Citat:
Ursprungligen postat av
Skrev
Jag tänkte kontrollräkna för att se om SD-hatarna kan jubla över en nedgång på 0,2 %-enheter eller gråta över 0,1 %-enheter, som ändå med råge ligger inom alla universums felmarginaler, men lyckas inte riktigt klura ut hur Svensk Väljaropinion aka Novus räknar ut sin PoP. Så här står det hos statsradion:Räknar man medel rätt av för de fem PK-godkända instituten (där väl med "Synovate" avses Ipsos) får man medel på 9,62 % för november och 9,52 % för oktober.
Gör man en viktning på hur många de enskilda instituten frågar, hamnar man på 9,43 % respektive 9,47 %.
Någon som vet hur Sjöström & co. räknar? Har jag använt fel datum för avstämning, eller gör de månadsindelningen på samma sätt som status.st?
Citat:
http://www.novus.se/vaeljaropinionen/ekotnovus-poll-of-polls.aspx
Resultaten i publicerade mätningar vägs samman efter antalet intervjuer i respektive undersökning.
I de fall intervjuperioden går över en datumgräns delas resultatet utifrån ett antagande om att intervjuerna är jämnt fördelade under den redovisade intervjuperioden.
Jag har jämfört Svensk Väljaropinion med ett medelvärde enligt status.st
för samma fem institut under de senaste åren. Skillnaderna för SD ligger som du visat
för oktober och november i regel inom ett par tiondelar av en procentenhet.
Liknande bör gälla för andra partier.
Sjöströms Novus har aldrig visat att Svensk Väljaropinion
har något berättigande utöver pengar och publicitet för Sjöström och Novus.
Att vikta mot antal deltagare ger heller inte självklart verkligare prognoser.
Kanske OK om institutens metoder vore identiska i alla avseende.
Om instituten har likvärdiga metoder bör deras medelvärde för SD och andra
över en viss tid bli ungefär dersamma.
Så är uppenbarligen inte fallet eftersom tex Demoskop systematiskt legat flera
procentenheter över Ipsos för SD över många mätningar.
Dessutom räknas Skop in som har en lite annorlunda metod och lägre frekvens.
Svensk Väljaropinion är bara ett sätt från Sjöström och Novus
ge tunn "vetenskaplig" fernissa över dåliga grunddata. GIG.