på om man skall välja ett parti som har inflytande eller ett parti som inte kommer att få inflytande på mycket länge.

Ok, du resonerar helt tvärtemot min syn på vad som är ett logiskt och konsekvent tänkande. Fascinerande att få ta del av något så befängt ändock.

Om vi inte röstar ut de partier/ledare som förbrukat vårt förtroende, vad är vår demokrati då värd?
Nej, det faktum att de en gång förbrukat sitt förtroendekapital, under så lång tid, är i sig självt anledning nog att befria dem från sin(a) tjänst(er).
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-12-02 kl. 22:04.
2013-12-02, 22:14
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som Tino Sanandaji rapporterar från SOM-undersökningen så finns det mycket att ösa ur avseende opinionssiffror, i takt med att invandringsfrågan flyttar upp på agendan mer & mer.

Citat:
”Ta emot färre flyktingar i Sverige”. Svenska allmänhetens svar 2012 var:
Bra förslag: 45%
Dåligt förslag: 29%
Varken eller: 26%

Citat:
”Ta emot fler flyktingar i Sverige”. Det är ett nytt fråga som börjades ställas 2012. Svenska allmänhetens svar 2012 var:

Bra förslag: 18%
Dåligt förslag: 50%
Varken eller: 31%

Sen har vi lite siffror uppdelade på partianhängare:
Citat:
Ta emot fler flyktingar (M)
Bra förslag: 12%
Dåligt förslag: 57%

Ta emot färre flyktingar (M)
Bra förslag: 53%
Dåligt förslag: 21%

Citat:
Ta emot fler flyktingar (C)
Bra förslag: 16%
Dåligt förslag: 46%

Ta emot färre flyktingar (C)
Bra förslag: 40%
Dåligt förslag: 29%
2013-12-02, 22:51
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
om man nu inte menar att det räcker att säga "SD" i en opinionsundersökning för att vara kärnväljare...

Det är precis det jag menar! Just för Sd i dagens politiska läge. Det beror på den stigmatisering som finns och brist på alternativ.
2013-12-02, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
Du menar att när de gör poll of polls på fem institut, så ska de ha varje instituts respektive rådata också annars gäller det inte. Då är det väl fel på även sammanställningen på www.status.st?

Svensk väljaropinin sa 4,4 18 sept inte okt vad jag vet. men detta är då 1,3 från resultatet medan UM samma dag var 1,5 ifrån samma dag med sina 7,2Bäst var alla institut ihop som sa 5,3-5,7 de sista dagarna före valet. http://privat.bahnhof.se/wb492673/1%20Slutspurt.gif Men att blanda ihop ett "efteråt"värde med "före"värden är tokigt, då denna deras egen valundersökning inte finns att tillgå hos dem själva heller, så det är väldigt tunt underlag för att påstå att Yougov är "bra"

Jodå, det var låga värden för många institut före valet, men det är inte mer opartiskt att ta något genomsnitt, då det är glasklart att en ökning skedde i opinionen under månaden. Utan ökning hade SD aldrig kommit in i riksdagen... så för att få det rättvist försöker du jämföra fem instituts mätningar en dag med ett instituts mätningar under en hel månad? Det enda rättvisande är alla instituts mycket nära gemensamma resultat de sista dagarna.

Det finns inget som heter slumpmässigt utvald webbpanel... det går bara att dra slutsatser på en väljarkår på 7 miljoner, på korrekt slumpmässigt utvalda individer, inklusive felmarginal. Lagt märke till att webbinstituten inte kan presentera felmarginaler? Det går matematiskt och statistiskt inte att göra då det inte är ett slumpmässigt urval.

Det var du som använde beteckningen rådata på institutens slutresultat.

Svensk Väljaropinion gav SD 4,4% 18 sept 2010. Ett "avancerat" medelvärde
av resultat från fem institut som borde stämma inom några delar av en procentenhet.
Trots detta ett katastrofal fel på 1,3 procentenheter.
Ett medel från två enkla webbmätningar från UM 18 sep och YouGov 19 sep gav SD rimliga 6,15%.
Sedan är det oärligt från din och Sjöströms sida dölja att UM efter valet började vikta ned SD. Den viktiga frågan för tråden är i vilken grad olika institut idag ger korrekta nivåer för SD.

Citat:
Detta är Sjöström enda viktiga argument mot UM och YouGov
Torbjörn Sjöström ‏@t_sjostrom 2 May 12
Oberoende test bekräftar: Krävs slumpmässigt rekr panel för korrekta webundersökningar, stora skillnader

Enligt Sjöström är SD överepresenterade hos UM och YouGov pga infiltration genom
självrekrytering. Någon överepresentation finns inte i Novus egen panel
som är slumpmässigt rekryterad och mycket stor.
http://www.novus.se/vaara-tjaenster/telefon-eller-webb,-urvalet-aer-centralt.aspx
Det innebär att medelvärdet över tex årets fyra webbmätningar från Novus bör stämma inom en procentenhet för tex SD. Vilket ger ca 13%.
Jag tycker att det är dags att fegisen Sjöström själv träder fram och förklarar sig om Novus webbmätningar. Så slipper vi läsa hans ensidiga löjliga debattartikar och dina svaga stödinlägg om och om igen.

Alla tillgängliga data visar att telefonundersökningarna underskattar SD signifikant.
Liksom Sjöström förtränger du att telefonundersökningar har en förhörsledare
som dessutom är påträngande med upp till tre frågor till de osäkra.
Det är väl känt att detta missgynnar ifrågasatta partier som SD.
Telefonförhör liknar inte alls ett riktigt anonymt val vilket webbmätningarna gör.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-03 kl. 00:08.
2013-12-02, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ericc12
Jag tycker att SD ska vinna och bilda regering! Varför det undrar ni?
Jo då kommer SD sättas på prov, kommer de lyckas skaffa flera jobb till ungdomar, integration av invandrare och många andra ekonomiska frågor!

Jag tror inte att SD kommer lyckas med detta. Låt oss säga att SD förstör Sveriges ekonomi under deras mandat period, och arbetslösheten hamnar på rekordnivå och allt går dåligt i Sverige!

Kommer ni grottmänniskor som röstade på SD ångra er? Om inte, varför?

Det är ett judeparti som jobbar för staten Israel!
Du har orimliga förväntningar på ett nytt parti. Miljöpartit åkte ut med detsamma de kom in på grund av skandaler för att sen ta sig in igen. Nydemokrati upplöstes efter bara några år. SD:s organisation växer och därmed stödet.

SD kommer inte att få 51% på några år ... SD kommer att fortsätta växa och 7-klövern har chansen att ändra riktning eller bli uppätna..
2013-12-02, 23:44
Medlem
Citat:
Naturligtvis. Om SD:s unika fördel, invandrinskritiken, upphör att vara en unik fördel lär de ju inte hålla fast vid ett parti de inte ens röstat på på riktigt.

Det är ju fortfarande så att begreppet "kärnväljare" ÅTMINSTONE bör innebära att man röstat på ett parti minst en gång, och det är väl knappt att det räcker, det heller...

Jag har röstat på M i alla val sedan 1988. Jag är en av alla de grundlurade som stått och försvarat FRs jävla politik, trots att den inte gynnade mig som privatperson eller företagare. Jag lät mig övertygas om att Alliansens politik var det bästa för landet och för svenskarna. Jag var nästan gråtfärdig av lycka när Alliansen bröt Niveas långa maktinnehav.

Jag är numera gråtfärdig av ilska att jag låtit mig grundluras under alla dessa år. All media jag slukat gjorde att jag drog slutsatsen att Alliansen äntligen skulle ordna upp Sverige.

Så fel jag hade. Alliansen kanske i vissa avseenden varit bättre än de Rödgröna men i åtskilliga väsentliga frågor fullständig katastrof för landet och de riktiga svenskarna.

När jag väl upptäckte lögnen och inser att jag inte förmår överblicka kaoset som väntar i framtiden för mig och mina barn och mina kära blir sinnet svart. Det finns inte en chans i helvetet att jag tänker lägga en röst på någon av 7-klövern. Sveket är för stort!

Om inte SD är rätt parti, om inte SD står med båda benen fast i myllan när det blåser, om SD när de väl får lite fler röster viker ner sig och blir PK, ja då går jag till SvP. Det finns hundratusentals svenskar och hundratusentals invandrare som röstar på SD som sannolikt känner samma sak. Om SD darrar på manschetten så går folk vidare, inte tillbaka!

Min sambo, långt klokare än jag har röstat på SD senaste 2 valen. Hennes exman med 15 anställda, omsättning ca 20 mille, har även han röstat på de borgerliga partierna i alla val, två senaste M. Nu senaste 6 månaderna börjar även han kommentera invandringen och allt det negativa. SD talas det tydligen om. Deras två äldsta barn knorrar över invandringen. Den ena har lämnat landet för chefsjobb i annat EU-land och den andra fick ingen hyreslägenhet och ansåg sig tvingad att köpa en bostadsrätt. Hon resonerade att hennes ekonomi inte tillät mer än en liten lägenhet i ett semi-stabilt invandrarområde en bit utanför stadens kärna. Jag försökte berätta att det var bättre att gå ner i kvadratmeter och bo tryggt och vitt, men för döva öron. Nu, ett år senare hatar hon invandrare och vågar inte gå ut på kvällarna. Slemmiga äckliga jävla svin kallade hon invandrarkillarna i 15-50 års åldern så sent som idag till sin mamma. Jag ska inte skriva vad hon önskade göra med dem för det kanske kan räknas som stämpling, men ni förstår.

Ju längre galenskapen får hålla på och ju värre det blir, desto kraftigare blir rekylen. Även svenskar har en gräns som kan överskridas. Kanske är det talande för det skandinaviska kynnet och stora delar av Europa att vi levt fredligt under ett par generationer och vi löser våra konflikter numera i första och i andra hand fredligt och med samtal. När allt fler inser att samtal inte fungerar med våra invandrare, ja då kommer folket utan PK-politker och media skrida till handling.

Jag har läst att Ceausescu var chockad över att folket tittade på honom med hat, för han trodde han var älskad. Det ni 7-klövern och MSM, är något att fundera på.
2013-12-03, 02:09
Medlem
Hinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som Tino Sanandaji rapporterar från SOM-undersökningen så finns det mycket att ösa ur avseende opinionssiffror, i takt med att invandringsfrågan flyttar upp på agendan mer & mer.

Sen har vi lite siffror uppdelade på partianhängare:

Fan vad deppig Tinos blogg är, visar allt som blivit fel med Sverige ekonomiskt (inte bara invandringen). Jag förstår inte hur människor i Sverige idag kan vara så hjärntvättade (främst politiker och media) att de utan skrupler bortser från fakta. De producerar studier som säger en sak men drar slutsatser som är det motsatta - hur kan man som intelligent människa bedra sitt eget intellekt på detta viset? Skäms man inte?

OnT.
Var ett tag sedan jag var inne här men det verkar lite som SDs uppgång stagnerat något sedan ruschen. Jag tror på en valresultat runt 10-12% vilket när detta är ett faktum i kommande riksdag kommer leda till den efterlängtade ketchupeffekten, folk avvaktar gärna och tar inte opinionsundersökningar som något allvarligt eller kanske inte ens läser dem. Jag ser mig dock som alltmer defaitistisk och framtiden för detta vårt land ser hemskt blek ut; har vi gått över tröskeln, är det försent att ändra på? Även ett sank om 90% invandrare kräver oerhörda insatser att assimilera de som redan är här och kommande för att sedan långsamt låta de försvinna när antalet inhemska svenskar ökar i antal. När får vi tillbaka vårt gamla Sverige? 2070?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in