2013-12-02, 12:59
Medlem
8711s avatar
Att vissa deppar och andra försöker vara skadeglada av någon störd anledning säger ju mer om dessa personer. Sverigedemokraterna ligger på en nivå man aldrig legat på tidigare, i paritet med sina rekordmånader. Man är med klar marginal det tredje största partiet och skulle vid val idag sannolikt få cirka 12% av rösterna. Ändå gnäller folk? Ändå är vissa galningar skadeglada, trots att det enligt dom vore omöjligt att komma in i riksdagen för oss. Kraven för er skadeglädje har verkligen minskat! Idag skulle Sverigedemokraterna få 12% vid val idag! Det ni! Skrattet kommer sätta sig i halsgropen för er!

Att man från en rekordmånad på 10,9% i snitt hamnar på samma nivå som månaden innan rekordet är ju inga som helst problem för en normal människa med ens lite perspektiv. Har alla andra partier slagit sina rekord från förra månaden till den här månaden? Nähä! Det lät så på er nämligen.

10,3% - 10,9% - 10,4%

Det är senaste tre månadernas snitt, en nivå vi aldrig legat på tidigare. Vad exakt grinar ni om? Ni som kallar er Sverigedemokrater och fördubblas mellan varje val har ju enbart skäl att jubla och skåla för fullt här, inte deppa. Gör man det så begär man på tok för mycket och i orimliga proportioner.
2013-12-02, 13:04
Medlem
8711s avatar
Nu kommer ju antagligen SCB först. Sen kommer nog Demoskop. Då kommer vi få se alla skadeglada töntar igen och alla verklighetsfrånvarande som trott på rekord efter rekord varenda månad. För i Demoskop är ju en lägre siffra helt väntad. SD gick i Demoskop från 9,9% till 11,9% förra månaden. Det är HELT SJÄLVKLART att siffran blir lägre denna gång. Det normaliseras och slumpfaktorn ger antagligen inte ett lika högt resultat. MEN det är ändå VÄLDIGT BRA! Om trenden är 9,9% - 11,9% - Exempelvis 10,5% så är det ju väldigt bra, men folk här inne kommer grina och andra kommer jubla över "SD:s undergång", helt jävla tragiskt!

Vissa så kallade minskningar är ju helt väntade, för själva ökningen från månaden innan har aldrig funnits mer än i slump i en enda mätning. Nästa mätning är man tillbaka på samma eller lite över den normala nivån. Men det här kommer som sagt inte folk förstå
2013-12-02, 13:10
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Aftonbladet/TT dubblerar felaktigt SDs minimala nedgång och kommer i extas.
Madagascar och Powergirl läser Aftonbladet/TT och kommer i extas.

SD backar 0,1 procentenhet till 9,3 procent skall det vara.
Jag tänkte kontrollräkna för att se om SD-hatarna kan jubla över en nedgång på 0,2 %-enheter eller gråta över 0,1 %-enheter, som ändå med råge ligger inom alla universums felmarginaler, men lyckas inte riktigt klura ut hur Svensk Väljaropinion aka Novus räknar ut sin PoP. Så här står det hos statsradion:
Citat:
Källa: Svensk väljaropinion är en sammanställning av opinionsmätningar, från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Synovate, som Novus har gjort för Ekot.
Räknar man medel rätt av för de fem PK-godkända instituten (där väl med "Synovate" avses Ipsos) får man medel på 9,62 % för november och 9,52 % för oktober.
Gör man en viktning på hur många de enskilda instituten frågar, hamnar man på 9,43 % respektive 9,47 %.

Någon som vet hur Sjöström & co. räknar? Har jag använt fel datum för avstämning, eller gör de månadsindelningen på samma sätt som status.st?
2013-12-02, 13:11
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Att vissa deppar och andra försöker vara skadeglada av någon störd anledning säger ju mer om dessa personer. Sverigedemokraterna ligger på en nivå man aldrig legat på tidigare, i paritet med sina rekordmånader. Man är med klar marginal det tredje största partiet och skulle vid val idag sannolikt få cirka 12% av rösterna. Ändå gnäller folk? Ändå är vissa galningar skadeglada, trots att det enligt dom vore omöjligt att komma in i riksdagen för oss. Kraven för er skadeglädje har verkligen minskat! Idag skulle Sverigedemokraterna få 12% vid val idag! Det ni! Skrattet kommer sätta sig i halsgropen för er!

Att man från en rekordmånad på 10,9% i snitt hamnar på samma nivå som månaden innan rekordet är ju inga som helst problem för en normal människa med ens lite perspektiv. Har alla andra partier slagit sina rekord från förra månaden till den här månaden? Nähä! Det lät så på er nämligen.

10,3% - 10,9% - 10,4%

Det är senaste tre månadernas snitt, en nivå vi aldrig legat på tidigare. Vad exakt grinar ni om? Ni som kallar er Sverigedemokrater och fördubblas mellan varje val har ju enbart skäl att jubla och skåla för fullt här, inte deppa. Gör man det så begär man på tok för mycket och i orimliga proportioner.

Tror många är otåliga och vill att utvecklingen, som ju går åt rätt håll, ska gå snabbare. I detta samhälle är det ju ingen lätt sak att bli sverigedemokrat, utan det är något man funderat länge över innan man väljer att ta steget fullt ut. Det är i grunden bra, för det gör också SD:are till de mest lojala väljarna. Men, som sagt, med tanke på det stigma det innebär att rösta SD och kanske t.o.m. stå för det öppet, är det inte konstigt att de som bestämt sig vill att andra ska följa med snabbare.

Snittet du visar ser onekligen bra ut, men även jag skulle vilja ha en snabbare utveckling. Jag har snöat in på ca 15 % som någon slags magisk gräns där man kan se en idéförskjutning från andra partier. Att jag kommit fram till den siffran är för att då har man så tydligt distanserat sig från de övriga "små partierna" och de går inte längre att prata om dem som "etablerade" utan att samtidigt inkludera SD.
2013-12-02, 13:16
Medlem
Citat:
Nu kommer ju antagligen SCB först. Sen kommer nog Demoskop. Då kommer vi få se alla skadeglada töntar igen och alla verklighetsfrånvarande som trott på rekord efter rekord varenda månad. För i Demoskop är ju en lägre siffra helt väntad. SD gick i Demoskop från 9,9% till 11,9% förra månaden.

SCB bör ge ett klart rekord för SD på ca 9% om inte alla tecken slår fel.
Demoskop ger sannolikt någon procentenhet lägre som du påpekar.
2013-12-02, 13:32
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IHSV
Tror många är otåliga och vill att utvecklingen, som ju går åt rätt håll, ska gå snabbare. I detta samhälle är det ju ingen lätt sak att bli sverigedemokrat, utan det är något man funderat länge över innan man väljer att ta steget fullt ut.

Beror på hur känslig man är för omgivningen och hur öppen man tänker vara med det. Vad andra tycker spelar ju dels igen som helst roll, särskilt inte om man inte annonserar ut sin partisympati dagligen vilket väldigt få gör. Jag har ju aldrig blivit Sverigedemokrat, jag har varit det hela tiden eftersom jag är relativt ung. Första valet jag fick rösta 2006 så var det på Sverigedemokraterna. Innan dess hade jag redan tyckt så sedan man gått i flera invandrarskolor, det var en bra fostran till att bli Sverigedemokrat om inte annat. Vill man ha fram en Sverigedemokrat så är det bra att sätta honom/henne i typ Rinkeby några år så kommer personen blomma ut för fullt

Men mina föräldrar däremot har ju "bytt" parti. Mamma från vänsterpartiet/socialdemokraterna till Sverigedemokraterna från att jag började tycka och resonera så. Gick helt smärtfritt och normalt. Min pappa har sedan 2010 varit Sverigedemokrat. Han tog steget fullt ut när han upptäckte att jag var Sverigedemokrat, först menade han att det var helt okej och att han också kunde tycka så. Sen blev det att han började följa SD-evenemang som Landsdagarna och debatter på tv. Idag har han i princip gått om Sverigedemokraterna och kräver typ bestraffning för dom som förstört det här landet Det hade man inte hört från en vanlig person för bara ett par år sedan. Sånt hörde man bara från riktiga nationalister.

Min syster och hennes partner är Sverigedemokrater trots sin icke heterosexuella sexualitet. Inget problem där heller. Jag känner en kille från Ungern, inga problem för honom heller. Jag vet ett par utländska familjer där flera är Sverigedemokrater, inga problem med det.

Det är överdrivet att det skulle vara så svårt att bli, vara eller vara uttalad Sverigedemokrat. Har man en normal familj är det snarare väldigt enkelt att säga det och få dom att bli mer positivt inställda på köpet. Har man hatiska vänner eller en hatisk omgivning är det bättre att byta ut dom. Det är ingen vän eller omgivning värd namnet om man bara är värd något om man älskar Lars Ohly, Annie Lööf eller Fredrik Reinfeldt.
Senast redigerad av 8711 2013-12-02 kl. 13:34.
2013-12-02, 13:37
Medlem
Lost-Souls avatar
När kommer den beryktade SCB-undersökningen?
2013-12-02, 13:43
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
När kommer den beryktade SCB-undersökningen?

Onsdag 4 december klockan 09.00.
Senast redigerad av 8711 2013-12-02 kl. 13:49.
2013-12-02, 13:46
Medlem
IHSVs avatar
Citat:
Innan dess hade jag redan tyckt så sedan man gått i flera invandrarskolor, det var en bra fostran till att bli Sverigedemokrat om inte annat. Vill man ha fram en Sverigedemokrat så är det bra att sätta honom/henne i typ Rinkeby några år så kommer personen blomma ut för fullt

Jag tror, precis som du är inne på, att det är svårare för dem som växt upp i ett segregerat område såsom t.ex. Södermalm i Stockholm, att öppet gå ut med sverigedemokratiska värderingar.

Men nu går vi för mycket OT så detta får vi ta någon annan gång.
2013-12-02, 13:49
Medlem
8711s avatar
Närmaste framtidens kommande mätningar:

SCB Onsdag 4 december klockan 09.00. Viss ökning väntad.
Demoskop Fredag 6 december. Nedgång väntad efter stor ökning senaste månaden.
Yougov Måndag 9 december. Viss uppgång väntad.
Sifo Söndag 15 december. Viss uppgång väntad. (Kan bli tidigare med anledning av julen.)
United Minds Måndag 16 december. Viss uppgång väntad. (Kan bli tidigare med anledning av julen.)
Sentio ?? ?? Uppgång väntad.

Typ så. Kan även vara så att andra institut tidigarelägger sina publiceringar till före julen. Typ Ipsos, Novus, Skop.

Med mina bedömningar baserade på sannolikhet.
Senast redigerad av 8711 2013-12-02 kl. 13:59.
2013-12-02, 14:20
Medlem
Bilden är väl fortfarande att resan till SD görs med enkelbiljett. Det finns fortfarande ett stort motstånd att kliva över till the dark side så denna nivå på 10-12% är riktiga kärnväljare som bara försvinner om SD upplevs som utslätade. Skandaler och utspel om "hårdare tag" kommer inte att skrämma bort denna långsamt, organiskt växande grupp.

För ett par år sedan hade nivåer kring 10% i underskattande opinionsundersökningar inför valrörelsen setts som otroligt bra, det ska vi inte glömma.

Sedan ska man tänka på att 10-12% kärnväljare är riktigt mycket - antagligen börjar det närma sig moderaternas nivåer. Jag kan tänka mig att 15-18% röstar moderat, no matter what. S har antagligen dryga 20% riktigt kärnvirke.
2013-12-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrev
Jag tänkte kontrollräkna för att se om SD-hatarna kan jubla över en nedgång på 0,2 %-enheter eller gråta över 0,1 %-enheter, som ändå med råge ligger inom alla universums felmarginaler, men lyckas inte riktigt klura ut hur Svensk Väljaropinion aka Novus räknar ut sin PoP. Så här står det hos statsradion:Räknar man medel rätt av för de fem PK-godkända instituten (där väl med "Synovate" avses Ipsos) får man medel på 9,62 % för november och 9,52 % för oktober.
Gör man en viktning på hur många de enskilda instituten frågar, hamnar man på 9,43 % respektive 9,47 %.

Någon som vet hur Sjöström & co. räknar? Har jag använt fel datum för avstämning, eller gör de månadsindelningen på samma sätt som status.st?

Citat:
http://www.novus.se/vaeljaropinionen/ekotnovus-poll-of-polls.aspx
Resultaten i publicerade mätningar vägs samman efter antalet intervjuer i respektive undersökning.

I de fall intervjuperioden går över en datumgräns delas resultatet utifrån ett antagande om att intervjuerna är jämnt fördelade under den redovisade intervjuperioden.

Jag har jämfört Svensk Väljaropinion med ett medelvärde enligt status.st
för samma fem institut under de senaste åren. Skillnaderna för SD ligger som du visat
för oktober och november i regel inom ett par tiondelar av en procentenhet.
Liknande bör gälla för andra partier.

Sjöströms Novus har aldrig visat att Svensk Väljaropinion
har något berättigande utöver pengar och publicitet för Sjöström och Novus.

Att vikta mot antal deltagare ger heller inte självklart verkligare prognoser.
Kanske OK om institutens metoder vore identiska i alla avseende.
Om instituten har likvärdiga metoder bör deras medelvärde för SD och andra
över en viss tid bli ungefär dersamma.
Så är uppenbarligen inte fallet eftersom tex Demoskop systematiskt legat flera
procentenheter över Ipsos för SD över många mätningar.
Dessutom räknas Skop in som har en lite annorlunda metod och lägre frekvens.

Svensk Väljaropinion är bara ett sätt från Sjöström och Novus
ge tunn "vetenskaplig" fernissa över dåliga grunddata. GIG.
Senast redigerad av amalrik 2013-12-02 kl. 14:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in